Konec bláznivé komedie

Vyjádření poslankyně TOP 09 Anny Putnové

20. 8. 2010

Po patnácti letech dohadů, nejistoty a zkoušení trpělivosti pedagogů ve středním školství je rozhodnuto. Státní maturity budou. Rozhodnutí má asi desetileté zpoždění, ale ukončuje nejistotu. Argumenty pro i proti rozdělily střední školy i veřejnost. Není divu. Po dvaceti letech diverzifikace středního školství nastupuje protichůdný trend - sjednocení a porovnání výsledků. Obecně ale těžko zpochybnit fakt, že je v zájmu středních škol, ale především studentů, aby získali standardizovanou a státem garantovanou zkoušku, která ukončuje jejich středoškolské studium.

Zkouška dospělosti pro MŠMT

Nedořešených témat ale zůstává celá řada. Dvouúrovňová náročnost by byla přijatelná, pokud ovšem náročnější forma bude považována za samozřejmou či povinnou pro gymnázia. Samotná forma testování a přípravy na ně bude administrativně i organizačně náročná pro ředitele škol. Postoupení kompetencí bude naopak zkouška pro ministerstvo.

Po dobu přípravy se zacházelo s pedagogy a řediteli škol jako s nekompetentními osobami, kterým je třeba vysvětlovat, jak testovat, jak hodnotit studenty. To je ale přece základ pedagogické práce. Nedivím se, že to učitele uráželo. Formy zabezpečení úniku dat a informací, které provází předávání zadání a testovacích formulářů, činí a priori z ředitelů škol nedůvěryhodné osoby. Kdyby to nebyla tak zásadní oblast - vzdělání, které rozhoduje o znalostní úrovni celé generace - bylo by to téma na bláznivou komedii: Opakující se školení na vyhodnocování testů, které se nekonaly. Nutnost získání certifikátu, jehož platnost končí dřív, než státní maturity začnou. V informační době rozvoz testů auty. Povoznictví má holt zlaté dno!

Ministerstvo školství tedy čeká komunikačně velmi obtížné období. Pedagogové jsou vyčerpaní a znechucení a maturanti zneklidnění. Studenty bude třeba uklidnit a připravit a školy nezatěžovat administrativně víc, než je nezbytně nutné, důvěřovat ředitelům, nestavět se podezřívavě k jejich iniciativním návrhům na zlepšení procesu.

Studenti si budou moci vyzkoušet generálku v říjnu. Je to dobrovolná zkouška středních škol. Přihlášených středních škol je téměř 80 procent. Bude to tedy příležitost vyhodnotit, analyzovat a do příštího roku udělat potřebné kroky k racionalizaci celého postupu.

Smyslem státních maturit je zkvalitnění školství

Diskuse o maturitách budou pokračovat dál. Znovu se objeví otázka o budoucí zkoušce z matematiky a dalších předmětů. Už slyším část pobouřených studentů i rodičů. Ale přiznejme si, že matematika patří ke vzdělání jako forma myšlení, kterou v životě potřebujeme.

Měli bychom mít stále na zřeteli jejich smysl. Smyslem státních maturit je zkvalitnění školství. Mluvím záměrně o školství, nikoliv o středním školství. To navazuje na výsledky práce kolegů na základních školách. Můžeme dosáhnout cíle, pokud víme, kam jdeme. Zkvalitnění vzdělání, a tedy posílení konkurenceschopnosti země, je jednou z vládních priorit. Vzdělání je politikum hned z několika důvodů. Týká se všech obyvatel, předurčuje jeho sociální i technologický potenciál, fakticky rozhoduje o dalším směřování země. Státní maturita je jedním z kroků na cestě a v této vyhrocené situaci i zatěžkávací zkouškou středních škol, ale především ministerstva.

Anna Putnová
poslankyně TOP 09

Lidové noviny, 20. 8. 2010, Rubrika: Diskuse, Strana 11

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme