TOP 09: Náklady volební kampaně
TOP 09 vyčíslila náklady volební kampaně konané při volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Centrálně vydané prostředky nabyly výše 36 966 836Kč, náklady krajských organizací TOP 09 činily 16 664 081 Kč. Detailni rozpis jednotlivých rozpočtových kapitol naleznete v přiložených tabulkách.
TOP 09 investovala z centrální úrovně zejména v oblastech, jejichž cílem bylo seznámit veřejnost s novou stranou, jejím programem a představiteli.
Nejvyšší náklady proto tvořily rozpočtové kapitoly na nákup reklamního prostoru. Za pro nájem billboardů utratila TOP 09 zhruba 3 miliony korun, tedy necelou desetinu celkového rozpočtu.
Oproti schválenému rozpočtu TOP 09 překročila náklady především v oblasti podporovatelů. Odhad jejich počtu byl vůči roku 2009 podceněn a vyšší četnost aktivních příznivců strany si vyžádala i vyšší výdaje na materiály pro ně určené. TOP 09 zaznamenala i nárůst výloh zejména v reakci na útok ODS, který chtěl upozornit na možné povolební spojení TOP 09 a ČSSD. Úspory byly naopak dosaženy v kapitolách webové prezentace (ta byla připravena již v loňském roce) nebo organizace akcí.
Celkově TOP 09 v rámci své kampaně investovala 58 % svých nákladů do reklamy a inzerce. Zhruba 10 % nákladů bylo věnováno přímo podporovatelům TOP 09 (včetně nákladů na produkci aktivit na facebooku). Kreativní produkce kampaně se pohybovala ve výši 6 % a investice do kampaně v Praze činila zhruba desetinu celkového rozpočtu. Podobná částka byla také vynaložena na kontaktní kampaň, zajištění všech volebních akcí, konferencí či prezentací.
V závěrečném vyúčtování za rok 2010, které mapuje nákady na volební kampaně, je v rámci voleb do Poslanecké sněmovny započítána také faktura s odloženou splatností ve výši 5,2 mil. Kč za kampaň v roce 2009.
Následuje
Příloha 1: Struktura volebních nákladů
Příloha 2: Volební náklady krajů (volby do PSP 2010)
Příloha 1:
Struktura volebních nákladů
|
Kategorie |
Fakturace (v tis. Kč) |
|
Out of Home (venkovní reklama) |
9573 |
|
Vlastní produkce |
452 |
|
Podporovatelé |
2419 |
|
Inzerce |
5044 |
|
Eventy |
2327 |
|
WWW |
0 |
|
Kreativa |
2108 |
|
On line |
3192 |
|
Dárkové předměty |
1203 |
|
Fotograf |
36 |
|
Video |
2435 |
|
Výzkumy |
755 |
|
Direct mail |
3241 |
|
Praha |
4164 |
|
Nezařazeno |
15 |
|
Celkem |
36 964 |
Příloha 2:
Volební náklady krajů (volby do PSP 2010)
|
Kraj |
Volební náklady (v Kč) |
|
Praha* |
1 951 314 |
|
Středočeský |
2 025 803 |
|
Jihočeský |
314 291 |
|
Plzeňský |
1 761 290 |
|
Karlovarský |
937 884 |
|
Ústecký |
1 234 029 |
|
Liberecký |
197 297 |
|
Královéhradecký |
1 591 787 |
|
Pardubický |
1 494 081 |
|
Vysočina |
835 804 |
|
Jihomoravský |
1 676 717 |
|
Olomoucký |
696 338 |
|
Moravskoslezský |
1 737 357 |
|
Zlínský |
210 089 |
|
Celkem |
16 664 081 |
TOP 09
V Praze 1. 12. 2010

