Rozvoj elektronického soudního spisu je klíčový

9. 1. 2018

(editovaný přepis rozhovoru s předsedou TOP 09 Jiřím Pospíšilem)

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Kabinet hnutí ANO nedávno představil chystané změny v jednacím řádu vlády. Nově by se například nezveřejňovalo, jak jednotliví šéfové resortů hlasovali. Schůzí kabinetu by se v budoucnu nemuseli účastnit předseda Českého statistického úřadu, státní tajemník pro evropské záležitosti nebo prezident Nejvyššího kontrolního úřadu. Za tím prý stojí nízký počet případů, kdy se probírají materiály týkající se jejich působnosti. Pokud se ale budou projednávat kontrolní závěry, tak bude mít prezident NKÚ možnost se schůze zúčastnit dál. Na druhou stranu je určitě férové podotknout, že pokud ministr shledá, že je potřeba nějaký host k projednávání zákona, který předkládá, tak se jednání vlády účastnit bude moci. Počet sporů mezi ministry má pak snížit postupné jednání jejich náměstků, samotných ministrů a nově i ministrů se samotným premiérem. Ten by měl jako poslední přispět k vyřešení problému. Materiály zejména nelegislativního charakteru, které se chystá projednávat vláda, by také mohl připomínkovat menší počet úřadů. Jiné se budou projednávat jen mezi resorty, kterých se přímo týkají. Nově navíc nemusejí být předkládány i v tištěné podobě. Změny v jednacím řádu ovšem kritizuje zejména sněmovní opozice. Té nejvíc vadí to, že se veřejnost nedozví, jak jednotliví ministři při schvalování návrhů hlasovali. To podle nich povede k menší transparentnosti celého zasedání a celého působení vlády. Pane předsedo, Vy jste byl ministrem spravedlnosti v menšinové vládě i v koaliční vládě. Co je větší komplikace? Jsou to úřady, proces schvalování, anebo naopak nutnost koaličních dohadů nad tím kterým zákonem? 

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

Jsem přesvědčen, že změny, které pan ministr předložil, až na jednu, že by nebyly tištěné materiály, ale pracovalo by se elektronicky, v zásadě nemají opodstatnění. Nejvíce mi na tom vadí dvě věci. Zaprvé už to zmiňované omezení veřejného hlasování ministrů, kdy by veřejnost byla vyloučena u zásadních rozhodování vlády a lidé by nevěděli, jak jednotliví ministři hlasují. A pak to druhé, které zapadlo, je omezení připomínkového řízení. Myslím si, že žijeme v době, kdy bychom měli u každého právního předpisu takzvaně dvakrát měřit a jednou řezat. Zrychlovat a zefektivňovat legislativní proces povede k jedinému, že budeme mít více legislativních zmetků. Žijeme v době, kdy je třeba mít méně a kvalitnější právní předpisy, než něco narychlo přijímat a způsobovat to, že se některá zainteresovaná ministerstva, respektive úřady, nebudou k tomu moci vyjádřit.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Dobrá, ale já jsem pochopil, že naopak zainteresovaní budou moci připomínkovat dál, ale omezí se připomínková místa, která nemají s tím návrhem co do činění.

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

Já jsem byl pět let ministr spravedlnosti a vedl jsem i Legislativní radu vlády. Leckdy jsou ale zajímavé odborné názory od jiných úřadů, protože tam jsou specialisté legislativci. My jsme vždycky velmi bedlivě studovali názory i ostatních úřadů, byť třeba ta konkrétní věc nespadala do jejich působnosti, protože dobrý názor zadarmo je nejlepší věc, kterou můžete získat. A platí to i v politice. Takže mi připadá zbytečné to, co fungovalo a s čím nebyly problémy, omezovat. Naopak jsme u některých klíčových zákonů, jako byly třeba nové kodexy, připomínkové řízení ještě rozšířili, otevřeli jsme ho i veřejnosti a čerpali jsme i z laické a odborné veřejnosti. Pan ministr Pelikán řekl: „Máme tady vyhodnoceno, že současné připomínkové řízení v těchto typech případů prodlužuje a komplikuje přijímání právních předpisů.“ To považuji jako plácnutí do vody a možná to vzniklo tak, jak pan ministr řekl, že sebral podněty, kdo co přinesl na vládu a z toho vznikl takovýto materiál, který je buď škodlivý, anebo zbytečný. 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti /ANO/

To si dovolím obhajovat, protože tam jde skutečně o to, aby nevítězila kvantita nad kvalitou. Loni procházelo připomínkovým řízením asi osm set materiálů. To je obrovské číslo. Těch osm set materiálů skutečně přišlo na každý úřad do oddělení, které tam na to je, to znamená oddělení vnější legislativy. To znamená, že tam přicházely asi tři materiály denně a některé měly třeba několik set stran. Dovedete si asi představit, jak podrobně se tam tomu ti lidé mohli věnovat, pokud bychom nechtěli mít pluky úředníků. Takže my jsme jenom chtěli, právě proto, aby se mohli lépe věnovat věcem, které jsou relevantní z hlediska toho konkrétního úřadu, aby byli odbřemeněni od připomínek k tomu, jako když se třeba ministerstvo spravedlnosti vyjadřovalo k jakémusi zřízení ochrany nějakého hnízdiště ptáků. Opravdu nevím, co pěkného bychom k tomu mohli říct. Samozřejmě s výjimkou toho, že někde má být místo čárky středník, ale od toho máme na úřadu vlády zvláštní útvar, který to hlídá. 

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

Pokud jde materiál o hnízdění ptáků například na vládu a ministr o tom hlasuje, tak o tom hlasuje i ministr spravedlnosti. Moje zkušenost je taková, že pro mě bylo vždycky dobré dopředu vědět od svých odborníků, když přišel takovýto materiál k připomínkování, že jednou budeme hlasovat o hnízdišti ptáků a já jsem se na to byl schopen jako člen vlády zodpovědně připravit. Resortní ministr nehlasuje na vládě pouze o odborných otázkách, které se ho týkají, ale hlasuje o všem, co na vládu přijde. Já jsem jako ministr byl vždycky rád, když jsem dopředu měl informace o tom, co nás třeba za půl roku na vládě čeká a už předem jsem se svými úředníky vychytával jak pozitivní, tak negativní věci takového materiálu. V praxi současné nastavení připomínkového řízení nedělalo problémy. To omezení vidím opravdu jako věc, kdy se dělá materiál pro materiál.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Digitalizace justice je takový evergreen, který, zdá se, řeší už několikátý ministr spravedlnosti. Nakolik je to ještě potřeba? Kam se podařilo pokročit? 

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

Máte pravdu. Když se podíváte na vládní prohlášení v oblasti spravedlnosti 2014 a na současné, tak se ze tří čtvrtin překrývají. To znamená, že pan ministr neměl tolik práce, protože se toho tolik za Sobotkovy vlády na ministerstvu spravedlnosti neudělalo, tak texty přepsal od občanského soudního řádu přes nový trestní řád až po zákon o státním zastupitelství. Elektronizace veřejné správy, neboli eJustice, je i v oblasti justice permanentní téma. My jsme s tím začali, ale není to téma pro jednoho ministra. Pokud nebudou všechny vlády v budoucnosti elektronizaci veřejné správy a také elektronizaci justice považovat za svoji a nebudou ty stavy pořád doplňovat a modernizovat, tak budeme víceméně pořád začínat od nuly.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

No tak to programové prohlášení je dobrá zpráva.

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

My jsme s tím začali, leccos se podařilo udělat, elektronický platební rozkaz a jiné věci. Další vlády s tím potom skončily, tím pádem ty systémy zastaraly a teď se začíná znovu. Je škoda, že dneska premiér Babiš hovoří obecněji v preambuli o elektronizaci státu, ale předchozí vláda pana Sobotky, ve které byl ministrem financí, naopak veškeré pokusy elektronizovat veřejnou správu zastavila a začínáme teď od nuly. Takže o to to bude složitější. Dnes všechny moderní země veřejnou správu elektronizují kvůli občanům, jejich komfortu, ale také kvůli efektivitě a nákladům, které se na veřejnou správu vynakládají. Pan ministr má pod tou elektronizací justice těžkou hlavu z těžkých notebooků, když to budu parafrázovat. Ale pane ministře, je klíčové, aby se pokračovalo v rozvoji elektronického soudního spisu. To je základní jádro všeho, aby do budoucna ty tisíce papírů nahradilo elektronické médium. My jsme to začali v oblasti správního soudnictví, dneska to stojí. Na to sežeňte peníze, nejenom na těžké notebooky pro soudce, ale tímhle investičním rozvojovým systémem musíme jít.

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti /ANO/

My máme na ten elektronický spis několik set milionů. 

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

Výborně, je třeba je investovat. My to podpoříme nezávisle na tom, že jsme opozice. Budoucnost justice opravdu stojí na elektronizaci soudního spisu. To je základ. Jsme připraveni důležité věci podpořit, byť s vládou, kterou povede trestně stíhaný a možná kriminalizovaný Andrej Babiš. To je poškozování české politické kultury, ale důležité věci pro tuto zemi i jako opoziční strana budeme podporovat.

Zdroj: 90', ČT24, 8. 1. 2018

ŠTÍTKY

Osobnosti:
Jiří Pospíšil
Témata:
Soudnictví a spravedlnost
TOP 09 Facebook Twitter YouTube G+ Instagram

KONTAKTUJTE NÁS

CELOSTÁTNÍ KANCELÁŘ TOP 09

Michnův palác, budova č. 2
Újezd 450/40
118 00 Praha 1 - Malá Strana

info@top09.cz
ID datové schránky: 86ttzqc
telefon: 255 790 999
fax: 255 790 899

 

TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Jakub Hnát, tiskový mluvčí TOP 09

jakub.hnat@top09.cz

tel.: 255 790 932

mob.: 777 967 348

 

REGISTRACE PRO NOVINÁŘE

PODPOŘTE NÁS

JAK FINANČNĚ
PODPOŘIT TOP 09?

 

TRANSPARENTNÍ ÚČET
TOP 09 PRO DARY

 

TRANSPARENTNÍ
VOLEBNÍ ÚČET TOP 09

  

FAKTURAČNÍ ÚDAJE
A BANKOVNÍ SPOJENÍ

IČ: 71339728
DIČ: CZ71339728
(nejsme plátci DPH)
č. účtu: 10909090 / 5500

Váš názor

Copyright © 2009-2018  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Informace o webu |  Mapa stránek

nEUhneme
Karel Schwarzenberg:Chci, abychom byli v hlavním proudu Evropské unie.
Přidejte se k nám!
Odesláním prohlašuji, že souhlasím se zpracováním a uchováváním těchto osobních údajů pouze pro potřeby politické strany TOP 09 podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
Děkujeme