INVENTURA II: Ministerstvo financí

Co se podařilo Ministerstvu financí

Ministerstvo financí má na starosti rozpočtovou politiku vlády. Ta se zavázala dlouhodobě snižovat saldo veřejných financí, a to tak, že v roce  v roce 2012 by mělo klesnout  na 3,5 % HDP a v roce 2014 na 1,9 %. Vyrovnaných rozpočtů by mělo být dosaženo v roce 2016.

Původní cíl vlády nepřekročit deficit veřejných rozpočtů v roce 2011 4,6 % HDP byl splněn s výraznou rezervou, když dosáhl 3,7 % HDP. Úspory proti autonomnímu vývoji (tj. kdyby se nic nedělalo), dosáhly 70 mld. Kč a z 80 % byly provedeny na výdajové straně.

Návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2012, který schválila vláda na konci září, dále pokračuje v trendu snižování deficitu. Ten má dosáhnout výše 105 mld. Kč, bude ovšem nutné přistoupit k dalším úsporám ve výdajích státu.

Reformní úsilí vlády se projevilo v rostoucí důvěře zahraničních investorů a v nižších než plánovaných nákladech na obsluhu státního dluhu. Pozice České republiky se projevila i zvýšením ratingu a větším zájmem o státní dluhopisy, což přispělo k úspoře úrokových nákladů státního dluhu oproti rozpočtovaným výdajům. Aby mohly dluhopisy kupovat i domácnosti a nejen velké finanční skupiny, ministr financí zahájil projekt Spořicí státní dluhopisy, které byly s velkým zájmem vyprodány v průběhu jediného říjnového týdne. Objem prodaných dluhopisů dosáhl více než 20 mld. Kč, což je dvojnásobné množství oproti plánovaným 10 mld. Kč. MF plánuje další emisi spořicích státních dluhopisů na jaro a podzim letošního roku.

Ministerstvo financí má na starosti především daňovou reformu. Nový daňový řád byl schválen a je účinný od 1. ledna 2011. V roce 2011 bylo také schváleno vytvoření Jednoho inkasního místa, které přinese úsporu administrativních nákladů státu i daňových poplatníků s tím, že MF plánuje jeho spuštění v roce 2014. Novou úpravou budou sjednoceny základy všech přímých odvodů. Bude také zrušeno několik desítek nesystémových výjimek, zjednodušen systém a dojde ke snížení přímé daňové zátěže, především vedlejších nákladů práce. Důležitým aspektem daňové reformy je vytvoření moderní soustavy orgánů finanční a celní správy, při současném snížení počtu úřadů, zefektivnění a zeštíhlení státní správy a zlepšení inkasa daňových příjmů.

V rámci daňové reformy bylo s účinností od 1. ledna 2012 prosazeno ustanovení zvyšující odvodové zatížení hazardu speciálním odvodem 20 procent z rozdílu mezi vsazenými částkami a vyplacenými výhrami, o jehož alokaci již nebudou rozhodovat loterijní společnosti, ale obce a stát. Loterijní společnosti zároveň přestaly být osvobozeny od daně z příjmů. V rámci přísnější kontroly hazardu provedlo MF první celostátní kontrolní akci zaměřenou na kasina. Novelou loterijního zákona účinnou od 1. ledna 2012 byl vyřešen nejpalčivější problém dosavadní právní úpravy, jímž byla nedostatečná pravomoc obcí při regulaci hazardu.

Efektivní spolupráce daňové správy, celní správy a Finančního analytického útvaru (FAÚ) vedla v roce 2011 k odhalení několika rozsáhlých daňových podvodů ve výši minimálně 3,5 mld. Kč. V dubnu 2011 vstoupila v platnost důležitá opatření, jako je zavedení režimu přenesené povinnosti u vybraných komodit, institut ručení za nezaplacenou daň, institut zvláštního zajištění daně, která dále pomáhají v boji proti daňovým únikům. Analytická a vyhledávací činnost personálně posíleného FAÚ vedla v roce 2011 k zajištění více než 800 mil. Kč na bankovních účtech z podezřelých transakcí, podání 256 trestních oznámení a 747 podnětům daňové a celní správě.

Ministerstvo financí se také podílelo na přípravě důchodové reformy. K financování počátečních nákladů navrhlo postupné sjednocení sazeb DPH s kompenzacemi pro rodiny s dětmi a důchodce. Pro zmenšení závislosti příjmu důchodců na státu a zvýšení individuální odpovědnosti se zavádí druhý spořící pilíř s možností dobrovolného částečného vyvázání z průběžného pilíře. Zároveň se navrhuje změnit současný systém penzijního připojištění tak, aby motivoval k větší míře spoření.

Návrh na změnu zákona o rozpočtovém určení daní prošel meziresortním připomínkovým řízením a bude projednáván vládou. Návrh MF posiluje příjmy všech obcí s výjimkou čtyř největších měst a zároveň počítá s převodem prostředků z národních dotačních programů do sdílených daní, čímž zvyšuje samostatnost obcí.

Ministerstvo financí bylo úspěšné na poli mezinárodních arbitráží a dokázalo zvítězit v celé řadě sporů, kde České republice hrozily škody v řádech miliard korun. Např. kauzy G. Nepolský, R.J. Binder, P.F,Vöcklinghaus či nejnovější Konsortium Oeconomicus. MF tak dále posílilo svou pozici středoevropského centra know-how v oblasti práva mezinárodních arbitráží. To samozřejmě přispívá jak k posilování pozice ČR pro vedení těchto sporů, tak ke zvyšování mezinárodní prestiže českého státu.

Ministerstvu financí se podařilo vyjednat vůbec první dohody o spolupráci v daňové oblasti se státy s preferenčními daňovými režimy (tzv. daňovými ráji). Dosud bylo připraveno sedm konečných textů dohod s těmito státy (Britské Panenské ostrovy, Jersey, Ostrov Man, Guernsey, San Marino, Bermudy a Kajmanské ostrovy), šest z nich již bylo podepsáno. Na jejich základě bude možné získat informace potřebné ke správnému stanovení, výběru a vymáhání daní, popř. využití v rámci přípravné fáze vyšetřování nebo stíhání daňových trestných činů. V současnosti probíhají intenzivní jednání s dalšími státy.

Dalším cílem je zvýšení transparentnosti veřejných rozpočtů a posílení veřejné kontroly. Ministerstvo financí jako první centrální úřad zveřejnilo svůj rozpočet v dosud nejpodrobnějším členění a „rozklikávací“ formě na internetových stránkách. Dále byla zprovozněna aplikace umožňující snadný přístup veřejnosti do monitoringu hospodaření obcí. Transparentnost rozpočtů bude dále zvýšena projektem Státní pokladny, který umožní sledovat jednotlivé výdaje rozpočtových kapitol téměř v reálném čase.

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme