Čekali jsme na srpnové prognózy, říká k návrhu státního rozpočtu Miloš Nový
Prezident Pavel označil návrh rozpočtu na příští rok za polotovar. O některých položkách se stále vyjednává, protože několik ministrů má výhrady. Ještě kritičtější je opozice. „Rozpočet by měl být ve volebním roce přijímán transparentně,“ tvrdí pro Český rozhlas Plus poslanec Patrik Nacher. „Připravuje se přesně podle zákona,“ oponuje poslanec Miloš Nový.

Pane Nový, jak byste hájil schodek, který je oproti plánu o 45 miliard korun vyšší?
Není úplně jednoduché z mé pozice, ze strany TOP 09, hájit schodek ve výši 286 miliard korun. Ta naše představa by byla samozřejmě úplně někde jinde.
Ale vzhledem k vývoji národního hospodářství a politické situaci, tím mám na mysli, že jsme ve volebním roce, tak se domnívám, že daný rozpočet je vlastně maximum možného. A zároveň je sestaven realisticky tak, jak nám v tuto chvíli reálná ekonomika dovoluje.
Není problém, že se za této vlády začal připravovat státní rozpočet v takovém režimu utajení?
Já slova Patrika Nachera naprosto odmítám. Odmítám, že rozpočet není transparentní. Odmítám slova, že se připravuje potají a podobně.
Rozpočet se připravuje přesně podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Tam před rokem došlo ke změně a skutečně byl posunut termín na schvalování rozpočtu. A to z toho důvodu, že v minulosti docházelo k tomu, že první nástřel rozpočtu nevycházel z aktuální makroekonomické prognózy, která se dělá až v srpnu.
To znamená, že data nebyla úplně aktuální. A v minulých letech – a je jedno, jaká vláda byla u moci – jsme byli svědky resortních ministrů, kteří s užmoulanou čepicí v ruce chodili za příslušným ministrem nebo ministryní financí a tam žadonili o přidání nějakých miliard a podobně.
Zvládne stát nebo ministerstvo obrany tolik peněz, které by mu měly být podle toho návrhu rozpočtu svěřeny, efektivně a smysluplně proinvestovat?
Já tuto kritiku naprosto odmítám. Vycházím z toho, že hnutí ANO nechce dodržovat naše spojenecké závazky a maskuje to právě řečmi okolo efektivnosti a podobně. Vůbec nepochybuji o tom, že naše armáda je schopna efektivně utratit svěřené finanční prostředky.
Od roku 2000 totiž naše armáda nebyla financována ve výši dvou procent HDP, jak k tomu naše spojenecké závazky vedly. To znamená, že armáda je hluboce podfinancována a potřebujeme tuto propast překlenout.
Jsou finance vyhrazené pro školství dostatečné? A dodržuje se zákon o platech pro pedagogy? Poslechněte si celé Pro a proti s místopředsedou rozpočtového výboru, ekonomickým expertem TOP 09 a kandidátem v Plzeňském kraji Milošem Novým.
Převzato z: Lukáš Matoška, Pro a proti, 2. 9. 2025 (kráceno)