Schwarzenberg: Jsme strana moderní, konzervativní a evropská

Rozhovor s předsedou TOP 09 Karlem Schwarzenbergem

7. 10. 2013

Dobrý podvečer. V novém týdnu další vydání Interview v předvolebním čase. Kdy má podle TOP 09 zavést Česká republika euro? Proč má strana obavu o parlamentní demokracii? Proč se jejich bývalé vládě nepodařilo rozpohybovat druhý pilíř penzijní reformy, tak jak chtěla? Zvyšovala by spoluúčast pacientů ve zdravotnictví? Poučila se TOP 09 ze svých chyb. Hostem Interview Daniely Drtinové je předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg, dobrý podvečer.

Dobrý večer přeji.

Tak, pane předsedo, bývalý prezident Václav Klaus dnes při uvedení své nové knihy zopakoval, že pokud by nebylo možné Evropskou unii změnit, měla by Česká republika evropské společenství opustit a zůstat sama sebou. Nebylo by to nakonec řešení v situaci, kdy se skutečně řada občanů zemí Evropské unie mentálně vzdaluje od Bruselu, od centra, jak na to poukazují mnozí politologové?

No, já bych řekl, než o tom začneme diskutovat, vezme-li si evropskou mapu a podíváme se na ní, kde je Česká republika. To je taková menší země uprostřed Evropy obklopena státy Evropské unie, nejsme pobřežní stát, jsme vnitrozemský, který je opravdu úplně obklopen Evropskou unií. 80 procent našich exportů jde do Evropský unie. Takže vystoupit z toho by znamená poměrně rychlý, rychlá cesta k bankrotu.

Proč by Česká republika nemohla být v podobné neutrální situaci jako Švýcarsko nebo Norsko?

Švýcarsko po dlouhá desetiletí, ba 100 let si vybudovali velmi silný bankovní sektor, je to pokladnice světa. Norsko má bohaté zásoby nafty, ryb, plynu, všeho co my nemáme.

Dobře, ale silná byrokracie bruselského centra, řada členských zemí hospodaří skutečně tak špatně, že ostatní země to stojí stovky miliard na záchranných plánech. Opravdu je podle vás prohlubující se integrace Evropské unie lékem na její neduhy?

Nejen pouze. Tady by bylo nutno podniknout jiné kroky, například brát princip subsidiarity vážně. To vytýkám celý čas Evropské unii. Jenže to, o čem mluvíme, je, co jsou možnosti České republiky a my jinou možnost nemáme, pač jsme uprostřed toho. Kdybychom byli v pozici Irska, tak... nebo Islandu, můžeme takový věci diskutovat. Jakmile jsme obklopeni státy Evropské unie a nemáme jedinečnou pozici bohatství Švýcarska a Norska, tak prostě musíme vyrovnat s tou situací, která je.

Ale reformu Evropské unie, tedy tu její potřebu nevylučujete, ale nikoliv...

Já bych ji považoval za velice nutnou, ta reforma by byla nutná, jak říkám, brát princip subsidiarity opravdu vážně, zavést to na všech úrovních, říct, jaké dát kompetence Evropský unii v důležitých věcech, kde ji nemá, například v obraně nebo v energetické politice nebo velké části zahraniční politiky. Na druhé straně řekněme, nevidím důvodu, proč by, řekněme, měl Brusel určovat, kde máme pro-Natura, tedy to v České republice nebo kdy s ní bude řešit název našich zavařenin či sýrů. To považuju za pitomost.

Pane předsedo, "TOP 09 bude prosazovat, aby pevný termín přijetí eura byl stanoven ještě v tomto volebním období." To je citace z vašeho programu. Za vhodný okamžik přijetí eura považujete roky 2018 až 2020. Proč zrovna v těchto letech?

Za předpokladu, že bude klidný vývoj hospodářství, my bychom mohli kolem roku 18 dosáhnout dostatečnou sílu. Já jsem sice pro přijetí euro, poněvadž jsme to slíbili, a co se slíbí, se má dodržet. Za druhé taky volám po tom náš celý průmysl, abychom zavedli euro. Ale máme to udělat, když budeme dostatečně silný. Kdybychom zavedli, než jsme dosáhli tyto mantinely, tak by to byla volovina. Pak bysme udělali stejnou chybu jako Řekové a Portugalci. Omluvte, já mám chřipku. Ale jakmile bychom toho dosáhli, tak bychom měli začít na tom vážně pracovat.

No, taky s italskou ekonomikou například přijetí eura silně zamávalo a jiné, vy mluvíte o síle, ale jiné politické strany hovoří o přijetí eura jen za předpokladu, pokud to bude pro Českou republiku výhodné. V letech 2018 až 20 to podle vás, podle vaší strany bude pro Českou republiku výhodné, anebo ta výhodnost není pro vás žádnou nutně splnitelnou podmínkou?

No, výhodnost je předpoklad. My jenom vycházíme z toho, při klidném vývoji by to mělo být tak v roce 20 už výhodné.

Takže to je váš předpoklad, že ta výhodnost nastane přesně mezi těmi lety 18 až 20?

Ne, může to být rok dřív, rok později, ale zhruba v tom období.

Proč k tomu neuděláte referendum, aby si to občané rozhodli sami?

Pač považuju za nesmyslné pořádat referendum o něčem, čemu jsme se smluvně zavázali. To není, to se nedělá.

No, ale když to bude výhodné v těch letech, tak třeba občané na to budou moci kývnout i v případě nebo i protože jsme to slíbili.

Smlouva a slib se má dodržet, jo. A ne to podmínit hlasováním.

Tak TOP 09 chce spojit ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo dopravy. To jsou obrovské agendy, které navíc také souvisejí s čerpáním evropských dotací. Jeden superúřad, nebylo by to na škodu věci, nebyl by v tom zmatek, nepřehlednost, demokratizace?

Já vám něco řeknu, kdybychom to zavedli přes noc, asi ano. Kdyby se to cíleně připravovalo a zavedlo za 2 roky, tak to má smysl. Ale musí se to pečlivě připravit. To nejsou věci, který se rozhodnou přes noc.

A kolik se ušetří?

To bych musel teď vypočítat. Já jsem u toho nebyl, to vám teď nemohu...

A nemůžete to zkusit tedy spočítat?

Ne, nemohu.

Pokud skutečně tu analýzu byste měli mít hotovou?

Já na to nejsem odborník. Prosím ne.

Jestli to není populistické v tom případě, když říkáte sloučit tuto agendu, ale vlastně strana nemá představu o tom, kolik by se uspořilo, jestli by teď...

Myslím, že jsou představy, jenom já je neznám, prosím.

Aha, rozumím. Jestli víte to, zda ty úspory by tedy stály za to, jestli alespoň toto víte, jestli to nemůže mít potom korupční potenciál, taková centralizace? Protože moc zkorumpuje, absolutní moc zkorumpuje...

To je /nesrozumitelné/, znamená správně. Já mám dojem, že i v těchto ministerstvech úroveň korupce už je dostatečná, nemůže se už mnoho zvýšit.

Pane předsedo, neměl by předseda strany vědě, kolik se zhruba ušetří, a jestli to bude výhodné?

Já vám říkám, že to teď nevím, můžu se na to podívat, já vám teď neřeknu odhady, pač to by byla čistá pohádka. Já se na to musím podívat.

Tak penzijní reforma, penzijní reforma spadla pod vaše ministerstvo práce a sociálních věcí, taky ministerstvo financí bylo vaše.

Ano.

Druhý pilíř se tak úplně nepodařilo rozpohybovat. Podle těch očekávání 83 tisíc lidí vstoupilo. Ta původní očekávání byla kolem třech milionů. Neudělali jste klíčovou chybu, že jste na tom nedohodli s opozicí? Protože teď se lidé obávají vstupovat do toho systému z obav, že třeba příští vláda ten druhý pilíř zruší.

Kdyby bylo možné se na tom dohodnout, tak bych byl pro dohodnutí. Teda bohužel opozice neukazuje jakoukoliv chuť se s námi dohodnout a nedělat kompromis, což je ovšem škoda, poněvadž jak Angličané právem říkají: put all your eggs in one basket, to znamená dávat všechny své vajíčka do jedné košatky. A to je stejný taky s důchodem, mělo by to být několik pilířů.

Opozice zase naopak tvrdí, že vy jste se s nimi nechtěli dohodnout, že jste s nimi o tom nechtěli bavit.

Tak nikdo z opozice nikdo mě neoslovil.

Než skončila vláda, tak navrhoval váš místopředseda Miroslav Kalousek změkčení pravidel druhého pilíře. Podle něj by to mohlo přitáhnout víc lidí. V systému by se nemuselo setrvávat 35 let podle těch návrhů, doživotní výplata a výplata po dobu 20 let by se ještě rozšířila o další možnost výplaty po dobu 15 let. A dědictví by nebylo vázáno na spoření ve druhém pilíře. Podle vás by tyto návrhy pomohly? Protože ty příští vlády stejně zřejmě asi ten druhý pilíř zruší.

Asi ano. Ale problém byl, že opozice vedla tedy stoprocentní boj proti druhému pilíři, přičemž jí bylo docela jasné, muselo být jasný, že stávající průběžný systém udržitelný není vzhledem k populační pyramidy. Tedy zbrzdit, zablokovat reformu důchodovou, když už opravdu hoří, by bylo nezodpovědné.

A považujete za selhání TOP 09 to, že se nepodařilo druhý pilíř rozpohybovat tak, jak jste chtěli?

Nepodařilo se nám, ale snad bylo jisté selhání, ale především to připisuji opravdu bezohledné útokům opozice, že aniž by nebo více diskutovala, jenom ten projekt chtěla zničit. Ona chtěla zachovat pouze jeden státní monopol, což je zastaralá představa vzhledem taky k vývoji v důchodovém systému všude na světě.

Nebyla chyba i v tom, že vám se to třeba nedařilo tak dobře vysvětlovat? Jestli to, jestli v tomto třeba nebylo vaše selhání v tom, že jste nedobře komunikovali s veřejností a právě třeba i s opozicí, proto se mám na to selhání.

Možná. Možná máte pravdu. To je těžko říci, ano. Snad jsme měli vydat, my jsme, řekněme, nebyli názoru, že vláda má vydávat strašně peníze pro vlastní reklamu, to některý vlády dělají, velice silně, aby /nesrozumitelné/ nepropagovali vlastní stranu. My jsme doufali ve zdravý rozum občanů.

V sociální oblasti chcete otevřít diskusi o možnosti takzvaného společného sociálního pojištění obou manželů. Co to má přinést?

Že když, řekněme, jeden manžel zemře nebo se rozvedou, že manželka bude mít stejný nárok.

Případ nebo kauze sKarta. SKarta byla zrušená, byla nejdřív tedy zavedená, pak zrušená, úspor moc nepřinesla. Navíc sociální dávky začaly od ledna 2012 vyplácet úřady práce, čímž se vnesla nejistota v té době do vyplácení dávek a velký zmatek. Jak jste se poučili?

Poučili jsme se v tom, že všechny reformy, a to jsme viděli na jiných ministerstvech, který se týkají IT, musí být velmi opatrně připravovaný. Tam je spousta problémů, který člověk na začátku vždycky podceňuje. To jsem zjistil, ostatně jsem zažil na západě, firmy který skoro kvůli tomu zkrachovaly, poněvadž byly právě, se dopustily omylu v IT systému. Já přesto považuju, že úplné zrušení sKarty byl spíše politická demonstrace než rozumný, rozumná myšlenka, pač kdyby po opravě ten systém zavedl, byl by rozumný.

Podle všeho možná ten systém nebyl tak úplně dobře připraven.

Ano, ale říkám, snažili jsme se, ale nebyli jsme jediný, který právě při zavedení takovýho systému narazili na problémy.

Hostem předvolebního Interview Daniely Drtinové je předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg, lídr pražské kandidátky strany. Tak, pane předsedo, pane předsedo, zdravotnictví, jak byste zvyšovali spoluúčast pacientů?

Podle hospodářských možností, podle toho, jak příjmy v obyvatelstvu by se vyvíjely. Tedy to vám to neřeknu teď přesná čísla, pač to...

Ani o kolik procent?

Ne, ale postupně spíše, ale stále, aby lidi věděli, že postupně se bude zvyšovat, to je nutné. Ale žádné skokové představy nemáme.

Poplatky za pobyt v nemocnici od ledna nebudou. Ústavní soud je zrušil i proto, že stokorunová výše byla považována ústavními soudci některými za sociálně necitlivou. Ministerstvo zdravotnictví spadalo v té době pod TOP 09. Až nová sněmovna bude řešit podle všeho novou výši těch poplatků, jakou výši byste tedy navrhovali do budoucna a zda budete třeba sociálně citlivější?

Já bych řekl jenom, mnohem nižší nebude moci býti vzhledem k potřebám nemocnic. A aby taky splnila svůj účel. To se musí opravdu ještě důkladněji prodiskutovat. Ale mnohem nižší nemůže být, pač jináč neplní svůj účel.

A když stovka je tedy sociálně necitlivá podle, podle ústavních soudců, tak jaká by byla podle vás únosná, aby se to vyplatilo, ale zároveň abyste třeba byli sociálně citlivější do budoucna?

My jsme udělali v té oblasti některé chyby, že jsme, já se omlouvám, ale ta chřipka je opravdu... že jsme šetřili příliš plošně. To byl v sociální oblasti opravdu omyl nebo chyba, kterou jsme dělali. My jsme byli postaveni před katastrofální situaci v rozpočtu, kdy jsme nastoupili, museli jsme snížit, abychom dosáhli mantinely Evropské unie, pač 3 procenta, což byla opravdu strašná práce. A připouštím, při tom zavádění jsme pracovali příliš plošně. Je mi povědomé, že u postižených, u několik věkových skupin a tak dále jsme to přehnali. Ale než tahle vláda padla, už jsem mluvil s místopředsedou Kalousek, že bychom v tom se měli pohnout a najít nové řešení. Teď už je to na nové vládě.

To znamená, že tedy to plošné škrtání byste považoval zpětně za chybu. To, že se podle některých ekonomů Česká republika proškrtala do recese?

Bylo to sice... ne, to bylo něco jinýho. Teď jsem mluvil o sociálních otázkách.

Jenom tedy teď mluvíte o sociální otázce, nikoli o té ekonomické obecně.

Říkám, že postižení a ty... ne, museli jsme, pač jináč nesnížíte deficit. Citlivým přístupem nesnížíte opravdu tak veliký deficit, jak jste měli. To jsme museli udělat opravdu dosti surově, jináč by se nám to nepodařilo.

Takže v sociální oblasti připouštíte, že jste udělali některé chyby a že ty dopady byly příliš tvrdé na některé skupiny obyvatel.

Ano, to je pravda a to jsme chtěli teď napravit.

Dokonce surové. Pane předsedo, řada nemocnic hlásí, že úhradová vyhláška vašeho exministra zdravotnictví může už letos omezit péči. Lékaři vyhlášku komentují taky jako omezující, jako příliš restriktivní. Podle nemocnic ceny rostou, ale rok od roku dostávaly nemocnice o 10 procent méně. Rušili byste napříště nemocnice a redukovali byste počty lůžek?

My máme ve srovnání s jinými evropskými státy příliš veliký počet lůžek. To je známo. Měli bychom snížit počet lůžek, ty peníze ale potom vydávat na zlepšení kvality těch, kteří by zůstali. Nesmíme zapomenout, že zdravotnictví se během posledních desetiletí velice prodražilo, pač nemocnice jsou mnohem lépe vybavený, ale každý ten stroj stojí dneska miliony. A vybavení nemocnice dnes, před 20, bodejť před 30 lety, vůbec není k srovnání. Když se podíváte do zázemí moderní nemocnice, tak to je opravdu úžasné. Ale je to drahé. A tudíž musíme taky, řekněme, výdaje omezit tam, kde je možné, abychom vůbec ufinancovali kvalitní léčbu pro nemocné v České republice.

Tak vy jste zvedli daně, DPH, to vám jako pravicové vládě řada ekonomů vytýkala. A teď v programu píšete, že daňovou zátěž, která tedy visí na ceně, prodražuje cenu pracovního místa v Česku, byste převedli na jiné pro ekonomický vývoj méně škodlivé daně. Na které, na majetkové, na spotřební daně?

Částečně spotřební, výjimky taky na majetkové daně.

No, ale tím byste opět zřejmě prodražili spotřebu, a pokud by se zvedaly ceny pohonných hmot, tak by zase lidé spíš jezdili nakupovat, pokud by to šlo, třeba do zahraničí. Tím by se recese prohlubovala.

Řekněme, když člověk bydlí v Hodoníně, tak může zajet do Rakouska natankovat nebo když jedete na německé hranici, ve vnitrozemí jenom cesta ke hranici je dražší, než když tam, než co ušetřím při tankování.

Jaké daně byste tedy zvedali?

Prosím?

Jaké daně přesně byste tedy zvedali?

To bych vám teď asi přesně neřekl, ale právě spotřební daně asi ano, a některé majetkové, to jsem taky řekl.

A můžete říci třeba přibližně, o kolik procent, jak moc?

Ne, to vám teď neřeknu. Vše závisí na dané situaci, kdy se dostaneme do vlády, teprve pak zjistíme, jaká je hospodářská situace a pak řekneme přesná čísla. Jináč to tady říkat jenom odhady, to je nesmyslné. Teprve když máme podklady při ruce, tak vám to můžu říct.

Neměla by mít strana před volbami jasno alespoň o některých těch rámcových zvedáních?

Ne, má mít jasno, kdy se uchopí vlády, nikoliv před volbami. Před volbami strany, který tvrdí, že mají jasno před volbami, kecají.

Tak TOP 09 kandiduje s podporou Starostou a nezávislých, spolupracujete, byť tedy nejste v koalici. Z centrální kampaně ale tak úplně vaši partneři nadšeni nejsou, protože lidé na venkově mají trochu jiné starosti než lidé v Praze nebo třeba ve Středočeském kraji.

To samozřejmě, ale to je naprostá pravda. Na venkově mají jiné starosti než v Praze, ale dostal třeba majetek i veškerou možnost a volnost, taky vlastní ideály prosazovat a hlavně ve společných pohledech opravdu prosazujou své cíle velice tvrdě a dobře.

Vy jste byli vládou s protikorupčním étosem, ale i Vlasta Parkanová čelí trestnímu stíhání. A váš ministr práce Drábek rezignoval poté, kdy soud vzal do vazby jeho prvního náměstka Šišku. Nevrátil se vám ten nenaplněný étos jako bumerang? A nebylo to dvousečné zavázat se k něčemu takovému?

Já myslím, že dneska ani nejzavilejší nepřítel Vlasty Parkanové nepředpokládá, že ona něco brala, možná že v jejím ministerstvu se něco dělo, co bylo nekalé a že osobně je na tom nevinna. Každý, kdo Vlastu Parkanovou zná, tak o tom nemá nejmenší pochyby. Co se týče...

No, ale o vině rozhoduje samozřejmě soud v právním státě.

Ale to je, jak ji znám, moje pevné přesvědčení. Co se týká na ministerstvu sociálních věcí, je pravda, že pan ministr Drábek příliš mnoho důvěřoval svému náměstku. Mně se jednou v životě taky to stalo, někdy člověk důvěřuje někomu, který té důvěry není hodný.

Vy máte poslední slovo ve straně. Když se objeví nějaký konflikt nebo neshoda ohledně kandidátek, tak vy máte finální slovo. Je to demokratické, spravedlivý a moudrý monarcha bdící nad pořádkem a kandidátkami strany?

Já nejsem monarcha, neboť jsem zvolený, jednou taky skončí, žádný monarcha nejsem. Někdo musí mít poslední slovo. To samozřejmě. Když jsou různé názory, tak jeden musí jasně rozhodnout.

Tak je ale koncipována i vaše kampaň. Agent 009 ve službách státu, strana jednoho muže, která se stylizuje nebo stylizujícího se do role filmového zachránce.

Já vám řeknu, kampaň je jedna věc, na druhé straně jsme opravdu demokratická strana a nikoliv strana vůdcovského typu, jak se očividně teď objevujou na čistě politické scéně, kde se odvolají kandidáti, mění, kdy už je uzavřená kandidátní listina, i když byla už rozhodnuta a tak dále. U nás respektujeme demokratická pravidla.

Vládu ČSSD jste vyloučili. Za žádných okolností byste do ní nešli?

Není to aktuální, neboť pan prezident, jak známo, zakázal sociální demokracii s námi uzavřít koalici. Teď to vůbec není aktuální. On opakovaně řekl, že...

No, ale volby, respektive povolební koalice uzavírají politické strany, nikoli pan prezident.

Zjistil jsem, že pan prezident má převeliký vliv na sociální demokracii. Takže očekávám, že žádnou nabídku nedostaneme.

No, a z vaší strany by taková nabídka byla přijatelná, protože samozřejmě smlouvu nebo jakoukoli dohodu uzavírají minimálně dvě strany.

To je naprostá pravda. Podle toho, jak dopadne volební výsledek.

Takže to nevylučujete?

I kdyby, kdyby byl veliký rozdíl mezi těmi stranami, tak bych to zamítl. Když by to bylo přibližně ve stejné rovině, jako v Rakousku, tak se o tom může diskutovat. Ale když uzavře jedna velká strana jenom v podstatě s menší stranou koalici, tak obyčejně ta menší strana na to doplácí. A to bych nechtěl.

Takže ale povolební tedy spolupráci na vládní úrovni s ČSSD nemůže TOP 09 vyloučit?

O tom se diskutuje ráno po volbách, nikdy ne předtím.

No, ale teď jste říkal, že by...

Já říkám, že nebudu mluvit o něčem, co má smysl diskutovat ráno po volbách, nikoliv teď.

Ale kdyby výsledek byl podobný?

Já jsem vám odpověděl.

Kdyby výsledek byl podobný?

Já jsem vám už odpověděl.

Pane předsedo, řekněte na konec tři body, proč by lidé měli volit TOP 09?

Z velmi prostého důvodu. Pač jsme střízlivá strana, která nedělá populistickou kampaň, která, jak jsem předtím vysvětloval, je demokratická strana i vnitřním chodu této strany. A která garantuje, že se nebude plejtvat se státními prostředky, která je proevropská a strana, která se zastává taky menšin v České republice. My jsme opravdu strana moderní, konzervativní a evropská.

Předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Děkuji vám za interview, na shledanou.

Na shledanou, děkuju.

ČT 24, 7. 10. 2013, pořad: Interview ČT 24

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme