Předvolební debata o vzdělávání s Matějem Ondřejem Havlem

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. Ve středu 10. září přijal pozvání k debatě na téma vzdělávání předseda sněmovního školského výboru Matěj Ondřej Havel.
Hosté debaty se nejprve dotkli aktuálního tématu narušení polského vzdušného prostoru ruskými drony. Polská obrana proti nim s pomocí aliančních spojenců zasáhla, polský premiér Donald Tusk incident označil za „akt agrese“.
Podle Havla bylo potvrzeno, že šlo o ruské drony, situace se dle něj vyostřuje. Východní hranici NATO je prý třeba střežit. Míní, že „podobné provokace a jakoby omyly“ se budou stupňovat a Rusko „nás bude zkoušet“.
Jedním z hlavních témat debaty bylo duševní zdraví adolescentů, které je jedno z nejhorších v Evropě. Známky střední až těžké deprese vykazuje 41 procent deváťáků. Do školy se skutečně těší jen devět procent žáků.
Havel řekl, že za covidu byl sám překvapen, jak často děti, které byly doma, upadaly do depresí a úzkostí. Tehdy se podle něj ukázalo, jak je ve škole potřebný školní psycholog. „Bohužel se to moc nezlepšuje. V současnosti nám depresivních studentů přibývá a je potřeba s tím něco dělat,“ upozornil kandidát SPOLU. Podle něj je také potřeba se více zabývat sociálním životem dětí a wellbeingem. Zmínil, že věří, že na pozice školních psychologů budou peníze v rozpočtu, o kterém se nyní jedná. Regulace mobilních telefonů ve školách je dle něj nutná.
Debata se stočila i k platům učitelů a kvalitě škol. Platy učitelů navzdory slibům stále nejsou na úrovni zákonného závazku 130 procent průměrné mzdy. Pro letošek se částka vypočítává z průměrné mzdy roku 2023, která podle Českého statistického úřadu činila 43 121 korun.
Havel ze SPOLU uvedl, že v letošním roce učitelé dostali přidáno, ale připouští, že na 130 procent se platy letos nedostanou. Mluví o 115 či 116 procentech. Učitelé podle něj musí mít kvalifikaci a talent, ale peníze jsou možná nejzásadnějším motivačním faktorem. V mnohem větší míře je prý potřeba učit dovednosti než znalosti. „Do budoucna potřebujeme ze škol produkovat děti, které budou kriticky myslet, které budou finančně gramotné, které budou občansky gramotné. To jsou všechno dovednosti, které ve škole musí získat,“ uvedl.
Diskutující se věnovali i kauze učitelky Martiny Bednářové, která po začátku plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 před žáky 8. třídy relativizovala ruské válečné zločiny. Od soudu odešla s podmínkou, proti níž se odvolala. Podle verdiktu také nesmí tři roky učit a musí absolvovat kurz mediální gramotnosti. Kauza otevřela debatu, jak mají učitelé přistupovat k výuce kontroverzních témat a interpretaci aktuálních událostí. Martina Bednářová kandiduje za Stačilo! v Praze.
Havel ze SPOLU řekl, že je potřeba se ve školách věnovat aktuálním tématům. „Je klíčové vychovávat ke kritickému myšlení. Učitel je moderátor diskuze, (…) ale nemůže říkat věci sám za sebe, které jsou neslučitelné s objektivní pravdou, na které se společnost shoduje,“ řekl s tím, že to platí i o výuce dějepisu.
Hostem předvolební debaty na téma školství a reforem ve vzdělávání byl lídr koalice SPOLU v Královehradeckém kraji, předseda sněmovního školského výboru, poslanec TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Celou diskuzi o nutných reformách ve školství, šikaně na školách a změnách v rámcových vzdělávacích programech si můžete poslechnout pod následujícím odkazem.
Převzato z: Andrea Gričová, Jan Škoda, ČT24, 10. 9. 2025 (kráceno)