Putnová: Vraťme do škol kázeň a učitelům respekt

Komentář poslankyně Anny Putnové

1. 2. 2011

Debaty o regionálním školství nabírají na obrátkách. Není divu, středoškoláci mají své starosti. Termíny maturit se blíží a  senátní postoj ke státním maturitám  znejišťuje kantory i studenty. Také na  základních školách je problému jako máku. O ten poslední se postaral srovnávací test. V mezinárodním měření naši žáci  neuspěli. Jejich výsledky se rapidně zhoršily během pár let. Učitelé i veřejnost se zamýšlí co dál, jak zabránit tomu, aby z našich dětí nevyrostli osli.

Dnes  se nechci zabývat rámcovými programy výuky či jinými odborně pedagogickými otázkami. Chci se zaměřit na základní školu jako svět dětí a dospělých, který je má připravit na práci. Zdá se mi, se ostýcháme  říkat na hlas, že škola je příprava na práci. Tomuto základnímu poslání  by měli přispět také rodiče. V systému vzdělávání se na ně jaksi zapomíná. Přitom oni jsou primárně odpovědní za výchovu i vzdělání svých dětí. Jestlipak vědí, že  prokazují svým dětem medvědí službu, když učitele (častěji učitelku) před dětmi shazují? Přijetí autority učitele pro dítě mimo jiné  znamená, že se v pozdějším životě zorientuje  také ve složitě hierarchickém pracovním světě a nebude dělat zbytečné chyby. Společnost musí podporovat respekt k učitelům. Znám mnoho mladých lidí, kteří v kantořině vidí dobrý způsob naplnění života. Jsou smířeni s tím, že svým povoláním nezbohatnou, ale nechtějí se smířit s tím, že budou ve škole otkloukánky rodičů a jejich nedisciplinovaných dětí. Proto do škol nenastoupí.

Je třeba do škol vrátit kázeň, aby děti pochopily, že i v životě budou mít povinnosti a  budou něčím limitované. Ustupování lenosti či hrubosti se děje  často za vydatné podpory rodičů.  Jak jinak by se mohlo stát, že v den písemky rodiče ve třídě omluví polovinu dětí? Kdy to mají učitelé rodičům vysvětlit, že svým dětem škodí, když na setkání s učiteli  nechodí?

Právo dítěte si rodiče  často vykládají jako svobodu bez  hranic. Svobodu, která může zasahovat  i do urážek jiných dětí či dokonce učitele. V takových případech je povinností veřejnosti, aby se jednoznačně postavila na stranu učitelů. Zastaňme se učitelů, kteří se snaží, aby z našich dětí bylo „něco pořádného“. Potom ale potřebují řád a pořádek nejenom děti, ale i jejich rodiče.

Dlouho už mluvíme o tom, že je naše základní školství přefeminizované. Sborovna složená z učitelek a učitele tělocviku není obraz společnosti. Celý život pracuji s vysokoškolskými studenty, někteří by rádi učili, ale vadí jim bezmocnost učitelů nad nezvednými žáky. Jestli máme naše děti rádi, dopřejme jim, aby se ve škole mohly připravit na život. Vraťme do škol  kázeň, disciplínu a učitelům respekt. Potom kantořina bude znovu zajímavým způsobem života i obživy. Bude to smyslem naplněné povolání  nejenom pro ženy, ale  i pro  muže.

Anna Putnová (TOP09), předsedkyně školského výboru parlamentu

Učitelské noviny 2/2011

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme