Gazdík: Reformní úkoly jsou výzvou, která stále leží před námi

Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem

6. 6. 2011

Úkol před stranami vládní koalice zůstává i nadále. Už tento týden se do Poslanecké sněmovny dostávají návrhy reformních zákonů. Naším hostem i proto je znovuzvolený předseda hnutí Starostové a nezávislí, předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů Petr Gazdík. Dobrý den, vítejte.

Hezké dobré odpoledne vám i posluchačům.

Včera večer opět jednala K 9. Zdá se, že zítra se opět sejdete. Ten nekonečný seriál zítra skončí s nějakým výsledkem. Nebo se opětovně objeví nějaký fígl a budete se i nadále rádi potkávat?

Pane redaktore, udivujete mě, vy víte víc než já. Já vůbec nevím o tom, že bychom se zítra měli sejít. Kromě toho, že se zítra schází Poslanecká sněmovna. Přiznám se, že tomu, co řeší naši koaliční partneři ODS a hlavně Věci veřejné jsem už dávno přestal rozumět. Omlouvám se tímto vám i posluchačům, že tomu nemohou oni rozumět, protože ani já jako účastník koaličních devítek tomu příliš nerozumím. Mrzí mě to ...

Nerozumíte těm slovům nebo těm obratům, které se tam dějí?

Nerozumím jak některým slovům, tak těm obratům, které se tam dělí. Já si myslím, že politika má být srozumitelná a tak trošku předvídatelná. V politice byste měli jít buď doleva, doprava nebo rovně a o tom to rozhodování bývá. Ale dá se předvídat jeden nebo dva tahy dopředu. U Věcí veřejných bohužel nic takového nefunguje.

A v čem je problém těch K 9, když říkáte, že politika, nebo politika je věc veřejná, měla by to být služba veřejnosti. Očekával bych, že těch 9 ctihodných mužů, případně dam, pokud se tam na K 9 vyskytují, budou řešit právě blaho svých voličů. Ono to tak nefunguje?

Teď jste pojmenoval věc, kde je ten zásadní rozdíl. Naše politická strana a myslím, že i strana ODS se snaží o blaho voličů, které bylo dojednáno v koaliční smlouvě, kde konkrétní věci z programů jednotlivých stran se nějakým způsobem pronikly. Jestli jste si povšiml, tak Věci veřejné měly nedávno konferenci a na té konferenci řešily svoje problémy. Řešily problémy svojí strany, řešily problémy svého programu, řešily problémy, které si samy vytvořily, respektive, které pronikly nějakým způsobem na veřejnost. A ty, ty ostatní koaliční strany tomu nerozumí, pouze bohužel na nás Věci veřejné ty problémy přenáší.

Tak, Starostové a nezávislí ...

My za to platíme ohromnou cenu.

... měli sněm teď v sobotu. Vy jste se věnoval celospolečenským tématům a věcem, které mají přesah. Nebyly to pouze vnitrostranické záležitosti. Ale zpátky ...

Pánbůh zaplať za to.

... zpátky ještě k tomu jednání na K 9. Ono to zvnějšku může vypadat tak, že na jedné straně stojí Věci veřejné, na straně druhé pak občanští demokraté. Protože primárně tam Věci veřejné mluví v současné chvíli o personálních výměnách, hlavně ministrů za Občanskou demokratickou stranu. Nešlo by logisticky zařídit v tuto chvíli to, že vy jako zástupci TOP 09 byste nechali Věci veřejné a ODS samotné, ať si to mezi sebou vyříkají a až posléze jednat o těch potřebných reformách? Zítra začíná Poslanecká sněmovna.

Nic víc bych si nepřál, nicméně ...

Proč to neuděláte? Proč se společně s Miroslavem Kalouskem a Karlem Schwarzenbergem nezvednete a neřeknete to svým koaličním partnerům?

Koalice je svazek, kde jsou v tomto případě 3 partneři. A ...

Teď to vypadá ale, že svým způsobem tam jakoby stojíte bokem.

Ano, stojíme bokem problémů našich koaličních partnerů, jejich skandálů a různých, různých, různých vzájemných sporů. Na druhou stranu prostě to dojednání, ta koalice funguje ve 3 partnerech. A nás to sice znechucuje, a věřte mně, že mě to znechucuje mnohem víc než vás, už proto, že značnou, trávím tím značnou část svého mála volného času, o který ochuzuju rodinu a ten čas strávený mi přijde naprosto prázdný, hloupý a zbytečný.

A ten dojem, který máte vy, pokud sdílíte tedy rozhovory, tak máte pouze vy jako zástupci TOP 09 nebo se na něm shodujete i s koaličními partnery, že to je čas marněný, prázdný, k ničemu?

Nebavil jsem se s ostatními koaličními partnery jak, jak citově nebo psychicky prožívají tady ty chvíle. Nicméně na všech, na všech z nich je vidět, že ty hry, které se tam hrají ...

Tak proč to děláte, když sami říkáte, a sám jste ostatně na sněmu teď v sobotu mluvil s řadou starostů, kteří říkají, už dost, ta míra je rozhodně za hranou. Už nechceme něco podobného zažívat. Proč to tedy nadále absolvovat?

Já si myslím, že ta, ta hrana, na té hraně už jsme. Možná jsme i jemně za hranou tou trpělivostí, který jsme vůči Věcem veřejným projevili. Já myslím, že zítra začíná Poslanecká sněmovna a je, teď už opravdu čistě na rozhodnutí strany Věci veřejné, jestli v té koalici chce pokračovat, nebo v ní nechce pokračovat.

Říkáte, že je to za hranou. Pedro Almodovar natočil už před lety film Ženy na pokraji nervového zhroucení. Možná by se to dalo parafrázovat na muže. Co dělají muži, politici na pokraji nervového zhroucení? Co tedy případně, když jste za hranou, může následovat?

Snaží se krotit své vášně a snaží se ...

Už, už jste za hranou, už nekrotíte.

Já myslím, že pořád ještě, ještě, ještě krotíme. Protože kdybych tady měl, jako že nemůžu, jako že jsem dal slib, jaksi přednést všechno, co na, co se na té koaliční, koaliční devítce jaksi projednávalo, tak myslím, že by to veřejnosti poskytlo komplexní obraz, jak, jak vypadá takové jednání za hranou.

Tak, jsou nejrůznější nahrávky, takže veřejnost už si mohla udělat obraz, jak to ve vysoké politice také chodí.

Já se omlouvám, naše strana není ta, která si kohokoliv nahrává. Já jsem si nikdy nikoho nenahrál, ani se k tomu nechystám.

To je pravda, Miroslav Kalousek, který je teda součástí partnerské organizace také nikoho nenahrával, posléze mluvil o mystifikaci. Ale když se vrátíme k tomu trojkoaličnímu rébusu a problému, tak vy jste Věcem veřejným vzkázal, že by si měly uvědomit, v jaké situaci se koalice i kvůli nim a jejich skandálům ocitla. A že by si neměly klást přemrštěné požadavky. Ale co ony přemrštěné požadavky ze strany Věcí veřejných v tuto chvíli jsou? Oni říkají, my chceme 4 křesla ve vládě, což ostatně deklaruje koaliční dohoda. Říkají, premiér slíbil, že dojde k nějaké změně v rámci toho kabinetu. Tak co je ten přemrštěný požadavek?

Já nemám nic proti tomu, aby Věci veřejné měly 4 křesla ...

To říkáte všichni. Mají na to nárok.

... v koaliční vládě. Oni na to mají nárok. Oni dostali a dohodli jsme se na nějaké nabídce. Promiňte ...

Tak co je přemrštěný požadavek? To, že za Věci veřejné ...

Já jsem od Věcí veřejných neslyšel žádný, přemrštěný požadavek je třeba to, že by Věci veřejné měly mít ministerstvo vnitra nebo ministerstvo spravedlnosti. To je podle mě přemrštěný požadavek. V čase, kdy se ta strana potýká s vlastními velkými skandály, kdy je, kdy je tady elementární podezření z toho, že ta strana je financována korupčně nebo minimálně podivně. Policie prošetřuje pana poslance Babáka, objevily se tady skandály pana poslance Chaloupky, který přes svého asistenta financoval tu stranu. A mohl bych jmenovat další, další věci. Tak v tomto čase, pokud ta strana přijde s požadavkem, že chce ministerstvo spravedlnosti či ministerstvo vnitra, tak to považuju za přemrštěný požadavek.

Na druhou stranu není to tak, že vyděračský potenciál strany dvou V se v tuto chvíli zvyšuje? Protože bez nich ODS a TOP 09 ve sněmovně nemají většinu. Jiná vládní koalice se v tuto chvíli nějak nerýsuje a předčasné volby si už třeba jenom proto, že by vyšly zase na miliardu korun, asi nepřejete.

Samozřejmě, že si nepřejeme předčasné volby. Z toho důvodu, že si hlavně myslím, že předčasné volby by příliš nic nevyřešily. Na druhou stranu, pokud to bude jedno jediné řešení, pokud se ve vládní koalici nenajde elementární shoda, no, tak budou předčasné volby, to je samozřejmě legitimní postup.

Mluvíme-li o těch požadavcích, tak včera jeden z požadavků Věcí veřejných v České televizi nastínila předsedkyně poslaneckého klubu nejmenší vládní strany Karolína Peake, podle které je skutečně na místě spojit hlasování o reformách s vyjádřením důvěry současné vládě.

Dodržení slibu o hlasování o důvěře vládě v souvislosti s reformními zákony určitě vyžadovat budeme. Ne všechny zákony proreformní balíček jsou připraveny. Náš zákon o zadávání veřejných zakázek připraven je, stejně tak je připravena i první část reformy zdravotnictví, kterou jsme uzavřeli na K 9 v úterý. Takže určitě by bylo možné alespoň s těmito zákony hlasování o důvěře spojit.

Počítáte, že k tomu slibu, který premiér Petr Nečas dal, vládní koalice skutečně dostojí, nebo je riziko opozičních obstrukcí pro vás tak velké, tak silné, že nebudete chtít riskovat, že by třeba ten zákon, se kterým by vláda spojila hlasování o důvěře, se tři měsíce nedostane na pořad jednání sněmovny?

Přesně. Předně technicky to tady nikdo ještě neprovedl. Ještě nikdy se nestalo v českém ...

Může být první.

... v českém parlamentu, že by, že by vláda spojila s nějakým zákonem svoji důvěru. Jedna další věc, požadavkem Věcí veřejných, aby to bylo víc zákonů. Já v současné době nemohu mluvit za vládu. Já nejsem představitel vlády, já jsem představitel poslaneckého klubu. A já nevím, jakým způsobem technicky to chce vláda udělat tak, aby se to do 3 měsíc stihlo. Jestli to má více, být více zákonů. Bohužel jsme se na koaličních jednáních nedozvěděli od pana premiéra, ani partneři z Věcí veřejných zatím jako nepředložili nějaký faktický konkrétní postup, jak, jak by takovou věc chtěli učinit. Takže já v tomto směru očekávám, že pan premiér se s Věcmi veřejnými domluví a řeknou, jak fakticky tuto věc chtějí, chtějí jaksi ...

Tedy v této záležitosti je podle vás na tahu premiér a měl by být výrazně aktivnější?

Měl by být v této věci výrazně aktivnější. Hlavně si nedovedu představit, že by, to má být trochu větší proces než to, že si představím, že, že ve sněmovně bude ten zákon prohlasován většinou 65 ku 64 například. To asi nevím, jestli by, jestli by touto prostou většinou svědčilo o tom, že ta vláda má důvěru. Takže je na právnících Úřadu vlády a dohadování mezi panem premiérem a stranou Věci veřejné, jakým konkrétním technickým způsobem si to představují.

Vám je to jedno, vy do toho hlasování případně jste ochotni jít? Jako TOP 09.

Samozřejmě, my jsme ochotní do toho hlasování jít. Je to opravdu pouze technická otázka a dohoda mezi, mezi nimi.

Už jsme zmínili, že zítra do sněmovny po roce dorazí klíčové reformy. Daňová, důchodová, sociálních dávek nebo třeba také nový občanský zákoník. Po tom všem, čeho jsme byli v uplynulých měsících a týdnech svědky, stále věříte tomu, že stávající trojkoalice tyto normy dokáže v parlamentu prohlasovat? Nebo ta vaše zkušenost hlavně s Vítem Bártou a Věcmi veřejnými je taková, že už když se na něčem domluvíte, tak se stále hledá ještě nějaký ďábel v dalším detailu a že se pořád a pořád oddaluje to konečné hlasování, a proto se bojíte toho, že nakonec k tomu hlasování nedospějete?

Věci veřejné, co se, co se týká jako spolupráce ve sněmovně, tak po ten rok byly ve sněmovně stabilním partnerem a, jak jste si jistě povšimli, tak ve sněmovně nedošlo k žádnému problému při schvalování zákonů. Ty problémy nastávají na nejvyšší politické úrovni, a to jsou, to jsou, to jsou vztahy ve vládě, to jsou konkrétní skandály konkrétních lidí ve Věcech veřejných.

Takže když se pojede ...

Já za sněmovnu mohu říct, že Věci ...

... tak ve sněmovně žádný problém a máte šanci to prohlasovat, problém je pouze při jednání těch nejvyšších špiček?

Problém je pouze před, mezi nejvyššími špičkami. Já mám mnohdy pocit, že některé handrkování na koaliční devítce o konkrétních technických věcech s sebou supluje něco úplně jiného. Že my se sice bavíme o plombách například, nebo o spoluúčasti ve zdravotnictví, ale ten problém je někde úplně jinde a tou debatou, která se vleče hodiny ...

A kde je ten problém?

V nespokojenosti Věcí veřejných z jejich nenaplněných ambicí, z fungování ve vládě, z jejich vlastních skandálů. Tam ...

Té strany, nebo konkrétních jedinců?

Té strany i konkrétních jedinců.

A kterých jedinců?

Já myslím, že to lze vyjmenovat. Já už jsem tady jmenoval některé jedince, kteří ve Věcech veřejných měli své skandály, ať je to pan Babák, pan Chaloupka, pan Bárta a další. Já myslím, že to, to, pane redaktore, vy i národ tady ty věci znají.

Říká předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů Petr Gazdík, který je dnes hostem Studia Česko. Velkým tématem, které se navíc bytostně dotýká měst a obcí, je majetkové vyrovnání státu s církvemi. Časový harmonogram nastínil ministr kultury a nově tedy místopředseda Starostů a nezávislých Jiří Besser. Besser: „Nyní je tah na straně církví. Všichni členové všech komisí budou připraveni i po dobu prázdnin. A byli bychom velice rádi, abychom dostali stanovisko k našemu návrhu od církví a náboženských společností do konce července.“

Co města a obce? Jsou s tím návrhem vládní komise srozuměny? Nebo máte s něčím problém?

Ty města a obce jsou samozřejmě s tím srozuměny. Mimo jiné teď na sněmu Starostů a nezávislých pan ministr Besser ten, ten návrh velmi, velmi vysvětlil. A my principem elektronické demokracie se všemi zásadními věcmi, které zástupci Starostů a nezávislých ve sněmovně prosazují nebo ve vládě prosazují, tak své starosty seznamujeme. Takže oni jsou, oni jsou, oni jsou informováni.

A je to tak, že v tuto chvíli, protože ten zablokovaný majetek, to už jsou dlouhé roky, v tuto chvíli jste ochotni kývnout na cokoliv, hlavně aby už se něco stalo?

Ne, ne, ne. Ne, rozhodně nejsme ochotni kývnout na cokoliv. Na druhou stranu ten problém je potřeba řešit, protože tady vzniknou obrovské ztráty. Každá obec dle stavebního zákona má mít do roku 2015 nový územní plán. My nechceme, územní plán není věc, která stojí úplně málo peněz a která se tvoří úplně krátký čas. My nechceme tvořit územní plány obcí a měst s bílými místy, které budou znamenat církevní majetek. Pokud už se taková věc dělá a stojí, stojí stovky milionů korun v České republice, tak bychom se měli pokusit o to, aby ta věc byla vyřešena, aby na těch bílých místech, které v současné době v územních plánech znamenají církevní majetek, tak aby už byly konkrétní projekty, aby ty, ty plochy byly určený ke konkrétním účelům. To je náš, náš zásadní požadavek. Co se týká toho návrhu jako takového, vidím ten návrh jako, jako rozumný kompromis a věřím, věřím, že na něm najdeme shodu i s opozicí i s církvemi.

Tak není úplně jisté, že návrh vládní komise církve přijmou. Arcibiskup Dominik Duka naznačil, že nad návrhem, který je ze strany státu rozhodně výrazně úspornější než ten předložený vládou Mirka Topolánka, církve jásat nebudou. Duka: “Ze strany církví a náboženských společností je ta motivace různorodá. Protože z velké části mnozí, to jde napříč i jednotlivými církvemi, jsou zčásti spokojeni se situací tak, jak je. Ale jsou druzí, kteří si uvědomují, že je to řešení provizorní.“

Co se týče financí, tak teď by mělo jít o 59 miliard korun. Předtím to bylo 83 miliard. Ale je už třeba jasné, jak to bude financováno? Samozřejmě, ono to nemůže být financováno jednorázově, teď se mluví o 30 letech, v minulosti to bylo až 60 let. Ale, jak to bude, když v tuto chvíli se šetří a Miroslav Kalousek třeba říká, pokud neprosadím na příští rok rozpočet s deficitem do 105 miliard korun, tak odstoupím.

Samozřejmě, že ty úspory se musí hledat. Musí se hledat nejvíce na straně boje proti korupci, protože český stát.

A co jinde? Co třeba to vaše věčné téma těch nejrůznějších dotačních titulů? Nebylo by na místě tyto peníze rozpustit třeba na majetkové vyrovnání státu s církvemi?

Pane redaktore, je škoda, že média o tom příliš neinformují. Ale třeba na tom, my se, nebo já osobně se snažím už 6 let, a samozřejmě mnozí další také, o nastavení systému v rozpočtovém určení daní a v představeném návrhu, který pan ministr Kalousek představil, se 7 miliard korun ročně přesouvá z jednotlivých národních dotačních titulů, kterých je v současné době 476 a které jsou rozdělovány netransparentně, velmi byrokraticky a patrně i s velkým korupčním potenciálem, tak tyto peníze se přesouvají do systému rozpočtového určení daní a půjdou za občanem přímo do rozpočtu obcí a měst. Myslím, že větší protikorupční opatření zatím v České republice nebylo učiněno.

Tedy, ještě se vrátím zpátky k tomu tedy, kde najít ty peníze pro ty církve?

Já nejsem ministr financí této země, já věřím, že pan ministr financí ...

Ale jste nadřízeným ministra financí, který se nově stal členem nejužšího vedení Starostů a nezávislých. Mohl byste mu poradit.

Já se necítím být odborníkem na všecko. Nejkrásnějším, nejchytřejším a nejvzdělanějším a nej..., být lepším odborníkem než je ministr financí. To se opravdu necítím. Budu s ním rád o té věci diskutovat, ale necítím se být schopen panu ministrovi financí odborně a zodpovědně poradit.

A když už jste to, když jste to tedy zmínil, tak na sobotním sněmu Starostů a nezávislých vystoupil Miroslav Kalousek s tím, že 4 největším městům v rámci změny rozpočtového určení daní ubude, nebo podle toho návrhu by mělo ubýt 5 miliard korun. A ty by měly dostat menší obce a města, aby došlo k jakémusi narovnání, kdy z toho současného 4,5 násobku by se mělo jít na nějaký trojnásobek rozdílu. V této záležitosti se dá ale očekávat poměrně ostrá debata a lobbing. Máte třeba alespoň od vašich partnerů z TOP 09 slíbeno, že tu změnu podpoří? Nebo i v rámci TOP 09 se o tom ještě bude debatovat?

Samozřejmě, že se o tom bude debatovat, nicméně TOP 09 určitě tu změnu podpoří. Protože ta změna nastavuje systém. Vy jste příliš nesprávně uvedl, že se jedná o problém mezi těmi 4 největšími městy a malými ...

Tak, ono to tak podávají.

... malými, malými obcemi.

Ono je tady přes 6 tisíc obcí v Česku, které se cítí ...

Pane redaktore, ne vše, co v médiích je podáváno, jest pravdou. Nicméně ten hlavní problém je mezi statutárními městy. Zatím nikdo nedokáže odůvodnit ten nesystém, proč občan Českých Budějovic je dvakrát méně hodnotný než občan Plzně. Nikdo nedokáže odůvodnit, proč ...

Finančně.

... proč Liberec je asi sedmé největší město a z rozpočtového určení je až 15. největší město v pořadí, v pořadí. My chceme nastavit systém. Ten problém je v tom, že Brno, Ostrava, Plzeň byly před 10 lety ještě okresy. A se zrušením okresů, které okresy měly vlastní rozpočty, okresní shromáždění, tak ty peníze byly přesunuty do rozpočtů magistrátů těchto měst. Což se nikde jinde nestalo. Okres například Uherské Hradiště, město Uherské Hradiště nezískalo rozpočet okresního shromáždění, okresu Uherské Hradiště. A tím tyto města neodůvodněně 10 let pobíraly nadměrné peníze. My pouze to, co děláme, tak tyto města zařazujeme do systému všech ostatních měst. Nebo ten návrh je tam zařazuje. Doposud oni byli vyjmuty z toho systému a měli neoprávněné privilegia. Myslím, že ten návrh je velmi systémový a díky němu začnou rozpočty obcí a měst dýchat s rozpočtem státu.

A je reálné, že projde? Protože třeba podle nejrůznějších sondáží až třetina poslaneckého klubu občanských demokratů s tím rozhodně má problém a nehodlá ten návrh podpořit.

V tom případě klub občanských demokratů jasným způsobem poruší koaliční smlouvu, ve které je jasně napsáno, a pan premiér mně osobně na to podal ruku, že tato koalice se bude snažit o to, abychom dosáhli evropského, evropské úrovně financování a rozdílu mezi samosprávami. Evropské, evropský rozdíl v současné době je Česká republika rozdíl mezi nejmenší obcí a hlavním městem Prahou činí 4,5 násobek. V Evropě je běžné dvou až třínásobek. Tento návrh upravuje ten rozdíl na trojnásobek, což je součástí koaliční smlouvy. Takže věřím, že panu premiérovi se, se podaří přesvědčit i své poslance na to, že toto je skutečně systémový tah, který jako zavede do rozpočtového určení daní systém.

Je třeba i toto důvod, proč by se měla stávající vládní koalice podle vás udržet právě proto, že v  této záležitosti, nebo tato záležitost je zmíněna v koaliční smlouvě?

Těch záležitostí, kvůli kterým by se ...

Je samozřejmě vícero, ale ptám se na tuto konkrétní.

Ano, pro mě určitě ano, pro mě je to jeden z důvodů, proč by se ta koalice, koalice měla udržet.

Posloucháte Studio Česko, dnes s Petrem Gazdíkem, znovuzvoleným předsedou hnutí Starostové a nezávislí. A také předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů. Vy jste v sobotu na sněmu znovuzvoleným šéfem strany stal se. Krýt záda ve vedení by vám měli v následujících letech místopředsedové Hana Štěpánová, Stanislav Polčák a Jiří Besser. Ale neukazuje se, že zde dochází k určité transformaci, když stále mluvíte o tom, že jste stranou starostů, zastupitelů, podle těch vašich stanov, že v nejužším vedení strany jsou 3 poslanci, z toho 1 ministr a 1 šéf poslaneckého klubu?

Já se omlouvám. Já jsem místostarostou své obce, paní Štěpánová je starostkou své obce, mimo jiné starostkou Vesnice roku 2007 Pardubického kraje.

Jste také předsedou poslaneckého klubu, Jiří Besser je ministrem.

Jak pan Polčák, pan Polčák byl donedávna místostarostou obce Vysoké Pole a pan ministr Besser byl donedávna starostou Berouna. Takže já si myslím, že je to celkem velmi reprezentativní sestava lidí, kteří mají elementární zkušenosti s fungováním samospráv.

Členem vedení Starostů a nezávislých s hlasovacím právem, což je důležité zmínit, se stal také nově místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. K čemu to bude dobré?

Miroslav Kalousek se stal členem předsednictva Starostů a nezávislých dle našich nově schválených stanov, takzvaně z titulu funkce. Strana TOP 09 má právo dle nově změněných stanov si nominovat, nominovat 1 člena do předsednictva TOP 09 s hlasovacím právem.

K čemu to bude dobré?

K propojení těch dvou stran, k tomu, že nic vzájemně před sebou jaksi nezatajujeme, že ty strana TOP 09 a hnutí Starostů a nezávislých jsou skutečně partnery a jsou dvěma stranami téže mince.

A chcete po TOP 09 žádat, aby také měnila své stanovy? Vy sice chodíte na jednání, ale nemáte to hlasovací právo. Chcete, aby došlo k reciprocitě?

Jednáme o tom se stranou TOP 09, ano, bylo by to vhodné, kdyby došlo k reciprocitě. Na druhou stranu tím, že strana TOP 09 je stranou a nemá kategorii registrovaný příznivce, tak jak ji mají Starostové a nezávislí, tak ta, ta změna bude poněkud obtížnější z hlediska stanov. Nicméně myslím, že i strana TOP 09 se o to bude snažit pokusit. Ale i v současné době jsem předseda jejího poslaneckého klubu, a byť nemám hlasovací právo na předsednictvu, tak myslím, že kolegové z předsednictva TOP 09 můj názor při svých hlasováních respektují a zatím nemohu říct, že za ten rok by došlo k jakémukoliv konfliktu.

A do budoucna stále půjde o dvě strany jedné mince? Neuvažujete o splynutí do jednoho těla a duše?

Pane redaktore, já jsem politik, nikoliv jasnovidec. Zatím o tom neuvažujeme.

No, spíš se ptám, jaké jsou vaše vize. Jestli o to je zájem nebo ne?

Myslím, tento způsob, způsob vzájemné spolupráce je, se velmi osvědčil a myslím, že takhle je to dobře. Není důvod uvažovat o dalším propojení.

To bylo Studio Česko. Dnes s předsedou hnutí Starostové a nezávislí Petrem Gazdíkem. Děkuje, že jste přišel a někdy příště opět na slyšenou.

Děkuju za pozvání a budu se těšit. Hezké odpoledne vám i posluchačům.

Ondřej Černý

Český Rozhlas - Rádio Česko, 6. 6. 2011

Štítky
Osobnosti: Petr Gazdík
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme