Senátní zdravotnický výbor varuje před „lékošmejdy“, falešné pseudoléky podle něj stojí tisíce korun a neléčí

5. 11. 2025

Senátní Výbor pro zdravotnictví v horní komoře představil projekt „Lékošmejdi.cz“. V rámci osvětové kampaně varuje před domnělými léčivými přípravky, které jsou předražené a neléčí. Projekt je iniciativou senátora Jana Pirka, jeho vznik podpořila také Všeobecná zdravotní pojišťovna a Asociace inovativního farmaceutického průmyslu. Základem projektu je interaktivní web, který učí, jak rozeznávat klamavou reklamu a jak se jí bránit.

„Mnohokrát jsem byl na policii kvůli tomu, že ‚lékošmejdi‘ ukradli mou fotku, doplnili ji smyšlenou citací a lákali přes mé jméno lidi ke koupi v uvozovkách zázračných léků. Je to jednoznačné zneužívání lidí v citlivé situaci, kterému se nemohu účinně bránit nejen já, ale ani ti, na které reklama cílí. Právě proto vznikl projekt Lékošmejdi.cz,“ vysvětluje člen Výboru pro zdravotnictví a kardiochirurg Jan Pirk.

Interaktivní web, který cílí na lidi z „lékošmejdy“ ohrožených skupin, byl spuštěn v létě letošního roku a projekt se postupně rozšiřuje. Podle iniciátorů upozorňuje na klamavé reklamy na domnělé léčivé přípravky, které se objevují na internetu a které slibují zázraky v léčbě vysokého tlaku, cévních problémů nebo obezity. V reklamách jsou přitom využívány smyšlené citace odborníků a celebrit, které mají pacienty potýkající se s vleklými zdravotními problémy nalákat ke koupi přípravků často i za tisíce korun.

Na webu, jehož vznik podpořila Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) a Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP), si návštěvníci mohou otestovat svou odolnost vůči klamavým reklamám, a dozví se, jak rozpoznat a zvládat agresivní prodejní praktiky, se kterými se mohou setkat oni sami či někdo z jejich okolí.

„Na ‚lékošmejdy‘ jsme zatím v mnoha ohledech krátcí, protože se nejedná o léky, ale potravinové doplňky, které nejsou kontrolované Státním ústavem pro kontrolu léčiv, webové adresy se mění, registrace vedou do zahraničí, nikdo konkrétní se v podstatě nedá dohledat. Nejlepším řešením je tak posilovat prevenci, tedy vědomí lidí, na které podvodníci cílí, a snažit se, aby byli proti zneužití odolnější,“ doplňuje senátor Jan Pirk.

„Lidé jsou stále terčem klamavých reklam, v případě přípravků slibujících řešení zdravotních problémů je to obzvlášť nebezpečné. Všeobecná zdravotní pojišťovna proto vítá tuto iniciativu, která pomáhá lidem rozpoznat manipulaci a chránit se před neetickým zneužíváním jejich zdravotních potíží,“ říká Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

„Jsme velmi rádi, že jsme mohli projekt podpořit. Podobně jako v případě ‚elektrošmejdů‘ jde i tady o ochranu lidí před neetickými a klamavými praktikami. Chceme, aby se o své zdraví starali zodpovědně – ideálně ve spolupráci s lékaři, a ne podle slibů z internetu,“ říká David Kolář, výkonný ředitel AIFP.

Díky spolupráci s Asociací českých a moravských nemocnic jsou „lékošmejdi“ vidět přímo v čekárnách nemocnic. Do 126 z nich iniciátoři zaslali leták k projektu, pozitivně reagovala například Městská nemocnice Ostrava nebo nemocnice v Horažďovicích či Hodoníně.

Spuštění webu je prvním krokem v osvětové kampani, kterou senátor Jan Pirk v rámci boje proti „lékošmejdům“ vede. V pilotním provozu navštívilo dosud web projektu 567 uživatelů a z nich celých 75 % prošlo testem na „lékošmejdy“.

Senát Parlamentu ČR

Štítky
Osobnosti: Jan Pirk
Témata: Zdravotnictví
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme