Niedermayer: Čistota půl zdraví

1. 10. 2018

EU se chystá přimáčknout automobilky ke zdi 

Evropská unie chystá výrazné zpřísnění norem u osobních aut. Pokud příští týden projdou připravené návrhy, budou nově vyráběná auta spotřebovávat podstatně méně fosilních paliv a emisemi zatíží méně životní prostředí. A vše nasvědčuje tomu, že dohoda Evropské rady (ministři unijních zemí) a Evropského parlamentu dokonce zpřísní původní návrh Evropské komise, která chtěla, aby na konci příštího desetiletí, v roce 2030, auta emitovala o 30 procent oxidu uhličitého méně než na jejím počátku. Zní to jako překvapivý výsledek v oblasti, která se změnám brání. 

Mocný autoland 

Ve hře jsou emoce (každý má pocit, že autům rozumí) i hodně peněz. Pro automobilky není snadné snižovat emise a tedy spotřebu aut o další desítky procent (už dříve bylo rozhodnuto, že výrobci musejí do roku 2020 snížit průměrné emise na 95 g na kilometr, což je proti 130 g na počátku desetiletí značný posun). Nesnadné to je zvláště v situaci, kdy výrobci vydělávají na větších autech s větší spotřebou než v minulosti (SUV). Jenže s přísnými emisními limity mají být spojeny vysoké pokuty za jejich neplnění – za 1 g překročení hrozí automobilkám pokuta 95 eur na každé vyrobené auto. 
Dalším problémem pro výrobce je, že k nižším průměrným limitům nevede cesta bez zavádění aut s velmi nízkými emisemi, tedy elektromobilů či hybridů. V těchto oblastech Evropané ztrácejí, což vyžaduje investice. Je tu i vidina nižších zisků automobilek, neboť jeho část u nízkoemisních aut směřuje k výrobcům baterií. Proměna evropského byznysu s auty navíc přinese konec řady tradičních dodavatelů či služeb (elektroauta mají méně dílů a vyžadují méně servisu). 
Přesto lobbistická mašinerie automobilek podporovaná politiky (včetně pozic české vlády) v souboji o limity příliš neuspěla. Důvody jsou ale pochopitelné. Změna klimatu, zdůrazněná extrémním počasím, oslovuje stále více lidí. Ti cítí, že promeškat příležitost, kterou nové technologie umožňují, by bylo chybou. A nižší emise CO2 slibují i nižší účty u pumpy. Za chystaným razantním omezením emisí je třeba hledat i zkušenosti, které politici s automobilkami udělali. Obcházení emisních pravidel stálo tisíce lidí zdraví, či dokonce životy a podrylo důvěru nejen v evropský autoland, ale i ve fungování států a v tržní soutěž. 
Ekonomicky závažnější problém je otázka investic do nových technologií. Již dnes automobilky na tuto oblast vynakládají obrovské prostředky. Ovšem většina peněz do rozvoje elektromobility nesměřuje do výzkumu v Evropě, ale v Číně. Jde údajně o výsledek regulace čínské vlády, která auta s nulovými emisemi vyžaduje a k nim chce i vznik výzkumných kapacit. Evropský automobilový průmysl se tak může časem přetvořit z centra nejlepšího světového know-how na „montovny“ nakupující technologie z Číny. Tím by došlo ke ztrátě pozic na globálním trhu. 

Dobrý, nebo špatný odhad? 

Ovzduší nedůvěry a tlaku lobbistů (jak automobilek, tak i zastánců přísných limitů) není nejlepším prostředím pro hledání optimálního řešení. Ve hře je však hodně. Přílišný tlak na snížení emisí může rychle zdražit auta a dostat výrobce do ekonomických problémů. Pokud však Evropa nástup nových technologií zaspí, nedostojí závazkům v ochraně klimatu a může přijít o vedoucí úlohu v automobilovém průmyslu a s ním spojeném výzkumu. Což by byla ještě větší ztráta. 
Nalezení vhodné míry regulace je proto nesnadné a až budoucí roky ukážou, jak dobrý odhad teď unijní instituce mají. Automobilky jsou nedůvěřivé a obviňují politiky ze sabotáže své práce. Větší míra reflexe z jejich strany by ale neškodila, stejně jako odpovědnost šéfů nejen za firemní zisky v dalších čtvrtletích, ale i za budoucnost automobilového průmyslu v Evropě. A více ohledu na lidi, kteří na našem kontinentu žijí.

Luděk Niedermayer, europoslanec TOP 09

Zdroj: Respekt, 1. 10. 2018

ŠTÍTKY

Osobnosti:
Luděk Niedermayer
Témata:
Doprava, EU, Životní prostředí
TOP 09 Facebook Twitter YouTube G+ Instagram

KONTAKTUJTE NÁS

CELOSTÁTNÍ KANCELÁŘ TOP 09

Michnův palác, budova č. 2
Újezd 450/40
118 00 Praha 1 - Malá Strana

info@top09.cz
ID datové schránky: 86ttzqc
telefon: 255 790 999
fax: 255 790 899

 

TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Lenka Brandtová

tisková mluvčí TOP 09

lenka.brandtova@top09.cz

tel.: 255 790 932

mob.: 606 709 954

REGISTRACE PRO NOVINÁŘE

PODPOŘTE NÁS

JAK FINANČNĚ
PODPOŘIT TOP 09?

 

TRANSPARENTNÍ ÚČET
TOP 09 PRO DARY

 

TRANSPARENTNÍ
VOLEBNÍ ÚČET PRO SENÁT

  

TRANSPARENTNÍ ÚČET
PRO KOMUNÁLNÍ VOLBY

 

FAKTURAČNÍ ÚDAJE
A BANKOVNÍ SPOJENÍ

IČ: 71339728
DIČ: CZ71339728
(nejsme plátci DPH)
č. účtu: 10909090 / 5500

Váš názor

Copyright © 2009-2018  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

nEUhneme
Jiří Pospíšil:Politika bez silných politických stran vede k oligarchům a totalitě.
Děkujeme