Bezecný: Veřejných peněz je málo, ať dálnici staví soukromníci

Rozhovor s kandidátem na hejtmana Zdeňkem Bezecným

Jedničkou a kandidátem na hejtmana Jihočeského kraje za TOP 09 a STAN je poslanec Zdeněk Bezecný. Muž, který stál u zrodu Filozofické fakulty Jihočeské univerzity a dodnes je s ní spojen.

29. 9. 2012

Tvrdí, že nenabízí žádná jednoduchá řešení, a kraj podle něj čeká složité období. Pokud by se stal hejtmanem, vzdá se funkce poslance. „Nelze sedět jedním pozadím na dvou židlích,“ říká.

Zatím poslední předvolební průzkum přisoudil TOP 09 a STAN deset procent hlasů. Co pro vás tento výsledek znamená?

Naše preference se do jisté míry odrážejí od těch celostátních, protože jsme parlamentní stranou, která obsadila resorty, kde je nutné dělat některá nepříjemná opatření. Ale myslím si, že co se týká našeho krajského programu, máme rozhodně co nabídnout. Na kandidátce jsou výrazné osobnosti, máme na ní hodně starostů a místostarostů od větších měst až po malé obce.

Co tedy budete považovat za úspěch, když to přepočítáme na počet získaných křesel v krajském zastupitelstvu?

Takový zisk, který by umožnil naše zastoupení v krajské radě a nabídl alternativu k současné velké koalici ČSSD a ODS.

Pokud to tedy výsledky voleb umožní, s kým jste ochotni vyjednávat o případné koalici?

Nebudeme jednat s KSČM. Jinak musíme počkat až na výsledky, ale očekáváme, že se do zastupitelstva dostanou strany, ke kterým máme programově blízko.

Například?

Jihočeši 2012, KDU-ČSL. Samozřejmě by bylo nutné najít programovou shodu.

To znamená, že vylučujete spolupráci s ODS i ČSSD?

Realita výsledků voleb bude asi taková, že budeme s jednou či druhou stranou také jednat.

Už dříve jste zmínil, že chcete zlepšit pověst Jihočeského kraje, který je často brán jako korupční. Co si pod tím máme představit, jak to chcete změnit?

Krajská politika se musí dělat na půdě krajské rady a zastupitelstva. Je třeba pracovat více transparentně. Týká se to například zveřejňování všech informací o hospodaření a veřejných zakázkách.

V tuto chvíli určitě musíte počítat s tím, že byste se mohl stát hejtmanem. Jste připraven se v takovém případě vzdát poslaneckého mandátu?

Existuje přísloví, že nelze sedět jedním pozadím na dvou židlích. Stejně jako když jsem se stal poslancem, složil jsem akademickou funkci proděkana filozofické fakulty a zůstal jsem pouze jako učitel na malý úvazek. Takže jsem připraven se vzdát i funkce poslance.

Nestýská se vám po akademické půdě? Přece jen jste své práci zasvětil mnoho let.

Samozřejmě stýská. S prostředím fakulty jsem byl velmi srostlý. V podstatě jsem byl u samotného vzniku Filozofické fakulty Jihočeské univerzity. Stýská se mi po větším kontaktu se studenty.

V čem se vám vaše vzdělání hodilo při vstupu do vysoké politiky?

Věnuji se moderním dějinám 19. a 20. století, takže sleduji určité paralely. Historicky se opakuje kritika jednotlivých vlád. I ve zlatém období první republiky najdete ostrou kritiku poměrů a potom hledání nových cest. Což ovšem nakonec vyústilo ve vládu totalitního režimu. Mrzí mě, že se dnes na tohle zapomíná a v některých krajích se možná do zastupitelstva dostane i ultrapravicová strana.

Do voleb zbývají dva týdny. Jak ještě zacílíte na voliče?

Určitě nebudeme nabízet nějaká jednoduchá řešení. Otevřeně říkáme, že kraj čekají časy, které nebudou jednoduché. Všichni jsme si vědomi, jaká je ekonomická situace v celé zemi.

A kolik TOP 09 a STAN utratí za předvolební kampaň?

Počítáme s tím, že to bude částka přesahující milion korun.

Jedním z vašich hesel je, že kraj nepotřebuje Jumbo Jets, ale kvalitní silnice. Znamená to, že byste odsunuli modernizaci letiště v Plané u Budějovic stranou?

Projekt letiště je nešťastný. Myslím, že i současná politická reprezentace se toho nakonec zalekla a projekt nebude financován z evropských peněz. Letiště potřebuje strategického partnera, je nad možnosti kraje, aby ho financoval samostatně. Velké riziko vidím především v tom, že by se musel provoz letiště stále financovat, což by byla veliká zátěž. Co se týká dopravy, máme jednoznačnou prioritu v síti komunikací druhých a třetích tříd, což může kraj přímo ovlivnit.

A co dostavba dálnice D3?

To přímo ovlivnit nemůžeme, protože ji kraj nefinancuje. Nicméně, je to naprosto strategická stavba. V první řadě věřím, že se bude dál stavět a Budějovice se dočkají obchvatu podle současného harmonogramu. Druhou věcí pak je, co nejrychleji pokračovat od Budějovic směrem k hranicím a napojit se na evropskou síť dálnic.

Vy osobně se nebráníte tomu, aby se část dálnice postavila díky financím ze soukromého sektoru. I přesto, že s tím v Česku nejsou skoro žádné zkušenosti?

Veřejných peněz není dostatek a tohle je jedna z cest, jak problém řešit. Můžeme se poučit v Evropě, kde už s tím zkušenosti mají.

VIZITKA

Zdeněk Bezecný (40 let)

  • vystudoval magisterský obor dějepis-český jazyk na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity a doktorský obor české dějiny na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně
  • je autorem a spoluautorem dvou knih a desítek vědeckých statí
  • zabývá se především dějinami šlechty v moderní době
  • v letech 1998 až 2006 byl zastupitelem v Českých Budějovicích. Před vstupem do TOP 09 byl členem KDU-ČSL
  • v současnosti je předsedou krajského výboru TOP 09
  • v květnu 2010 byl zvolen do Poslanecké sněmovny
  • je otcem dvou dětí.
Lukáš Marek

Mladá fronta DNES, 29. 9. 2012, Rubrika: Jižní Čechy, str. 3

Štítky