Kalousek: Ministerstvo financí plánuje na příští rok strukturální deficit šestkrát horší než v roce 2013

Rozhovor s prvním místopředsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem

29. 5. 2014

David BOREK, moderátor
Jarní politická sezona je v plném proudu. Vláda začíná rýsovat podobu státních rozpočtů na příští roky a chystá i takzvanou dluhovou brzdu. Jenže ministři chtějí u státních výdajů zatím spíše šlapat na plyn. Dost ale bylo automobilistických příměrů. Pojďme na naše dnešní vysílání. Začínají Události, komentáře, hezký večer. Ano, dluhová brzda. Ministerstvo financí poslalo do připomínkového řízení návrh ústavního zákona, který má omezit zadlužování státu. Pokud by státní dluh dosáhl 55 % hrubého domácího produktu, musela by vláda automaticky předložit vyrovnaný rozpočet. Dodejme, že v současnosti činí státní dluh něco málo přes 45 % HDP.

Andrej BABIŠ, ministr financí /ANO/
Evropská unie, to jsou neuvěřitelné věci, asi objevila Ameriku, když dneska nám říká, že máme teda zavést vlastně ten mechanismus na rozpočtovou zodpovědnost. Ale pro mě osobně, a myslím, že i pro kolegy z vlády, to nemusí nikdo říkat. Takže my máme, protože Evropská unie tak rozhodla, tak teďka budeme vytvářet radu, která nám bude radit, že máme být rozpočtově zodpovědní a nemáme mít takový dluh, ale my to víme.

Bohuslav SOBOTKA, premiér /ČSSD/
Pokud jde o otázku dluhové brzdy, my dneska máme veřejný dluh kolem 47 % hrubého domácího produktu. Pokud se bude vládě dařit, aby se schodek držel pod 3 % HDP a současně poroste česká ekonomika, tak doufám, že nebude ta dluhová brzda muset být v nejbližších letech použita.

Dluhová brzda

David BOREK, moderátor
Ve studiu je s námi Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí za TOP 09. Vítejte.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Dobrý večer, děkuji za pozvání.

David BOREK, moderátor
Jenom technicky a metodicky dodávám, že jsme samozřejmě zvali zástupce hnutí ANO i ČSSD. Nebyli ochotní nikoho do studia přivést. Každopádně ale názory bývalého ministra mohou být zajímavé. Mimochodem, že by poprvé byl možný souhlas s ministrem Babišem? Dluhová brzda, vy jste to chtěli dlouho.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Samozřejmě. Fiskální ústava, která má v sobě zapojenou dluhovou brzdu, je podle našeho názoru velmi nutná, je to také jedna z podmínek fiskálního kompaktu. Já osobně jsem to předkládal dvakrát a dvakrát to bylo zamítnuto s tím, že vláda předloží svůj návrh. Ministerstvo financí  teď předkládá svůj návrh a já musím říct, že jsem velmi zklamán, protože ona to naplní formálně a věcně to nebude znamenat nic.

David BOREK, moderátor
Proč?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Pro účel dluhové brzdy se počítá čistý dluh očištěný od dluhové rezervy. Ten není 47%, jak říkal pan premiér, to je celkový dluh. Dluh očištěný od dluhové rezervy je nižší než 44 %. Koncem roku předpokládá ministerstvo financí 43,8%, teď je 43,3%.

David BOREK, moderátor
Jinými slovy.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Jinými slovy. Jestliže vláda začíná dluhovou brzdu na 55 %, tak současně říká, že my jsme připraveni bez jakýchkoliv omezení, bez jakýchkoliv brzd a pojistek  ještě zvýšit dluh o 11 %, což je nějakých 500 miliard korun, aniž bychom byli nuceni k jakýmkoliv brzdám a pojistkám. Přistupuje k tomu stejně, jako k fiskálnímu kompaktu – ,,formálně to předložit a schválit chceme, ale nechceme, aby to mělo jakýkoli věcný dopad na naši politiku.“

David BOREK, moderátor
Na druhou stranu. Je tady tedy propast 55 % versus něco daleko nižšího, co byste si představovali možná vy. Ale nemůže tedy podle starých dobrých tradic orientálního bazaru to nakonec skončit někde uprostřed? Protože dodejme...

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Já doufám...

David BOREK, moderátor
...je to ústavní zákon, oni budou potřebovat hlasy i třeba TOP 09.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Já jsem dvakrát  finanční  ústavu předkládal. Dvakrát to sociální demokracie zamítla, letos i  společně s ANO. Ty první brzdy jsem nastavoval na 45 %. A avizoval jsem, že jsem ochoten to posunout na 50% a samozřejmě je pak otázka, co se při těch jednotlivých pásmech dělá.

David BOREK, moderátor
50% je tedy rozumný kompromis, na který byste byli ochotní jít.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
50% by byl zhruba rozumný kompromis, ale samozřejmě v kontextu dalších opatření. Jestli vláda šetří, nebo nešetří, to se nepozná podle toho, že ministr financí to říká třikrát denně do televize. To se pozná podle toho, jestli vláda zvyšuje, nebo snižuje strukturální deficity. A ministerstvo financí  plánuje na příští rok strukturální deficit šestkrát horší než v roce 2013. A my, ať už se to týká fiskální ústavy, kde je potřeba ústavní většina, nebo ať se jedná o fiskální kompakt, kde je potřeba také ústavní většina, jsme nabídli vládě dohodu. Naše šetření probíhalo tempem 1,4 % ročně, zkonsolidovali jsme veřejné rozpočty až na 0,3. Vláda chce jít zcela opačným trendem a vracet nás zpátky do dluhové pasti. A my chceme vládě říct, budete-li schopni od roku 2016 snižovat strukturální deficity alespoň o půl procenta ročně, což v době, kdy ekonomika roste, nemůže být žádný problém, tak vám podpoříme fiskální ústavu, podpoříme vám fiskální kompakt a podpoříme vám všechny rozpočty, které budou odpovídat tomu fiskálnímu kompaktu a této zásadě. Znovu opakuji, my jsme snižovali deficit třikrát rychleji.

David BOREK, moderátor
Připusťme, že vláda, je to spekulace, ale vláda neustoupí anebo neustoupí tak, jak byste chtěli vy, a ten limit zůstane spíše blíž 55 %. Možnost, že byste podpořili takovýto redukovaný méně ambiciozní plán, ale třeba byste za to něco chtěli. Pokud ano, co by to bylo?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Klíčový by byl závazek vlády, že nebude strukturální deficity zvyšovat, protože pro to není žádný racionální důvod. A že je bude snižovat tempem půl procenta ročně, což je minimální tempo doporučované Evropskou komisí. To by vláda udělala v rámci fiskálního kompaktu i veřejné dohody s námi, my bychom za to podporovali státní rozpočty, které by těmto parametrům odpovídaly.

David BOREK, moderátor
Není to trochu analogie se snahou logickou, ale logicky neúspěšnou snahou amerických republikánů vnutit demokratické administrativě víceméně republikánské fiskální zásady?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Není to...

David BOREK, moderátor
Levice, nebo středolevice na celém světě, předpokládám, má větší pochopení pro růst i za cenu jistého zadlužení. Je toto vůbec přijatelné, logicky přijatelné pro středolevicovou vládu?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Ekonomika teď začala růst, protože je tažena vnější poptávkou. A to, co teď vláda slibuje, ty dárky na různé strany, opravdu nejsou prorůstová opatření. To jsou projedené peníze na dluh. A to není analogie s americkými republikány. To je prostě racionální úvaha, kterou drží, pozor, i evropští socialisté. Protože i evropští socialisté se přihlásili k fiskálnímu kompaktu. I evropští socialisté souhlasí s tím, že je strukturální deficit potřeba držet pod jedním procentem a že je potřeba snižovat ho minimálním tempem půl procenta ročně. Takže to je jenom snaha o rozpočtově odpovědnou politiku, protože bohužel vláda se teď chystá k rozpočtově neodpovědné politice.

David BOREK, moderátor
Já bych teď s dovolením rád na chvíli utekl z poněkud tísnivého politického jara 2014 a vrátil se o vlastně více než 10 let zpátky, protože dluhová brzda, rozpočtová odpovědnost zakotvená do zákonu to není úplně novum v české politice. Tak se přenesme na počátek roku 2003. Václav Klaus je ještě poslancem, už není předsedou ODS, ale ještě není prezidentem. Loučí se se sněmovnou a předkládá poslanecký návrh na ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti. Václav Klaus.

Václav KLAUS /20. 2. 2003/
Skutečnost, že je vývoj veřejných financí naší země v posledních pěti letech alarmující a že se den ode dne zhoršuje, je všeobecně přijímanou pravdou, na níž se myslím, do značné míry zde ve sněmovně schoduje opozice i vládní koalice. Stejný názor má i široká odborná veřejnost. Vyřešit tento problém vyžaduje součinnost a spolupráci všech. Všech, kteří jej mohou ovlivnit, tedy exekutivy i legislativy, vládní koalice i parlamentní opozice. Tento negativní vývoj bychom měli společnými silami zastavit a měli bychom zavést pevná pravidla a jasné mechanismy, které by od nás všech a od vlády především vyžadovaly odpovědné hospodaření a rozpočtovou kázeň.

David BOREK, moderátor
Pane Kalousku, ale vy jste v té době, vaše tehdejší strana KDU-ČSL, ale ani vy osobně jste tehdy tento návrh pozdějšího prezidenta Václava Klause nepodpořili. Proč? Proč ne dluhová brzda tehdy?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Byl to jiný návrh. Byl to návrh, pracovně se mu říkalo návrh o věčně vyrovnaném rozpočtu, který nedával onu flexibilitu, co dává finanční ústava.

David BOREK, moderátor
Promiňte, ale tam se nepočítalo s nutností věčně vyrovnaného rozpočtu. Tam se počítalo s tím, že když rozpočet má trochu větší schodek, tak se musí rozpočet schvalovat trochu větší většinou.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Dobře, ale...

David BOREK, moderátor
Proč jste to nepodpořil tehdy před 11 lety?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Když má rozpočet trochu větší schodek, tak v okamžiku, kdy řeknete, že musí být podpořen trochu větší většinou, než je vládní většina, tak říkáte, že prostě podpořen nebude.

David BOREK, moderátor
No, počkejte. V té první...

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Ne, rozpočet...

David BOREK, moderátor
Pardon, v té nejnižší úrovni stačilo, když to bude 101 poslanců. Nebyla tam nutná prostá většina.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Pane redaktore, rozpočet je zákon jenom proto, že si ho z něj sněmovna zákon udělala. Jinak je to vládní norma, to je exekutivní norma. Proto ho také schvaluje sněmovna, nikoliv parlament jako celek, protože vláda se zpovídá jenom sněmovně. To znamená, vláda má mandát i právo na to svoji vládní většinou rozpočet schválit, aniž by do toho museli být vtahováni opoziční poslanci, protože pak už se nejedná o vládní politiku. A právě proto finanční ústava, která všem vládám, nejenom této, všem dalším vládám dává jasná pravidla, jak se ty vlády smějí chovat. Zatímco pan tehdejší prezident nedával jasná pravidla, ale říkal - v okamžiku, kdy se chcete více rozmáchnout, tak vám to musí schválit i opozice, a to je úplně jiný mechanismus, jiný proces...

David BOREK, moderátor
Ale dodejme, zopakujme, že ten jeho návrh nespočíval v tom, že kdykoliv bude trochu schodkový rozpočet, tak by opozice, koalice potřebovala opoziční hlasy. To nebylo takto formulována, tam byla pásma.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Pane redaktore, neprojednáváme návrh pana poslance Klause z roku 2003. Bavíme se...

David BOREK, moderátor
No, trochu by se rád vrátil k tomu, proč před 11 lety to nešlo, proč teď vehementně se zastáváte...

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Protože ten proces a mechanismus byl velmi nešikovný a špatný, taky ho nikdo takový nepředkládá. Předkládáme finanční ústavu. Koneckonců vláda předkládá to samé, co jsem předložil já, pouze to předkládá ve zcela nefunkčních parametrech. Já souhlasím systémově s tím, co předkládá vláda, protože předkládá to samé, co já. Pouze ty parametry jsou zcela nefunkční. A my říkáme, dáte-li to do funkčních parametrů a začnete-li se chovat rozpočtově odpovědně, nejenom,  že o tom budete pouze mluvit, my vám to rádi podpoříme.

Vláda o rozpočtu

David BOREK, moderátor
Tak, a teď opět tedy aktuální agenda. Možná aktuálnější než, přiznejme si, ona dluhová brzda, protože bavíme se o výdajových rámcích rozpočtu. Na těch se dnes vláda dohadovala. Může příští rok utratit o 16 miliard korun víc, než původně plánovala. I přesto má schodek státního rozpočtu v roce 2015 zůstat na 100 miliardách. I když ministři výdajové rámce schválili, přesto upozorňují šéfa státní kasy, že jim peníze stačit nebudou. Podle odhadů chybí k naplnění jejich plánů dokonce dalších 30 miliard. ČSSD by tak ráda otevřela třeba téma zvýšení daně.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor
Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
redaktor
Schvalování rozpočtu má jasně daná pravidla a nalajnované hřiště. První utkání se hrálo na pět kol. Čtyřikrát odešel Andrej Babiš bez úspěchu a musel výdaje upravit a přidat 16 miliard. Popáté na ně vláda kývla.

Andrej BABIŠ, ministr financí /ANO/
Celkově se schodek nemění, je to stále 100 miliard a stále si myslím, že se naše zadlužení, když porovnáme konec roku 2013 a 2015, nemělo měnit.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor
Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
redaktor
A to i přesto, že vláda dnes schválila svůj další plán. Státní zaměstnanci si mají vydělat příští rok víc.

Bohuslav SOBOTKA, premiér /ČSSD/
Že by prostředky, mzdové prostředky na platy měly být v příštím roce navýšeny o 3,5 %.

Miroslav KALOUSEK, místopředseda strany /TOP 09/
Pokud by se vláda nechystala zvýšit strukturální deficit, tak by proti tomu se nedalo nic namítat. Vláda se bohužel ten příští rok chystá zvýšit strukturální deficit.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor
Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
redaktor
V průměru by platy měly vzrůst o 740 korun. Pro rozpočet to tak bude znamenat minus 7 miliard. Andrej Babiš coby správce kasy ale ministrům další peníze nepošle. Mají si na růst platů ušetřit ve svých provozních výdajích.

Andrej BABIŠ, ministr financí /ANO/
By měly ty resorty skutečně ukázat do detailu všechny provozní náklady, kolik platí za provoz, za různé marketingové záležitosti, právní služby.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor
Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
redaktor
Ministři se teď ale začali připravovat na druhé měření sil s Andrejem Babišem. Do září se ho budou snažit přesvědčit, aby na úkor jiného resortu přidal peníze právě jim.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství, mládeže a tělovýchovy /ČSSD/
Nám přijde další množství dětí do základních škol a o tom jsme hovořili dnes na vládě i s panem premiérem, že budu potřebovat minimálně 1 až 1,9 miliardy.

Milan CHOVANEC, ministr vnitra /ČSSD/
Pro nás je to o tom, že by policisté, hasiči měli dostat více než 3,5 %.

Věra JOUROVÁ, ministryně pro místní rozvoj /ANO/
Ten návrh, který teď jednáme, už nám zasahuje do rozvojových programů na bydlení, na cestovní ruch, takže už jsem avizovala panu ministrovi, že o tom budu chtít ještě jednat.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor
Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
redaktor
Bavíte se o stovkách milionů nebo spíš o několika miliardách?

Daniel HERMAN, ministr kultury /KDU-ČSL/
Výhledově se chceme přiblížit onomu 1 %, tam hovoříme o miliardách.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor
Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
redaktor
Sečteno podtrženo, celkem chtějí ministři dalších 30 miliard korun. Podle ČSSD by to mohlo vyřešit zvýšení daní.

Milan CHOVANEC, ministr vnitra /ČSSD/
To, že bych očekával, že dojde ke koaliční shodě na tom, že by se zvyšovaly daně od příštího roku, to si nemyslím, ale do budoucna tuto variantu nelze vyloučit.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/
Budeme asi opakovat příjmová opatření, to znamená přece jenom v daňovém balíčku přidat na daních.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor
Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
redaktor
Nejčastěji se mluví o zavedení korporátní daně, tedy třeba zdanění bank, jenže právě to koalici od samého začátku společného vládnutí rozděluje. Tomáš Drahoňovský a Vladimír Keblúšek, Česká televize.

David BOREK, moderátor
Vy jste, pane Kalousku, byl ministrem. Není to vlastně folklor, není to přeci jenom teď trošku až příliš dramatické? 30 miliard navíc, je to možná folklor. Ministři vždy tlačí na šéfa státní kasy a říkají, že je tam rozvrat, pokud nedostanou víc.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Je to  folklor, děje se to vždycky. Letos konečně ekonomika začala růst, a to  na zdravých základech, na stabilizovaných veřejných rozpočtech. Je velmi smutné, že návrh, který  ministr financí předkládá (a jednotlivým ministrům to nestačí)  je dramatické otočení trendu a zvyšování strukturálního deficitu.

David BOREK, moderátor
Narážíte na 16 miliard navíc?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Ne, narážím zhruba na 40 miliard navíc. Narážím na to, že ten strukturální deficit bude šestkrát horší, než kam jsme ho dostali v roce 2013.

David BOREK, moderátor
Čili pro vás dnešní rozhodnutí o mírné pětimiliardové korekci výdajových rezerv je podružný detail.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
To je podružný detail. Ale mezi strukturálním deficitem v roce 2013 a plánovaným strukturálním deficitem v roce 2015 je rozdíl 1.5 %, což je 60 miliard. A 60 miliard už podružný detail není.

David BOREK, moderátor
Argument, že možná i vaše vláda až trochu příliš utahovala fiskálně ekonomika, a tudíž některé segmenty jsou podinvestované, vyhladovělé.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Já si  to sice nemyslím. Ale je legitimní debata, jestli jsme měli konsolidovat tak rychle, jestli jsme neměli konsolidovat pomaleji a třeba tempem ne 1,5 %, ale jedním procentem. To znamená pomaleji. Ale nemůže být diskuse o tom trendu. Jestliže my jsme takhle konsolidovali a vláda teď takhle dekonsoliduje, tak to vrací zpátky do toho bodu, z kterého  jsme ho s velmi obtížnými náklady...

David BOREK, moderátor
Ale počkejte. Vy byste teď narýsoval tady linku ukazováčkem. Ono to vypadá, jakoby příští čtyři roky vláda chtěla prohlubovat strukturální deficit. Tak to není?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
No, ale ono to tak, ono to tak bohužel...

David BOREK, moderátor
Ta linka, pokud ji budeme takto kreslit, tak je trošku jiná, jde takto.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Ono to tak zatím bohužel vypadá, prostě neexistuje pro to žádný racionální důvod v okamžiku, kdy začala ekonomika růst. Kdyby vláda aspoň udržela ten strukturální deficit na letošní úrovni, což je, zdůrazňuji, úroveň rozhazovačné Rusnokovy vlády.  Sobotkovo-Babišova vláda na jednu stranu tvrdí, že chce šetřit, na druhou stranu chce oproti Rusnokově vládě ten strukturální deficit ještě zhoršit. Tak kde šetří? Nešetří. Prostě připravují pro zemi další riskantní zadlužovací trend.

David BOREK, moderátor
Prozatím děkujeme. A pojďme dál.

Start tzv. kobry

David BOREK, moderátor
Startuje totiž tým Kobra. Elitní vyšetřovací skupina má pracovat na odhalování krácení spotřební daně a podvodů s DPH. Členové týmu už začali s prací. Oficiální start bude ovšem až v polovině června. Do té doby musí do Kobry vyslat své zástupce také celníci a daňová správa.

Jiří HYNEK, redaktor
Tým, který pracuje v utajení, zasahuje nečekaně a ještě předtím, než stát přijde o miliardy.

Milan KOMÁREK, ředitel protikorupční policie
Jsem vydal svůj rozkaz, kterým zřizuji pracovní tým, který bude činnost policejní části Kobry na našem útvaru.

Jiří ŽEŽULKA, generální ředitel Finanční správy ČR
Některé případy už se teď realizují, protože my nemůžeme čekat na to, až podepíšeme všechny dokumenty.

Jiří HYNEK, redaktor
Příklad případu pro Kobru. Kauza moravského lihového bosse Březiny. Jeho skupina připravila státní kasu zhruba o 3 miliardy korun. Gang ale působil bez povšimnutí policie a celníků několik let.

Milan KOMÁREK, ředitel protikorupční policie
My chceme, abysme se k těm kauzám dostávali daleko dřív, než velké škody vzniknou.

Jiří HYNEK, redaktor
Své lidi do týmu chystá i daňová správa a celníci.

David CHOVANEC, zástupce generálního ředitele Generálního ředitelství cel
Ten tým bude jeden centrální a na té nejvyšší úrovni a potom budou týmy v každém regionu.

Jiří HYNEK, redaktor
Kobra se bude zaměřovat zejména na úniky vyšší než 150 milionů korun a měla by rozkrývat nejen nastrčené bílé koně, ale hlavně skutečné iniciátory podvodů. Právě s tím byl dosud problém.

David CHOVANEC, zástupce generálního ředitele Generálního ředitelství cel
Ta trestná činnost už svojí povahou a objemem peněz, které v tom, v tom jsou, je vysoce sofistikovaná.

Jiří HYNEK, redaktor
Kobře by měly pomoci i změny zákonů, které chystá vláda. Příprava daňového podvodu by měla být opět trestná a zrychlit se má i obstavování účtů podvodníků.

Andrej BABIŠ, ministr financí /ANO/ /březen 2014/
Pokud vy nemůžete okamžitě jít na ten účet a musíte psát dopis 50 bankám a potom čekáte na odpověď, tak to je špatně.

Jiří HYNEK, redaktor
Speciální opatření už dříve zpochybnila opozice.

Miroslav KALOUSEK, místopředseda TOP 09 /březen 2014/
Ta dovednost bojovat proti daňovým únikům ta se tvoří zkušenostmi. Jestli teď přijde zase nějaká další divoká reorganizace, tak se zase začne od nuly.

Jiří HYNEK, redaktor
Na Slovensku za dva roky fungování odhalila Kobra daňové úniky v přepočtu asi za dvě miliardy českých korun. Někteří slovenští celníci dokonce mluví o tom, že řada podvodníků se raději odstěhovala do Česka. Jiří Hynek, Česká televize.

David BOREK, moderátor
Tak, pane Kalousku, vy jste tam použil tedy spojení divoká reorganizace, začne se od nuly. Není to příliš škarohlídské? Nic tam nevidíte na tom pozitivního?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
To bylo vyjádření k tomu, že skutečně vznikne nějaký nový útvar. Později jsme zjistili, že žádný nový útvar nevznikne a že budou pracovní týmy složené z policie a finanční správy.

David BOREK, moderátor
Pardon, není to takový obecný popis politiky, že hrajete pořád ty samé šachy, akorát ty figurky tam trochu přehazujete?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Ne, já jsem si skutečně myslel, že vznikne nový útvar. Tak to bylo, když jsem odpovídal asi někdy před měsícem na tu otázku redaktora. Pak jsme se dozvěděli, že se neplánuje žádný nový útvar. To znamená, nedojde k žádné reorganizaci,  ani  divoké  a ani pomalé. Ale že budou prostě ad hoc týmy na velké daňové podvody, ale to je dosavadní praxe.  Takže teď mi to zase připadá, ale opravdu jenom říkám, jak mi to připadá, někdo nám to bude muset podrobně vysvětlit, že to je takový nový marketing pro dosavadní praxi. Já proti tomu nic nemám, ale zatím jsem skutečně nepochopil, co zásadního se změní.

David BOREK, moderátor
Zeptáme se, zeptáme se na Slovensku, protože tam toto funguje, tak míříme právě k našim východním sousedům. V našem vysílání je teď Daniel Čech ze slovenského ministerstva financí a také Martin Krčmárik ze slovenského ministerstva vnitra. Oběma zdravím, přeji jim hezký večer.

Martin KRČMÁRIK, zást. ředitele, Národní kriminální agentura, MV SR
Dobrý večer.

David BOREK, moderátor
A ptám se...

Daniel ČECH, generální ředitel, sekce daní a cel, Finanční správa MF SR
Dobrý večer.

David BOREK, moderátor
Ptám se pana Čecha z ministerstva financí, jestli on bere slovenskou Kobru, tento slovenský tým, který je teď inspirací pro Českou republiku, jako nějaké novum, protože skutečně asi se nedá, asi se nedá říct realisticky, že by před vznikem Kobry nikdy nespolupracovali celníci, nikdy nespolupracovali policisté, nikdy by nebyli elitní detektivové, kteří vyšetřují velké kauzy. Co je tedy novinkou?

Daniel ČECH, generální ředitel, sekce daní a cel, Finanční správa MF SR

Tak z našeho pohledu, anebo z toho, co jsou naše zkušenosti, mohu říct, že ta novinka byla právě v tom, že ta spolupráce začíná o hodně dříve. To znamená, nečekalo se na výsledek daňové kontroly, nečekalo se na to, než finanční správa skončí své šetření, odevzdá případ policii, ale spolupracujeme s policií přímo od začátku, to znamená od toho samotného podezření až po vyšetření a následnou realizaci, která je už při ukončení daňové kontroly. Taky to platí i u celníků. To znamená, že to novum je hlavně v té velmi úzké spolupráci a výměny informací. Podstatné proto je, tak jako my poskytujeme informace policejnímu sboru, policejní sbor nám pomáhá při úkonech, které pro nás v té minulosti, když ta spolupráce nebyla taková úzká, byly o hodně těžké získat.

David BOREK, moderátor
Pane Krčmáriku, vy byste také třeba možná jako inspiraci pro Českou republiku varoval nebo upozornil na to, že reorganizace, podle pana Kalouska divoká reorganizace nebo vůbec vytváření nových složek v policejních orgánech, že alespoň zpočátku vede k jistým zmatkům, k jisté neefektivitě, nebo od počátku ode dne číslo jedna to fungovalo perfektivně?

Martin KRČMÁRIK, zást. ředitele, Národní kriminální agentura, MV SR
Děkuji za slovo. Tak od prvního dne to fungovalo, dá se říct, že vcelku dobře. Nakolik bylo to založené na pilotní projektu, který byl spuštěný v rámci Středoslovenského kraje, v Banské Bystřici, kde byly vytvořené nejlepší podmínky, nakolik tam bylo sídlo daňového ředitelství. Potom se to přeneslo na území anebo s působností pro celou republiku, za tím účelem vlastně vznikl i specializovaný útvar policie Národní kriminální agentura, kde v boji proti daňovým podvodům k tomu je určená národní jednotka finanční policie. Ale ta spolupráce spočívá hlavně v rychlé výměně informací, kdy se snažíme o realizaci trestního konání v souběhu s daňovým konáním, aby byl dosažený společný cíl, a to zabránění následku, jednoznačně abysme zabránili vyplácení neoprávněných nadměrných odpočtů, respektive abysme měli pod kontrolou vlastní daňovou povinnost, což je dnes téma číslo jeden, co se týká daňových podvodů, tedy daň z přidané hodnoty. Konkrétní spolupráce nastala při vytvoření podmínek hlavně společných pracovišť, pracovníků finanční správy a pracovníků policie. Pro účely policie, konkrétně pro finanční policii s působností pro jednotlivé expozitury máme určené jednotlivé konkrétní koordinátory, kteří jsou nám k dispozici kdykoliv, konkrétně v určených dnech jsou určení na pracoviště v prostorech finanční policie. Z policie jsou dodávané, dá se říct, aktuální informace operativně, hlavně co se týká rizikových osob a rizikových daňových subjektů, které jsou jedním, dá se říct, z nejdůležitějších kritérií při vyhodnocování anebo analýzy rizik nadměrných odpočtů. Na základě toho je potom určené, jsou určené jednotlivé případy, které jsou realizované finanční policií, a další spolupráce probíhá i v trestním jednání, tedy nejen v rámci odhalování, anebo dokumentování při správě daní.

David BOREK, moderátor
Kdybyste, pane Čechu, měl doporučit svým českým kolegům něco, na co si mají dát pozor, možná rada zkušenějšího, tedy systém, který už u vás pár let funguje, jedna věc, kterou byste třeba řekl, na to si dejte pozor, na to si dejte pozor ve chvíli, kdy zavádíte tým Kobra v České republice.

Daniel ČECH, generální ředitel, sekce daní a cel, Finanční správa MF SR
Já si myslím, že nám velmi pomohlo ten, nějaký to zainteresovaní těch nejvyšších představitelů nebo už policie nebo ministerstva financí, ministerstva vnitra, policejního prezidenta, kteří tomuto projektu dávali velmi velkou prioritu. A tím pádem i tato síla těchto slov se přenášela na nižší vrstvy, které tak jak řekl pan zástupce ředitele Krčmárik, je velmi důležitá spolupráce. To znamená v případě, že není efektivní komunikace, ta spolupráce nemůže fungovat, takže to zainteresování těch nejvyšších politických představitelů o tom, že toto je důležitá téma, je pro celý tým velmi důležité.

David BOREK, moderátor
Daniel Čech, Martin Krčmárik. Pánové, děkujeme, zdravíme na Slovensko, na shledanou.

Daniel ČECH, generální ředitel, sekce daní a cel, Finanční správa MF SR
Děkujeme, na shledanou.

David BOREK, moderátor
Pane ministře, exministře, ano, tak je možné se smát tomu, že někdo dělá škatulata hejbejte se. Ale ono přece v manažerském, v manažerské práci to přece občas tak je, že propojování týmů je docela důležitá věc.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Ne, prosím. Já to nechci nijak zlehčovat. My jsme se prostě od slovenských kolegů dozvěděli, že na Slovensku kdysi ta spolupráce mezi finanční, celní správou a policií nebyla dobrá a teď se zlepšila. Ale je otázka, jestli tahle situace platí pro Českou republiku, že ta spolupráce nebyla dobrá v České republice, že je potřeba ji dramaticky zlepšit. Možná ano, já se rád nechám překvapit, ale my jsme si opravdu nemohli stěžovat na spolupráci s policií a myslím si, že policie také ne. Ty případy koneckonců, kdy policie zajistila velké daňové podvody, vždycky začínaly spoluprací s finanční nebo celní správou. Ale já to nechci nějak zlehčovat. Uvidíme. Zatím mi to tedy připadá jako jenom větší marketing pro dosavadní stav, ale třeba budu překvapen. Vím o tom příliš málo, nebyl jsem u těch jednání, abych se k tomu mohl jednoznačně vyjádřit. Co bych tedy ale rád doporučil, protože o to jsem marně usiloval, celní správa jako správce spotřební daně má nejvíc problémů při operativě v terénu. A já bych velmi doporučoval a rád bych to podpořil, kdyby bylo možné na ni přenést některé kompetence orgánů činných v trestním řízení právě při zajišťování důkazů. To si myslím, že by velmi prospělo spolupráci mezi policií a správcem daně.

David BOREK, moderátor
Exministr financí za TOP 09 Miroslav Kalousek. Děkujeme, že jste přišel do Událostí, komentářů. Na shledanou.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, bývalý ministr financí /TOP 09/
Na shledanou. Děkuji za pozvání.

David Borek

ČT24, 28. 5. 2014, pořad: Události, komentáře

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme