Kalousek: Nesmíme dopustit rozpad Schengenu

25. 1. 2016

(editovaný přepis hlavních bodů diskuze s předsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem)

Václav MORAVEC, moderátor

Poločas vládnutí. Jak Sobotkův kabinet nakládá se svým mandátem? Které sliby jsou splněny a co zůstává jen na papíře? A jak můžou politickou scénu proměnit letošní podzimní volby? Nejen o tom v úvodním duelu premiéra, předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky a předsedy TOP 09, poslance Miroslava Kalouska. Prvními hosty dnešních Otázek jsou premiér, předseda sociálních demokratů Bohuslav Sobotka. Vítejte po čase v Otázkách, pane premiére. Hezké, dobré poledne.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane předsedo, je dobrý ten nátlak a ultimáta, která zaznívají z různých koutů Evropy, Francie, Švédsko, vůči Řecku a možnému vyloučení Řecka ze schengenského prostoru?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Neberu to jenom jako nátlak na Řecko. Beru to jako bubnování na poplach, které je na místě. Nevím, jestli se jedná o 2 měsíce, ale opravdu je za minutu 12 a promarnila se spousta času. Tady bych rád, abychom si racionálně uvědomili, jaké jsou priority všech občanů v České republice a podle toho také postupovali. Prioritou je nepochybně ochrana jejich bezpečnosti, majetku a zdraví a udržení schengenského prostoru. Populističtí stavěči plotů, kteří by na našich hranicích stavěli už zítra, buď úmyslně zamlčují, nebo si neuvědomují, jakou tragédií by pro Českou republiku byl rozpad schengenského prostoru, jaké by to přineslo ekonomické problémy, jakou by to přineslo ztrátu pracovních míst.

Václav MORAVEC, moderátor

Počkejte, oni neříkají o tom, že by Schengen měl padnout, oni říkají, pojďme lépe střežit i národní hranice v rámci Schengenu.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Jestliže si všichni postavíme ploty na svých národních hranicích, tak je to v zásadě konec Schengenu. To si nemusíme povídat.

Václav MORAVEC, moderátor

V tom případě už nastal konec Schengenu, protože ploty na některých hranicích jsou.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Jsou to zatím přechodná opatření. Ale máme-li sledovat dvě priority, které jsem řekl - bezpečnost občanů a udržení Schengenu, pak z toho jednoznačně vyplývá, že jediné možné řešení je společné evropské řešení. Vláda se o něj snaží. Možná bychom si přáli, aby byla aktivnější, ale nechci vládu lacině kritizovat, to umí každý. Dohoda s Tureckem je samozřejmě jenom jeden nástroj. Těch nástrojů musí být víc. Musí to být střežení společné evropské hranice, musí to být vytvoření dostatečných humanitárních kapacit, aby to zlepšilo životy v uprchlických táborech a zmírnila se touha z nich utéct. Jde o boj s organizovaným zločinem. My jsme ve čtvrtek zveřejnili celou řadu opatření, které bychom si přáli, aby vláda navrhovala. Nejsme v tomto případě kritiky vlády, chceme jí nabídnout své diplomatické schopnosti i sílu v Evropské lidové straně, abychom jí pomáhali.

Václav MORAVEC, moderátor

Když říkáte, že by vláda měla být aktivnější?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Uvědomuji si její váhu v rámci Evropské unie. Rád bych ji ale slyšel více nahlas, pokud to není nespravedlivé, v tom, jak prosazuje společné evropské řešení a jednotlivé body. To ale říkám jenom pod čarou. Není to kritika. Naopak, vládě nabízíme pro společné evropské řešení, protože vím, že pan premiér také preferuje společné evropské řešení, své diplomatické kapacity a svoji váhu v Evropské lidové straně, abychom ho prosadili. Protože nebude-li včas energické a akceschopné společné evropské řešení, pak to opravdu dopadne špatně. Rozpad Schengenu bude naší prohrou, nikoli výhrou.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane premiére.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Víme, kolik lidí přišlo do Evropy v loňském roce a víme, kolik je uprchlíků na Blízkém východě. Víme, kolik je uprchlíků v severní Africe. Je tady obrovský migrační potenciál, ale musíme také vědět, co přesně uděláme. Je tady zřejmé, co je potřeba udělat a jaký musí být jednotlivý postup. Nechceme, aby se rozpadl Schengen, aby jednotlivé země stavěly ploty na svých hranicích ve střední Evropě. Je to nemyslitelné, to by nás poškodilo ekonomicky, poškodilo by nás to v celé řadě oblastí běžného života lidí. Potřebujeme, aby fungovala ostraha hranice, spolupráce mezi Tureckem a Řeckem na zastavení migrační vlny. Pokud se to nepovede, pak samozřejmě dneska už jednáme v Evropě o záložním řešení, které by mohlo spočívat v tom, že masivně pomůžeme Makedonii a pomůžeme Bulharsku a posílíme ostrahu hranice mezi Bulharskem, Řeckem a Tureckem a mezi Makedonií a Řeckem, eventuálně mezi Albánií a Řeckem.

Václav MORAVEC, moderátor

To je ten plán B, pokud se do těch 2 měsíců, jak říkal švédský premiér, francouzský premiér, pokud se nepodaří Řecku lépe střežit hranici.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

To je alternativa. To je alternativa, to je alternativa, o které dneska země Visegrádské čtyřky jednají se svými partnery, jednáme o tom s partnery na Balkáně, jednáme o tom s partnery v západní Evropě. Je to určitá možnost. Koneckonců my od února budeme mít naše policisty v Makedonii. My patříme mezi malou skupinu zemí v Evropské unii, která se snaží reálně pomáhat, nečekám jenom na iniciativy z Bruselu, ale pomáháme balkánským zemím čelit tomu migračnímu tlaku, budeme mít své policisty v Makedonii, kteří tam pomohou, ale V4 tam také posílá své experty. Chceme zmapovat situaci, potřeby Makedonie, v čem bychom mohli pomoct, technicky, fyzicky, lidsky. A V4 bude o tom jednat. Já pevně věřím, že se dohodneme ještě do konání únorové Evropské rady a že budeme mít připravené kapacity v rámci V4, abychom byli schopni operativně Makedonii a Bulharsku pomoci.

Václav MORAVEC, moderátor

Jinými slovy, promiňte, pane premiére, jinými slovy na únorové Evropské radě musí být jasno, jestli bude plán A, to znamená lepší střežení turecko-řecké hranice v Egejském moři, anebo plán B, o němž jste mluvil.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Pokud nebudou do únorové evropské rady výsledky v Turecku a v Řecku, pak V4 předloží na jednání únorové Evropské rady toto řešení jako alternativu a myslím, že tu alternativu podpoří i Chorvatsko, Srbsko, Slovinsko, státy, které jsou na celé té balkánské migrační trase. A nepochybně i představení této alternativy je svého způsobem, svým způsobem tlakem na Řecko a na Turecko, aby přistoupily k regulaci migrace, a není na to mnoho času. A únorová Evropská rada by měla velmi otevřeně, jednoznačně vyhodnotit situaci, měli bychom si dát na stůl čísla, tak jak dnes vypadají. Když se podíváme na situaci z hlediska migrace, denně po té migrační, na tu migrační trasu nastupuje 1 000, 1 500 uprchlíků v těch posledních dnech podle čísel, která jsem viděl, zhruba 1 000, 1 500 uprchlíků se denně přepravuje z Turecka, Řecka a pokračuje po balkánské trase. To není ta redukce, kterou jsme si představovali, když jsme se loni dohodli s Tureckem, to znamená, tlačíme společně s dalšími státy Evropské unie na to, aby se ten migrační tlak snížil, a jednoznačně podporuji společné evropské řešení.

Václav MORAVEC, moderátor

Má podporu takové řešení?

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Bez společného tlaku, bez společné akce, ať už směrem k Řecku nebo směrem k Makedonii, k Bulharsku, tak nejsme schopni migrační vlnu zregulovat. Teprve potom můžou přijít ty dlouho, ta dlouhodobá opatření jako je třeba vznik společné evropské pobřežní a pohraniční stráže, ale to nebude ze dne na den a musí přijít systémové opatření na silnější ochranu vnější schengenské hranice.

Václav MORAVEC, moderátor

Takové řešení má podporu, pane předsedo?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Musíte mít nějaké záložní řešení a tohle záložní řešení je racionální a může být skutečně efektivní. Už jenom tím, že, jak řekl pan premiér správně, vytváří tlak na Řecko i na Turecko. K tomu bych chtěl říct ještě jednu věc, co se týče návrhů únorového summitu. Všechna tato opatření, ostraha vnějších hranic, boj s organizovaným zločinem, pobřežní stráž, společné střežení schengenské hranice, bude efektivní, bude-li na něj dostatek peněz. A já mám pocit, že zatím se vláda brání představě, že by se trochu změnily rozpočtové priority periody 2014 až 2020.

Václav MORAVEC, moderátor

Rozpočtové priority české vlády, nikoli Evropy.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Ne, Evropské unie. Evropa má schválený svůj sedmiletý rozpočet na rok 14 až 20, schvalovala ho v určité situaci a najednou se dramaticky změnily priority. Najednou je největší prioritou migrační krize a rozpočet s tím nepočítal. Myslím, že by bylo celkem komické, kdybychom neudělali změnu rozpočtových priorit, kdybychom tváří v tvář migrační krizi říkali, že nemáme peníze na ta či ona opatření a dál financovali cyklostezky, golfová hřiště a Čapí hnízda. Nemám v zásadě nic proti cyklostezkám, golfovým hřištím a Čapím hnízdům, když se tam nepodvádí, ale tváří v tvář této prioritě je to stejné, jako když máte dům a postihne ho požár nebo povodeň.

Václav MORAVEC, moderátor

Vy byste tedy omezil rozdělování peněz v rámci evropských fondů? No ne, když chcete měnit rozpočtové priority Evropy, tak...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Největší prioritou Evropského rozpočtu jsou teď zemědělské dotace a koheze. Priority se tvoří dohodou. To znamená, že se určitě nebudu bránit tomu, když se řekne, že se víc vezme odsud nebo odsud. Ale že by se v evropském rozpočtu měla migrační krize objevit jako zásadní priorita, když tam teď jako zásadní priorita není, to si myslím. Chtěl bych pana premiéra požádat, zda by nezvážil, aby stanovisko nebylo tak jednoznačně odmítavé kvůli jakýmkoli představám o změnách rozpočtu.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane premiére.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Já bych byl velice nerad, abychom tím, že se otevře tato debata, tak znejistili celý ten systém kohezních fondů a poskytování prostředků, které koneckonců výrazně přispívají k hospodářskému růstu a zaměstnanosti. My jsme měli hodně práce a koneckonců znamenalo to přijetí celé řady zákonů, abychom spustili systém čerpání evropských fondů. Máme možnost v České republice vyčerpat přes 500 miliard korun. To je poměrně výrazný impuls a myslím si, že se nám to bude dařit velmi rychle zrychlovat, to čerpání nových evropských fondů, podobně jako se podařilo loni zrychlit dočerpávání těch starých. A nemyslím si, že by pro Českou republiku bylo v tuto chvíli bezpečné, abychom otevírali debatu o tom balíčku peněz, které jsou už teď vyčleněny na kohezní fondy.

Václav MORAVEC, moderátor

Ale co tedy dělat? Vy souhlasíte s tou tezí, pane premiére...

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Já se totiž obávám jednoho efektu. Obávám se jednoho efektu, že v okamžiku, kdy se jednou z toho balíčku nějaké finanční prostředky vezmou, tak se z něj budou brát dále a dále. To znamená, nebudeme pak schopni tento proces zastavit a mohlo by to vést až k rozbití těch peněz, toho balíku, který je teď vyčleněn na kohezní politiku. Já jsem spíše stoupencem toho, abychom použili peníze, které jsou ve společném evropském rozpočtu a kombinovali je s příspěvky jednotlivých členských zemí, podobně jako teď byla dohoda o podpoře syrských uprchlíků v Turecku, řeklo se, že tedy Turecku poskytneme 3 miliardy eur, jednu miliardu eur najde Evropská unie ve svém rozpočtu, unijním rozpočtu, a 2 miliardy eur podle velikosti svého hrubého domácího produktu složí jednotlivé členské státy. Takže jsem spíše pro to, abychom hledali tuto cestu financování a do poslední chvíle bych se bránil tomu, abychom umožnili nějaké načatí nebo nějaké ohrožení toho balíčku, který je vyčleněn pro kohezní politiku.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Částečně rozumím vašim obavám, pane premiére, ale teď mně trochu připomínáte člověka, který si buduje krásnou skalku a z druhé strany mu vniká do budovy povodeň. U toho říká, teď mě nezdržujte, teď nemám peníze na protipovodňová opatření, já tady musím dodělat skalku. Vždycky to je otázkou priorit.

Václav MORAVEC, moderátor

Počkejte, ale premiér, aniž bych se ho chtěl zastávat, tak on jasně řekl, že je pro řešení, aby členské státy dávaly...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

On chce pro řešení získat peníze navíc. Já jsem přesvědčen, že nemusíme shánět peníze navíc a zatěžovat daňové poplatníky novými výdaji, protože v evropském rozpočtu je peněz dost. Jde jenom o to přizpůsobit ho prioritám. Až se na nás bude jednou historie dívat, tak si budeme říkat, jak to, že tam měli historickou imigrační krizi? Vždyť v tom evropským rozpočtu na to nic nemají. Hlavně, že si dotovali své zemědělce. To je nějaké divné. Rozpočtové priority jsou vždycky politické priority. Pane premiére, není tohle zásadní? Jsem ochoten i sám přispět, nicméně politické řešení je přizpůsobit rozpočtové priority politickým prioritám a ty evropský rozpočet takto nastaveny nemá.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Evropský rozpočet možná ne, národní rozpočet ano. My jsme, a koneckonců to ukazuje i schválený rozpočet na letošní rok, my jsme přenastavili priority v těch uplynulých 2 letech právě s ohledem na zhoršení bezpečnostní situace. Já jsem rád, že jsme to udělali, protože tím, že navyšujeme kapacity armády a policie, tak nám to současně umožňuje, abychom pomohli i těm zemím, jako je Slovinsko, Maďarsko nebo třeba teď Makedonie, to znamená, že jsme schopni uvolnit policisty, aniž by to mělo nějaký dopad na zhoršení bezpečnostní situace v zemi. To znamená, přesměrovali jsme priority, navyšujeme rozpočet armády, navyšujeme rozpočet policie, přibíráme nové policisty, příslušníky armády, navýšili jsme rozpočet tajných služeb. To znamená, náš domácí rozpočet se přizpůsobil, včetně toho, že jsme vyčlenili prostředky na posílení integrační politiky, kterou realizuje ministerstvo vnitra, včetně toho, že pomáháme konkrétním uprchlíkům, viz uprchlíci, kterých první část dnes přijede do České republiky, to jsou ti vnitřní uprchlíci.

Václav MORAVEC, moderátor

Křesťané. Ano. Křesťané z Iráku.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Vnitřní uprchlíci z Iráku. I na ně jsme vyčlenili určité finanční prostředky z hlediska pomoci jejich integraci.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Ve vší úctě, pane premiére, tady nesouhlasím. Když se podíváme na ty položky, jak rostou v národním rozpočtu, tak daleko rychleji rostou mzdové náklady na státní zaměstnance a dotace do agropotravinářského komplexu. Například dotace do agropotravinářského komplexu je položka, která roste neskonale rychleji než peníze na obranu. Z hlediska hrubého domácího produktu vaše vláda dává sice absolutně víc, ale v poměru k produktu dává stejně. Vlastně ještě méně než my v roce 2011.

Václav MORAVEC, moderátor

Pojďme toto, promiňte, promiňte, toto téma...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Prostě i ve vašem rozpočtu není pravdou, že jste přenastavili priority s ohledem na bezpečnost. I ve vašem rozpočtu ta čísla říkají něco jiného, ačkoli říkáte něco jiného.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Ne. Jsou to reálná čísla.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Ano. Jsou to reálná čísla.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Musí to být reálná čísla, protože jinak by nám to neumožnilo ročně navyšovat počet policistů o několik set, ročně navyšovat o několik set počet příslušníků Armády České republiky. Ty lidi je potřeba zrekrutovat, ty lidi je potřeba vycvičit a my už máme dneska schválený několikaletý plán, který se bude týkat jejich posílení. Nominálně jsme posílili výdaje. To, že ve vztahu k HDP to nepůsobí takto dramaticky, tak je přece důsledkem toho, že naše ekonomika velmi silně roste, loni rostla o více než 4 %.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Dám jenom jeden příklad, aby to nevypadalo, že se přeme. I od NATO jsme pod tlakem navyšování peněz na armádu. To navyšování je vzhledem k tomu, jak roste naše ekonomika, velmi pomalé. Když jsme navrhli při projednávání rozpočtu vzít 2 miliardy korun z dotací do agropotravinářského komplexu, které narostly z roku na rok o 50 %, a ty 2 miliardy by naši zemědělci téměř ani nepoznali, protože jsou stejně jenom pro 2 oligarchy, tak koalice odmítla posílit o 2 miliardy armádu. Není pravda, že máte jako zásadní prioritu obranu. Zásadní priority jsou, bohužel, jinde a je to škoda, pane premiére.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane předsedo, je dobře, že vláda si nebude zatím stanovovat a nebude dávat veřejně najevo, kolik je ochotná do roku 2020 nebo do nějakého časového termínu dávat kvótu po vzoru Rakouska nebo se o tom mluví v Německu?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Myslím, že by to teď bylo úplně zbytečné, protože vláda není v pozici Rakouska anebo Švédska, kde je na místě uvažovat, zda kapacity nejsou vyčerpány. Byl bych opravdu rád, kdybychom tady vždycky uvažovali naprosto racionálně. K racionální úvaze patří pochopitelně i závazek, že musíme pomoct někomu, komu jde o krk. To vychází z naší kultury i z našich mezinárodních závazků. Také se někdy v budoucnu může stát, že ten záchranný člun bude přeplněn a nikdo další už na něj nebude moct být přibrán nebo se utopí všichni. V téhle situaci je racionální takhle uvažovat. V této situaci ale dnes česká vláda není. To znamená, že není potřeba, aby si nějaký limit dávala. Pokládám za velmi nešťastné, a myslím si, že je to často působené politikařením a subjektivní snahou nahnat si politické body. Pokládám za velmi nešťastné, že společnost se teď rozděluje na ty, kteří by za každou cenu jakoby vítali a ty, kteří za každou cenu odmítají a přitom neumí říct, jaké mají řešení. Nevítám vítání, ale také odmítám zásadní odmítání, které nic neřeší. Přistupujme k tomu racionálně, pragmaticky a myslím, že jsme se tady shodli, že jiné než energické společné evropské řešení není a jsme-li součástí Evropy, tak tomu řešení musíme přispět svojí kapacitou.

Václav MORAVEC, moderátor

O tom už premiér mluvil v tom krizovém plánu B, který bude prosazovat Visegrádská čtyřka na Evropské radě v únoru. Migrace lidí po Evropě je jedním z důvodů, proč britský premiér David Cameron požaduje reformu evropské osmadvacítky. Británie sice chápe obavy z Evropy z omezení volného pohybu, ale chce předejít neúměrnému tlaku na její sociální systém. Tady jsou Cameronova slova. Pane předsedo, myslíte si, že v Británii ono referendum bude úspěšné pro vládu, tedy že Británie zůstane v Evropě, o což se přimlouval premiér Bohuslav Sobotka, říkal, je i českým zájmem, aby Británie v Evropě zůstala.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Jak to dopadne, neví nikdo. Zřejmě to neví ani pan premiér Cameron, i když on by si určitě přál, aby to dopadlo, že Británie zůstane. Pokud Británie odejde z Evropské unie, tak jsem přesvědčen, že to bude znamenat velký problém i pro Británii. Mimo jiné proto, že Spojené království pravděpodobně nezůstane pohromadě. Skotové nebudou chtít odejít z Evropské unie. Tam logicky hrozí rozpad i Spojeného království na Skotsko a Anglii.

Václav MORAVEC, moderátor

Stojí tedy zato i Česku, když jste mluvil o společném evropském řešení, aby když přijel David Cameron přemlouvat i Českou republiku, aby byla za jeho 4 požadavky, konkurenceschopnost, suverenita, volný pohyb osob a rovné postavení členských států, přičemž Česko, jestli to chápu správně, pane premiére, nemá zásadní problém s trojicí požadavků, ale odmítá ten možný nerovný přístup k přidělování sociálních dávek. Mělo by Česko přistoupit na Cameronovy požadavky?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

To se přistupuje se k ultimátům, nepřistupuje se k požadavkům, Tady se povedou nějaká složitá jednání, ale je podle mého názoru v bytostném zájmu Česka, aby Spojené království zůstalo v Evropské unii. Kdyby odešlo, unie bude slabší. A současně se slabší Unií posílí role Německa v Unii a jeho tradiční historické vztahy s Ruskem. To není nic, co by mohla Česká republika vítat, co by si Česká republika měla přát. To znamená, že podle našeho hlubokého přesvědčení je v zájmu České republiky, aby Spojené království zůstalo v Evropské unii. Do těch jednání přeji hodně štěstí. Chápu Brity, kteří říkají, že než usednete k prostřenému stolu sociálních dávek, měli byste na něj nejdřív nějaký čas přispívat. Nemůžete přijít a usednout ke stolu, aniž jste předtím přispívali. Tady mají moje osobní sympatie.

Václav MORAVEC, moderátor

A vy byste, vy byste chtěl být členem nebo občanem členského státu Evropské unie bez Británie? Jasná odpověď ano nebo ne.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Chtěl bych být za každou cenu občanem státu, který patří do co nejsilnější Unie, protože čím méně Evropy, tím více Ruska. To v našem případě platí jednoznačně. Tady neznamená, že když bude méně Evropy, tak tady bude více nezávislosti. Bude tady více Ruska.

Václav MORAVEC, moderátor

Otázka zněla, jestli kdyby Británie nebyla v Evropské unii, jestli byste chtěl být jejím občanem.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Přesto ano. Ale pak ta Unie bude slabší. Chtěl bych být občanem státu, který je součástí co nejsilnější Unie.

Václav MORAVEC, moderátor

Řekl vám David Cameron, jak to dopadne, když nadpoloviční většina Britů je teď pro vystoupení země z Evropské unie?

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Já jsem přesvědčený po těch rozhovorech, které jsem v uplynulých měsících vedl opakovaně s Davidem Cameronem, že on je stoupencem toho, aby se Británie udržela v rámci Evropské unie, a myslím si, že k tomu docela systematicky a důsledně hledá cestu. Už jenom ta jeho diplomatická iniciativa, že se v uplynulých, já nevím, třech měsících opakovaně sešel téměř se všemi předsedy vlád v rámci Evropské unie, tak svědčí o tom, že tomu věnuje prvořadou pozornost a je to nepochybně klíčová priorita jeho vlády. Zadruhé já myslím, že celá ta věc souvisí s tou debatou, kterou jsme vedli předtím. Pokud se podíváme na to, jak nás ohrožuje to, co se odehrává na Blízkém východě, v severní Africe, jaká je tady nestabilita na Ukrajině, tak v okamžiku, kdy Evropa zeslábne, tak bude mnohem hůře řešit krizové situace v jejím bezprostředním okolí. My přece potřebujeme mít silnou Evropu, protože dneska už ani Spojené státy, ani OSN a nikdo jiný za nás ty problémy na Blízkém východě nebo v severní Africe nevyřeší. Takže silná Evropa, silná Evropa zůstane, když se nebude drolit a drobit a pokud by vystoupila Velká Británie, tak by to samozřejmě mohl být absolutně mylný signál v tom smyslu, že je možné Evropu dále rozdrobit a že vlastně perspektivou není silnější Evropa, která bude také mít silnou bezpečnostní a zahraniční politiku, ale že je to zase nějaký návrat k těm národním státům, které jsme tady zažili v první polovině 20. století a všichni víme, k čemu to vedlo.

Václav MORAVEC, moderátor

Myslíte, že nastane, pane premiére, pak dominový efekt?

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

No je to jedno z rizik, dominový efekt. Nejprve nastane u Británie. Tady souhlasím s tím, že když Británie se ocitne mimo unii, tak je ohrožena její suverenita i její celistvost v první fázi. A v druhé fázi je samozřejmě ohrožen zbytek Evropské unie prostě proto, že může tady, v některých scénářích může nastat dominový efekt. Čili jak my budeme jednat. Naše vláda bude jednat tak, abychom našli dohodu. Samozřejmě dá se jednat různým způsobem. Můžete jednat od počátku tak, že jakákoliv řešení blokujete, jakékoliv kompromisy odmítáte, takto my postupovat nebudeme. A budeme hledat varianty k tomu řešení, které je teď na stole. Platí to, co jste řekl.

Václav MORAVEC, moderátor

Tedy nerovný přístup k přidělování sociálních dávek.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Že ve většině, ve většině těch oblastí, která Británie navrhuje, kde se chce domluvit s Evropou na změnách, tak ve většině těch oblastí si Česká republika ty změny dokáže představit. Je tady oblast, která se týká volného pohybu pracovních sil, týká se toho, aby občané jiných členských zemí nebyli v Británii diskriminováni. Tak hledejme mechanismus, který bude obecný. A o tom jsme mluvili s panem Cameronem v pátek, možným řešením, které zatím se České, zatím se České republice líbí nejvíc, je možnost pojistky pro kteroukoliv členskou zemi, včetně Británie, v okamžiku, kdy bude velký tlak na její sociální systém, bude čelit velké ekonomické migraci, i ze strany občanů členských zemí Evropské unie, tak bude mít možnost zatáhnout za páku a omezit poskytování těchto sociálních dávek. Ale ať to právo mají všechny členské státy. Ať to není něco, co by bylo diskriminační vůči všem ostatním a nebyla to jenom výjimka pro Velkou Británii. To je podle mého názoru cesta k tomu, abychom se nezablokovali a mohli v té debatě pokračovat a na konci by mohly být takové podmínky, na základě kterých by Cameron a další britští labouristé a další, kteří podporují setrvání Británie v unii, mohli získat většinu občanů v referendu.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Musím říct, že mně se tenhle návrh líbí. Je logický, je racionální. Kdyby to bylo východisko, tak by to bylo moc fajn.

Václav MORAVEC, moderátor

Myslíte, že se Česká republika může připojit k dominovému efektu, pokud by nastal scénář, že Velká Británie, většina Britů rozhodne o vystoupení země z Evropské unie, protože příští týden čeká Poslaneckou sněmovnu schvalování v prvním parlamentním čtení ústavního zákona o obecném referendu, který předložila vláda, tudíž je reálné, že by Česká republika do roka mohla mít zákon o obecném referendu, kde by se mohlo hlasovat o tom, jak řešit migrační vlnu, zda lidé chtějí být nadále členskou zemí Evropské unie a podobně.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Nejprve řeknu, že vzhledem k tomu, že jsme zastupitelská demokracie, tak jsem přesvědčen, že zákon o referendu se má schvalovat účelově na konkrétní věc, která nějakým způsobem omezuje suverenitu státu. Obecné referendum je bohužel v mediálním světě nástroj pro populisty, pro mediální hysterii. Myslím si, že zastupitelská demokracie klade odpovědnost těm, kteří dostali mandát od lidí, aby se neschovávali za obecné referendum, aby odpovědnost za to rozhodnutí vzali sami.

Václav MORAVEC, moderátor

Podle vás obecné referendum není více demokracie v zemi, podíváte-li se, když mluvíte o mediální hysterii a populismu.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Měla by platit přímka, že přímá demokracie znamená více demokracie. A klaďme si otázku, jestli je to pravda. Jestli to neznamená méně odpovědnosti než více demokracie. Prostě si nemyslím, že my obecné referendum podpoříme.

Václav MORAVEC, moderátor

Ve středu budete hlasovat v prvním parlamentním čtení proti, protože tam je zapotřebí ústavní většina v obou komorách parlamentu.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Asi není žádný problém, abychom to diskutovali ve druhém čtení. Navíc pro propuštění do druhého čtení není potřeba ústavní většina. Neumím si ale představit, jak by musela konečná podoba zákona vypadat, abychom ji podpořili. Nemyslím si, že ji podpoříme. V současné době to navíc pokládám za spíše nebezpečné. Už jednou jsem hlasoval pro přímou volbu prezidenta. Udělal jsem chybu a neudělám stejnou chybu u obecného referenda.

Václav MORAVEC, moderátor

On přijde prezident Miloš Zeman ve středu do Poslanecké sněmovny se přimlouvat za ten zákon.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Prezident republiky může přijít do Poslanecké sněmovny kdykoliv a říkat tam cokoliv. To patří k jeho právům. Mnozí z nás už na to jsou asi připraveni. Nicméně ať už by hrozil nebo nehrozil přímý odchod České republiky z Evropské unie, a já pevně doufám, že by nikdy nehrozil, tak by to ale znamenalo méně Evropské unie. V České republice čím méně Evropy, tím více Ruska. Vždyť to přece dnes a denně vidíme na mimořádně aktivní ruské propagandě na území České republiky, která výrazně přiživuje i emoce z imigrační vlny.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane premiére, počítáte tedy s tím, že prezident podpoří vaše návrhy? S tím jde do Poslanecké sněmovny.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Tak já předpokládám, že jde do sněmovny proto, aby podpořil úsilí vlády o schválení zákona o referendu. Ta podoba, kterou jsme předložili, je dohodnuta v koalici, to znamená, garantuje koaliční hlasy a teď budeme hledat shodu alespoň s částí opozice, tak aby zákon dostal 120 hlasů.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Aspoň budete mít hřejivý pocit, že máte za sebou i podporu prezidenta republiky, pane premiére.

Václav MORAVEC, moderátor

Co lidi trápí a čeho se bojí? Migrační vlna, ale pak to jsou také obavy z terorismu. Tady jsou názory veřejnosti, které se týkají možných obav z budoucího vývoje České republiky, jejích problémů.

redaktorka

Češi se teď nejvíc bojí rizik spojených s terorismem a uprchlickou krizí. Podle průzkumu CVVM tak odpovědělo víc než 30 % dotázaných. Strach z terorismu má dokonce 36 % respondentů. Na druhou stranu se lidé v Česku cítí bezpečně. Strach z kriminality připustilo pouze 11 % dotázaných. Ještě před 5 lety problém migrace a terorismu takřka nikoho netrápil. V otázce bezpečnosti jsou výsledky průzkumu v podstatě totožné. V roce 2010 lidé jako svou nejčastější obavu zmiňovali nezaměstnanost, snížení životní úrovně a nemoc. Výzkum CVVM probíhal od konce loňského listopadu do 7. prosince na vzorku více než tisícovky lidí.

Václav MORAVEC, moderátor

To jsou, pane premiére, tedy názory veřejnosti a srovnání v čase. Vy budete na nejbližším jednání vlády probírat stupnici, škálu možných protiteroristických nebo teroristických hrozeb vůči České republice a protiteroristických opatření. Pokud by už dnes platila ta vaše škála, kterou budete v pondělí schvalovat, tak v jakém stupni rizika terorismu bychom dnes byli?

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Pravděpodobně by to byl stupeň nula podle této škály. Ale ta škála, to je jenom jedna, jedno z mnoha opatření, které chceme přijmout. V České republice nehrozí teroristické útoky, protože nemáme o tom teď žádné reálné informace o tom, že by v České republice hrozily teroristické útoky. V případě, že bychom takové reálné informace měli, tak na to vláda bude reagovat stanovením těch jednotlivých stupňů ohrožení z hlediska toho, abychom byli schopni toto srozumitelně komunikovat směrem k veřejnosti. Neznamená to, že by policie a bezpečnostní složky, tajné služby nekonaly v této věci, že by nebyly v kontaktu se svými partnery v zahraničí. Ale já jsem stoupencem toho, abychom takovéto situace řešili chladným rozumem, ne abychom je řešili hysterií. Máme omezené zdroje, také s nimi musíme racionálně nakládat. Podívejte se třeba na stížnosti policistů v Německu, kteří čelí migrační krizi, nemá je kdo vystřídat. My prostě i ty naše zdroje, které máme, musíme vynakládat racionálně. I z hlediska třeba ostrahy těch veřejných objektů a podobně. Právě proto tady bude ta stupnice, abychom byli schopni efektivně čelit možnému riziku.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane předsedo.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

To, že premiér říká, že nám teď žádné teroristické riziko nehrozí, neznamená, že vláda nic nedělá. Myslím, že na tomhle úseku vláda nic zásadního nezanedbala. Z hlediska preventivních opatření koná. To, co pokládám za nebezpečné, jsou dvě věci. Jednu nebezpečnou věcí jsou ti, kteří začínají objíždět republiku, ať už je to pan senátor Veleba nebo pan Lidinský a šíří paniku a strach. Říkají, lidé, ozbrojte se, nikdo jiný, než vy sami se neochrání. Sice jsem lídr opoziční strany, ale chci říct, že tady vládě jednoznačně věřím, že je můj majetek, bezpečnost a zdraví schopna ubránit. Že tam nic nezanedbává. Daleko víc se bojím hysterických bojůvek než případného teroristického rizika, proti kterému vláda koná. Druhá věc, kterou pokládám za nefér, je, když se klade absolutní rovnítko mezi rizikem terorismu a imigrantské vlně. Samozřejmě, že vlna imigrantů to riziko nějakým způsobem zvyšuje, ale není pravda, že když sem nepustíme sem jediného imigranta, že nemáme hrozbu terorismu. Ve Francii a jinde bohužel vraždili jejich občané z druhé a třetí generace. Takže ať ti, kteří říkají, že sem v rámci boje proti terorismu nepustíme jediného imigranta, také odpoví, jaké přijmou řešení. Nepustím sem jediného imigranta a potom sem nepustím ani turistu, francouzského občana, německého občana, belgického občana? Tam vraždili občané Evropské unie. Dávat mezi to rovnítko je nefér. Rád bych přispěl k uklidnění. Vláda nic zásadního podle našeho názoru nezanedbává a myslím si, že máme všichni dost sil, aby státní aparát uchránil bezpečí občanů.

Václav MORAVEC, moderátor

Nedělá se vám ale teď hůř ta opoziční politika, když se podíváte na to, že téma terorismu a vlny běženců je pro tuto společnost, pro českou veřejnost zásadním tématem číslo jedna a není to například bilance Sobotkovy vlády po 2 letech ve funkci?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Opozice nemusí kritizovat za každou cenu, jestliže máme shodný názor na to, že vláda nic nezanedbává v rámci boje proti terorismu. Zatímco pan prezident republiky říká něco jiného. A nemá pravdu, přestože má stejné zpravodajské zdroje. To ještě neznamená, že nám vláda na poli přerozdělování, na poli obrovského konfliktu zájmů, který nemá v Evropě rozměr, na poli plýtvání veřejných prostředků neposkytuje dostatek prostoru ke kritice. V této věci se ale odmítáme připojit k těm, kteří politikaří a lacině kritizují vládu za každou cenu, aby tady zvyšovali obavy. Imigrantská krize je vážný problém a my se musíme spojit, abychom ho řešili racionálně a ne hystericky.

Václav MORAVEC, moderátor

Teď mi odpovězte stručně na tu otázku. Vy si vybíráte kritiku vlády možným svoláním mimořádné schůze Poslanecké sněmovny k problematice mýta. Co by mělo být, protože předpokládám, že vám ten program schůze neprojde a že půjde jenom o upozornění na tendr kolem mýta. Co by mělo být cílem té mimořádné schůze, pokud by prošel její program? Stručná, jasná odpověď.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Cílem je usnesení, které vládu zaváže,  aby do nějakého data konečně něco udělala. Už 2 roky v tom neudělala vůbec nic a hrozí tady vážný problém. Jedná se o velké peníze na straně jedné, na straně druhé o nějakou elementární představu transparentního jednání při výběru tak velkého dodavatele. Obojí je dramaticky zanedbáno. Pan ministr Prachař nebo pan ministr Ťok neudělali vůbec nic.

Václav MORAVEC, moderátor

Udělali.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Neudělali nic.

Václav MORAVEC, moderátor

Dan Ťok začal, začal přes audit celý ten systém...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Začal, a přesto sestavil komisi, rozpustil komisi, nestalo se vůbec nic. To samozřejmě není primárně odpovědnost jenom pana ministra, je to odpovědnost celé vlády. Pokud k té schůzi dojde, tak budeme chtít vládu svým usnesením jako Poslanecká sněmovna, kontrolní orgán vlády, zavázat k nějakému konkrétnímu datu, aby už došlo k nějakému srozumitelnému výstupu.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane premiére, dojde k nějakému srozumitelnému výstupu? Protože harmonogramů jste si schvalovali několik v souvislosti s mýtem za ty 2 roky, co jste premiérem České republiky.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Tak já myslím, že je zřejmé, že prvotním úkolem vlády musí být zajistit výběr mýta i po 1. lednu roku 2017.

Václav MORAVEC, moderátor

To se stane.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

To znamená, mýtný systém musí fungovat, nesmí vzniknout jakékoliv hospodářské škody. Současně ale musí také být zajištěno přesoutěžení. Ministr dopravy loni na podzim přinesl do vlády harmonogram jednotlivých kroků, tak jak budou probíhat k tomu, aby došlo tedy k přesoutěžení. Dohodli jsme se, že proběhne tedy přesoutěžení na 3 roky toho stávajícího systému v té jeho stávající technologické podobě a během toho období bude vypsáno výběrové řízení na technologicky neutrální provoz toho systému v následujících letech.

Václav MORAVEC, moderátor

To se nedá už ale stihnout. Ano.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Zítra, zítra na jednání vlády budeme probírat zprávu, kterou předkládá ministr dopravy. Předpokládám, že to bude předmětem jednání koaliční rady, která se schází zítra po jednání vlády, a určitě budeme chtít slyšet, jak ministr dopravy plní harmonogram, který zaprvé sám do vlády předložil a zadruhé pro něj získal souhlas vlády a usnesení vlády je pro ministr závazné. Takže pro nás je důležité, je to ministr koaličního partnera, tak pro sociální demokracii je důležité, aby byla plněna usnesení vlády, na kterých jsme se všichni dohodli a aby bylo zajištěno, že nedojde k ohrožení výběru mýta od 1. ledna příštího roku a musí to být zajištěno zákonnými prostředky, to znamená například v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Nechci jít do zbytečných podrobností, protože to by si zasloužilo samostatnou hodinu, takhle tématika. Ale myslím si, že i vy sám, pane premiére, si musíte být vědom, když tohle říkáte na konci ledna. A že splnění všech těchto podmínek, čistota zákona o zadávání veřejných zakázek a zajištění výběru mýta, se prostě do 1.1.2017 stihnout nedá.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Pane předsedo, my máme diferencovaný harmonogram a ministr dopravy nás ujistil opakovaně, ať už na jednání vlády nebo na jednání koaliční řady, že postupuje a bude postupovat podle tohoto harmonogramu.

Václav MORAVEC, moderátor

A vy mu věříte?

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Zítra, no já zítra očekávám, že nám dá informace o tom, v jakém stavu je tedy příprava výběru provozovatele na tu kratší dobu, na ty 3 roky u toho stávajícího systému mýtného, no a jak pokračuje příprava toho velkého tendru, který by měl být technologicky neutrální a který by se měl odehrát v příštích letech. Je jasné, že prioritní teď je, aby ten systém mohl fungovat i po 1. lednu příštího roku.

Václav MORAVEC, moderátor

A vy budete souhlasit s jednacím řízením bez uveřejnění, což je pravděpodobná cesta toho kratšího řešení, toho tříletého, abychom se v tom neztratili.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

No harmonogram s něčím takovým i počítá. Harmonogram počítá s tím, že bude výběrové řízení.

Václav MORAVEC, moderátor

No tak uzpůsobíte harmonogram.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

No já vycházím z toho, co vláda rozhodla a co vláda schválila a znovu opakuji, pro nás vzhledem k tomu, že se jedná o ministra, který je ministrem z našeho koaličního partnera ve vládě, tak pro nás jediný nástroj, jak kontrolovat jeho činnost z pohledu sociální demokracie, je kontrolovat ji přes usnesení vlády a to se týká mé pozice jako předsedy vlády. To znamená, platí usnesení vlády a ministr má povinnost pohybovat se v jeho rámci a to se týká i ministra Ťoka.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Pane premiére, chápu, že jako předseda vlády teď těžko můžete říkat něco jiného. Ale kdybyste 100% věřil tomu, že se to opravdu dá zvládnout, tak bych si vás vážil o něco méně, než si vás vážím. Protože bych pochyboval o schopnosti nějakého úsudku. Rozumím, že takhle musíte mluvit, ale nemůžete tomu věřit. Oba dva víme, že se to stihnout nedá, že je to vážný problém a že ho bude muset vláda nějak řešit. A je to zanedbaný problém. Času na to bylo dost.

Václav MORAVEC, moderátor

Kterého ministra vy považujete z pohledu opozice za nejslabší článek vlády, když prezident republiky například říká, je to Jiří Dienstbier a ministr sociální demokracie, kterému zatím neprošel žádný zákon.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Nechci hodnotit výkony jednotlivých ministrů, od toho je premiér. Já jsem lídr opoziční strany. Ten hodnotí vládu jako celek. To znamená, že i problém v mýtu je z mého pohledu problém vlády, ne konkrétního ministra. To, kde vidím nejslabší nebo nejbolavější místo vlády, je permanentní, gigantický konflikt zájmů, který spočívá v pozici ministra financí, který je také podnikatelem, kterému vláda příznivě upravuje jeho legislativní prostředí v daních, který si nechal upravit dotační podmínky z Evropské unie z 20 % na 40 %, který má na krku Agrotec, který má na krku Čapí hnízdo. Víte, doba se změnila. Když si vzpomenu, proč museli odcházet lidé, jako třeba pan ministr Drobil, tak kdyby kterýkoliv ministr v bývalých časech měl desetinu takových problémů, jako má pan ministr Babiš, tak by ho to spolehlivě zlikvidovalo. Tady se nic neděje.

Václav MORAVEC, moderátor

A není to tak, že vy jste tu, promiňte, že vy jste tu hranici, že vy jste tu hranici posunuli způsobem vládnutí Nečasovy vlády, to znamená, že Andrej Babiš navázal na vaši politiku?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany, poslanec /TOP 09/

Těžko. Myslím, že něco takového bylo nepředstavitelné vždy. Myslím, že jsme ji neposunuli, protože pro každého ministra, který by měl tenhle problém, to by spolehlivě znamenalo jeho odchod. Dneska to nejenom že neznamená odchod, ale dneska to dokonce neznamená žádný problém. Pro pana premiéra je to do určité míry pohodlné. On získává programové priority sociální demokracie za podnikatelské výhody pro Agrofert. Ale nejsem si jist, jestli je to úplně fér.

zdroj: Otázky Václava Moravce, 24. 1. 2016

Štítky
Osobnosti: Miroslav Kalousek
Témata: Doprava, EU, Zahraničí
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme