Kalousek: Za podporu Babišových firem zaplatíme všichni

28. 4. 2015

(přepis vystoupení prvního místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska v Poslanecké sněmovně)

Vážené dámy, vážení pánové, předložil jsem dva pozměňující návrhy, z nichž ten první pokládám za naprosto nezbytný pro soulad našeho právního řádu s právem Evropské unie. Ten druhý pokládám za nezbytný vzhledem ke konkurenčnímu prostředí v oblasti biopaliv.

Co se týká biopaliv - ty jsou obsaženy v tisku 418, který je přerušen - je  zřejmé, že se nedobereme k jednoznačnému výsledku do 30. 6. tohoto roku. Navíc  je dokonce velmi pravděpodobné, že tento návrh nebude vůbec schválen. Neboť pokud zpravodaj Poslanecké sněmovny, což jsem já, navrhuje zamítnutí tohoto návrhu, a zpracovatel tohoto návrhu, což je pan ministr Babiš, veřejně deklaruje ve sdělovacích prostředcích, že bude hlasovat proti, těžko můžeme hledat důvod, proč by kdokoli z vás, kolegové, měli hlasovat jinak než bude hlasovat ministr financí a zpravodaj Poslanecké sněmovny. Takže spíše vycházím z toho, že ten zákon schválen nebude. A minimálně můžeme počítat s pravděpodobností blížící se jistotě, že se k jeho závěrům nedostaneme do 30. 6. tohoto roku. A to je poměrně značný problém, protože program daňového zvýhodnění čistých biopaliv je notifikován Evropskou komisí právě do 30. 6. 2015. A 1. 7. 2015 se tak Česká republika dostane do poměrně velmi nekomfortní situace nepovolené veřejné podpory, kdy její právní řád bude distributorům umožňovat prodávat nezdaněné čisté biopalivo. Ale  právo Evropské unie to umožňovat nebude. Což má logické důsledky  - budou uvaleny sankce, které  musí někdo zaplatit. Odpovídá Česká republika. Platí daňoví poplatníci.

Domnívám se, že zejména vy, kolegové, kteří jste vždy v oblasti biopaliv argumentovali příslušnými směrnicemi a pravidly Evropské unie - že v tomto případě se mnou jednoznačně budete souhlasit  - že k 30. 6. je naprosto nezbytné uvést český právní řád do souladu s právem a pravidly Evropské unie, tzn. ukončit daňovou podporu čistých biopaliv k 30. 6. 2015. Nesmíme se od  1. července dostat do situace, kdy poskytujeme nepovolenou a nenotifikovanou veřejnou podporu. To je obsahem mého pozměňovacího návrhu, který jsem původně předpokládal, že předložím do tisku 418. Ale protože hrozí, že tisk 418 do 30. 6. nebude projednán a protože pravděpodobně navíc nebude schválen( neboť proti němu bude hlasovat i pan ministr financí, jak řekl, pokud si to tedy  nerozmyslí), tak je nezbytné tuto úpravu učinit v tisku 417. 

A jeho obsah je velmi jednoduchý - ukončuje daňovou podporu čistých biopaliv k 30. 6. a musíse v tomto případě změnit i výpočet vratky za zelené nafty. Bohužel se nám opět vrátila do právního řádu zelená nafta, kterou jsme  už z právního řádu dříve vypustili. Máme  ji ale  zpět - a v rámci zelené nafty se poskytuje vratka podle výše obsahu biopaliv v litru nafty. V okamžiku, kdy budou čistá biopaliva zatížena spotřební daní, nesmí se nám stát, aby biopaliva obsažená ve směsi, na kterou je uplatňována vratka ze zelené nafty, byla v podstatě zvýhodněna. To by se rovněž jednalo o nepovolenou veřejnou podporu. Proto je potřeba upravit výpočet tak, aby odpovídal pouze množství fosilního paliva v palivové směsi při uplatnění nároku na vratku spotřební daně. Zdůrazňuji, a dali jsme si mimořádný pozor s expertní podporou jak  Ministerstva zemědělství, tak Ministerstva financí, že se nebude jednat o kvantitativní změnu. To znamená, zemědělci dostanou zpátky tu samou částku, na kterou byli zvyklí, jen se upravuje metodika výpočtu tak, aby nedošlo k nepovolené veřejné podpoře. To je obsahem tohoto prvního pozměňovacího návrhu. Znovu opakuji, pokud ho nepřijmeme, činíme tak s vědomím a s plnou odpovědností, že dostaneme  Českou republiku do prostředí nepovolené veřejné podpory se všemi důsledky z toho plynoucími pro zemi, která se něčeho takového dopustí od 1. 7. 2015.

Druhý pozměňovací návrh není pod takovým imperativem evropského práva, je to ovšem pozměňovací návrh, který legislativou otevře prostor pro spotřebitele, pro zákazníky, pro trh. A to jednoduchou změnou, kdy místo slova metylester řepkového oleje použijeme v legislativě, všude tam, kde se to objevuje,(  je to zejména § 45 spotřební daně) slova metylester mastných kyselin. Tím  rozšiřujeme konkurenční prostor všech biopaliv, která mohou být použita pro účel, který sledujeme a ke kterému jsme se zavázali. Metylester řepkového oleje je rovněž metylesterem mastných kyselin. Ale není jediným metylesterem mastných kyselin. Máme jich mnoho. Mohou být nejenom z řepky, mohou být z kafilerních odpadů, mohou být z vyjetých olejů, je celá řada možných  produktů, které mohou konkurovat řepkovému oleji na našem trhu.
Chceme konkurenčním tlakem působit na dominantního současného monopolistu, aby si nemohl diktovat ceny tak, jak chce, což je samozřejmě obecný zájem jakéhokoli monopolisty a oligarchistického typu podnikání, ale zájmem veřejnosti a zájem trhu a zájmem zákazníka, zájmem ceny by naopak mělo být to, aby ta konkurence byla co nejširší a tlak na cenu poměrně veliký.

Tímto pozměňovacím návrhem nijak  nevyřazujeme metylester řepkového oleje z podpory. Jen říkáme: Nemusíte si koupit za každou cenu buřt, můžete si koupit také párek, můžete si koupit také taliána, můžete si koupit jakoukoli jinou uzeninu, protože legislativa umožňuje uzeniny, a netrvá na tom, že se musí jednat výlučně o buřty, protože nemají výrobní linky na párky a taliány. To je smysl tohoto pozměňovacího návrhu. Výrobcům buřtů se to určitě líbit nebude. Ale je to velmi prospěšné pro trh, pro konkurenci, pro zákazníka. To je smysl tohoto druhého pozměňovacího návrhu. Já se k němu v podrobné rozpravě přihlásím a poprosím o podporu obou z nich, protože oba dva jsou ku prospěchu České republiky. První proto, že srovnává naše pravidla s pravidly Evropské unie, což by měl být zájem každého řádného člena Evropské unie. A ten druhý proto, že rozšiřuje konkurenční prostředí, trh a hospodářskou soutěž. A  to je něco, o co přece všechny naše parlamentní strany dbají. Když jsem četl naše programy, kolegové, nikde jsem si nepřečetl, že budeme někde usilovně dbát, abychom legislativně podpořili monopol jednoho jediného výrobku. Vždy jsem četl o férové hospodářské soutěži a vždy jsem četl o blahodárném vlivu konkurence na zákazníka na náš trh. Já vám děkuji za pozornost.

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme