Farský: Registr smluv umožní kontrolovat činnost politiků i úředníků

14. 2. 2014

Je registr smluv potřeba?
Ano. Smyslem opatření je koncentrovat všechny informace tak, aby byly na jednom místě dohledatelné všechny výdaje veřejné správy. Zároveň by tato služba umožnila sledovat s kým, za jakých podmínek a především za jakou cenu jsou smlouvy nejčastěji uzavírány. Tak bude jednoduchým způsobem posílena možnost odborné i laické veřejnosti kontrolovat činnost politiků a úředníků. 

Jaký je jeho současný stav?
V současnosti se povinně zveřejňuje jen část smluv, jejichž stranou je veřejná správa. Konkrétně jde především o zákon o veřejných zakázkách, podle něhož jsou některé smlouvy zveřejňovány na profilu zadavatele. Tedy na zvláštní internetové stránce každého jednotlivého zadavatele. Již dnes dobrovolně zveřejňuje smlouvy část obcí (České Budějovice, Praha, Semily). Současný stav není uspokojivý a zásadní změnu nelze očekávat ani od dalších legislativních kroků (např. chystaná novela zákona o obcích). Reálně hrozí riziko, že značná část smluv sice bude zveřejněna, ale na několika místech a bez vzájemné provázanosti. Což namísto k otevřenosti povede k znepřehlednění. Registr smluv tento problém vyřeší.

Jak bude registr smluv fungovat?
Registr smluv bude jednotné místo pro zveřejňování písemných smluv uzavíraných povinnými subjekty. Klíčové je, že účinnost těchto smluv bude navázána na okamžik jejich zveřejnění v registru. Tím bude zajištěna „samovynutitelnost“ splnění publikační povinnosti. Veřejná správa bude nucena smlouvu zveřejnit, jinak na jejím základě nebude možné realizovat žádné plnění. Zájem na zveřejnění budou mít obě smluvní strany, které bez jejího zveřejnění nebudou moci poskytnout plnění vyplývající ze smlouvy.

Budou zveřejňovány opravdu všechny smlouvy?
Nebudou zveřejňovány např. smlouvy obsahující údaje, jejichž publikace by mohla ohrozit bezpečnost České republiky. Také by neměly být zveřejňovány části smluv obsahující obchodní tajemství. Aby tato pojistka nebyla zneužívána, budou stanoveny základní parametry každé smlouvy, které musí být zveřejněny v každém případě (smluvní strany, předmět plnění, cena, doba, na kterou je smlouva uzavřena, podmínky odstoupení od smlouvy, sankce, atd.).

Funguje registr smluv někde jinde, než v ČR?
Obdobný registr funguje na Slovensku, ale v určité podobě také ve Velké Británii. Právě slovenským modelem jsme se výrazně inspirovali. V České republice již fungují registry v Praze či Novém Jičíně. Nebudeme tedy průkopníky, ale připojíme se k zemím, které berou problematiku otevřenosti veřejné správy vážně. 

Za jak dlouho je možné ho spustit?
Technická stránka věci není složitá. Registr již dokonce funguje v Semilech, Libereckém kraji, Opavě, Černošicích, Mělníku, Borech, Ondřejově, Šestajovicích. A také na ministerstvu zahraničních věcí, ministerstvu financí. To, co trvá, je jednání v Poslanecké sněmovně, kde se pod neustálými záminkami jednání odsouvá. Jakmile nabyde zákon účinnosti, může Registr začít fungovat, technicky je připraven.

V jaké výši se pohybují náklady?
Registr smluv by se měl v České republice týkat zhruba 15 000 jednotek veřejné správy. Náklady na jeho zavedení byly velmi nízké. Příprava Registru se totiž stala součástí vývoje obecné funkcionality „Rejstříková data“, která je základem pro plánovanou sekci „Open Data“ Portálu veřejné správy. Tyto celkové náklady dosáhly na částku pět milionů korun. Při zjednodušení tak náklady na Registr tvoří zhruba 333 korun na jednotku veřejné správy.

Jaký je princip legislativního řešení?
Záměr vyžaduje vedle novely občanského a obchodního zákoníku také změnu zákona o svobodném přístupu k informacím a zákona o veřejných zakázkách.

Nebylo by lepší nahradit zrušení platnosti smlouvy v případě jejího nezveřejnění finanční sankcí? (nápad Jana Chvojky z ČSSD)
Nebylo, protože sankce by pro některé úřady byla jen jednou z mnoha účetních položek a pro menší úřady naopak neřešitelným problémem.

Neohrozí registr smluv soukromí lidí?
Chráněné údaje, které by mohly způsobit osobní škodu, se zveřejňovat nemusí.

Nezvýší se tím administrativní zátěž?
Naopak – všechny smlouvy budou na jednom místě a snadno dohledatelné. Navíc v situaci, kdy obce často uzavírají smlouvy týkající se podobných záležitostí, tak díky zveřejněným smlouvám na podobné téma lze již existující smlouvu použít jako vzor. Jistá práce navíc samozřejmě bude, ale města a obce, která registr smluv již používají, jsou spokojena. Podle Tomáše Dvořáka, místostarosty Šestajovic (obce s 3 098 obyvateli) zabere jedna smlouva maximálně 3-4 minuty při četnosti cca 2 smlouvy za měsíc.

Nestačilo by zveřejňovat jen smlouvy třeba od 10 tisíc Kč výše?
Nestačilo, naopak by to vedlo nejen k rozdělování smluv na menší, aby se nemusely zveřejňovat, ale zároveň i k mnohem větší administrativní zátěži.

Nebude hrozit zneužití technických a jiných citlivých detailů ve smlouvách?
Nikoli. Dle návrhu zákona úřady nebudou zveřejňovat technickou předlohu, návod, výkres, projektovou dokumentaci, model, způsob výpočtu jednotkových cen, vzor a výpočet.

Jan Farský, poslanec TOP 09

14. 2. 2014

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme