Zdroj: Právo
Datum: 9.11.2011
Autor: Petr Janiš, Lucie Fialová
Rubrika: Praha - Střední Čechy

Kamióny mohou ve dne jezdit Spořilovskou ulicí díky výjimce, kterou zde hygienici povolili až 74 decibelů ve dne a 67 decibelů v noci.
Zákon pro hlavní silnice stanoví limit pro venkovní hluk 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. Měření na Spořilovské však ukázala, že překročena byla i zvýšená hranice.
Měření se prováděla v noci, a to už v době, kdy magistrát rozhodl, že Spořilovem mohou jezdit kamióny mířící z nové části Pražského okruhu na východ jen ve dne. Hlukoměry v chráněném venkovním prostoru stavby u Spořilovské ukázaly 70 decibelů. Každý decibel navíc znamená podle hygienika nárůst zvukové energie o více než čtvrtinu. "Po uplynutí lhůty k podání námitek proti protokolu o kontrolním zjištění, respektive po vypořádání případných námitek, hodlá Hygienická stanice hlavního města Prahy zahájit řízení o odejmutí omezeného povolení k provozování časově nadměrného zdroje hluku - ulice Spořilovská," napsal Martin Slavík pověřený řízením stanice.
"Je nutné, aby nečinnost a přehlížení problému ze strany magistrátu už skončily," komentoval měření zastupitel Prahy 4 Martin Plíšek (TOP 09), který je náměstkem ministra zdravotnictví. Podle něho by mohly pomoci protihlukové zábrany. "Měla by to být jedna z rozpočtových priorit magistrátu na příští rok," uvedl Plíšek.
"Výborně," reagovala na rozhodnutí Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov, které dlouhodobě protestuje proti kamiónům v této oblasti.
"Opatření bude ku prospěchu všech obyvatel Spořilova," řekla Právu. Lidé z domů v bezprostředním sousedství rušné Spořilovské třídy si intenzivně stěžovali nejen na hluk, upozorňovali také na praskliny, jež objevili na budovách.
Rámus na místě ještě překročil povolené výjimky a dosáhl život ohrožujících hodnot, upozornila Růžičková.
Otázkou podle ní zůstává, jak se s rozhodnutím hygieniků vyrovnají úřady. "Nejlepší pro nás by bylo odvedení několika tisíců kamiónů, které tudy začaly jezdit po zprovoznění okruhu," konstatovala. Zastupitel Ladislav Kunert (TOP 09) řekl, že jediným řešením je zakrytí Spořilovské. V úvahu by připadala polykarbonátová konstrukce v délce asi jednoho kilometru. "Říkáme zakrytí, nikoli tunel," zdůraznil Kunert, který v Praze 4 vede komisi pro protihluková opatření. Studii, na kolik by vše přišlo, nyní zpracovává magistrátní odbor městského investora.
"S tím souhlasíme, ale po odvedení poloviny kamiónů," řekla Růžičková s tím, že opatření pomůže jen části obyvatel proti hluku, ale nikoliv proti imisím.

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme