Putnová: Cílem je větší konkurenceschopnost

Rozhovor s poslankyní Annou Putnovou

2. 8. 2010

Hájíte názor, že by poslanci neměli ze své profese odcházet, aby s ní neztratili kontakt. Budete se tím řídit i vy?

Jistě. Učinila jsem kvůli tomu několik racionalizačních opatření. Jmenovala jsem dalšího proděkana, který bude mít na starosti část agendy, požádala jsem o užší spolupráci celé kolegium. Rozvrháři mi připravili rozvrh tak, abych učila buď ráno, nebo večer, abych se mohla soustředit na výuku a zároveň jsem měla během dne možnost vyřizovat i agendu, která souvisí s mým předsednictvím. V neposlední řadě jsem pro svoji oblast přibrala do rýmu mladé doktorandy, kteří budou na výuce participovat. Protože učím ráda, ponechám si přednášky a alespoň jediný seminář. Nechci přijít o kontakt se studenty. Ale děkankou zůstanu, chci slyšet konkrétní odezvu na rozhodnutí sněmovny. Jinak totiž vypadají řešení z poslanecké a jinak ze školní lavice.

Kolik pedagogů je v nově složeném výboru?

Asi tak polovina, a je to dobře. Protože učitelé jsou zvídaví lidé zvyklí diskutovat, očekávám, že výbor bude dynamický, že diskuse budou věcné a korektní.

Co můžete udělat pro to, aby do jednání výboru nevstoupilo místo politiky politikaření?

Na začátku každé schůze je třeba připomínat, že nám musí jít o věc. Ostatní že je součástí regulérních politických bojů, které patří na jinou platformu, než je ta výborová. Věřím, že pokud se soustředíme na věcnou stránku, že společnou řeč najdeme. I když se v řadě případů můžeme názorově rozcházet.

Shodujete se s náměty na změny, o nichž hovoří ministr školství?

Dosavadní způsob řízení ministerstva vychází z programového prohlášení vlády, kam jsme měli do značné míry možnost implementovat názory TOP09. Naším cílem je dosáhnout prostřednictvím vzdělávání toho, že naše země bude více konkurenceschopná a mladí lidé budou dobře zadatelní na trhu práce. Cesta k němu může být různá, ale naším společným zájmem je posílit prestiž učitele, jeho význam ve společnosti. Každý učitel do značné míry rozhoduje o tom, jak se jeho žáci postaví do života a k životu.

Vaše zkušenosti vysokoškolské učitelky jsou nepopiratelné. Jaký máte kontakt s regionálním školstvím? Přes poradce?

Takové poradce nemám, ale učitelé ve školském výboru většinou přicházejí z regionálního školství. Osobně mám tyto zkušenosti spíš zprostředkované. Už třeba 3000 studentů, kteří na naší škole studují, dává slušný obrázek toho, co se děje na středních školách, jak připraveni studenti k nám přicházejí. Zatím jsme si mohli vybírat, ale upřímně musím říci, že znalosti maturantů, kteří se k nám hlásí, klesají. Můžeme to dokládat výsledky našich testů, jejichž náročnost se v rámci přijímacího řízení za 16 let existence školy nezměnila. Pro střední školství to není moc lichotivé, ale není to věc jen kantorů, faktorů je více a rozpoznat ten rozhodující není snadné.

Signály napovídají, že začne vznikat další novela školského zákona. Budete na ní spolupracovat s MŠMT?

Pokud k tomu budeme přizváni, určitě. Mou ambicí je, aby předkládané zákony týkající se školství nebo kultury byly kvalitní a pro uživatele čitelné. Aby je nebylo nutné záhy novelizovat nebo aby nebyly plné přílepků. Jednou z priorit, které jsem určila, je kvalitní komunikace nejen v rámci jednotlivých politických klubů, ale také spolupráce mezi výbory. Budu se snažit, abychom na otázkách, které se prolínají, opravdu spolupracovali. Jedině tak si můžeme zajistit podporu.

Asi nejbližším prubířským kamenem bude jednání nad rozpočtem kapitoly 333. Ministr slibuje zvýšení platů, ale škrty nebudou malé. Mluví se o tom, že se dotknou peněz určených na učebnice, na vzdělávání učitelů.

Výbor se může pokusit racionalizovat výdajovou stránku. Budeme žádat zdůvodnění jednotlivých výdajů MŠMT, pokusíme se najít optimální cestu, která by znamenala, že i přes škrty nebude zasažena kvalita výuky  a nebude zasaženo další vzdělávání pedagogů.

I tady se odrazí váš úmysl spolupráce mezi výbory? V minulosti rozpočtový výbor většinou pozměňovací návrhy školského výboru smetl ze stolu.

Je možné hledat úspory v rámci jednotlivých kapitol a optimalizovat náklady. Peníze vynakládat opravdu hospodárně tak, aby přišly ke konečnému uživateli a přinášely potřebný efekt.

Zmiňovala jste se o prioritách školské oblasti, o nichž by se mělo více diskutovat na veřejnosti.

Všechny souvisejí s konkurenceschopností, která se projevuje ve vzdělanostní struktuře. Ráda bych například otevřela téma tělesné zdatnosti mladých lidí. Abychom měli přehled o tom, zda sportují, zda mají pro sport dobré podmínky, jestli má význam posílit tělesnou výchovu na školách. Abychom přispěli k tomu, že z našich škol budou vycházet mladí lidé, kteří jsou znalostně silní, fyzicky zdraví a mravně pevní.

Učitelské noviny, č. 28/2010

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme