Spotřebitelské úvěry jinak. Konec tisícům exekucí

22. 8. 2012

Vláda schválila novelu zákona o spotřebitelském úvěru. Zákon pomůže předcházet situacím, kdy tisícům lidí hrozí exekuce kvůli uzavření zcela nevýhodných a nevypověditelných úvěrů.  „Návrh reaguje na některé neférové praktiky, ke kterým na trhu spotřebitelských úvěrů v České republice dochází. Chceme posílit postavení spotřebitelů a principu odpovědného úvěrování, říká Miroslav Kalousek.

Ministr financí prosadil, že firmy a banky budou moci poskytnout půjčky lidem jen v případě, že je jsou schopni splácet a každý bude mít možnost zrušit souhlas se smlouvou o zprostředkovávání spotřebitelského úvěru do 14 dnů bez sankce. Zákon zakáže používání směnek, šeků a provozování předražených telefonních linek – začínající číslovkou 9. Za porušení budou hrozit firmám vysoké pokuty až do výše 20 milionů korun. Pokud zákon schválí na podzim parlament, bude platit už od ledna. 

Nejdůležitější změny se týkají těchto oblastí:

  1. odpovědné úvěrování – věřitel bude moci poskytnout spotřebitelský úvěr jen tehdy, pokud bude po posouzení úvěruschopnosti spotřebitele s odbornou péčí zřejmé, že spotřebitel bude schopen spotřebitelský úvěr splácet (novela by měla zabránit úmyslnému předlužování spotřebitele, kdy je zřejmé, že nebude schopen spotřebitelský úvěr splácet, a posílit princip odpovědného úvěrování); samotnou povinnost posoudit úvěruschopnost spotřebitele s odbornou péčí obsahuje už stávající znění zákona o spotřebitelském úvěru a novela ji nijak nekonkretizuje - není stanoveno, které všechny parametry má věřitel zkoumat, požadavek "odborné péče" však znamená, že věřitel má jednat jako profesionál v příslušné oblasti (který má vědět, co vše je nutné zohlednit), a když tak nejedná, porušuje zákon;
  2. směnky a šeky – směnku ani šek nebude možné použít ke splacení nebo zajištění splacení spotřebitelského úvěru použít, přičemž věřitel a zprostředkovatel budou společně a nerozdílně odpovídat spotřebiteli za škodu způsobenou porušením této povinnosti (bude tak zabráněno existujícím neférový praktikám spočívajícím ve vyplňování bianco směnek v rozporu s tím, co bylo mezi stranami dohodnuto, nebo vymáhání pohledávky ze zajišťovací směnky i přesto, že samotná pohledávka ze spotřebitelského úvěru již byla zaplacena);
  3. zajištění pohledávky – zajištění spotřebitelského úvěru nebude moci být ve zcela zjevném nepoměru k hodnotě zajišťované pohledávky (cílem má být zamezit praktikám, kdy úvěrovým predátorům jde primárně o získání prostředků od spotřebitele formou realizace neúměrně vysokého zajištění - zástavní právo k nemovitosti, smluvní pokuty aj. – namísto získání prostředků řádným splácením spotřebitelského úvěru);
  4. telefonní čísla – při nabízení, sjednávání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru prostřednictvím hlasové telefonní komunikace, textové nebo multimediální zprávy nebude moci být použito telefonní číslo pro přístup ke službám s vyjádřenou cenou (při komunikaci se zákazníkem v souvislosti se spotřebitelskými úvěry tak nebude možné využívat linky 900, 906 apod.);
  5. zprostředkování spotřebitelského úvěru:
    • smlouva o zprostředkování spotřebitelského úvěru bude muset být uzavřena písemně a obsahovat informaci o právu spotřebitele na odstoupení od této smlouvy;
    • spotřebitel bude moci od smlouvy o zprostředkování odstoupit bez uvedení důvodů ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření, pokud do té doby nedojde na jejím základě k uzavření smlouvy o spotřebitelském úvěru, přičemž odstoupením od smlouvy z prostředkování se smlouva od počátku ruší, a to včetně smluv o doplňkových službách (jedná se např. o pojištění, jehož sjednání je některými zprostředkovateli vyžadováno); toto právo bude mít spotřebitel bez ohledu na to, kde bude smlouva o zprostředkování sjednána (doma, v provozovně zprostředkovatele, jinde…);
    • smlouva o zprostředkování bude muset obsahovat ujednání o odměně zprostředkovatele, bude-li tuto odměnu platit spotřebitel;
    • před tím, než zprostředkovatel bude mít vůči spotřebiteli nárok na zaplacení odměny za zprostředkování, bude muset předložit spotřebiteli vyrozumění o výsledku své zprostředkovatelské činnosti;
  6. sankce – při porušení výše uvedených povinností bude moci orgán dohledu (Česká národní banka nebo Česká obchodní inspekce v závislosti na dozorovaném subjektu) uložit pokutu až do výše 20 mil. Kč. (V této souvislosti připomínám, že v případě porušení povinností zmiňovaných výše bude mít spotřebitel také možnost domáhat se svých práv u finančního arbitra.)     
Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme