Růžička: Musíme investovat do vzdělání

29. 8. 2017

(editovaný přepis rozhovoru se senátorem Jiřím Růžičkou)

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Mzdy učitelů každoročně rostou. Průměrně si pedagog podle posledních údajů Českomoravského odborového svazu pracovníků školství vydělal v roce 2016 necelých 28 400 korun. 15 let před tím to bylo pouze 15 tisíc korun. Každý rok pak dostávali učitelé přidáno pouze v řádu stokorun. Loni ministryně Kateřina Valachová prosadila další navyšování, a sice v tarifní části mzdy o 6 procent, v odměnách potom o další 2 procenta. Zkušený pedagog si tak v minulém školním roce polepšil až o 1 600 korun.  Projevilo se těch 1 600 korun na tom, že přicházejí noví lidé, kteří chtějí učit? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Noví lidé nepřicházejí, naopak odcházejí. Zažil jsem to i na vlastní kůži letos před prázdninami, když jsem dělal úvazky. Léta zpátky jsme měli fluktuaci nula. Letos odešlo dvanáct procent učitelů. To se mi nezdá málo.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

A nedaří se přijímat nové? Stává se, že přicházejí lidé, kteří řeknou: "Ne, já za základní plat 23 tisíc dělat nebudu?"

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Přijímat nové se dařit musí, protože výuku zajistit musíme. Nějakým způsobem to tedy uděláme. Jsou ale obory a školy, kde se skutečně nedaří přijímat nové učitele. Na mnohých školách se to dělá tak, že biolog učí angličtinu a tak dále.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Když říkáte, že to musíte nějak udělat, tak jakým způsobem? Je to otázka pouze platů? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Nemyslím, že to je jenom otázka peněz. Samozřejmě svou roli hraje i to, jaká je škola. Před chvilkou jsem slyšel předsedu školských svazů, pana Dobšíka, jak mluvil o tom, že na některých školách je martyrium učit, přesto tam ředitelé učitele seženou. Samozřejmě to ale není pro ředitele jednoduché. Pak se potýkáme i s tím, že jsou oprávněné stížnosti na to, že učitelé nedělají svoji práci tak, jak by mohli a nejsou dostatečně motivovaní. Já se jim ani moc nedivím.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Jaké možnosti jako ředitel máte, abyste s tím něco udělal? Jaká je maximální hodnota osobního příplatku?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Maximální hodnota osobního příplatku je, jestli se nemýlím, 50 procent tarifu. Což je samozřejmě částka z říše snů. Ve své škole ale mohu nabídnout učitelům slušné prostředí, chytré, motivované a talentované studenty a i poměrně volnou ruku ve volbě prostředků, forem a obsahu. To považuji za dost velkou devizu. Dlouhou dobu slyšíme v podstatě to samé: „Je třeba přidat učitelům. Je třeba přidat více peněz do školství.“ Výsledek se ale pořád nekoná. Stále mluvíme o tom, že jsou učitelé málo placeni. To není ale jenom otázka platů učitelů, to není otázka investic do učitelů, to je otázka toho, jestli si vůbec vážíme vzdělání. Financemi mi společnost dává jasně najevo, že si vzdělání neváží, že nechce investovat do vzdělání, že do něj nedává tolik, kolik by měla dávat. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Teď se ale jedná o zvýšení platů učitelů, byť říkáte, že to není jenom o platech, o 15 procent. Je to tedy skutečně tak, že už se o tom vyplatí uvažovat jako o společenské změně trendu?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Pokud to bude těch 15 procent, tak je to samozřejmě dost výrazný posun a byl bych za to velice rád. Jsem už ale dost velký pamětník, abych zažil ledacos a zatím se spíš slibovalo.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Pane předsedo Dobšíku, divák Tomáš se ptá: "Srovnatelní středoškolští učitelé v Praze a v regionech mají plat běžně rozdílný o 7 až 8 tisíc korun. Čím to, že v Praze to jde a mimo hlavní město nikoli? Jsou peníze, nebo nejsou?"

František DOBŠÍK, předseda, Českomoravský odborový svaz pracovníků školství

Rozdíl 7 až 8 tisíc to není. Je ale všeobecně známo, že Praha je jako hlavní město bohatší region a v minulosti dávala určitý objem peněz na odměny učitelům. Teď to dává i obecním školám, které magistrát přímo nezřizuje, takže tam nějaký odskok je. Ze zákona je možné, že může přidat zřizovatel, což je magistrát, potažmo jednotlivé pražské obvody jako obce do rozpočtu škol na odměny. Také je větší naplněnost, co se týká tříd a škol, že jsou školy v Praze díky i Středočeskému kraji více naplněné, než je celostátní průměr.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Pan Růžička nesouhlasí. Vy jste nedostával příspěvek na osobní hodnocení?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Že je rozdíl ve stejné platové třídě, ve stejném stupni v Praze a někde jinde v platu učitele 7 nebo 8 tisíc, nevěřím. Samozřejmě je pravda, o čem mluvil pan Dobšík. Zřizovatelé, což jsou kraje ústředních škol, mohou přidávat na odměny. Konkrétně Praha přidala v průměru minulý školní rok pro učitele 10 tisíc korun, což není ani tisíc korun měsíčně. Souhlasím s názorem, že odbory udělaly poměrně málo. Jestli udělaly hodně, tak to je málo vidět, protože jsme viděli, jak platy nestoupaly. Velice by mě zajímalo, za kolik učitelů odbory mluví. Jako místopředseda výboru pro vzdělávání jsem učinil dotaz na školských odborech, kolik je v odborové organizaci učitelů. Dostal jsem zdvořilou odpověď, že mi do toho nic není, že se to nedozvím.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Pokud by se nepodařilo oněch 15 procent, o kterých mluvíte jako o dobré zprávě, podpořil byste stávku? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Zcela jistě bych nestávkoval, protože jsem jednak ředitel a jednak jsem už i politik. Myslím si, že se věci mají řešit z podstaty problému. V poslední době se toho dělá poměrně hodně a zcela jistě s tím velmi intenzivně přišla exministryně Valachová, když se do financování školství a platů učitelů obula s energií sobě vlastní.

Zdroj: 90', ČT24, 28. 8. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme