Rozhovor s Miroslavem Kalouskem

12. 7. 2009 | 18:10
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý večer, vážení posluchači. Začíná dnešní vydání Názorů a argumentů, pravidelný Nedělní diskusní kulatý stůl Českého rozhlasu 6. Od mikrofonu vás zdraví a při poslechu vítá Ivana Denčevová. Několikrát jsme se v našem pořadu Člověk a obec dostali k tématu financování obcí, případně krajů. Tak víme, že každé uspořádání mělo svoje příznivce, mělo svoje kritiky. Pokud bychom se trochu podívali do historie, tak si ještě vzpomeneme, že obce, města, nakupovaly své občany, aby překročily konkrétní hranici a tím získaly poměrně velkou částku do svých obecních rozpočtů. Tak, jaká je situace v současnosti? Zcela stranou nechávám to, že samozřejmě v souvislosti s krizí také obce, také kraje přijdou o část financí. Je vůbec možné nastavit nějaké takzvaně spravedlivé rozdělování financí pro obce a pro kraje? Nebo vždycky budeme v situaci, že vlastně někdo bude nespokojen a bude přesvědčen, že vlastně jemu chybějí peníze a že se to děje na úkor toho druhého? Tak i to budou témata, kterých se dnes dotkneme. Mými dnešními hosty jsou poslanec a bývalý ministr financí Miroslav Kalousek.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Dobrý den, děkuji za pozvání.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A druhým hostem je primátor Kladna a také předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky Dan Jiránek.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Dobré den.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A já vám samozřejmě přeji příjemný poslech.
Když bych začala hned od začátku, zkratka RUD, tak to si nepleťme s žádným dílem našich literátů v souvislosti s tím posledním písmenkem třetí, ale to zkratka pro název zákona, který vlastně říká, kdo jaké peníze dostane. jak bychom ho vůbec ale zjednodušeně vysvětlili posluchačům? Otázka na Miroslava Kalouska.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
RUD znamená rozpočtové určení daní. A je to odvozeno od mechanismu, kdy některé daně jsou sdílené jak pro centrální fondy, jako je státní rozpočet, nebo fond dopravní infrastruktury, pro krajské fondy, což jsou krajské rozpočty a pro obecní fondy, což jsou obecní rozpočty. Ty sdílené daně jsou 3. Daň z příjmu fyzických osob, daň z příjmu právnických osob a daň z přidané hodnoty. O ty se ty fondy dělí. A to tak, že obce mají z těchto tří výběrů těchto tří daní 21,4 procenta, které se pak mezi ty obce pře..., přerozdělují. A kraje mají 8,92 procenta z tohoto objemu těchto daní. A o ty se také dělí podle počtu svých obyvatel a, a rozlohy. Proto je to rozpočtové určení daní. Něco je pro stát, něco je pro kraje, něco je pro obce.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Víme, že Svaz měst a obcí také v souvislosti s právě sdílenými daněmi navrhoval, aby například došlo v rámci přerozdělení k navýšení poměrné části DPH a daně z příjmu. A také, zda by nebylo vhodné, aby část šla na obce a na kraje také z daně spotřební a ekologické?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Tak, to je otázka samozřejmě cyklická. Protože ty spotřební daně se nevyvíjí rovnoměrně. Když je stát zvýší, tak najednou jakoby má větší příjmy, zatímco těm obcím a krajům zůstává příjem konstantní. Samozřejmě v okamžiku, kdy se ta výhoda toho nárůstu vyčerpá, tak naopak stát má vlastně konstantní daň, zatímco nám ta daň může narůstat. Ale to je prostě věc, je tady obecná tendence k tomu, aby ty rozpočty obcí a krajů dýchaly společně se státem. Pokud to chceme dosáhnout, tak budeme muset ty daně sdílet asi všechny.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký je názor Miroslava Kalouska?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Je to věcí dohody. Já se tomu nebráním, i když to nepokládám za ideální.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ta, ta, to přání, aby se ty sdílené daně kromě těch tří, o kterých jsem mluvil, rozšířily o další nepřímé daně, jako o daň spotřební, nebo o daň ekologickou, vznikla logicky v době, kdy tady během přechodného období, které jsme měli po vstupu do Evropské unie 2004 až 2007 raketově rostla spotřební daň z tabáku a naopak se snižovaly přímé daně, daň příjmu právnických osob a fyzických osob. A obce oprávněně říkaly, tak stát si zvyšuje spotřební daň, kterou má příjem jenom, jenom on a sdílené daně klesají, to je nespravedlivé, my chceme podíl i na té spotřební dani. A v tom měly určitě pravdu. Jenže ten vlak už odjel. A teď se žádné další razantní zvyšování nepřímých daní z pohonných hmot, z tabáku, z lihu nepředpokládá. Nepředpokládáme ani vzhledem k situaci nějaké razantní zvyšování ekologických daní. Takže je otázka, jestli ten koš těch sdílených daní má být co nejširší, což je samozřejmě velmi náročné na administrativu, a tím pádem i velmi nákladné. Anebo naopak zužovat. Já jsem připraven k dohodě v podstatě o jakémkoliv modelu. Jenom říkám, že kdybych v dnešní situaci hovořil za obce a díval se dopředu a nikoliv dozadu, tak bych spíše trval na tom, aby ta sdílená daň byla jenom jedna a aby to byla daň z příjmu fyzických osob, protože je to jedna jediná daň, u níž mohu předpokládat spolehlivý nárůst rok od roku. U všech ostatních je možný i pokles.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste nejen poslancem, nejen bývalým ministrem financí, také komunálním zastupitelem v Bechyni. Jak by se na to například dívali Bechyňští? Vedl jste tuto debatu? Nemají pocit, že by vlastně přicházeli o peníze? Ostatně zcela ještě stranou nechávám pokles příjmů v souvislosti s krizí, o kterém jistě budeme hovořit.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Já jsem ještě nehovořil s žádným komunálním politikem, který s obecním rozpočtem pracuje, který by řekl, že má dostatek peněz a že není diskriminován.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, to se domnívám, že ani většina lidí, co se týče příjmu domácností, nikdy nebude spokojena, že by měli takzvaně dostatek. V Kladně, jak jste na tom, pane primátore? Máte dostatek? Jak jste na tom byli před několika lety, když teď těch příjmů je méně a stejně všichni říkají, že mají nedostatek?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ne, tak my samozřejmě při té formě okolo roku 1998 jsme na to vydělali. Protože my jako město jsme byli postiženi poklesem průmyslu mnohem dříve než některé jiné obce. My už jsme byli v poklesu od roku 96, zatímco Česká republika šla až na přelomu právě 97, 98. Takže pro nás ta úprava předposlední, vlastně EU, byla výhodná. Ta poslední nebyla výhodná, ale my to bereme tak, že prostě je potřeba zvláště malým obcím trochu pomoci a je potřeba ty rozdíly začít vyrovnávat.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Hovoříte pomoci malým obcím. Víme, že právě 4 města, která mají zhruba podíl 20 procent obyvatel, v tomto případě je to Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, si podle názorů odborníků rozdělí vlastně takřka polovinu, 49 procent veškerých peněz, které jdou na města a obce. A samozřejmě se objevují hlasy, že je to diskriminační. Ptám se Miroslava Kalouska, je to diskriminační?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Víte, my jsme, my používáme některé termíny, s kterými já těžko mohu souhlasit. Vy sama jste říkala, aby to bylo spravedlivé. Ta druhá strana říká diskriminační. Já pracuji 20 let s veřejnými rozpočty a úmyslně se ve veřejných rozpočtech vyhýbám slovu spravedlnost. Protože veřejné rozpočty jsou přerozdělování. To znamená máte-li někomu něco dát, musíte to někomu jinému sebrat. A ujišťuji vás, že obě dvě strany tohoto procesu slovo spravedlnost vnímají velmi rozdílně. Takže tady neexistuje nějaká absolutní spravedlnost. Neexistuje žádný exaktní výpočet. Jediné, co může existovat, je rozumná společenská dohoda. Co pokládáme za logické a co zajišťuje nějaký rozumný život a rozumný standard v životě obcí veškeré velikosti. Myslím si, že ty rozdíly, které tu byly, mezi nejmenší obcí a největším městem, které byly šesti a půlnásobné, byly nespravedlivě vysoké. Ta poslední novela, která vedle těchto velkých rozdílů také odstranila ty nesmyslné schody, kde vy jste mluvila ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takové to kupování těch občanů.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
... o tom kupování lidí, kde prostě vlastně dva občané mohli rozhodnout o poměrně velkém rozdílu v příjmech pro danou obec. Tak ta novela odstranila jednak ty schody, ta křivka je plynulá. A odstranila a snížila ten rozdíl. Ze zhruba šesti a půlnásobku na zhruba čtyř a půlnásobek. Což já pokládám za správný trend. A myslím si, že by se ten rozdíl dal ještě snížit někam mezi dvou a půl až trojnásobku rozdílu. Ale takovéto volání po tom, že v každé obci bez ohledu na to, v jaké žiji obci, má být na mě stejný příděl sdílených daní, to už je extrém, který nemůže existovat v praktické realitě, protože ty větší města samozřejmě nabízejí obsluhu pro, v oblasti kultury, vzdělání, nákupních center, pro ty menší obce okolo sebe. A je, je logické, že s tím jsou větší náklady na infrastrukturu, to znamená, že musí mít o něco větší příjem. Dvou a půl až trojnásobek rozdílu já pokládám za logický, únosný, domluvitelný.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká Miroslav Kalousek. S tím také souvisí, domnívám se, téma poměrně velké správní roztříštěnosti České republiky. Víme, že počet obcí, samostatných obcí, je na, řekněme, jednom z předních míst oproti jiným třeba státům Evropské unie, kde dokonce existují také zákony, které říkají, kolik, jaký počet obyvatel má mít vlastně nejmenší obec. Na straně jedné, možná si ještě vzpomínáme na jisté dědictví takových těch střediskových obcí, proti kterým vlastně se ostatní násilně sjednocení bránili a tím, vlastně v devadesátých letech začínaly vznikat samostatné obce. Ale je to trend, který kolem sebe vidíme i v současnosti, že se vlastně odtrhávají. S tím také souvisí vlastně nárůst financí na správu obcí. Je to dobrý trend, pane primátore, nebo byste byl z pozice vaší praxe dlouholeté v komunální politice, zastáncem toho, aby také bylo třeba nějaké omezení nejmenší možné obce, aby nebyla tak velká správní roztříštěnost?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Tak, ono se to netýká jenom správní roztříštěnosti. Tam je, jde o tom, že jestli v případě nějaké třeba živelné události je pak ta obec, která má 30 obyvatel, nebo také 6 obyvatel, schopna zajišťovat i tu samosprávnou funkci, nikoliv jenom tu správní. Ale samozřejmě je toto dědictví, kdy se ty obce slučovaly násilně, kdy to často bylo politické hledisko. Známe spoustu okresů, kde to okresní město nebylo zdaleka největší a zdaleka ne to, které leželo v centru toho okresu.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale mělo třeba "dobrou tradici". V uvozovkách.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ano. Třeba Semily - Turnov. Klasický případ, kdy, kdy Semily se staly okresním městem, zřejmě z důvodů, že tam někdo bydlel v komunistické straně, kdo byl úspěšnější než ten Turnovský. Ale, ale prostě tohleto dědictví existuje, musíme se s ním vypořádat. Na druhou stranu znám spoustu obcí, které mají zhruba 1000 obyvatel, už mají tu školu, už mají tu mateřskou školu a podobné věci, které, si myslím, že by měly být základním atributem té obce, které se naopak jsou schopny velmi dobře starat o své občany. Často lépe než to jsou schopni dělat úředníci v těch velkých městech.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká primátor města Kladno pan Jiránek. Jaký je názor Miroslava Kalouska?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Samozřejmě, že to je problém. Protože v desetimilionové zemi mít 6248 obcí, doufám, že to číslo jsem řekl přesně, ale je to hodně přes 6000, je, je naprosto netypické. A není to jenom o těch případech, o kterých hovořil pan primátor, ale je to také o rozvoji těch obcí. Obec, který, jejíž rozpočet stačí s bídou na veřejné osvětlení a odměnu pro neuvolněného starostu, těžko může plánovat nějaký svůj investiční rozvoj. Těžko může naplnit všechny úkoly, které pod pojem obec spadají. Na druhou stranu, to se prostě nedá nařídit z centra. Protože kdybychom to začli nařizovat z centra, což je jeden z modelů, tak tím vylejeme s vaničkou i dítě, odstraníme z venkova to nejcennější, co tam ještě je, jakýsi patriotismus vztahu občana k obci, jeho chuť udělat pro tu obec něco navíc než to, co musí. Jakmile do toho zasáhnete direktivou, tak tuhle chuť něco pro svoji obec udělat, seberete, protože on to přestane vnímat jako svoji obec. Problém to je, nedá se řešit, podle mého, jen, podle mého názoru jinak než nějakou dohodou, dohodou zespoda, kdy to malé obce samy pochopí, že musí cosi, alespoň třeba prostředky na rozvoj svého mikroregionu nějakým způsobem sdružovat a nakládat s tím společně. Ale musí to být jejich rozhodnutí, nesmí to být direktiva shora.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Zmínil jste pojem mikroregion. Domnívám se, že mikroregiony jsou téměř na celém území naší České republiky. Obvykle se zaměřují spíše na propagaci nebo podporu turistického ruchu. Ale také to bývá například sdružování v souvislosti třeba s většími investičními celky. Je to tedy ta jedna z těch cest?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Je to jedna z těch cest, je pro to v některé zemi jsou pro to i modely typu, že prostě několik obcí se sdruží v takzvanou župu. Má to třeba Slovinsko, kdy prostě těch několik obcí mají svoji velkou, velkou míru samostatnosti, ale současně si spolu zaváží, že tam musí být aspoň jedna škola, že tam musí být alespoň jedno správní centrum. A sdružují investiční prostředky a o prioritách těch investic se společně radí. Těch modelů je celá řada. Je potřeba o tom mluvit a nesmí se to nařizovat seshora. Nesmí se vzít kružítko a říct, tak, a vy teď budete jedna obec, ať se vám to líbí nebo ne. Prostě to rozhodnutí musí, musí vzejít zespoda, z vůle občanů.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká Miroslav Kalousek, poslanec a bývalý ministr financí, jeden z dnešních hostů Názorů a argumentů. Druhým je primátor města Kladna Dan Jiránek a pokračují dnešní Názory a argumenty Nedělní diskusní kulatý stůl Českého rozhlasu 6. U mikrofonu je Ivana Denčevová. Pane primátore, na jedné straně Svaz měst a obcí, který reprezentuje zájmy samozřejmě našich samospráv, ale pak také vznikají další skupiny obcí, které se vyjadřují k dění, které se jich dotýká. Ať to byla Zlínská iniciativa, ať jsou to další vlastně skupiny. Před zhruba 2 lety se Oldřich Vlasák, představitel Svazu měst a obcí například vyjádřil k aktivitám starostů malých vesnic, že dokonce začali hrát až příliš nebezpečnou hru s městy a obcemi. Tehdy byl velmi kritickým vůči Zlínské iniciativě, kterou vlastně vnímal jako jejich zviditelnění v médiích. Je vůbec možné právě ve Svazu měst a obcí, kde jsou tedy, jak víme, od těch nejmenších obcí až po ta velká, dejme tomu, statutární města, najít společnou řeč? Jak vůbec pak veřejnost vlastně vás vnímá, když pak už ztrácí přehled, kdo vlastně s kým kdesi je v partě?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Tak pro nás je to jednoduché. Svaz měst a obcí opravdu jako jediná organizace sdružuje obce a města všech velikostí. Navíc ta Zlínská iniciativa ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A na některé možná nejste tak hodní, že musejí si vytvářet svoje vlastní uskupení?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ne, ale to, tady se nejedná o hodnost, tady jde o tom, že my se snažíme postupovat konsensuálně, to znamená máme 3 komory, komoru obcí a městysů, komoru měst a komoru statutárních měst. A v podstatě všechny tyhlety komory se musí shodnout. Čili my jakoby si ty boje vybojujeme mezi sebou a pak se snažíme vůči státu vystupovat jednotně. Ty ostatní organizace ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Daří se vám to? Když jsem tady zmiňovala například tyto konkrétní události?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Tak, uvnitř svazu se nám to samozřejmě daří. Ale, ale ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale směrem ven.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
No, tak, to tak nejde, že bychom my nařídili ostatním obcím, aby si nezakládaly sdružení. Existuje, já nevím, Sdružení historických měst, existuje Spolek pro obnovu venkova, existuje Sdružení místních samospráv. Těch organizací existuje zrovna taková spousta, jaká existuje v těch mikroregionech, respektive Svazku obcí. My jenom říkáme, že umíme diskutovat i vnitřně mezi sebou. Jestli je ten posun rozumný, jestli ne. My jsme třeba navrhovali při té, posledním návrhu rozpočtového určení daní, aby se motivovaly obce, aby měly školy, aby je mohly také udržet, aby se do rozpočtového určení daní zahrnul počet žáků základních a mateřských škol. Protože jsme si vědomi toho, že ty obce pokud jsou jenom kritéria velikost obce, nebo počet obyvatel obce, že to nezohledňuje jejich výdaje. A zvlášť u těch menších a středně velkých obcí podstatnou část výdajů tvoří právě ty základní a mateřské školy. A tam si myslíme, že ta motivace by byla dobrá. Ono je dneska taky obrovský problém s tím, že ty obce si mezi sebou jasně jakoby platí za ty žáky, kteří dojíždějí z jiné obce.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Což třeba pro malé vesnice je poměrně problém. Poněvadž místo, aby se radovali, že tam mají třeba rodiny s dětmi a rodí se jim tam děti, tak jsou takoví obvykle z toho více smutní, poněvadž když pak napočítají částky, které mají zaplatit městu vlastně za docházku dětí do školy, tak to může být velká částka z jejich rozpočtu.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ano. A tenhleten model by znamenal také, že by tohleto přeplácení skončilo, protože ty triky se samozřejmě hrají na obě dvě strany. Zrovna tak, jako ta obec, a teď, může to být i malá obec, do které dojíždějí žáci, potřebuje jednou za 20, za 30 let opravit tu střechu, opravit tu školu. Na investiční náklady vlastně nemá nárok žádat od těch ostatních obcí. Tak zase na druhou stranu existují jiné obce, které si uměle ty investice dělají jako údržbu a pak žádají po těch ostatních malých obcí 16, 20 tisíc za jednoho žáka. Což je samozřejmě nesmysl. Ve skutečnosti jsou ty provozní náklady většinou mnohem nižší.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká Dan Jiránek, primátor města Kladna. Pane Kalousku, vy jako bývalý ministr financí, také jsem říkala zastupitel z Bechyně, jak jste tak rozeznával dobře, kdy se objevují jaké triky jednotlivých obcí, o kterých se pan primátor teď zmiňoval? To, že se nakupovali občané, to byla poměrně známá věc. Ale třeba v souvislosti s těmi školami a tak dál.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
To, o čem, to, o čem se zmiňoval pan primátor, je známá bolest. A zaplať pánbůh se netýká ministerstva financí. To jsou vztahy mezi těmi jednotlivými obcemi. To znamená například té obce, která tu školu má a potom těch obcí okolo, kteří, jejichž obyvatelé jezdí do té školy. Takže to pro ministerstvo financí to bylo jenom jedním z možných problémů do diskuse o tom konečném rozpočtovém určení daní. Protože teď stále probíhá diskuse a práce na definitivním zákoně. To, co jsme udělali posledně, byla pouze novela. Tam se můžeme bavit i o jiných kritériích. U menších obcí si myslím, že by stálo za to mluvit o kritériu nadmořské výšky. Prostě je jiný, jsou jiné náklady na úklid sněhu na Kubově Huti a jiné na Kolínsku. I, i to stojí za to zkoumat, zda se to má nebo nemá zohlednit. Já si myslím, že ten spor, nebo ty iniciativy dneska nejsou zdaleka tak ostré jak vypadalo z některých vyjádření před 2 roky. Já jsem do toho neviděl, prostě jsem najednou zjistil, že určitá část starostů menších obcí, v tu chvíli jich bylo 1250, chtějí jednat samostatně. 1250 starostů jakkoliv velkých obcí, to už je velká síla na to, aby se s nimi ministr financí nebavil. To znamená, mohl jsem to vyřešit jediným způsobem, na jednání o RUD jsem zval jak zástupce Svazu měst a obcí, tak zástupce Zlínské iniciativy. A ta jednání byla konstruktivní. Neměl jsem pocit, že by se tam pánové mezi sebou škrtili nebo že by se neuměli domluvit. Takže v tomhle složení jsme pokračovali na, o diskusích o novém zákonu.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Zmínil jste poslední novelizaci. Už jsme se jí také dotkli v souvislosti s nakupováním občanů a podobně. V čem se domníváte, že ta minulá novelizace byla z vašeho pohledu úspěšná, přínosná, co řešila a co vy se naopak domníváte, že tam ještě zůstává otevřené. Tak, jak se říká, obvykle záleží na politické vůli, jak daný návrh zákona novela projde oběma komorami parlamentu.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Úspěšná byla určitě v tom, co už jsem řekl. Snížila ten šesti a půlnásobek rozdílu, o kterým si skutečně myslím, že byl zbytečně vysoký a odstranila ty schody, to znamená ta křivka je plynulá. A není důležité, jestli máte o 20 obyvatel méně nebo více. To, co zůstává nedořešeno a musí se prostě domluvit, je samozřejmě otázka těch několika dalších kritérií, které tady už v té diskusi padly. A další otázka velmi zásadní je, nakolik obce doplácejí či nedoplácejí na státní správu. My máme přenesenou působnost státní správy na obce třetího a druhého typu. A ty obce dostávají jenom příspěvek. Z toho, z toho, že to je jenom příspěvek, je jasné, že ten stát to neplatí stoprocentně a ty obce s tím souhlasí. Jiná otázka je, jestli některé obce nedostávají 90 procent a některé jenom 50 procent na ten objem státní správy, které musejí dělat. To chce domluvit a to chce nastavit na nějakou rozumnou férovou úroveň toho příspěvku. To za prvé. A za druhé je potřeba velmi zásadně snížit počet agend, které se vůbec na těch obcích musí dělat. Protože jsme přesvědčeni, že, že řada z nich je naprosto zbytečných a tím se dá pochopitelně výkon té správy velmi zlevnit. A poslední velmi bolavá otázka je otázka, zda skutečně 4 města, a ne jenom jedno nebo možná 2, zda skutečně 4 města mají mít svůj zvláštní koeficient. Protože ve světě je běžné, že hlavní město má svůj zvláštní koeficient. Je to ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
U nás má hlavní město svůj vlastní zákon.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
... hlavní město, jsou tam, jsou tam centrální úřady. Nicméně Ostrava, Brno a Plzeň ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A tím čtvrtým městem je Plzeň.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ostrava, Brno a Plzeň mají svůj zvláštní koeficient, takže třeba na jednoho Plzeňáka je 1,8 násobek příjmu z daní než na jednoho Olomoučáka. To, tam už se těžko hledá důvod, proč v Olomouci a v Plzni ne. A má to svůj historický, má to svůj historický důvod, jo. V dobách, kdy byly okresní shromáždění, tak měly své peníze obce a pak mělo svůj rozpočet okresní shromáždění. Plzeň, Olomouc a Brno byly současně obcemi ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ostrava.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ostrava, pardon. Plzeň, Brno a Ostrava byly současně obcí a současně okresním shromážděním, takže ten zvláštní koeficient jim dal oba dva ty rozpočty. Jak obecní, tak rozpočet toho obecního, toho okresního shromáždění. Po reformě samosprávy, kdy zanikly okresy a vznikly krajská zastupitelstva, obce třetího, druhého typu, tak už nejsou rozpočty okresního shromáždění, ale historicky těm městům ty koeficienty zůstaly. A to je samozřejmě nesmírně bolavá a citlivá věc, na kterou musíme najít nějakou dohodu. A je to, zase jsme u té otázka spravedlnosti. Když někomu něco máte přidat, musíte to někomu jinému sebrat. Ale že o tom musíme diskutovat, tu dohodu hledat, je, je zřejmé. Bez toho se definitivní zákon o rozpočtovém určení daní udělat nedá.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane primátore, co vaši kolegové z Plzně, z Ostravy a z Brna, když přijde právě na toto téma řeč a já už jsem zmiňovala tato 4 města, která mají zhruba podíl 20 procent obyvatel, si rozdělí 49 procent určených pro všechna města a obce v celém Česku.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ne, to jste tam zase zahrnula i Prahu. Protože těch 49 procent je s Prahou. Musíme si uvědomit, že Praha je ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak odsekněme Prahu.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
... Praha je současně i kraj i obec. Čili ona tvoří ten čtyři a půlnásobek a ona je samozřejmě jako město vysoce přeplacená a jako kraj je naprosto nedostatečně financovaná. A u Prahy se krajská obecní funkce v podstatě rozlišit nedá. Zatímco jinde můžete rozlišit městskou a krajskou dopravu, tak v Praze tohleto opravdu nejde. Čili ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak zůstaňme u těch třech a odsekněme ze 49 procent Prahu.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Podle našeho názoru by se měla úplně oddělit Praha, měla by mít svůj vlastní koeficient RUD jako mají kraje, jako mají obce, tak by měla mít Praha. Protože říkám znova, ona není a nepatří ani do jedné té kolonky a v jedné je přeplacená a v druhé je nedoplacená. Co se týče těch okresních, bývalých okresů, protože tyhlety města byly současně okresy, tam je potřeba rozlišit, že jednu část peněz měly na ty věci, jako je doprava a podobně, tam by asi nebyl problém, myslím, o ty peníze přijít. Ale druhou část peněz měly jako okresy jako zřizovatelé dětských domovů, jako zřizovatelé domovů důchodců a podobných věcí, které jinak zřizovaly okresy nikoliv obce. A o tyhlety peníze samozřejmě přijít nemohou, protože ty dětské domovy nemůžou zavřít a ty děti někam vyhnat. Zrovna tak nemůžou vyhnat ty důchodce a podobně.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto, podívejme se na mapu České republiky. V řadě krajů to zřizuje například kraj. Tak to musí dostat ta příspěvková organizace ...

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ano. Ale když se rušily okresní úřady, tak tam, kde byl okresní úřad, tak se to převedlo na kraje. Ale v těch městech, kde město bylo současně okresním úřadem, se ty zřizovatelské funkce samozřejmě nechaly na obci. Protože ona vykonávala ty zřizovatelské funkce již před změnou zákona. Čili já říkám, je to potřeba rozdělit od sebe. Ty peníze, které šly za těm zřizovatelskými funkcemi, a musíme si to uvědomit, že například okres Brno, to je město Brno ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Brno-město, Brno-město.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
... zřizuje Moravské národní divadlo. Představa, že řeknu, že musejí mít stejně peněz jako nějaké obec, která nic takového nemá, je prostě efemérní a nesmyslná. Čili je potřeba samozřejmě, aby se došlo k tomu narovnání. My jsme jim navrhli mechanismus, jakým k tomu dospět. Nejde použít tedy v době krize, ale samozřejmě nejjednodušší je při tom nárůstu, až zase pojede ekonomika normálně, a ono už k tomu došlo při té minulé úpravě RUD, ty malé obce rostly 200 procent, zatímco ty velké rostly asi 8. Pokud se tenhleten proces bude nechávat nějakou dobu, tak se ty koeficienty samozřejmě postupně vyrovnají. Ale já jsem chtěl říct, že zvlášť pro ty obce střední velikosti, které ta křivka má totiž tvar takového protáhlého U. A ty obce zhruba 1000, 5000 obyvatel jsou na tom teď úplně nejhůř. A právě při té analýze, kterou udělalo ministerstvo financí, respektive ty vysoké školy, se přišlo na to, že oni nejvíc doplácejí současně na ten výkon té státní správy. Takže my jsme moc rádi, že se podařilo dohodnout jak s ministerstvem financí, tak s tím Sdružením místních samospráv, že to, co je nejakutnější, je právě vyrovnat ten příspěvek na výkon státní správy. Doufám, že to pořád bude platit. On to řídil náměstek Janota, nynější ministr financí. Měly by dostat ty obce, ty jedničky a dvojky tedy, v té hantýrce technické, 2 miliardy korun v roce 2010, další 2 miliardy korun v roce 201. Tím by se odstranila jedna velká nespravedlnost, která je evidentní a je to opravdu nespravedlnost. A samozřejmě pak jsme se shodli s ministerstvem financí i s ostatními obcemi, ať už jsou v jakémkoliv sdružení, že taky by bylo dobré sebrat těm institucím, které poskytují dotace obcím, tyhlety peníze a přidat je do RUD. Protože obce to skutečně ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, k dotacím se, pane primátore ...

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Jestli ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
K dotacím se dostaneme. Já bych ještě ...

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Já myslím, že tohle, co říkal pan primátor, všechno je uvažování naprosto správným směrem. Jak s těmi zakladatelskými funkcemi v těch bývalých okresech, dnes městech, tak s tím podílem na státní správě. Ty 2 miliardy letos a 2 miliardy příští rok stále platí. Bylo to, bylo to ještě na mně, když se, když se tahle jednání vedla. A nám bylo z té analýzy zřejmé, že ten, kdo nejvíc doplácí, jsou ty takzvané dvojky. Spíš ještě víc, pane primátore, než obce mezi 1000 a 5000, nejvíc se to týká těch obcí mezi 5 až 10 tisíci. Ty jsou v té, v té potenciálové jámě toho účka. A tam je to opravdu tak, že dostávají tak s bídou 50 procent na ten výkon státní správy. A bylo jasné, že než bude nový zákon, tak to bude poměrně dlouho trvat a tu dobu je potřeba nějak překlenout. Takže těmto obcím stát přidá na výkon státní správy, to znamená na činnost, kterou ty obce dělají.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
To, co si u nich vlastně objednává, řekněme.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Na to, co jim zákonem nařizuje to spíš to tak ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, pojměme to jako jejich objednávku.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Na tu, na tu, na tu činnost, kterou oni ze zákona musí dělat za stát, tak dojde k přidání těch 2 miliard, což je, což je fér. Oni se dostanou zhruba na těch 80 procent příspěvku jako ty ostatní obce. Do jaké míry se povede domluvit ten definitivně nový zákon, je vždycky věcí schopnosti se domluvit.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak říkám, politická vůle v našich ...

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Stoprocentně, stoprocentně se nebude líbit nikdy nikomu.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
... parlamentních komorách. Milí posluchači, vypadá to, že naši hosté si velmi notují. Já jenom dodávám, že Miroslav Kalousek je představitelem TOP 09 a pan primátor města Kladna Dan Jiránek je člen občanských demokratů. Hovořilo se tady o zřízení jakési komise, kterou zřídilo ministerstvo financí, kde byla řada odborníků a vlastně se tím zabývalo. Ostatně o tom hovořil pan primátor města Kladna. Možná, že takový laický dotaz by zněl. A to předtím žádná taková komise, která by vlastně se hlouběji zabývala, neexistovala? Proč jste ji vůbec, pane Kalousku, tehdy jako ministr zřizoval?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Já když jsem nastoupil do funkce, tak součástí programového prohlášení vlády Mirka Topolánka bylo, že budeme řešit financování obcí. A bylo zřejmé, že kdybychom chtěli domluvit nový zákon, tak, tak by se to nepovedlo. I kdyby nebyly předčasné volby. Protože skutečně najít ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
I ta novela chystaná se zastavila teď.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
... najít, najít tu dohodu... Ne, já mluvím o novém zákoně, ne o novele.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
O novém zákoně.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Najít tu dohodu je skutečně obtížná dlouhá cesta. Takže abychom odstranili aspoň ty nejkřiklavější nevýhody stávajícího právního vztahu, řekli jsme, že půjdeme per partes, že uděláme novelu, která odstraní ty dvě nejkřiklavější nevýhody, to se nám podařilo, ta novela byla schválena. A začli jsme pracovat na novém zákoně. A k tomu, abysme měli vůbec nějaký podklad k hledání té dohody, nechali jsme si udělat analýzu od Vysoké školy ekonomické, nechali jsme si skutečně popsat skutečný objem výkonu státní správy v jednotlivých typech obcí. A samozřejmě těch analýz můžete mít ještě 10 tisíc. Ale to nejdůležitější, co musíte mít, je vůli se dohodnout mezi těmi obcemi všeho, veškerého typu. To je možná důležitější, než aby se dohodli poslanci, aby byly schopny dohodnout se ty obce, co je logické.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Každý poslanec se vrací domů a tam by mu vysvětlili i na té radnici, jaká je to katastrofa.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Samozřejmě. Tak, pan, pan primátor každý by mu vysvětlil, koneckonců pan primátor je z Kladna a já jsem z Bechyně, což jsou obce jiného typu a jiné velikosti. A u poslanců je to, je to podobné. Já pevně věřím, že se to podaří. Nepodaří se to samozřejmě v předvolebním šílení, že jo. To, ale podaří se to, pevně doufám, v době, kdy ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Budeme mít šílení za sebou, ještě nebudou komunální volby ...

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Budeme, budeme šílet normálně a nikoliv předvolebně. A je to hrozně důležité, protože obce kromě toho, že potřebují peníze, tak musí mít schopnost dlouhodobě plánovat. A bez zákona, o kterém budou vědět, že je stabilní a že podle těchto pravidel se pojede nejmíň 10 let než se prostě, než přijde nějaká nezbytnost, nějaké další novely, tak se plánuje velmi špatně.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká Miroslav Kalousek. Hovoříme o financování obcí, hovoříme o složitostech ohledně zákona o rozpočtovém určení daní. To jsou ty finance, které jdou zákonem se sdílených daní právě na obce a abychom nezapomněli na kraj. Přesto existují pak finanční prostředky, o kterých obec, respektive zastupitelstvo rozhoduje samo. Co mezi tyto finance patří, pane primátore?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Tak, zejména je to daň z nemovitostí. A pak samozřejmě příjmy z nájmů a z prodeje majetku. Jiné, jiné zdroje obec v podstatě nemá.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A poplatky? Další poplatky? Za psy a podobně.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Samozřejmě. Ale to, musím říct, že je společně zdaněné z nemovitostí. Jsou to u většiny obcí, s výjimkou nějakých lázeňských a podobně, věci, které jsou někde na úrovni 1, 2 procent jejich příjmu. Ale, musím říct, že tady v téhleté oblasti, přestože ta komise byla původně zřízena na rozpočtové určení daní, tak se povedlo spousta věcí, které se také týkají hospodaření obcí. Například velká novela zákona o daních z nemovitostí, kdy se odstranilo pro, zvlášť pro obce, které rychle rostou, to naprosto nepředstavitelné, že oni vykonávají funkci pro 5000 obyvatel. Ale protože ty domy měly patnáctiletou výjimku z placení z daně z nemovitosti, tak oni dostávali pořád ještě za 100 obyvatel, nebo za 200 obyvatel, kteří tam měli ty domky v té době. A v okamžiku, kdy se uvolnilo tím novým zákonem, nebo novelou zákona daní z nemovitostí možnost zvýšit ty daně, tak ty obce by to zvýšily jenom pro starousedlíky a pro ty nové, kteří mají často ty dluhy větší ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ti by měli pořád tu výjimku.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
... ti by měli pořád tu výjimku a neplatili by nic. Takže já jsem moc rád, že se podařilo dohodnout, podařilo se odstranit tu výjimku, která už ztratila smysl. Protože ona byla vlastně dělána ta výjimka v době, kdy se nestavěly domy v České republice. A svého vrcholu samozřejmě dosáhla v okamžiku, kdy se všude staví.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Já jsem, já jsem strašně rád, že to říkáte, protože byl to můj návrh a já jsem za něj dostal strašně vynadáno.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdo vám vynadal, pane Kalousku?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
... od spousty ... někteří i někteří spolustraníci. Koneckonců to, byť ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tehdejší.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
... z tehdejší.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Abychom byli přesní. Abychom posluchače nezmátli.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Tehdejší, koneckonců to, byť to prošlo tou sněmovnou a já jsem rád, tak to rozhodnutí určitě nebylo jednomyslné. A na druhé straně si říkám, když se těm lidem slíbilo patnáctiprocentní ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Patnáctiletá.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
... patnáctiletá úleva, tak se to má dodržet. Ale byl to přesně ten efekt, co říká pan primátor. My jsme vedle toho zákona o dani z nemovitosti umožnili obcím zvýšit daň z nemovitostí až na pětinásobek. Vynásobit koeficientem 2, 3, 4, 5. A já jsem to, já jsem dával svůj příklad. Já jsem říkal, já jsem si v Bechyni v roce 98 postavil domek. Jako obec, člen obecního zastupitelstva budu hlasovat pro ztrojnásobení daně z nemovitostí s vědomím, že mě se to ještě 5 let nebude týkat. A paní Soukupová, důchodkyně od vedle, která bydlí v domku po rodičích, bude platit třikrát větší nemovitost, což je absolutní nesmysl.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Daň z nemovitostí.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Nejvíc, nejvíc nesmyslný je to samozřejmě v satelitních městečkách kolem velkých měst. Tam se přesunuje ta bohatší část za lepší kvalitou života, staví si nový domek, což je dobře, ale ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Zatěžuje ale samozřejmě tu obec v souvislosti s infrastrukturou a podobně.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ale byly by, ale byly by 15 let osvobozeny od daně z nemovitostí. Nesmysl. Takže to jsem rád, že se to, že se podařilo odstranit ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže jste vlastně rád, pane Kalousku, že platíte vyšší daň z nemovitosti?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ano. Ano, protože někdy tam, kde je to zjevně nesmyslné a zjevně diskriminační a zjevně to postrádá ten svůj původní motiv, tak se to má odstranit. Koneckonců, já jsem pro odstranění téměř všech výjimek, a tohle byla výjimka. A jenom, abychom si udělali představu o tom objemu. Ze, ze sdílení daní ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
To, co tedy vybere stát?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
To, ne, ze sdílených daní to, co je pro obce, z těch tří sdílených daní, je za rok 2008 obce dostaly 141 miliard. A jejich celkové příjmy s poplatky i z daní z nemovitostí je 154,5 miliardy. To znamená, ta daň z nemovitostí a z těch poplatků, daň z nemovitostí je na tom 5,5 miliardy, zbytek jsou poplatky. Takže i když jsou to ...

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
A to téměř výlučně poplatek za odpady, ten dělá asi 95 procent.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Za psy.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě máte ty psy, pane primátore.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ale ti psi dělají ...

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ti psi dělají minimum.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
... půl milionu a odpady dělají 35 u našeho města.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Národ pejskařů.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Takže, takže ty, když si porovnáme ty dvě čísla 141 miliard a nějakých 13 miliard, tak vidíme, že těch absolutně stoprocentních autonomních příjmů obce je zanedbatelná část. Že to, že ta dominantní část je z těch sdílených daní.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto, poněvadž některá zastupitelstva i v souvislosti s poklesem příjmů, navazuji na vyjádření pana primátora, vlastně že obce letos kvůli krizi přijdou až o 15 miliard. A samozřejmě už přistupují k tomu, že zvyšují daně z nemovitosti. Města zhruba ve velikosti 5000 obyvatel, je to třeba s účinností od příštího roku, příští rok na podzim komunální volby. Je to velké politické téma, pane primátore, zda zvýšit daň z nemovitosti pro vaše budoucí voliče? Ostatně třeba i zvýšení vodného, stočného, to bývají poměrně třaskavé události.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Samozřejmě, jakékoliv zvyšování zátěže obyvatel je vždycky politické téma. A taky si všimněte, že se zvyšuje nejvíc teď a před rokem a, a ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Příští rok bude klid.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
... příští rok bude samozřejmě klid. Ale to je tak vždycky. Ani, ani stát nikdy nezvyšuje daně významně poslední rok, když jsou volby. A pokud je zvyšuje, tak většinou v prvních letech vlády.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Tak, já pevně doufám, že stát nebude zvyšovat daně ani po těchto volbách. Ale to samozřejmě záleží na tom, jak ty volby dopadnou. Já k tomu bych chtěl ještě dodat, že vy jste řekla, že obce přijdou o 15 miliard.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem citovala pana primátora. Z veřejných zdrojů.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Tak, k tomu je potřeba dodat, že přijdou o 15 miliard oproti výhledu, kdyby krize nepřišla. Nikoliv oproti, oproti roku 2008. Nebude absolutní propad, rok 2009 - 2008 o 15 miliard. Bude propad o 15 miliard oproti původně plánovanému výhledu, kde se samozřejmě plánoval nárůst. Protože ten nárůst nebude.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
No, já se obávám, že ten propad bude mnohem větší oproti i skutečnosti loňského roku, protože když se podíváme na daně, tak jediné, jediná daň, která vychází zhruba stejně, je DPH, to je na 98 procentech. Ale třeba daň z příjmu fyzických osob 85 procent, daň z příjmu právnických osob 70, tuším 7 procent. To znamená fakticky dojde k poklesu oproti skutečnosti loňského roku. Nyní ty, teda poslední čísla, co máme, jsou na úrovni zhruba nějakých 12, 14 procent. A na úrovni 140 miliard korun těch 12, 14 procent je 15 až 20 miliard.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Počkejme si na konec roku, pane primátore. Já bych se teď nerad sázel.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Pánové, pánové, když hovoříme o možnosti zachovat stávající rozpětí daní, případně někteří hovoří o zavedení jiného typu zdanění, takzvaně progresního zdanění. Domníváte se, že to jsou témata, která ve finále by také obcím a krajům například, pokud by došlo ke změnění, ke zvýšení daňové zátěže, přinesla více peněz, pane primátore?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
No, možná krátkodobě ano. Ale jak jsem si ověřili, experimentálně, nebo empiricky, chcete-li, když se sníží daně, neznamená to, že se sníží jejich výběr. Ta vláda, ve které pan bývalý ministr seděl, snížila daně, přesto se vybralo na daních podstatně více a obce z toho dostaly podstatně víc peněz. Tedy znamená to, že když ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Kde ten výběr, kde ten výběr byl?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
... někdo zvýší daně, neznamená to, že se na nich více vybere.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Od koho jste tedy více vybrali, pane Kalousku?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ten výběr byl v naprosto bezprecedentním tempu hospodářského růstu, z kterého těžila vláda sociální demokracie po celou dobu své vlády. A v prvním roce své vlády i vláda Mirka Topolánka. To byla ta nafouknutá bublina před krizí, způsobená obrovskou monetární expanzí, nikoliv finanční. Ale monetární, prostě v ekonomice banky do eko..., a finanční ústavy pouštěly do ekonomiky nesmírné množství peněz, ekonomika byla přehřátá, ta bublina praskla, ty bilance se zúžily, ten velký mejdan skončil. A my všichni, obce, stát, státní správa, všichni ti, co byli závislí na veřejných zdrojích, tak prostě si zvykli za těch 7, 8 let na ten pravidelný nárůst. A teď si budeme muset zvyknout na to, že takové tempo pravidelného růstu nebude. Ani až odezní ta krize, tak nebude.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže budeme čekat několik let na nový velký mejdan, pane Kalousku?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Já pevně doufám, že, že už nedojde k takovémuto virtuálnímu mejdanu. Že pokud bude nějaký mejdan, tak bude skutečně podložený skutečnou produkcí. Nikoliv, nikoliv nafouknutou bublinou. Ale zvyšovat za téhle situace daně, to je stejné, jako kdybyste měla chřipku a léčila se tak, že se budete sprchovat ve studené vodě. To prostě jenom ještě tu situaci zhoršíte. Ta cesta je jiná.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Argumentace sociálních demokratů je, že to je obvyklé v zemích Evropské unie a že to přinese více financí a že dojde k narovnání jisté solidarity ve společnosti.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ta cesta, ta, ta, ukažte mi, ukažte mi jednu, ukažte mi jednu zemi v Evropské unii, která v době krize snižuje daně.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Zvyšuje.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Zvyšuje daně. Dokonce i můj sociální kolega, sociální, můj kolega bývalý sociální demokrat pan Steinbeck v Německu, sociální demokrat, snižoval daně. Naopak zvyšovat daně musejí dnes země, které se díky socialistickému hospodaření dostaly do totální finanční krize. Ano, socialistická vláda v Maďarsku musí dnes mít pětadvacetiprocentní DPH, odnikud jinad než ze spotřeby to nevybere, protože bezmezné zadlužování ji dostalo téměř do dluhové pasti. Tam se nesmíme dostat.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Poněvadž nemáme zde zástupce představitele sociální demokracie, tak já bych pouze dodala, že argumentace je, že právě dojde k posílení vybraných financí, k posílení jaksi solidarity a tak dál a tak dál. Pane primátore, vy také nejste sociální demokrat. Pojďme k dalšímu tématu, nechme, nechme bokem ...

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ne, já bych chtěl jenom dodat, že ten zvětšený výběr nebyl jenom tou bublinou. Samozřejmě z větší části ano, ale zčásti byl způsoben tím, že ti podnikatelé přestávali švindlovat. Oni mi říkali, mně už se nevyplatí platit si daňového poradce a takzvaně optimalizovat daně, protože ty daně už jsou tak nízké, že ty náklady na optimalizaci mohou být vyšší než ty daně prostě zaplatit.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Tak rozumné, neříkejte tak nízké, tak rozumné.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže už, už žádné placení fiktivních sídel firmy v daňových rájích, kde se tím poměrně úspěšně podnikatelé živili, že měli plný ...

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
No, pokud, pokud, pokud tam plní, pokud ta cena té optimalizace přesáhne tu zaplacenou daň, tak je nesmyslné ji platit.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Když, daňové úniky mají své náklady.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
To je hezký termín optimalizace. To je prostě daňový únik, ale my si řekneme, že to optimalizujem, tak jak ...

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ne, takhle. Existuje daňový únik, který je nelegální a samozřejmě existuje daňová optimalizace třeba tím, že ten daňový poplatník vycestuje na víc než 180 dní v roce a platí daně jinde. Čili daňová optimalizace není nelegální.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Pánové, pojďme ještě k dalšímu tématu, o kterém se domnívám, že také souvisí s financováním obcí. Jednak samozřejmě to je to, co stát vybere a jak si rozdělí další finance, které ovlivní přímo výběr vlastně ve městě. A pak je například to, do jaké míry obec, město, může být i podnikatelem. Na to jsou různé názory. Na straně jedné, že vůbec by se do toho takzvaně neměly plést a měly to nechat těm, kteří tomu rozumějí. Na straně druhé představitelé města, vzpomeňme alespoň například Třeboň, vlastníka řady společností, včetně lázeňských společností, kteří říkají, my vlastně, když se pak něco stane s výběrem daně, máme vlastní majetek, se kterým hospodaříme. I menší vesnice mají třeba lesy, mohou vykácet stromy, prostě v přiměřené části. Jaký je váš názor na to, že by vlastně měla komunální sféra také být, či nebýt podnikatelem a proč? Nejprve se ptám Miroslava Kalouska.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Já myslím, že to je, že to chce vždycky individuální pohled. Obecně nejsem pochopitelně pří..., přítelem žádných obecních socialismů. A byl jsem zásadní odpůrce toho, aby v privatizačních vlnách se státní majetek převáděl na obce. Já jsem říkal, to v podstatě nenastane žádná změna a ten odpovědný ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč jste byl odpůrcem?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Protože tam nenastane žádná změna. Ten, jestli to, jestli to řídí státní úředník nebo obecní úředník, v zásadě, v zásadě nemá, nemá žádný rozdíl. Není tam ten vlastník, který je na tom zainteresován. A nemusí to platit stoprocentně. Já jsem třeba nebyl přítelem toho, aby Lázně Třeboň přešly na obec Třeboň. Že fungují dobře pod obcí Třeboň, byl, je nepochybné. Otázka je, jestli, kdyby je měl soukromý vlastník, jestli by nefungovaly lépe. Ale to už je spekulace. Teď už bych rozhodně nebyl pro to, aby mu to někdo sebral. To prostě, je to jejich majetek, ať si s tím dělají, co chtějí. Jestli nějaká jiná obec se rozhodne mít svůj obecní pivovar nebo obecní hospodu, no, tak ať ho má. Jako kdo jsem já, jako centrální politik, abych mluvil do nějaké obce, abych mluvil nějaké obci do toho, zda bude na svém území nebo ne, mít nějakou svoji podnikatelskou činnost, technické služby, či co jiného. Ať se prostě rozhodnou lidi, ať se rozhodnou lidi z té obce.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy byste v Bechyni hlasoval pro takové projekty?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ne.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Nehlasoval?

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ne, ale umím si představit, že by tam mohla vzniknout situace, kdy se rozhodneme mít prostě nějakou vlastní technickou službu, nebo vlastní opravárenskou dílnu. Taková nutnost tam nevzniká, proto nic takového neplánuji. Ale může vzniknout nějaká konkrétní situace, která tu obec donutí si založit nějaký podnikatelský subjekt. A já bych to nechal na těch zastupitelích, já nejsem chytřejší než oni.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale jste také komunálním zastupitelem. Jaký je názor Dana Jiránka, primátora města Kladna?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
No, tak je to potřeba rozdělit. Oni ty společnosti typu obchodní společnosti vznikají na činnosti, které jsou dlouhodobě neefektivní, neziskové. My například máme i divadlo jako s. r. o. , protože se to v některých ohledech, například co se týče mzdových tabulek, ukázalo jako lepší, než to mít jako příspěvkovou organizaci. Čili tyhlety ztrátové aktivity u nás sportovní areály, divadlo a podobně zcela nepochybně. A jestli ta forma je občansko, o. p. s. , občanské sdružení, příspěvková organizace, s. r. o. , to je čistě na úvaze toho zastupitelstva, i tam se koneckonců provádí daňové optimalizace. Pak existuje ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A vydělali jste na nich?

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
My jsme na nich nevydělali, my jsme na nich prodělali, ale prodělali jsme na nich míň, než kdyby to byly příspěvkové organizace. Protože zatímco jednateli s. r. o. můžu říct budeš mít takovejhle hospodářskej výsledek a podle toho budeš mít plat, tak ředitel příspěvkové organizace má plat podle státních ...

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Tabulkový.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
... tabulek. A obec má stoprocentní povinnost jejich ztrátu vykrýt. U s. r. o. kryjeme do výše základního jmění, to je 200 tisíc u toho divadla, to znamená, pokud divadlo nebude hospodařit řádně, udělá větší ztrátu, s. r. o. zlikvidujem a jedeme dál. Pak existuje samozřejmě část aktivit, které obce převzaly z nutnosti. Jako příklad třeba strakonický pivovar. V okamžiku, kdy prostě se zhroutí nějaký zaměstnavatel, který má význam pro to město nikoliv jenom jako zaměstnavatel, ale taky třeba jako nějaká téměř kulturní instituce, tak samozřejmě ty města do toho jdou. A samotné podnikání ale ve smyslu ziskového patrně nikoliv.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Závěrečná otázka stejná na oba dva dnešní hosty. Jsou země, případně regiony uvnitř zemí, které si vypisují své vlastní daně a například v Itálii se některé daně region od regionu mohou také měnit. Domníváte se, že by to byla i jistá možná cesta pro Českou republiku? Nejprve se ptám poslance a bývalého ministra financí Miroslava Kalouska.

Miroslav KALOUSEK, poslanec, bývalý ministr financí /TOP 09/
--------------------
Ze současného modelu veřejné správy to prostě pro nás není řešení. Neumím si to v praxi představit.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A stejná otázka na primátora města Kladna Dana Jiránka.

Dan JIRÁNEK, primátor Kladna, předseda komory statutárních měst při Svazu měst a obcí České republiky
--------------------
Ne, my jsme zastánci modely komunální lidi, kam by se právě zahrnuly ty poplatky, daň z nemovitostí a vybralo by se to najednou.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, milí posluchači. A tak končí pravidelný Nedělní diskusní kulatý stůl Českého rozhlasu 6. Tak končí dnešní vydání Názorů a argumentů. Hovořili jsme o tom, jak vůbec zabezpečit financování našich obcí. Od mikrofonu se s vámi loučí a na slyšenou těší Ivana Denčevová a technicky spolupracovala Iva Braunerová. Režii pořadu měl David Schneider.
ČRo 6, 12. 7. 2009, 18:10, pořad: Názory a argumenty
Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme