Nový zákon pro český film

Hostem Otázek Václava Moravce byl kandidát na ministra Jiří Besser

4. 7. 2010 | 13:05

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Připomínám, že hlavními hosty Otázek na čtyřiadvacítce zůstávají ministr kultury v demisi Václav Riedlbauch, ještě jednou vítejte, hezký dobrý den.

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Děkuju.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Dále pak berounský starosta, kandidát na ministra kultury Jiří Besser. Ještě jednou vítejte v Otázkách.

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Dobrý den.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Šéf Asociace producentů v audiovizi Pavel Strnad. Pavle, ještě jednou vítejte.

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

Dobrý den.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Dále pak ředitel výroby České televize Václav Myslík. Václave, ještě jednou hezký dobrý den.

 

Václav MYSLÍK, ředitel výroby, Česká televize

--------------------

Dobrý den.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

A v Praze je hostem otázek výkonný ..., je to jednatel televize Nova a také viceprezident CME Petr Dvořák. Ještě jednou vám hezký dobrý den do Prahy.

 

Petr DVOŘÁK, viceprezident CME, jednatel TV Nova

--------------------

Dobré odpoledne.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Petr Dvořák na konci první hodiny Otázek řekl zcela jasně, že vnímá prodloužení reklamy v České televizi za nesystémový krok. Vy jako nový ministr kultury, myslíte si, že by Česká televize měla dál vysílat reklamu, i když Jiří Janeček jasně říká, že ty příjmy nejdou České televizi i v současnosti, ale je to podpora právě kinematografie, podpora digitalizace?

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Ve chvíli, kdy bude mít ministerstvo kultury, stejně jako ostatní ministerstva ponížený rozpočet, tak ..., a bavíme se o tom, jak kofinancovat, kde sehnat další prostředky, tak se zbavovat v podstatě osvědčeného zdroje v této chvíli bych pokládal za hrubou chybu. To znamená, nechat část do doby skutečně skutečného růstu HDP v naší zemi, do dokončení důchodové reformy. Uvidíme, jak bude v rámci důchodové reformy nastaveno DPH. Myslím ta dolní hranice, kam bude buď povýšena neb upravena. A podle toho potom naložit s možnými zdrojovými prostředky. Osobně mi na reklamě v televizi, a to ve všech televizích, vadí to, že je neštěstím to, že nedodržují pravidla, které jsou dány Radou České televize pro ozvučení reklamy. A tady bych viděl další zdroj peněz. Jednoznačně tvrdé postihy za toto, protože to opravdu otravuje staré lidi, o ty se musíme taky starat a oni jsou z té televize potom nešťastní.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Mohl byste říci svou představu časově, jak by se mělo prodloužit vysílání reklamy v České televizi jako kandidát na ministra kultury a asi to je nesystémové řešení, aby Česká televize další a další roky vysílala reklamu.

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Pokud nesystémové řešení přináší v době krize jakékoli zdroje, v tomto případě kladné zdroje, tak bych uvažoval skutečně o tom ji ponechat do doby růstu HDP a i koneckonců podpora filmového průmyslu schválená na konci loňského roku nebo v říjnu loňského roku je na přechodné období, je na zkoušku, je to do konce roku 2011, tak proč si třeba nestanovit tento termín. Ale pojďme se nelimitovat, nechme vládu vyjádřit ve vládním programu k tomuto tématu. Je to ekonomické opatření, bude to muset být jednoznačně ve spolupráci s ministerstvem financí a v rámci celé vlády projednáno.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Pavle Strnade, možné příjmy, které se nabízejí do Státního fondu pro podporu a rozvoj kinematografie. Jsou ještě jiné než prodloužení reklamy v České televizi?

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

Tak samozřejmě těch řešení je spousta, ale já si myslím, že to řešení, které vlastně platí už třetím rokem, myslím si, že je naopak systémové, protože nesystémová byla ta dotace ze státního rozpočtu, ta jednorázová dotace, kterou se vlastně v tom roce 2006, 7 se řešil ten problém rozpočtu státního fondu. Naopak toto řešení mi přijde systémové, protože je jasné, odkud ty peníze jdou, v jaké výši a je stanovená doba, po kterou jdou. Samozřejmě je možné diskutovat, zda je to prostě ten správný zdroj, ale v tuto chvíli je to funkční zdroj a souhlasím s panem ministrem, že by měl být zachován.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Otázka na Petra Dvořáka. Jak byste tedy jako ministr kultury, kdybyste ministrem kultury byl a ministr financí by vám škrtal státní rozpočet, tak jak byste řešil financování Státního fondu kinematografie, protože ostatně je to i televize Nova, jsou to komerční televize, které vysílají filmy, staré filmy. Slyšeli jsme, že je zapotřebí částka zhruba půl miliardy korun na digitalizaci starých českých filmů, aby je televize, včetně televize Nova, mohly vysílat v lepší kvalitě. A právě i peníze z toho Státního fondu na podporu kinematografie mají jít do digitalizace starých českých filmů.

 

Petr DVOŘÁK, viceprezident CME, jednatel TV Nova

--------------------

Já si myslím, že není správně řešit nestandardní situaci nesystémovým řešením a myslím si, že ta přechodová řešení jsou vždycky ta, která vydrží nejdýl. A je to stejně, jako když si doma místo světla pověsíte žárovku od stropu. Tak když si na ni zvyknete, tak potom s ní dokážete žít i několik let. Ten systém reklamy je totiž mnohem širší než jenom to, jakým způsobem vlastně se podpořuje, nebo nepodpořuje česká kinematografie. Ten systém reklamy je daný v tom, že tam pro Českou televizi, která se stává subjektem reklamního trhu, vlastně vzniká velká výhoda, protože tím, že její financování zdaleka není na té reklamě zajištěno a zaměřeno, tak vlastně nemá žádnou střednědobou nebo dlouhodobou strategii, jakým způsobem se na tom reklamním trhu chovat. A to potom znamená, že my, kteří jsme vlastně na tom, na tom reklamním trhu závislí v podstatě ze 100 procent, máme tam konkurenta, který není takový ten standardní konkurent. Já bych byl mnohem radši, kdyby na český televizní trh opravdu přišly nějaké nové televizní programy, které dostaly v rámci toho zákona o digitalizaci digitální licence a které by se začaly chovat standardně a které by se začaly chovat tržně. To znamená, přemýšlely by o tom, jak tu reklamu budou se snažit nastavit, jaké budou dávat ceny, jaká bude jejich střednědobá a dlouhodobá, dlouhodobá strategie. Co poradit z hlediska naplňování toho fondu ... Mně připadá, že právě proto, že je doba krize, tak určitě by šlo si říci, co budeme považovat, kdy ta krize vlastně skončí z pohledu, z pohledu státního rozpočtu. A do doby, než ta krize skončí, tak bych opravdu udělal to, že bych si řekl nebude tam dávána dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím nějakého procenta, ale řekněme si, že to může být nějakou fixovanou částkou. Těch 150 milionů, které stát do fondu tímhle způsobem už jednou dal, si nemyslím, že je tak velká částka, aby státní rozpočet nějak výrazně oslabila.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

To myslím, že kdyby vás teď slyšel Miroslav Kalousek, že vám řekne, že to je hodně zásadní částka i v souvislosti s financováním kultury. Podívejme se na objem filmové produkce v České republice v těch uplynulých letech. Tady jsou data Otázek, které máme k dispozici. A týkají se jednotlivých rovin filmové produkce v České republice. Ať jde o zahraniční filmové štáby, zároveň o útratu českých filmových štábů, a také točení reklamy. Klesala, klesá zahraniční filmová produkce točená v České republice. To se ale teď může změnit v souvislosti s těmi investičními pobídkami, o kterých bude řeč. Propad zažilo i natáčení reklam. Příčina je zřejmá - globální ekonomická recese. A po nárůstu domácí filmové produkce v roce 2008 došlo loni opět k poklesu. To jsou jasná data, která máme k dispozici. Dá se, Pavle Strnade, říci, že to nejhorší už má český filmový průmysl za sebou?

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

Já bych si přál, aby to tak bylo. A samozřejmě velkým, velkou změnou můžou být daňové pobídky prostě pro zahraniční filmy, které sem mají přijít točit, protože tam může dojít opravdu k velkému nárůstu a doufám, že se vrátíme na tu úroveň, která zde byla na začátku tisíciletí, kdy prostě ten objem byl přes 2 miliardy korun ročně. A vlastně tento, tento objem vlastně byl tak důležitý pro český filmový průmysl, protože to bylo zhruba 70% celého obratu.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Z pohledu vaší asociace zatím ty věci opravdu nejsou příliš systémové, protože investiční pobídky mají zatím ten časově omezený charakter. Bůh ví, co se bude dít s nimi dál, jestli budou zachovány v tom českém systému. Ministr financí Miroslav Kalousek mi říkal, že tomuto systému není příliš nakloněn, bude záležet tedy na Jiřím Besserovi. A propos, vy podporujete ten institut filmových pobídek jako nový ministr kultury nebo kandidát na ministra kultury?

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Samozřejmě pouze ale v relaci se státním rozpočtem. A pokud bude film, pokud budou filmové pobídky, které v současné době fungují na základě toho rozhodnutí z konce loňského roku, i když tedy se v první polovině letošního roku ještě nedaly aplikovat a nevidíme jejich ekonomické výsledky, mohou zůstat do roku 2011 a to bude dostatečná doba na vyhodnocení. A Miroslav Kalousek je velice pragmatický ekonom a má ke všem věcem takový přístup. A pokud filmová, pokud tato kapitola prokáže přínos pro státní rozpočet, a v minulosti už se to stalo, tak si myslím, že to je pobídka, který může být konkrétní.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

To znamená, myslíte, že se vám to podaří pak, lidově řečeno, vyboxovat, aby po tom roce fungování ...

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Když předloží důkazy o tom, že to je pozitivní signál pro kinematografii, že to je pozitivní signál pro finance pro ..., a podporu si to zaslouží, pak za to budu bojovat. Ale TOP 09 a Starostové a nezávislí jednoznačně jakékoli plošné, jakékoli plošné pobídky odmítají. A myslím si, že zkušenost s pobídkami například na výrobu sanitárních zařízení v minulém období jasně ukázala, kam to nakonec vede.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Václav Riedlbauch?

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Jestli bych mohl doplnit, ono je potřeba říci ale, proč k tomu všemu vůbec dochází. Jistě, ta výčitka je docela správná, že jaksi svým způsobem tady chceme trošku pokřivit trh a říkat, někoho zvýhodnit, ale ten trh je pokřivený dávno. My jsme dvanáctá evropská země, která k tomu přikročila, a těch 11 nám tady de facto tu práci ubírá. A je škoda, aby tento poklad, který tady je za, já nevím, 100 let a více, český film má zvuk nějaký, tak abychom ho nechali skomírat a dokonce úplně umřít, protože ty profese se beznadějně ztrácejí. Pan kolega dobře ví, kolik profesionálů českých dneska i na českých produkcích pracuje venku, nikoli doma. Takže to má i dopady přímo tady do našich krajin. Čili když ten trh se srovná v Evropě, tak se není důvodu se tomu potom jako se nevzdat a srovnat to zpátky. My jsme na to chtěli jít zákonnou normou, to se v tom krátkém čase připravit nedalo, ale je tu dobře zmiňovaná koncepce podpory rozvoje kinematografie. Velmi dobře připravený materiál pro to, aby budoucí vláda to mohla sebrat ze stolu a dotáhnout ty věci i legislativně. Takže vlastně ten nynější program, který jsme tak dlouho museli nechat notifikovat v Bruselu, my jsme si taky mysleli naivně, že to bude někdy v únoru, a nepovedlo se to, tak aby aspoň něco se udělalo. To je první krok. Já si myslím, že to nekončí, tenhle ten proces. Dokud se ty věci nevyrovnají v Evropě a v našem okolí, tak bychom byli takoví ti Husité, kteří chtějí mít vždycky tu pravdu za každou cenu, ale i na úkor vlastní kapsy. To si myslím, že dobře není. Film potřebuje podporu a toto byla jediná reálná cesta, kterou jsme zvolili.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Pavle?

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

Já bych jenom tady ještě akcentoval ten ekonomický aspekt. Ty pobídky jsou zaměřeny tak, aby přitáhly vlastně film, natáčení do Čech. Vyplácejí se až poté, co natáčení proběhne, peníze jsou utraceny, vyúčtovány, zauditovány a je jasný ten ekonomický dopad. Takže to není nějaká plošná dotace dopředu do nějakých nejistých projektů. Je to prostě až po dokončení těch projektů a vyúčtování.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

O tři miliardy korun přišla Česká republika zatím podle informací Otázek kvůli tomu, že se čekalo právě na ten složitý proces schvalování oněch pobídek v Bruselu, jak o tom mluvil ministr kultury v demisi Václav Riedlbauch. Podívejme se na projekty, které získaly jiné země Evropy, které už pobídky mají. Američtí filmaři měli zájem točit v Česku filmy jako Monte Carlo, Captain America nebo The Danish Girl. Nakonec se tyto snímky natáčejí v zemích, které právě, jak bylo řečeno, v okolních zemích, které už pobídky mají. Sami vidíte, jak velké peníze mohly být utraceny v Česku, pokud by se vracelo filmařům 20% z prokazatelně utracených nákladů, jak se to děje v zemích, které pobídky mají. Pavle Strnade, jaký vliv bude mít, budou mít ty pobídky na český film a točení českých filmů? Protože Nova i Česká televize jsou zásadním koproducentem a nebýt těchto televizí, tak mnoho českých filmů i nevzniklo.

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

Na ty pobídky můžou dosáhnout i české filmy, pokud splní určité podmínky. A myslím, že základní podmínkou je minimální, jsou minimální utracené náklady, které jsou u celovečerního filmu 15 milionů korun. To znamená, že to vlastně zase bude mít vliv spíš na ty vyšší rozpočty, kde budou moci čeští filmaři také vlastně využít tohoto, této pobídky.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

A dá se říci, že pak bude snazší i natáčení filmů českých? Při propadu té filmové, zahraniční filmové produkce, jak zmiňoval Václav Riedlbauch, tak mnoho profesionálů odešlo do Maďarska, do Rumunska, do zemí, které ...

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

Určitě, určitě. Já si myslím, že to bude mít vliv a bude to prostě i další zdroj pro financování českých filmů. Ale říkám, je to prostě ekonomický stimul a myslím, že to prostě hlavní efekt bude pro zvýšení výroby, která přichází ze zahraničí.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Už o tom byla řeč. Podle informací Otázek a potvrzovala to i šéfka odboru audiovize na ministerstvu kultury Helena Fraňková, že dveře se, lidově řečeno, netrhnou na ministerstvu kultury. Mission Impossible, snímek, který proslavil Českou republiku v devadesátých letech, točil se tady první díl. Pane ministře, můžete potvrdit, že mezi těmi zájemci je opět Tom Cruise a že po tom schválení oněch pobídek pro zahraniční filmové štáby by se mohl vrátit do Česka se čtvrtým pokračováním ...

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Jak vidím, vy máte náskok v různých věcech, tak máte náskok i v tomhle. Já vám to potvrdit oficiálně nemohu a ani nechci, protože ono to nikdy zpochybněno nebylo. Zneklidňuje trošku ty naše partnery. My jsme slíbili, že takovéhle konkrétní tituly ještě vyhlašovat nebudeme včetně, než budou schváleny, ale řekněme, že z 80% asi budete mít pravdu. A jsou tam i jiné zajímavé projekty.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

A jak složitý bude proces toho schvalování? To znamená, mluví se o uměleckém přínosu pro tu danou produkci v tom daném filmu Mission Impossible. Může mít umělecký rozměr, když se podíváme na něj třeba?

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Já si počkám na rozhodnutí rady. Ta je sestavena z 5 odborníků na slovo vzatých. Mathé, Kochman, pomozte mi ..., Kepka, Balzer, ještě jednoho jsem vynechal ... Já si myslím, že tam je co jméno, tak to garance toho, že tento kulturní test takzvaný, že bude pohlídán, že se skutečně nebudou dávat peníze na něco, co s kulturou nesouvisí. Ale samozřejmě ta, ta rada má právo vyjádřit se k pochybnosti a říci tak v žádném případě Tom Cruise ne, ale já si myslím, že po zkušenostech s těmito produkcemi, že to má velkou naději.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

A teď věc, která je zásadní nejen pro audiovizuální průmysl, ale pro kinematografii jako takovou, digitalizaci starých filmů. Jakou cestou jít? Co byste doporučoval svému nástupci Jiřímu Besserovi? Protože jak jsem si pročítal tu koncepci pro podporu a rozvoj kinematografie v těch příštích 6 letech, tak navrhujete buď ucelený zákon o kinematografii, anebo novely stávajících zákonů. Kterou cestou vy byste šel, pokud byste pokračoval?

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Já bych šel cestou toho nového zákonu a jak říkám znovu, ta koncepce je zpracována velmi dobře odbornou veřejností. To byl prostě ..., pro mě to je základ. Vždycky odborníci z dané profese by měli dát ty svoje rozumy a tady se odpracovala obrovská řada hodin, dnů a týdnů. My jsme tu koncepci jenom sumarizovali. A protože už ten, ta vůle jako dotáhnout to do nějaké aspoň věcné podoby chystaného zákona, tady sice byla a nebyl dostatek času, tak proto říkám, že v té koncepci jsou ty věci natolik už připraveny, že navíc jsem tam měl možnost pracovat okamžitě, tam není žádnej jako důvod zdržení a bude záležet na situaci ve sněmovně a řekněme politické vůli to dotáhnout do konce. Ale já si myslím, že obecně, jak jsme tak sondovali, to byla jenom, řekněme, patová situace minulé sněmovny, že nemělo smysl předkládat tam cokoli takhle zásadního. Takže já jsem v tom optimista.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Pane starosto, zákon o kinematografii jako ucelený zákon ne novely těch dílčích a možná i zastaralých zákonů, je to ta cesta, kterou budete chtít jít a kterou budete psát do programového prohlášení vlády, pokud se stanete ministrem kultury?

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Myslím si, že obecně veřejnost mnohem lépe vnímá nový zákon než novelu, takže koaliční vláda určitě půjde, pokud to bude jenom trochu možné, nejít cestou novel, půjde cestou nových zákonů.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Bude to jedna ze zásadních priorit, až budete psát to programové prohlášení? Protože jak jsem se díval do zatím nástřelu koaliční smlouvy a oblasti kultury, tak je přece jenom hodně obecná.

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Nebuďte ošklivý na nástřel koaliční smlouvy. Já si myslím, že koaliční smlouva, která vzniká v posledních týdnech, tak je velice kvalitní materiál. Vždycky všichni řeknou je tam napsáno to nebo to, ale tam je vždycky termín. Tam je například napsáno, že nový zákon o audiovizi bude do roku 2012. Tam jsou konkrétní termíny, co by potom ta vláda, která má předstoupit před sněmovnu, vlastně předkládala, když by všechno bylo vykomunikováno už na poli K9 a to by ty ministři mohli opravdu odject na prázdniny. Já si myslím, že prázdniny mít nebudu, velice rád připravím návrh programového prohlášení vlády, které se bude týkat kultury do budoucna v naší zemi včetně rozpracování těch zákonů, pohled na některé kauzální věci. TOP předloží sněmovně a pokud koaliční vláda získá podporu 118 poslanců a bude dělat smysluplné kroky, myslím, že má velikou šanci, aby opravdu se tady něco změnilo i na tomto poli.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Jaká by měla, Václave Myslíku, být role televizí? Například České televize, pokud bude přijat ten zákon o kinematografii a tu koncepci jsme četli při podpoře rozvoje českého filmu, protože Česká televize společně s Novou jsou významnými koproducenty snímků?

 

Václav MYSLÍK, ředitel výroby, Česká televize

--------------------

Česká televize koncepci samozřejmě prostudovala a my bychom rádi pokračovali v podpoře a v účasti na českých filmech koprodukčních v té formě, v zásadě jako doposud. Už tady byla probírána reklama na České televizi. Já myslím, že tady jsme v konsensu s ministerstvem kultury, s Asociací producentů, že pokud tento zdroj financování funguje, nevidíme důvod, proč ho nějakým způsobem omezovat. Další podpora České televize v oblasti koprodukčních filmů je vidět v oblasti přímých koprodukcí. To znamená přímých vkladů České televize do konkrétních titulů. Uvedu-li nějaká čísla, v loňském roce kupříkladu Česká televize přímo koprodukovala 17 koprodukčních filmů, které byly uvedeny v kinech, a jeden film byl uveden i ve vlastní produkci. A v letošním roce, pokud budou splněny veškeré realizační termíny, tak bychom měli mít premiéru 23 koprodukčních snímků, z čehož přibližně polovina jsou snímky hrané a poloviny snímky distribuční, nicméně dokumentární. Tu podporu další lze spatřovat nejenom v odvodu financí z reklamy a v koprodukcích, ale i v tom, že Česká televize je dlouhodobě partnerem celé řady filmových festivalů, i v Karlových Varech je hlavním mediálním partnerem, podporujeme ale i další festivaly. A v neposlední řadě ve vysílání České televize naleznete řadu pořadů, který se, které se zabývají kinematografií, jsou o českém, ale i světovém filmu. Například Film 2010 nebo Filmopolis. A snažíme se našim koproducentům pomoci i s uvedením filmů do kin. To znamená, poskytujeme jim určitou podporu v podobě pozvánek do kina a podobně. Čili my se domníváme, že Česká televize podporovala, podporuje a podporovat bude českou kinematografii. A tak jak to děláme nyní, bychom v tom chtěli pokračovat i do budoucna.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Nakolik vidíte z toho obsahového hlediska problém, že se podle mnoha filmových kritiků ty filmy vytvářejí o jednom časovém období, že máme období lehkých komedií a že nevznikají například velké filmové produkce, protože to množství filmů na Českou republiku, na desetimilionovou Českou republiku je opravdu příliš velké a tím se to odráží i na kvalitě těch snímků?

 

Václav MYSLÍK, ředitel výroby, Česká televize

--------------------

Filmů je během jednoho roku vyrobeno relativně hodně a i já bych byl asi příznivcem toho, aby těch filmů bylo o něco méně a bylo na ně více prostředků. Nicméně dobrý film se od špatného pozná jenom tak, že vyrobíme ty špatné filmy, nebo že na tom trhu vzniknou. Tím se vlastně vychovává ta filmařská generace. Nicméně nemyslím si, že by Česká televize byla ta, která by nezávislé producenty nějakým způsobem omezovala. V našem portfoliu koprodukcí najdete od dokumentárních snímků přes hrané snímky, pohádky, debuty, umělecké snímky, ale i řekněme už i na evropské poměry velkofilmy typu Protektora nebo Třech sezón v pekle nebo v nedávné době Bathory. Myslím, že na naší straně nedochází k žádnému omezení a že právě ta přímá koprodukce, to je ta forma spolupráce, která nás zajímá, to, že my sami můžeme si vybrat látku, která se nám hodí pro budoucí vysílání.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Jak si viceprezident CME, jednatel televize Nova Petr Dvořák, který zůstává hostem Otázek v Praze, představuje postavení televize Nova jako jednoho z koproducentů, až bude přijat nový zákon o kinematografii, o kterém uvažuje nový ministr kultury nebo kandidát na ministra kultury Jiří Besser?

 

Petr DVOŘÁK, viceprezident CME, jednatel TV Nova

--------------------

Tak já myslím, že naše role se nezmění. My budeme pokračovat v té aktivitě, kterou jsme zahájili už někdy před 5 lety a kdy jsme vlastně začali se českému filmu mnohem více věnovat než v minulosti. Já bych jenom se vrátil zpátky k tomu zákonu. Myslím si, že je velmi dobře, že pan budoucí ministr kultury zmínil název toho zákona a že zmínil, že se jedná o zákon o audiovizi a ne že se jedná pouze o zákon o kinematografii, protože já věřím tomu, že jako audiovize bude chápán ten obor v širším smyslu a že se mnohem více přiblíží ta část, která se týká čistě filmů, a ta část, která se týká televizní tvorby, protože tím, že vlastně dneska technologicky se ty dva obory velmi sbližují, tak potom televize vlastně se dnes pouštějí do takových produkcí, které se blíží velmi svojí kvalitou filmovým produkcím, vytváří řadu různých televizních filmů a myslím si, že je dobře, aby na ty televize bylo v rámci toho nového zákona více pamatováno. K naší strategii do budoucna, jak chceme vlastně nakládat s českými filmy, my půjdeme cestou, kterou jsme šli v minulosti. To znamená, budeme hledat zajímavé komerční projekty, které, kterým pomůžeme na světlo boží, a které, které nám přinášejí jak vlastně komerční úspěch, zisk, tak i diváckou sledovanost, ale vedle toho stejně tak jako v minulosti hodláme dále vyhledávat i takové třešničky na dortu nebo zajímavé věci, které nemají čistě komerčního ducha, ale které si myslíme, že díky naší vlastně síle a sledovanosti dokážeme přinést divákům. Kdybych měl jmenovat, co se nám třeba povedlo v minulosti, tak myslím si, že do téhle kategorie se dá zařadit film, jako je Obsluhoval jsem anglického krále nebo dokonce Občan Havel. Do budoucna, když bych zase se podíval, to, co už máme vlastně pod smlouvou a kde očekáváme, že bychom měli takovýmhle filmům pomoct, tak jeden z nich je Habermannův mlýn, což je film Juraje Herze, je to úžasné drama z poválečné doby nebo vlastně z doby, z doby okupace. A to je přesně to téma a přesně ten film, který si myslíme, že může mít velký umělecký potenciál a zároveň i velký komerční úspěch.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Říká Petr Dvořák, viceprezident CME a jednatel televize Nova. Děkuji, že jste byl hostem Otázek, a přeji hezký zbytek dne do Prahy.

 

Petr DVOŘÁK, viceprezident CME, jednatel TV Nova

--------------------

Děkuji za pozvání.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Věc, která se týká ještě digitalizace filmového kulturního dědictví. Půl miliardy korun, bude o něm řeč s Evou Zaoralovou, která byla součástí té komise, která vybírala 2 stovky filmů ze Zlatého fondu kulturního dědictví a společně s Thelmou Schoonmaker, která byla tady a na karlovarském festivalu trojnásobná držitelka Oscarů. Pane ministře, do dvou měsíců by mělo dojít k vypsání onoho výběrového řízení na první dva snímky. Na Hoří, má panenko a Všechny dobré rodáky. Kde na to vezmete peníze a jak velkou částku v souvislosti s tímto pilotním projektem digitalizace očekáváte?

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

My jsme se rozhodli, že půjdeme cestou pilotního vyzkoušení, proto jsou jenom ty první dva filmy i z důvodu nejenom finančního, ale i z důvodu vyzkoušet si dva zcela jiné principy té digitalizace. Já nejsem úplně v detailech informován, abych tady neříkal nějaké pojmy, které by mně potom někdo vracel, že nejsou úplně přesné, ale jeden je dražší, druhý je levnější, jeden má užití v televizi a druhý má zase větší využití v kinech, které jsou digitalizovány. Takže my na to dáváme poměrně malou částku v tom začátku, 3 miliony korun. 2 miliony půjdou na ten složitější systém, milion na ten druhý a teprve potom se vyhodnotí a nastartuje se nebo řekne se trasa, po které se půjde dál. To bude samozřejmě úloha pana ministra nastupujícího, aby tyto věci pomohl pohlídat a rozhodl. Zatím se jde touto cestou. Já si myslím, že to je cesta dobrá, vyzkoušet si cestu, říci, co se daří, co se nedaří, co je potřeba ještě vylepšovat. Ale máme takové signály, že o obě tyto cesty je celá řada zájemců. My víme minimálně o čtyřech, který skutečně mají o to veliký zájem. Takže i to výběrové řízení by mělo tak otestovat, jaký partner pro to další budoucí by byl ten nejlepší.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Může to utáhnout Státní fond kinematografie? Nebo kdo utáhne tu půlmiliardu finančně, protože záhy bude řeč i o digitalizaci toho bohatého archivu České televize, který je spolufinancován také ...

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Tak opět je potřeba říct, že ta půlmiliarda není ani letos, ani příští rok. To je rozloženo na několik let. Kdy ti bozi nebudou přízniví a těch peněz bude méně, tak se ta lhůta musí natahovat. My se ovšem domníváme, že by neměla být příliš dlouhá. My v té koncepci zmiňované už několikrát jsme se domnívali, že během čtyr pěti let by mohlo být opracováno to zásadní, protože potom budou čekat další snímky. Takže kdyby skutečně všecko šlapalo tak, jak jsme si představovali, tak by to v brzké budoucnosti mohlo být. Když to rozdělíte těmi čtyrmi pěti lety, tak vám vyjde suma zhruba těch 100 milionů, co by tam ročně mělo asi přijít. Když jich bude jenom 50, tak holt se bude muset ta lhůta natahovat. Ale říkám znovu, připraveno to je.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Nebude to tedy na úkor tvorby nových filmů?

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Ne, ne, ne, to je prostě samostatná položka, o které právě diskutujeme. Ta debata nebyla uzavřena. Když to nepůjde s pomocí státního rozpočtu, tak se budou muset hledat jiné cesty, jako je státní fond a jiné zdroje.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Pane starosto, jak je možné zajistit to financování?

 

Jiří BESSER, kandidát na ministra kultury /TOP 09/

--------------------

Tak ty zdroje se musí najít, protože se jedná o historii České republiky nepochybně. Bylo by dobré k tomu přistupovat jako ke každé sbírkové činnosti. Buď na ten obraz nebo na tu známku mám peníze, nebo nemám, tak si vyberu ten, na který mám, anebo zkusím ten nejlepší způsob, jak ho získat. To znamená, zkusit ta výběrová řízení, udělat si představu o tom, co to obnáší, co to stojí, případně i udělat určitou selekci těch děl, která za to doopravdy stojí, která nestojí, protože plno filmů, které opravdu hodnotu ztratily a viz třeba naše ..., nebudu říkat přímo tu scénku, mnozí si to vybaví, ale oscarová komedie a je tam jedna scénka se složenkami, která v podstatě naprosto ztratila ten vtip, který měla v tom roce. A ta digitalizace i toho Zlatého fondu je strašně důležitá, protože když se na to podívám v souvislostech, tak i v obcích, jako je Beroun, bylo v současné době nebo je dokončováno kino, kde bude nejenom digitalizace, ale 3D projekce možná s podporou Fondu kinematografie, na který, do kterého se plní peníze i z reklamy České televize. Jsme několikrát úspěšně žádali o dotaci. Jednou na /nesrozumitelné/ a teďka v poslední době právě na 3D. Zároveň jsme sehnali peníze z regionálního operačního programu na dostavbu toho kina, kde se každoročně udílejí ceny filmové, televizní tvorby FITES. Tam vidím i to, že televize umí spolupracovat, protože porota, která byla složena z lidí, kteří se ve filmové branži pohybují, tak bývají vyhlášeni nebo jsou nově vyhlašováni i právě ti podporovatelé filmové tvorby. Letos vyhrály snímky, které podporovala televize Nova, takže skutečně, když to vezmete v celém globále, tak to není jenom o tom, že ta digitalizace je ta sbírka, ale je to skutečně záchrana minulosti a odkaz k minulosti.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Pavle, nabízejí se i peníze ze soukromých fondů na tu digitalizaci? Protože podíváme-li se na americkou zkušenost, Thelma Schoonmaker, která tady byla v Karlových Varech, představila digitalizované Červené střevíčky, tak mi včera říkala podívejte se, v Americe to je nepředstavitelné, že by na to šly státní peníze. Já zase říkám u nás v české, v malé České republice je nepředstavitelné, že by do toho šly prostředky soukromých producentů, kteří sami nemají.

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

Tady je potřeba říct, tady je potřeba říct, že situace ve Spojených státech a situace v Čechách je úplně odlišná. V Čechách do roku 1990 existovala, existoval státní monopol na kinematografii. To znamená, že všechny filmy, které byly vyrobeny do roku 1990, patří státu. Práva k nim spravuje ministerstvo kultury, respektive státní fond, abych byl přesný, a Národní filmový archiv. Takže ta situace je úplně odlišná, jsou to státní filmy v podstatě a stát vlastně má, je to státní kulturní bohatství a stát by se o to měl nějakým způsobem postarat. A zároveň to může být budoucí zdroj příjmů, protože ty filmy, když se zdigitalizují a budou moci být dále vysílány i v HD vysílání, tak budou přinášet potom zpátky peníze. A ještě bych řek jednu důležitou věc. Já jsem rád, že pan ministr rozhodl o tom, že vypíše nebo že se připraví ty výběrový řízení, protože já jsem byl členem té pracovní skupiny a ten odhad těch nákladů je opravdu odhad a uvidíme teprve na těch prvních filmech, jaké jsou skutečné náklady, protože ty film jsou v různém stavu, v tom výběru jsou filmy, které jsou z roku 1900, jsou tam filmy, které jsou z roku 1990, ty materiály budou v jiném stavu a budou potřeba jiné náklady na jejich digitalizaci, na jejich převedení a proto jsem rád, že se vlastně to vyzkouší na těch pilotních filmech.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Ono se to vyzkouší na Hoří, má panenko a Všech dobrých rodácích. Pane ministře?

 

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury v demisi

--------------------

Já bych, to jsou dva filmy, které vybrali právě odborníci. Ale já jsem chtěl říct, že jsou tam dva určité momenty, které s tou digitalizací souvisejí. To, co zmínil pan kolega Strnad, tedy ono jde skutečně o kulturní dědictví, které musíme zachovávat. To je památka jako Karlštejn. To je úplně jedno. Je to prostě akorát na filmových pásech. Čili my se k tomu musíme chovat jako k zachování vlastní identity kulturní. A ten druhý moment, což je taky v národní strategii digitalizace obecně, jsme povinni zpřístupňovat tyto hodnoty. Čili nejde zdaleka jenom o to promítat v kinech, teda pardon, je to jistě důležité, ale jde o to, pro badatelské účely, pro vzdělávací účely a tak dále. Musí to být přítomno v podobě, která dneska technologicky má být.

 

Pavel STRNAD, producent, předseda APA

--------------------

A já jsem ještě chtěl říct, že mě potěšilo, co říkal pan Besser. V Berouně prostě bude digitalizované kino a ty filmy budou přístupné na digitálních kopiích. To znamená, bude to mnohem jednodušší je promítat a taky bude mnohem jednodušší programovat filmy ze Zlatého fondu české kinematografie. Takže když ty filmy budou k dispozici v kvalitě digitální určené pro vysílání v kinech, pro promítání v kinech, tak diváci i na menších městech budou moci ty filmy vidět prostě ve skvělé kvalitě, jako jsou právě třeba Červené střevíčky tady v Karlových Varech.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Poslední otázka pro Václava Myslíka. Česká televize už digitalizuje svůj bohatý archiv. Diváci mohli vidět například Hříšné lidi města pražského zdigitalizované. Kolik už Česká televize do té digitalizace dala a jaké skvosty jsou ještě v archivech České televize a na digitalizaci čekají a je s tím problém jako například u digitalizace filmů?

 

Václav MYSLÍK, ředitel výroby, Česká televize

--------------------

My v této chvíli jsme už pokročili ve fázi digitalizace. Ta první etapa byla vybudovat zázemí pro digitalizaci a archivu zpravodajství. Ta byla dokončena a digitalizace samotného zpravodajství jakožto také obrovského bohatství materiálů, tak už probíhá ta samotná digitalizace. V té druhé fázi na podzim tohoto roku by měl být rozšířen, rozšířena technologie a více méně spíš datové úložiště pro digitalizace, digitalizaci ne zpravodajských materiálů, čili právě toho Zlatého fondu Československé, respektive i České televize. A mělo by se tedy od podzimu, respektive příštího roku systémově na tom pracovat. Ty vlaštovky, které zmiňujete, Hříšné lidi a podobně, to už je právě ten požadavek a tlak diváků na rostoucí úroveň, technickou úroveň vysílaných pořadů, čili i my sami už ty pořady, ke kterým máme přístup, se snažíme přepisovat tak, aby v té nastávající etapě digitalizace jsme je mohli uložit už v těch formátech, které potřebujeme pro budoucnost. V oblasti filmu, tam si myslím, že máme také co nabídnout, právě kvůli zkušenostem, které jsme učinili s digitalizací archivu Československé, respektive České televize. A myslím si, že třeba v oblasti archivnictví, v oblasti uchovávání těch filmů, že by bylo dobré navázat kontakt s ministerstvem kultury a bavit se třeba o tom, zdali to samotné úložiště má být v České republice na dvou místech, anebo nemá-li se třeba rozšířit v rámci České televize a tím ty prostředky ještě zefektivnit.

 

Václav MORAVEC, moderátor

--------------------

Téma pro nového ministra kultury a o tom můžete tady mluvit v zákulisí. Já tedy děkuji mým hlavním hostům, kterými byli Václav Riedlbauch, ministr kultury v demisi, pak Jiří Besser, který je kandidátem na ministra kultury za TOP 09, děkuji i Pavlu Strnadovi, šéfovi Asociace producentů v audiovizi, a děkuji i výrobnímu řediteli České televize Václavu Myslíkovi. Díky a těším se někdy na shledanou.

 

Václav MYSLÍK, ředitel výroby, Česká televize

--------------------

Díky za pozvání.

ČT 24, 4. 7. 2010, Pořad: Otázky Václava Moravce

Štítky
Osobnosti: Jiří Besser
Témata: Kultura
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme