TOP 09: Rozpočet Prahy 10 není dlouhodobě udržitelný.

27. 3. 2015

Paní starostka Radmila Kleslová (ANO 2011) na dnešním jednání zastupitelstva Prahy 10 předložila návrh rozpočtu na rok 2015. Zastupitelé za TOP 09 ho nemohou podpořit a to hned z několika důvodů.

1) Způsob projednávání rozpočtu - netransparentní

Rozpočet je jeden z nejzásadnějších materiálů, které zastupitelé projednávají, o to více je takový tisk zásadnější, když mluvíme o Praze 10. Jedná se o materiál, který ovlivňuje chod městské části i jeho příspěvkové organizace, jako jsou školky a školy, sociální zařízení, kulturní domy a mnoho dalšího. Na tak obšírný materiál by měli mít zastupitelé dostatek času, aby všechny kapitoly rozpočtu mohli detailně rozebrat a diskutovat. Právo na informaci mají mít i občané.

Realita na Praze 10 je ovšem jiná, takřka ubohá. Neproběhla žádná veřejná diskuse předcházející návrh. Členové finančního výboru dostali materiál 4. března a jednání výboru bylo stanoveno na pondělí 9. března. Za tak krátkou dobu není možné řádně prostudovat tak obsáhlý tisk. Předseda finančního výboru projednával rozpočet direktivním způsobem, nepřipustil diskusi k programu a zkracoval diskusi k jednotlivým návrhům. Občanům byl předložen na úřední desce návrh rozpočtu s fiktivním-neplatným usnesením finančního výboru.

2) Rozpočtové kapitoly - neodpovědné

Finanční rezerva

TOP 09 vidí zásadní problém v rozpočtové rezervě, která pro tento rok je stanovená 206 milionů korun a není nijak specifikovaná. Bohužel stejně se chovalo minulé vedení městské části. Nyní je situace o to paradoxnější, protože rada MČ Praha 10, potažmo pouhých pět členů rady za ANO 2011 má oprávnění neomezeně měnit rozpočet v rozpočtových úpravách po částkách až do 15 000 000,-Kč v jednotlivých případech.

Kultura a projekty

Oproti minulému roku je v této kapitole navýšení bezmála o 13 000 000,-Kč. Opět bez jakýchkoliv podrobností.

Investice – nemovitý majetek

Oproti kulturním akcím paní starostky není v rozpočtu tolik pamatováno na rekonstrukce nebo údržbu nemovitého majetku, jako je třeba KD EDEN, zavřená škola na Strašnické, kino Vzlet nebo KD Barikádníků. Městská část se má s povinnosti o svůj svěřený majetek starat.

Příjmy

Z rozpočtu nelze rozklíčit časovou strukturu příjmů – zejména použití zůstatků minulých let.

3) Struktura sestavování rozpočtu - výhled do budoucnosti Prahy 10

Tento i minulé rozpočty byly dosti naddimenzované, nereálné splnit i ve vazbě na legislativní proces realizace. Navíc není dlouhodobě udržitelné masivně dotovat běžné – provozní výdaje z výnosů z privatizace. Je jasné, že zatímco výnosy z pronájmu jsou dlouhodobě udržitelné, výnosy z prodeje zmizí jednou provždy. Navíc často investovány způsobem, který vyvolá další povinné výdaje. Pro budoucnost naší městské části by bylo velmi dobře, kdyby si to odpovědní politici uvědomili již v tomto volebním období. Jinak nastane situace, kdy Praha 10 nebude mít prostředky na vynakládání úplně běžných výdajů.

Střednědobý výhledový plán je v každém roce značně deficitní. Proč tomu tak je, není vysvětleno.

Z výše jmenovaných důvodů zastupitelé za TOP 09 nebudou hlasovat pro rozpočet 2015, tak jak byl přeložen.

V Praze dne 27.3. 2015

Zastupitelé za TOP 09 na Praze 10

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme