Tůma: Opencard je dnes symbolem zakázek, které stály hodně peněz a málo přinesly

Kandidát na pražského primátora hostem online rozhovoru

13. 9. 2010 | 10:00

OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal jaký je váš názor na kauzu Opencard a jak to plánujete řešit. Díky za odpověd.

ODPOVĚĎ: Opencard je dnes symbolem zakázek, které stály hodně peněz a málo přinesly. Řešení určitě nebude jednoduché, celý projekt je zajištěný mnoha smlouvami. Navíc v současné době HMP vypsalo další tendr na pokračování projektu Opencard, který dále může komplikovat řešení. Osobně podporuji myšlenku elektronické peněženky, smysl má i v Praze. Z Opencard by ale chtělo vytvořit multifunkční kartu, která bude Pražanům nabízet více služeb. Nyní se musím omluvit, protože v 11h mám jednání. Děkuji za všechny otázky. Na ty, na které jsem nestačil odpovědět, najdete odpovědi na mém webu www.zdenek-tuma.cz

OTÁZKA: Pane Tůma, zajímalo by mě co říkate na výstavbu trasy metra pouze na Motol, ne až na Ruzyň, jak to navrhují VV, myslim, že rychlovlak z letiště je zcela postačující.

ODPOVĚĎ: Trasu metra do Motola považujeme za postučující. Pak je prioritou trasa D. Doprava na letiště je slušně zajištěná již nyní; do budoucna určitě stojí za úvahu kolejové spojení, metro je však velmi drahé a kapacitně pro potřeby letiště předimenzované.

OTÁZKA: Zdravím, Zjímal by mě váš názor na kampaň a program paní Reedové a VV, a jestli si umíte představit a jak spolupráci.

ODPOVĚĎ: Program paní Reedové je hodně zaměřený na korupci (ale nejen); spolupráci si představit umím.

OTÁZKA: Znáte se osobně s některými z těchto lidí: Kalousek, Bém, Háva, Tykač, Dalík, Topolánek, Tvrdík?

ODPOVĚĎ: Ze jmenovaných znám politiky, protože jsem se s nimi pochopitelně potkával na vládě, kam jsem občas za ČNB docházel (právo účasti guvernéra na vládě vychází ze zákona). Ostatní jmenované pány osobně neznám.

OTÁZKA: Dobrý den, slyšel jsem o vás, že jste cyklista. Na jakém kole jezdíte? V případě, že se stanete primátorem, budete pokračovat v budování cyklostezek v Praze? Myslím, že Pavel Bém v  tomto ohledu odvedl dobrou práci, cenu posoudit nedokážu, ale stále chybí především výjezdové trasy z Prahy a tak se dál cyklisté musí motat mezi auty, co vy na to?

ODPOVĚĎ: Mám horské kolo Cannondale a silniční Specialized, nyní po Praze zkouším také elektrokolo, což má výhodu, že se nezpotíte ani do kopce a můžete tak jezdit na kole třeba i v obleku. Souhlasím s vámi, že s cyklostezkami nastal velký posun vpřed. Někde chybí návaznost, problematická je zejména jízda v centru, ale Praha má zpracovaný plán, jak dále postupovat. Větší rozšíření cyklistiky budu podporovat. Chci také zvážit projekt "automatických půjčoven", které fungují v Paříži, Londýně, Vídni, ...

OTÁZKA: Dobry den, vas stranicky kolega ministr Drabek snizuje socialni prispevek na peci z 2000 na 800 korun mesicne. Jak hodlate zajistit, aby i po tomto snizeni mohly byt socialne potrebnym v Praze zajisteny odpovidajici sluzby? A proc je snizen o 60% a platy politiku napriklad pouze o 5%? Prijde vam to spravedlive? Dekuji za odpoved.

ODPOVĚĎ: Protože "sociální záchytná síť" není tvořena jen tímto příspěvkem.

OTÁZKA: Dobry den, je pravda, ze TOP 09 chce zavest modre parkovaci zony po celem uzemi hlavniho mesta Prahy? Dekuji za odpoved.

ODPOVĚĎ: Není. Chceme systém v Praze sjednotit, ale to neznamená všude modré parkovací zóny. Naopak chceme posílit zastoupení smíšených zón v centru, aby došlo k lepšímu vyvážení mezi zájmu rezidentů, majitelů obchodů a návštěvníků.

OTÁZKA: Dobrý den, je sympatické, že jste otevřeli volební kampaň jízdou tramvají. Jedná se dopravní prostředek s velkým potenciálem, ale také bohužel potýkající se se špatnou dopravní situací v Praze. Chtěl bych se zeptat, zdali byste řešili problémy tramvají uvíznutých v kolonách například v  Karmelitské ulici, případně jak. Miroslav Grossmann

ODPOVĚĎ: Potíž je v tom, že veřejná doprava v  centru Prahu je na hranici kapacity. Ve špičce pak snadno může dojít k  zácpám, zejména v ulicích, kde není oddělený prostor pro tramvaje a auta. Součástí našeho programu je, že se budeme snažit o zklidnění dopravy v centru, ale to souvisí i s dobudováním dopravní infrastruktury kolem Prahy a posílením MHD. V této oblasti se žádného zázraku přes noc dosáhnout nedá.

OTÁZKA: Dobry den, proc odmitate verejnou debatu s kandidatkou VV Marketou Reedovou a dokonce jste ani neodpovedel na jeji pozvani? Je to proto, ze se bojite? Mate strach z toho, ze by se ukazalo, ze komunalni politice nerozumite? Dekuji za odpoved.

ODPOVĚĎ: S paní Reedovou jsme se již na jedné veřejné diskuzi potkali, včetně lídrů ostatních politických stran. Podobných setkání bude celé řada, v různých formátech. Otázka je, zda má smysl mezi těmito debatami organizovat ještě debaty bilaterální mezi jednotlivými stranami. V tomto duchu paní Reedové odpovím.

OTÁZKA: Hezký den, jak se stavíte k finanční politice pana ministra Kalouska a co si mislíte, že by moh dělat lépe, říká se že právě on je ten kdo si v politice nejvíc nakrad, a že nynější kauzy na obraně souvisí

spíš s ním, co vy na to?

ODPOVĚĎ: O rezortu obrany toho moc nevím; držím palce min. Vondrovi, aby se všechna podezření prošetřila a abychom všichni mohli věřit tomu, že do budoucna budou zakázku na tomto rezortu transparentní a bez pochybností.

OTÁZKA: Nedávno jste v jednom rozhovoru řekl, že si sám sebe dovedete představit jako opozičního radního. Už jste se byl v této tematice kolegy poučen a doučen?

ODPOVĚĎ: Byl jsem poučen i předtím, bylo to přeřeknutí, samozřejmě vím, že jde o opozičního zastupitele.

OTÁZKA: Dobry den, hlavnim problemem v Praze je korupce. Proc TOP 09 nebojuje proti korupci a misto toho naopak prosazuje zruseni tarifnich platu a odmenovani chce nechat na vedoucich pracovnicich? Ve verejnem sektoru to nikde na svete takto nefunguje, protoze to v sobe skryva ohromny korupcni potencial. V soukromem sef odmenuje ze svych vydelanych penez a logicky je da tomu, kdo si je zaslouzi. V neziskovem sektoru vsak sef pouze prerozdeluje statni penize a nic ho nenuti, je davat k tomu, kdo skutecne vice pracoval. Naopak je da tomu, kdo kryje jeho kradeze a korupci. Proc TOP 09 prosazuje toto nesmyslne a prokorupcni opatreni? Dekuji za odpoved.

ODPOVĚĎ: V tomto s vámi nesouhlasím. Pracoval jsem 12 let v instituci veřejného sektoru (České národní bance) a tam se třídy založené na počtu odsezených let zrušily už dávno. Odměny jsme tam řešili na základě podrobného hodnocení koncem roku, v pololetí zaměstnanci dostávají jen zálohu na odměnu (za předpokladu, že k jejich práci nejsou žádné výhrady). A jde to, a žádná korupční potenciál v tom nevidím. Naopak se domnívám, že i v institucích veřejného sektoru je potřeba tlačit na efektivnost a ne jen slepě přerozdělovat platy podle tabulek. Moje zkušenost je, že to jde.

OTÁZKA: Dobrý den, Jakou máte zkušenost s komunální politikou? Co můžete občanům Prahy nabídnout? Co víte o územním plánování, dopravě, školství obecní policii atd.?

ODPOVĚĎ: Komunální politika není jen o těch tématech, které zmiňujete, ale také o řízení/managementu města, resp. jeho orgánů. V tomto směru mám lepší startovací pozici ve srovnání s  ostatními kandidáty, neboť jsem srovnatelně velkou instituci veřejného sektoru řídil. Celkem rychle se umím dostat do hospodaření města. Naopak mám pochopitelně nevýhodu u čistě komunálních témat, nicméně leccos už jsem se naučil a s mnoha lidmi mluvil. Nikdo není expert úplně na všechno a pokud něco neumíte sám, musíte spolupracovat s odborníky na danou oblast. Mluvil jsem už s desítkami lidí z oblastí, které zmiňujete. O všech vámi zmiňovaných tématech bych vám mohl dát již slušnou přednášku

OTÁZKA: Dobrý den, Chci se zeptat kolik Česká republika zhruba vydělala/prodělala na prodeji českého zlatého pokladu od roku 1998 pokud by se dnes prodaly dluhopisy za zlato získané a koupilo se zpět zlato?

ODPOVĚĎ: Přiznám se, že tohle vám z hlavu opravdu neřeknu. Obecně platí, že výnos u zlata je blízký nule, přičemž jeho hodnota hodně kolísá. Máte asi na mysli, že cena zlata šla v  poslední době hodně nahoru, protože představuje jistotu během krize. To máte jistě pravdu, stejně tak je pravda že koncem 90. let nikdo neočekával, že o deset let později propukne tak tvrdá krize na finančních trzích, jaké jsme byli svědky. V 90. letech byla cena zlata poměrně nízká a centrální banky ve světě tehdy zlato hodně prodávaly. Např. Švýcarsko se rozhodlo prodat několik set tun zlata.

OTÁZKA: Dobry den, prazske centrum je jedno velke kasino. Co se tyce poctu hernich automatu a podobnych zarizeni, tak je Praha na prvnim miste v Evrope. Prestoze TOP 09 pred volbami slibovala zdaneni hazardu, tak po volbach ministr Kalousek tento zakon odmitl predlozit. Proc TOP 09 odmita zdaneni hazardu? Existuje nejake propojeni mezi TOP 09 ci primo osobou Miroslava Kalouska a spolecnostmi pohybujicimi se v teto branzi? Dekuji za odpoved.

ODPOVĚĎ: Nevím o tom, že by mezi TOP09 či p. Kalouskem a společnostmi v oblasti hazardu bylo jakékoli propojení a hodně by mě to překvapilo. O regulaci hazardu se mluví delší dobu, zejména o větší pravomoci obcí regulovat počet heren a kasin. Takové pravomoci bych uvítal.

OTÁZKA: Všiml jsem si, že ODS a TOP 09 mají po Praze umístěné poutače na mnoha lampách zároveň. Mám to chápat jako výraz společného tažení za ukořistěním radnice? Do jaké míry máte možnost vnitřní politiku TOP 09 ovlivňovat?

ODPOVĚĎ: Z hlediska případného působení v Praze je vazba na vnitřní politiku TOP09 minimální. V Praze Zastupitelstvo zvolí primátora a Radu a na těchto úrovních budou činěna rozhodnutí. V  tomto smyslu se na Prahu můžete dívat jako na firmu, která má svoje vlastní vedení (Zastupitelstvo a Radu). Nevidím důvod, proč by se nemělo podařit, aby tato "firma" byla dobře řízena. Co se týká poutačů, předpokládám, že jde o "diverzní akci" ODS, která umisťuje svoje poutače na stejné lampy jako TOP09.

OTÁZKA: Dobry den, rad bych se zeptal, jestli jednou z tech podezrelych zakazek, u kterych zvazujete podnet k UOHS je i ekozakazka ministra Kalouska? Jaky mate nazor na tento supertendr za 115 miliard? Krome ministra Kalouska ho povazuji vsichni za korupcni. Zrusil byste ho? Dekuji za odpoved.

ODPOVĚĎ: V současné době se zaměřuji věcné problémy v Hlavním městě Praze, o ekotendru, stejně jako o mnoha dalších zakázkách na dalších rezortech nevím nic, co bych si nepřečetl v  novinách. O ekotendru vím jen to, že zatím běží. Navíc o něm bude rozhodovat vláda, nikoli min. Kalousek. Pokud se na průběhu či výsledku tendru členům vlády nebude něco zdát, předpokládám, že to nepodpoří.

OTÁZKA: Dobrý den, měl bych na Vás dotaz, jakožto na bývalého guvernéra centrální banky. Jaké to je, z hlediska svědomí, být v čele instituce, která defakto okrádá lidi, tedy je vystavuje působení skryté daně? Pokud daň není, se zavřenýma očima, loupež, co je pak ovšem jiného SKRYTÁ daň? A jak se díváte na to, že centrální bankovnictví spolu s vládami způsobuje hospodářské krize, což po celém světě negativně ovlivňuje osudy milionů lidí? Nyní, když již nejste guvernérem centrální banky, zajímáte se alespoň o Rakouskou ekonomickou školu? Snažíte se její myšlenky nějak šířit na veřejnosti?

ODPOVĚĎ: Máte zřejmě na myslí "inflační daň". Dovoluji si podotknout, že v posledních 20-30 letech jsou centrální banky v boji s inflací úspěšné a daří se jim držet inflaci na nízké úrovni. I akademičtí ekonomové považují za cenovou stabilitu mírně kladnou inflaci, zejména s ohledem na určitou chybu v měření, která je způsobena mj. nárůstem kvality, který se do cenových indexů promítá postupně. Vaše úvaha na téma inflační daně tedy platí především pro ekonomiky s vyšší inflací, což pro vyspělé země v poslední době opravdu neplatí.

OTÁZKA: Dobrý den pane Tůmo. Jak si představujete koaliční spolupráci? Ve hře jsou především ODS, ČSSD a VV, koho byste pro spolupráci preferoval.

ODPOVĚĎ: Jsem si vědom toho, že pro voliče by bylo příjemné vědět, jakou koalici může očekávat. V současné době lze ovšem těžko odhadnout výsledek voleb a lze tedy také těžko předjímat možné koalice. S tím opravdu musíme počkat po volbách.

Celý online rozhovor naleznete také ZDE.

Původně nezodpovězené dotazy:

OTÁZKA: Pane Tumo, je sice pekne, ze jste v CNB nemeli platove tabulky, ovsem ono je rozdil brat plat 250 000 korun mesicne a 12 000 korun mesicne. Clovek s platem 12 000 mesicne je mnohem lepe korumpovatelny a proto zruseni tarifnich platu je prokorupcni opatreni. Srovnavate jabka s hruskama. Souhlasim s tim, ze je treba tlacit na efektivnost. Mohl byste mi tedy prozradit, jak se pozna efektivni lekar ci osetrovatelka? Dekuji za odpoved. Madqwert

Mám na věc odlišný názor. Já vám sice neřeknu, jak se pozná efektivní ošetřovatelka či zdravotní sestra, ale hlavní sestra, tj. její nadřízená by vám to řekla. A já si troufám tvrdit, že poznám efektivního/kvalitního úředníka. Váš názor, že ve veřejném sektoru by měly být platy odvozeny od počtu odsezených let, by znamenal rezignaci na kvalitu ve veřejné správě.

OTÁZKA: Zdravím Vás pane inženýre, velice si přeji, abyste se stal primátorem Prahy a ukončil vládu zlodějů v čele s psychiatrem. Mám soukromý dotaz, který se týká obyvatel postižených stavbou tunelu Blanka. Je možné zkrátit dobu, kdy nebude funkční jižní část ulice Milady Horákové? Stavby je tak zkoordinována, že veškerá doprava na Letnou jezdí již třetím rokem ulicí Na valech a ještě rok bude (údajně). Jedná se o dostavbu malého úseku v jižní části vozovky Milady Horákové... Děkuji Marek marek7000

Přiznám se, že v tomto okamžiku vám to říci neumím. Všichni bychom si pochopitelně přáli, aby stavba byla dokončena co nejdříve, a je jasné, že to platí dvojnásob pro Pražany, kteří jsou postiženi nejvíce. Udělám maximum.

OTÁZKA: Pane Tůmo, většina bývalých kandidátů na primátora nastupovala do voleb vždy se slibem zlepšení situace na pražském magistrátu. Další volby a noví kandidáti většinou potvrdili, že to byly "sliby-chyby". Pokuste se mě v krátkosti přesvědčit, že tomu tak u Vás nebude. Alena1.

Má síla něco změnit se bude odvíjet od mandátu, který získám od vás – voličů. V případě, že budeme mít dostatečně silné slovo v Zastupitelstvu a radě, budu prosazovat „odpolitizování“ činnosti Magistrátu a posílení zodpovědnosti jeho vedení. To dostane politické zadání od rady, resp. Zastupitelstva a úředníci by měli „poslouchat“ jen své přímé nadřízené a ne jednotlivé zastupitele, radní nebo dokonce nějaké poradce. Jsem přesvědčen, že pokud budou mít úředníci jasné kompetence a zadání, budou si lépe vědomi své odpovědnosti. V tomto mohu stavět na zkušenostech z České národní banky, protože obě instituce jsou postaveny na kolektivním rozhodování.

OTÁZKA: Tramvaje. Dnes stojí lístek na tramvaj 26 korun a pravidelně se radní a dopravní podnik snaží o zdražení. Mzdy ale klesají a většina pracujících nebere průměrnou mzdu ale asi tak její polovinu. K tomuto je i těch 26 korun hodně. Pořád se nám říká, že na západě jsou všechny tyto služby dražší, ale neříká se, že tam lidé berou o hodně víc. I v poměru plat a cena. děkuji za odpověď div@

Částečně s vámi souhlasím, částečně nikoli. Nejprve fakta: v současné době je v důsledku krize a poklesu ekonomiky tlak na snížení mezd, nicméně v posledních deseti letech mzdy stouply velmi výrazně. V roce 2000 byla mzda mírně přes 13 tis. korun, v roce 2009 přes 23 tis. korun. Kromě toho výrazně posílila česká koruna, takže naše kupní síla vzrostla o hodně. Máte sice pravdu, že většina pracujících nebere průměrnou mzdu, nicméně nemáte pravdu, že bere „asi tak její polovinu“. Nesouhlasím s Vámi také v tom, že by argument dražších služeb ve vyspělejších zemí nezohledňoval výši platu. Příklad: v případě Dopravního podniku Praha pokryjí příjmy z jízdného zhruba čtvrtinu provozních nákladů, v případě vyspělých zemí to často bývá kolem poloviny. Nicméně jsem si velmi dobře vědom toho, že zdražování jízdného by snižovalo přitažlivost MHD. S výhledem na potřebné investice do MHD (dostavba trasy metra A do Motola, výstavba trasy D, obměna vozového parku, …) musí Hlavní město Praha společně s DPP podrobně zvážit všechny alternativy a možnosti alternativního financování.

OTÁZKA: Pane Tumo, pokud rok 1913 v USA vezmeme jako 100%, tak dnesni cenova hladina je na urovni 2000%. Tomu rikate cenova stabilita? Mate za nas naproste idioty? Cetl jste vubec napriklad knizku Murrayho Rothbarda Penize v rukou statu? Dekuji za odpoved. Madqwert

Knihu M. Rothbarda jsem nečetl, takže na tu reagovat nemohu. Pouze podotýkám, že na téma měnové politiky existuje i jiná odborná literatura, a to velmi obsáhlá. K vašemu dotazu: koho mám či nemám za idiota, ponechte, prosím, na mě. Dále mi, prosím, nepodsouvejte, že bych s odkazem srovnání na rok 1913 a dnešek argumentoval cenovou stabilitou. Toto srovnání uvádíte vy. Během 20. století jsme v různých částech světa viděli pár hyperinflací či vysokých inflací, nicméně od počátku 20. století se měnová politika dosti podstatným způsobem změnila. Pokud mluvím o cenové stabilitě, hovořím o posledních cca 20-30 letech. V současné době panuje vcelku shoda, že za cenovou stabilitu je možné považovat mírnou inflaci kolem dvou procent, a to se ve zmíněném období dařilo řadě centrálních bank na světě splňovat.

OTÁZKA: Zverejnite svoji emailovou adresu, aby lide meli primy kontakt na sveho (potencialniho) primatora? Sumdumguy

Má e-mailová adresa je zveřejněna na mé webové stránce www.zdenek-tuma.cz a je zdenek.tuma@top09.cz

OTÁZKA: Dobrý den, pane Tůmo, jaký máte názor na zafixování současné trasy severojižní magistrály v podobě plánovaného vybudování podjezdů za Národním muzeem? Děkuji. Tlachapout

Vybudování SJ magistrály je pozůstatek zastaralé koncepce „roštového uspořádání“ průjezdu Prahou, tuším, že ze 60. či 70. let. Naštěstí se vybudovala jen tato magistrály a nikoli další uvažované, které také měly vést napříč městem. V současné době nevidím jiné řešení, než vybudování podjezdu za Národním muzeem. Pochopitelně nejde ale jen o podjezd, ale především o snížení intenzity dopravy v centru Prahy. Základem je dobudování obou okruhů kolem Prahy.

OTÁZKA: Dobrý den, gratuluji k výborně sepsanému programu. Zaujala mě kapitola 07, kde se dotýkáte rozvoje města, změn územního plánu aj. a potřeby existence opravdové autority Útvaru rozvoje města. Můžete potvrdit, že po volbách nezůstane toto téma opomenuto a jak naložíte s "developerskými" změnami ÚP, pořizovanými jako celoměstsky významné a dalšími změnami, které jsou v rozporu se Zásadami územního rozvoje a přesto se pod tlakem politiků pořizují? Děkuji a držím Vám palce. TraI

Ano, to mohu slíbit.

OTÁZKA: Při případnném zvolení, kterou stranu preferujete pro spoluprávi ??? jirivlk

Opravdu to záleží na výsledky voleb, který teď neumím předjímat. Východiskem pro jakékoli koaliční vyjednávání pro mě bude, abychom byli schopni dosáhnout změn, o nichž mluvíme v našem programu.

OTÁZKA: Dobrý den, jak by podle Vás měl vypadat jednotný systém parkování v Praze? Doufám že to nebude jen rozšíření stavajícího tragického systému modrých zón od Černého mostu po Zličín... AAA2

Nebude. Chceme parkovací systém v Praze sjednotit, ale to neznamená všude modré parkovací zóny. Plánujeme například posílit zastoupení smíšených zón v centru, aby došlo k lepšímu vyvážení mezi zájmy rezidentů, majitelů obchodů a návštěvníků.

OTÁZKA: Dobrý den, pane Tůmo, jaký máte názor na městskou cyklistiku v Praze a jak počítá Váš program s její podporou do budoucna? Děkuji. Tlachapout

Podpora cyklistické dopravy patří určitě i k mým osobním prioritám. Na základě vlastních a poměrně bohatých zkušeností vnímám jak pozitivní změny, které se za poslední léta v cyklo-dopravě udály, tak i nedostatky. K těm patří například špatná propojenost jednotlivých cyklistických tras a zatím nepříliš řešená cyklistická doprava v centru města. Za zvážení určitě stojí v řadě metropolí dobře fungující systémy na půjčování městských kol. Pokud bychom našli ekonomický model vhodný pro Prahu, určitě ho podpořím.

OTÁZKA: Dobrý den, jestli se Vám povede býti primátorem zkontrolujete i staré, dávno již hotové projekty? Jsem starousedlík z Prahy 13, kde stále nemáme ani kanalizici, vodovod či plyn, přestože kolem nás vyrostla obrovská sídliště, nákupní centra, dopravní infrastruktura včetně D5, mám pouze sliby a výmluvy radnice výměnou za kdysi krásné a klidné bydlení. stana1

Máte pravdu, pořád je v Praze řada oblastí, kde není odpovídající infrastruktura, ať už mluvíme o kanalizace, vodovodu či plynu. Nemohu říci v tomto okamžiku nic jiného, než že budu usilovat o to, aby infrastruktura v Praze byla všude na úrovni 21., nikoli konce 19. století.

OTÁZKA: Dobrý den pane Tůmo, pokud byste se stal primátorem budete rozvíjet nebo naopak omezovat pražskou MHD?Mám na mysli zda budete omezovat počty spojů nebo naopak se vydáte západní cestou kdy v současné době je nabídka MHD co nejšiřší jako alternativa k individuální dopravě ?Děkuji za odpověď.Rybavlk rybavlk

Určitě rozšiřovat. Počítáme s tím, že do MHD půjdou největší investice. Chceme motivovat Pražany k tomu, aby městskou dopravu více využívali a nechávali své automobily doma, popřípadě na záchytných parkovištích. To však znamená, že se zvýší její kvalita a komfort pro uživatele a samozřejmě rozšíří její obslužnost. Plánujeme například posílení tramvajových linek, dobudování nových tras metra a podpoříme větší zapojení železniční dopravy.

OTÁZKA: Dobrý den, jaké kroky se chystáte učinit pro větší transparentnost veřejných zakázek? Plánujete zavedení elektronického systému pro správu veřejných zakázek, tzv. ezaku? Díky za odpověď. Stracholam

V první řadě by měla mít veřejnost snadný přístup k informacím o veřejných zakázkách města například přes jeho webové stránky. Zadávací i hodnotící kriteria zakázek by měla být veřejná a hodnotící komise složená z nezávislých expertů na danou oblast.

OTÁZKA: Jaké máte plány v rozvoji MHD, budete podporovat outsourcing v DP? Adajo

Na outsourcing nemám obecnou odpověď. Někdy smysl má, někdy si to firma může levněji zajistit sama. Je to případ od případu.

OTÁZKA: K tomu úklidu, jak někdo píše, v sobotu se uklízelo na Praze 1 a chodníku sekal do dlažby jeden člověk s motorovou sekačkou. žádná tráva tam nebyla ani předtím, takže ani pak. A dřív se tento úklid dělal od 8 - 14. hodin. Ale asi za to bylo málo peněz, tak nyní je to od 6 - 18. hodin. Víc hodin = víc peněz. Počet techniky minimální, víc lidí s košťaty. Posedávající u otevřených krámků a hospod. div@

OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli Praha se bude rozšiřovat. Konkrétně by mě zajímalo, jaká je šance, že třeba Šestajovice a Vestec budou následovat ve šlepějích Přezletic. Připomínám, že poslední rožšiřování tzv. Velké Prahy se konalo v 70. letech, což je docela dávno.. Jaký je Váš názor? Děkuji. Azatoth

Rozšiřování Prahy opravdu probíhá jen jednou za dlouhý čas. Nejsem si vědom toho, že by nyní bylo na stole další rozšíření Prahy. Předpokládám, že oba máme na mysli „formální“ rozšíření, jinak je jasné, že Praha dále roste. Nyní se zpracovává nový územní plán, brzy tedy budeme moudřejší, kam Praha z hlediska územního rozvoje dále směřuje.

OTÁZKA: Zajímalo by mě co je tím hlavním tematem vaší kamapně a na čem je podle vás potřeba nejvíc zamakat? Jules navždy

K hlavním tématům určitě patří manžersky řízený, efektivně fungující a otevřený Magistrát, který by měl během mého případného mandátu jako primátora získat výrazně lepší pověst. S tím souvisí například problematika zadávání veřejných zakázek, na které jde nemalá část prostředků města a které by měly být nejen zadávány, ale i vyhodnocovány transparentně. K našim prioritám patří také dokončení klíčové dopravní infrastruktury, jako jsou oba městské okruhy včetně tunelu Blanka nebo zahájení budování trasy D pražského metra.

OTÁZKA: Dobry den, jak se divate na privatizaci Letiste Praha a prestavbu podnikoveho letiste ve Vodochodech na letiste mezinarodni? Sumdumguy

Proti privatizaci letiště osobně nic nemám, nicméně HMP není hlavní akcionář, toto rozhodnutí přísluší vládě ČR. S projektem přestavby letiště ve Vodochodech nejsem zatím podrobněji obeznámen; každý takový projekt ale musí zahrnout vyhodnocení všech parametrů, včetně dopadů na okolí, životní prostředí (hluk atd.)

OTÁZKA: Dobry den, jaky je vas nazor na angazma Martina Bartaka na MF? Je podle vas cisty nebo zkorumpovany? Dekuji za odpoved madqwert

Rezort obrany jsem opravdu nikdy detailně nesledoval, nemohu to tedy posoudit. P. Bartáka znám pouze z vlády, kde vystupoval jako kompetentní člověk.

OTÁZKA: Dobrý den, jak pomůže magistrát pražanům, kteří po deregulaci nájemného v lednu 2012 nebudou mít na nájem? Jsou připraveny nějaké malometrážní byty nebo ubytovny? Nebo se s těchto lidí stanou jen další bezdomovci? A jak pomůžete konkrétně Vy? Budete nějak reagovat na už dnes vyhnané ceny v Praze? Soukromí majitelé etšinou spočítají jen metry čtvereční a na stav bytu a domu už nepřihlíží...Děkuji za odpověď. Ivana div@

Nemám v úmyslu ovlivňovat ceny bydlení v Praze, to není úloha HMP. Pokud se někdo dostane do vážných existenčních potíží, je to pochopitelně situace, na kterou by se stát, ať už na národní či komunální úrovni, měl podívat a případně řešit. Je to však vždy nutné posuzovat případ od případu.

OTÁZKA: Dobrý den, ještě mě napadl dotaz, zda také vnímáte, že v Praze se docela špatně uklízí silnice a chodníky. Používá se technika, která uklidí leda středy silnic, ale krajnice a chodníky jsou stále zabordelené. Pokud budete primátorem, mohla by to být třeba i jedna z priorit, které je třeba udělat: čisté ulice v Praze! :-) Jinak hodně štěstí do voleb. Rudý přízrak fights for freedom

V tomto mám konflikt zájmů: také bych chtěl čisté ulice  Ale vážně, máte pravdu, že prašnost je v Praze stále velká, ačkoli se situace zlepšila. Budu se snažit.

OTÁZKA: Dobry den, prestavte si, ze by volby na magistrat dopadly nasledovne: TOP 25 kresel, ODS 15, VV 15, CSSD 15. S kym byste sel do koalice? Prosim o jasnou odpoved. Dekuji. Madqwert

Odpověď mohu dát na konkrétní, nikoli hypotetický dotaz.

OTÁZKA: Dobry den, jaky mate nazor na to, ze poradce panu Kalouskovi na MF dela Radek Snabl, ktery je pravomocne odsouzeny za danove podvody? Je to vhodna kvalifikace pro praci ve verejne sfere? Take si vezmete jako poradce nejakeho zlocince? Dekuji za odpoved. Madqwert

Nejsem si vědom toho, že bych si kdy vzal za poradce nějakého zločince, takže mi není jasné, proč mi to, pane Madqwerte, podsouváte. Čiňtě mě, prosím, odpovědného za moje personální rozhodnutí.

OTÁZKA: Dobrý den, pane Tůmo, věříte, že stavění hladových zdí, hluboké zásahy státu do fungování trhu a svobody občanů a život na dluh vedou k trvalé prosperitě? Skutečný šéf vaší strany, jeden z největších převlékačů politických kabátů, právě takto v minulosti hlasoval, ať už jde o schodky státního rozpočtu nebo třeba míchání řepkových produktů do nafty. O ustupování socialistickému diktátu EU či o toleranci (ne-li přímo podpoře) dotované fotovoltaiky ani nemluvě. J.K. 4

Je to opravdu dotaz anebo jste si odpověděl sám?

Idnes, 13. 9. 2010, Rubrika: Online rozhovor

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme