TOP 09 chce učit řidiče první pomoc, předělat modré zóny, mýtné i bodový systém

10. 4. 2010
Víme, co budou poslanci Karla Schwarzenberga prosazovat ve sněmovně. V oblasti dopravy mají seznam změn sepsaný na sedmdesáti stranách.

Konzervativci mají v oblasti dopravy velké plány. Rozčiluje je chování řidičů, kteří navíc většinou neumí poskytnout první pomoc. Nelíbí se jim modré parkovací zóny, bodový systém a skutečnost, že si autodopravci dělají z České republiky levný tranzit. To všechno chtějí po volbách změnit.

Sedmdesátistránkový dokument TOP 09 k dopravě „Mobilita 2030" představil exkluzivně ParlamentnímListům.cz jeho autor a pravděpodobný kandidát konzervativců na ministra dopravy František Laudát.

Naučme se řídit a poskytovat první pomoc

Se změnami chce Laudát začít už v autoškolách. Pokud se TOP 09 dostane v květnových volbách do sněmovny, budou její poslanci prosazovat změny osnov, podle kterých se mladí lidé učí řídit.

"Je tady celá řada návyků, které v zahraničí fungují a u nás by měly fungovat také. V Německu, tam jakmile je volný pravý pruh, tak do něj řidiči z levého najíždějí a v rychlém pruhu nepřekážejí. Také jezdit v Čechách na pravidlo zipu je o život," míní Laudát.

Podle něj by se správnou výchovou řidičů zvýšila kapacita průjezdnosti na komunikacích a nedocházelo by tak často k nebezpečným situacím a dopravním zácpám. Rovněž chce prosadit povinnou výuku poskytování první pomoci. „Ta by se měla učit na základní škole, naprosto povinně. Měla by být také neopomenutelnou částí zkoušek u řidičáku," dodal.

Modré zóny trnem v oku

Jako šéf pražské TOP 09 si chce v městských částech posvítit na oblasti placeného parkování. „Pokud bychom na podzim uspěli ve volbách, tak první co by bylo, na základě odborných posouzení, že bychom modifikovali zóny placeného stání. Aby z nich přes den nebyla jen prázdná místa rezidentů, ale aby byla možnost parkování třeba pro podnikatele. Veřejným zájmem je podnikání - na něm stát stojí, ne na počmáraných modrých zónách," rozčiloval se Laudát.

A nelíbí se mu ani bodový systém. Zrušit jej nehodlá, ale chce z něho vypreparovat některé lehké přestupky a ty závažné, jako je agresivní jízda, naopak trestat ještě přísněji. „Já za bodovým systémem vidím obrovskou administrativní zátěž a velký korupční potenciál. Určitě bych ho nechtěl zrušit za každou cenu. Ale například trestné body za špatné parkování bych ze systému vyhodil," řekl k plánům TOP 09.

Více silnic

Volební prioritou „topky" je dobudovat páteřní síť dálnici tak, aby na čtyřproudé dálnice a rychlostní silnice byla připojena všechna krajská města. V žádném případě ale strategický dokument nepočítá se zvyšováním maximální povolené rychlosti. „Na to nemáme ani silnice, ani řidiče. Když někde zavedete 160 kilometrů v hodině, tak ti piráti budou jezdit 220," vysvětlil své důvody Laudát.

Dokument TOP 09, který má redakci k dispozici, počítá také se zavedením mýtného pro nákladní automobily na všech druzích komunikací. Mýtné vybrané na silnicích 2. a 3. tříd mají jít do rozpočtů krajů, které provoz těchto silnic financují.

Autodopravci budou platit všude

"Chceme zpoplatnit všechny silnice pro nákladní automobily, i když ti není otázka jednoho volebního období. Dopravce ale nechce zruinovat, takže bychom jim ulevili někde jinde. Spíš ale chceme vydělávat na průjezdných dopravách, které tady jsou na páteřních silnicích," řekl o záměrech konzervativců jejich dopravní odborník.

Podobně jako Strana zelených před volbami v roce 2006 i „topka" slibuje přesunutí kamionů na koleje. „Celkově chceme stáhnout celkový objem nákladní dopravy z dálnic, nebo ho aspoň už nezvyšovat. Je potřeba dostat část toho nákladu na železnici, což je velká část našeho programu. Na to by mělo sloužit právě to mýtné," dodal.

Jan Černý
parlamentnilisty.cz, 10. 4. 2010, rubrika: Poslanecká sněmovna
Štítky
Osobnosti: František Laudát
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme