INVENTURA na Ministerstvu zdravotnictví

TOP 09 tři roky důsledně plnila svůj program. Slíbila, že udělá vše, aby konsolidovala situaci ve zdravotnictví, posílila postavení i odpovědnost pacientů.  Můžeme ukázat výsledky

  • Kladli jsme důraz na prevenci a posílili jsme jak postavení pacientů i ochranu občanů před škodlivými vlivy návykových látek.
  • Lidem jsme možnost volby léčby. Jejich práva na informace jsme povýšili na evropskou úroveň.
  • Připravili jsme zákon, který zakáže kouření v českých restauracích, podobně jako je to v dalších zemích Evropy…

Zrušili jsme nadbytečný poplatek

  • Lidé už nemusí platit za každou položku na receptu. Od ledna 2012 už pacienti platí pouze poplatek za celý recept místo dosavadních 30 Kč za každý předepsaný lék na receptu. Pacienti ušetří a lékárny mají snazší administrativu.

Nemocným jsme dali větší právo na informace

  • Pacienti mají nově nárok na veškeré informace o svém zdravotním stavu a poskytovaných zdravotních službách, a také na podrobnou informaci o prováděném výkonu. Lékař je musí seznámit se zákrokem, jeho důsledcích a následcích. Výjimkou jsou jen případy, kdy jde lidem o život a případy, kdy výslovně nechtějí být informováni.
  • Pacienti mají také právo na další názor. V případě, že mají před sebou vážný zdravotní výkon, smí zákrok a svoji diagnózu konzultovat ještě s dalším lékařem. Vše uhradí pojišťovna. Nově mají nemocní právo si zvolit, kdo bude přítomný u jejich zákroku a kdo má právo na informace o jejich zdravotním stavu a přístup ke zdravotní dokumentaci.

Pacienti se mohou rozhodovat

  • Ze svobodné volby poskytovatele péče jsme udělali jedno ze základních práv pacienta. Pacienti si mohou vybrat, ve které nemocnici se chtějí léčit, ale také zda vůbec a za jakých okolností je mají lékaři léčit v případě velmi vážných komplikací. Zavedli jsme pojem tzv. dříve vyslovené přání pacienta. Toto přání, které usnadní rozhodování nemocným, jejich blízkým i zdravotníkům, platí 5 let a pacienti ho mohou kdykoliv změnit.
  • Chtěli jsme zachovat kvalitu služeb i bezpečí pacientů, proto jsme stanovili práva a povinnosti poskytovatelů zdravotní péče a přesně vymezili správní delikty i pokuty, které za jejich porušení hrozí. Stížnosti pacientů se vyřizují jednotným postupem a poskytovatelé, pojišťovny a kraje se jim musí prokazatelně věnovat.

Lékaři jsou lidem na dosah

  • Záchranka musí k pacientovi přijet do 20 minut, a to v 95 procentech případů. Kraje mají nově tzv. plán pokrytí území kraje výjezdovými základnami, které zajišťují dostupnost zdravotnické záchranné služby. Efektivnější je také spolupráce mezi záchrankou a nemocnicemi, kterým nový zákon stanovil pravidla pro komunikaci. Nemocnice už mohou odmítnout příjem pacientů jen ve výjimečném případě. V bezprostředním ohrožení života pacienta pak nikdy. Záchranáři mohou nově na výjezdu požádat i občany o osobní nebo věcnou pomoc, která je nezbytná a bezprostředně nutná k poskytnutí jejich zdravotnické pomoci.
  • Zdravotní pojišťovny musí zajistit, aby pacient nedojížděl například k praktickému lékaři déle než 35 minut. Podobně jsme definovali maximální čekací lhůty na některé zákroky, za porušení hrozí pojišťovnám sankce. Každá nemocnice musí na internetu uvést, jak dlouho si zde pacienti na zákrok počkají. Podpořili jsme tím také konkurenci zdravotních pojišťoven.

Podpořili jsme prevenci

  • Od jara 2012 si pacienti sami platí léky, které lze pořídit i bez receptu. Uspořené peníze se mohou použít na specializovanou léčbu vážně nemocných.
  • Dívky mezi třináctým a čtrnáctým rokem nemusí platit za očkování proti papilomaviru, který způsobuje mj. rakovinu děložního čípku. Zaplatí ho zdravotní pojišťovny.

Navzdory krizi zůstalo zdravotnictví stabilní

  • Hospodářská krize zasáhla i zdravotnictví (zejména kvůli sníženému výběru příjmů ze zdravotního pojištění). Výdaje zdravotních pojišťoven přitom neustále rostly (od roku 2008 do roku 2012 o 30 miliard) a zvýšily se platy zdravotníků. Ministerstvu se však navzdory tomu podařilo celou situaci udržet pod kontrolou zavedením mnoha úsporných opatření. Centrálními nákupy léků, spotřebního materiálu a energií nebo elektronickými aukcemi na dodávky zboží a služeb se podařilo omezit plýtvání veřejných peněz. Šetřili jsme i na ministerstvu – rozpočet úřadu byl v roce 2010 asi 7 miliard a v roce 2013 jen 5,9 miliard korun.

Chceme chránit občany před kouřením

  • Připravili jsme novelu zákona o ochraně před škodami způsobenými návykovými látkami, který by chránil děti a mladistvé před alkoholem a tabákem a zakázal kouření v restauracích v Česku. S přípravou zákona se podařilo vyvolat společenskou diskusi. Z průzkumů veřejného mínění vyplývá, že veřejnost nyní z 82 % podporuje úlohu státu v regulaci kouření a zákaz kouření v restauracích si přeje 78 % obyvatel. V zemích, ve kterých se ve veřejných uzavřených prostorách přestalo kouřit, klesl počet akutních infarktů myokardu v průměru o 17 %, a to hlavně mezi mladými lidmi a nekuřáky. Poklesl i prodej cigaret. Vysoké procento kuřáků zcela zanechalo své závislosti nebo kouření alespoň velmi omezilo. Zároveň se snížil i počet kuřáků začátečníků.

V metanolové aféře jsme minimalizovali ztráty

  • Díky rychlé reakci ministra a mimořádným opatřením, která zakázala prodej tvrdého alkoholu a informovala obyvatele, se podařilo minimalizovat dopad metanolové aféry na lidské životy. Povolili jsme a nechali přivézt lék fomepizol, který jsme distribuovali do krajů k léčbě nejtěžších otrav.

„Děkujeme, odcházíme“ skončilo dohodou

  • Podařilo se nám zabránit negativním dopadům akce některých lékařů LOK, která ohrožovala české pacienty. Vyjednali jsme dohodu v situaci, kdy výpovědi podali lékaři tak důležitých nemocničních oddělení jako je ARO nebo JIP. Podepsané memorandum zvýšilo platy lékařů fakultních nemocnic v průměru z cca 52 500 korun v roce 2010 na 68 500 korun v roce 2012, což odpovídá 2,5 násobku průměrné mzdy.

TOP 09

Štítky
Témata: Zdravotnictví
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme