Kalousek: Registrační pokladny daňovým únikům nikde nezabránily

Komentář 1. místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska

19. 10. 2013

Prosazovat registrační pokladny a současně podporovat podnikání znamená protimluv. Právě takto pokrytecky se chovají zastánci registračních pokladen nejen z řad levicových politiků. Ti je u nás protlačili již v půlce minulé dekády, nicméně před jejich účinností se mi tento experiment podařilo zrušit. Odmítl jsem zvyšovat byrokratickou zátěž podnikatelů, navíc bez slibovaného efektu vyšších příjmů pro veřejné rozpočty.

Zatím se totiž nikde v Evropě neprokázalo, že by povinné registrační pokladny s fiskální pamětí přinesly významný efekt v boji proti daňovým únikům. Naopak, jejich nejznámější uživatel z řad původní evropské patnáctky – Itálie – se vyznačuje výrazně nadprůměrnou mírou daňových úniků a nelegální ekonomiky.

Neexistence důkazu, že zavedení registračních pokladen zvýší výběr daně z přidané hodnoty, vedla ostatní země ze staré patnáctky k rozhodnutí, že registrační pokladny nezavedou. Tento názor v nich zastávají nejen konzervativní, ale i sociálnědemokratické strany. Nepoctiví poplatníci si najdou další skuliny, zatímco zvýšení administrativní zátěže nesou ti poctiví. Radují se pouze výrobci pokladen, dodavatelé softwaru a příznivci byrokracie.

U nás by zavedení registračních pokladen s fiskální pamětí způsobilo nutné investice podnikatelů v řádu miliard korun. Velké firmy by tuto počáteční investici přežily, ale u některých drobných živnostníků by se mohlo jednat o likvidační opatření, kdybychom k tomu připočítali ještě další náklady na provoz, údržbu a aktualizace softwaru. Další, minimálně stamiliony by si registrační pokladny vyžádaly na straně státu, který by si musel najmout stovky kontrolorů. A to všechno bez prokazatelných efektů, jak jsme byli svědky třeba na Slovensku.

Vlezou vám až do tašky

Je nutné zdůraznit dopad zavedení registračních pokladen na všechny občany. Kontroloři finančních úřadů budou vybaveni pravomocí zastavit zákazníka před obchodem, zkonfrontovat obsah nákupní tašky s účtenkou a vystavit ho případné sankci. Zákon totiž zavede nejen povinnost účtenku vystavit, ale také povinnost účtenku odebrat. Nechci žít v zemi, kde se mi finanční úředník smí přehrabovat v tašce.

Boj proti daňovým únikům představuje nekonečnou mravenčí práci. Nelze jej zázračně vyřešit jedním opatřením či jedním zákonem, jak se mnozí populisté domnívají. Pokud se ohlédnu za svým působením na ministerstvu financí, nemám se v tomto tématu za co stydět. Jako první ministr financí jsem sjednal smlouvy o výměně informací s daňovými ráji. Transformace daňové správy přinesla zpružnění její struktury, lepší zacílení kontrol a větší doměrku na jednu kontrolu. Těsnější spolupráce daňové a celní správy s Finančním analytickým útvarem ministerstva financí přinesla vyšší počet trestních oznámení i objem zablokovaných peněz podvodníků. Razantní legislativní opatření se přijala v oblasti DPH.

Jednotné inkasní místo stačí

Kromě toho bude od 1. 1. 2015 fungovat jednotné inkasní místo, které především drobným živnostníkům uleví od byrokratické zátěže. Už nebudou muset obíhat tři úřady, ale vyřídí si odvodovou agendu na jednom místě.

Sníží se počet formulářů, podání i plateb, sjednotí se kontrola.

Jinými slovy, armády úředníků již nebudou muset třikrát vybírat podobný odvod (daň z příjmů, zdravotní a sociální pojištění), ale uvolní se kapacity pro důslednější kontrolní činnost rizikových subjektů.

Místo pochybných registračních pokladen proto pracujme na zvyšování efektivity daňové správy, vytváření mezinárodní sítě proti daňovým únikům a odstraňujme nesystémové výjimky. Rozšiřujme elektronickou komunikaci podnikatelů se státem a vybudujme elektronické úložiště dat o transakcích. Do toho by mohla mít finanční správa on-line přístup, což by umožnilo snadnější kontrolu i ztíženou možnost daňových úniků, aniž by došlo k výraznému růstu administrativní zátěže podnikatelů i státu.

Zavedení registračních pokladen by ve svém důsledku znamenalo šikanu a zbytečné náklady pro všechny. Nemyslíme si, že živnostníci jsou „paraziti“ (jako pan Mládek) a že jejich podpora jsou pouze „klišé a kecy“ (jako pan Babiš). Nepotřebují státní pomoc. Stačí, když jim stát nebude ubližovat. 

Miroslav Kalousek
bývalý ministr financí a první místopředseda TOP 09

Mladá fronta DNES, 19. 10. 2013, rubrika: Názory, str. 11

ŠTÍTKY

Volby:
2013 poslanecká sněmovna - Středočeský - 1. Miroslav Kalousek
Témata:
Daňový systém, Hospodářství
TOP 09 Facebook Twitter YouTube Instagram

KONTAKTUJTE NÁS

CELOSTÁTNÍ KANCELÁŘ TOP 09

Opletalova 1603/57
110 00 Praha 1

info@top09.cz
ID datové schránky: 86ttzqc
telefon: 255 790 999

 

TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Lenka Brandtová

tisková mluvčí

Lenka.Brandtova@top09.cz

tel.: 255 790 951

mob.: 606 709 954

REGISTRACE PRO NOVINÁŘE

PODPOŘTE NÁS

JAK FINANČNĚ
PODPOŘIT TOP 09?

 

TRANSPARENTNÍ ÚČET
TOP 09 PRO DARY

 

TRANSPARENTNÍ
VOLEBNÍ ÚČET PRO EP

  

TRANSPARENTNÍ ÚČET
PRO KOMUNÁLNÍ VOLBY

 

FAKTURAČNÍ ÚDAJE
A BANKOVNÍ SPOJENÍ

IČ: 71339728
DIČ: CZ71339728
(nejsme plátci DPH)
č. účtu: 10909090 / 5500

Váš názor

Copyright © 2009-2019  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

Jiří Pospíšil:Stát nelze řídit jako firmu, protože občané nejsou zaměstnanci.
Děkujeme