Cempírek: Nový registr vozidel

Rozhovor s poslancem Václavem Cempírkem

26. 7. 2012

 

Jan BUMBA, moderátor

Nový registr vozidel se možná do zítřka rozběhne. Podle zpráv, které máme k dispozici dnes fungoval jen někde o něco pomaleji možná. Bude to ale stačit k tomu, aby se v křesle ministra dopravy udřel Pavel Dobeš? Konečné slovo bude mít samozřejmě premiér, ale dost zásadní informaci v tomto směru dnes zveřejnil přípravný výbor strany Lidem, kterému šéfuje vicepremiérka Karolína Peake. Je totiž cituji: ,,Hluboce nespokojený se způsobem jakým se pan Dobeš celé věci chopil." Na lince je nyní dopravní expert Stanislav Huml, poslanec ČSSD, kam přešel z Věcí veřejných, dobrý den.

Stanislav HUML, dopravní expert

Dobrý den.

Jan BUMBA

A další odborník na dopravu poslanec TOP 09 Václav Cempírek, vítejte. Dobrý den.

Václav CEMPÍREK, poslanec, TOP 09

Dobrý den.

Jan BUMBA

Pánové nejprve. Myslíte, že situace dozrála k rezignaci ministra dopravy, pane Humle?

Stanislav HUML

Podle mého soudu ano. Já si myslím, že Karolína Peake to má srovnané v hlavě správně. To, že ten registr byl spuštěnej tímto způsobem byla fatální chyba. Po prvních 3 dnech, kdy to kolabovalo, a kdy to nefungovalo tak jak mělo, tak to měl ministr stopnout. Bylo to příliš na rychlo udělané, bez výběrového řízení. Je to, je to systém, který je dneska funkční jen tak z 50 %. Já říkám, že dneska funguje na půl plynu a je to, protože ve své podstatě dnes nebyl úřední den a já už jsem strašně zvědav, co to udělá v pondělí, kdy to zase dostane plnou zátěž.

Jan BUMBA

Pane Cempírku i vy by jste použil slova o fatální chybě, a také by jste se vyslovil pro rezignaci ministra dopravy?

Václav CEMPÍREK

Já bych určitě tak tvrdý nebyl. Myslím si, že ministr dopravy tady nenese nějakou významnou odpovědnost za nefunkčnost toho systému. Firma byla nějakým způsobem vybrána pro řešení centrálního registru vozidel, tam já nejsem obeznámen jak to výběrové řízení probíhalo, ale plně tady vidím odpovědnost na té firmě, která do tohoto projektu šla. Je to zcela nový projekt, který je výrazně na vyšší úrovni než byl stávající systém registrace vozidel. To znamená, že daly se tady ty potíže očekávat, ale neočekával bych je až v takto širokém rozsahu jak se objevovaly.

Jan BUMBA

Když, nezlobte se, že jsem vám skočil do řeči, ale pane Cempírku chtěl jsem se zeptat na to, když mluvíme o odpovědnosti ministra, jestli jsem to správně pochopil tak podle vašeho soudu nemůže být ministr odpovědný za potíže s počítači, ale má přece politickou odpovědnost.

Václav CEMPÍREK

Má politickou odpovědnost, ale byla vybrána firma, která se přihlásila teda do tohoto řešení toho projektu a podle mě plně je v kompetencích té firmy a ta musí udělat maximum pro to, aby ten systém fungoval. Tam když se vymění ministr tak systém bude fungovat stejně. To nikdo nezlepší. A v dnešní, v okamžicích už ten systém pracuje více než 3 týdny. Sice s nějakými problémy, ale do toho systému byla vložena řada dat, která by přišla v niveč. Tady ten krok zpátky už není, tady se musí dořešit bezchybovost toho systému. To je jediné co se musí provést a tady ministr musí být důrazný na tu firmu a ta firma, i kdyby na tom měla vykrvácet, lidově řečeno, tak musí si najmout třeba jiného experta, který teda to dotáhne, že ten systém bude funkční.

Stanislav HUML

Pane Humle ještě k zodpovědnosti ministra, není to opravdu prostě technický problém, za který odpovídají buď podřízení a nebo ta dodavatelská firma? Mělo by to jít za ministrem?

Stanislav HUML

Ono to je bezesporu technický problém a bezesporu to je problém té firmy ten nepopírám. Ale politická odpovědnost ministra je, když viděl na začátku samém, že ta firma to nezvládla, že ta firma evidentně na to neměla, aby to dělala, tak to měl zarazit. Teď už to ani dost dobře nepůjde, to má pan Cempírek pravdu, protože tam je spousta nových dat a jakékoliv vracení se zpátky k tomu starému registru je špatně. Ale na ten registr jsou navázaný jiné činnosti. Na tom je navázána policie, která bude kontrolovat vozidla v provozu, a když si dnes vylustruje auto při kontrole a zjistí, že to neni Trabant, ale je to Mercedes tak z toho bude velký problém a dnes se například stalo, že chtěli vyměřit pokutu za odtažení auta a zjistili, že ten vůz je napsán na člověka, který ho v životě neměl. Ten problém je v migraci dat, což je technický problém a ta firma evidentně tu migraci dat, tedy přesunutí ze starého registru do nového, tak to nezvládla.

Jan BUMBA

Jste pánové poslanci oba, takže jste lidé odpovědní svým voličům. Jste proto, aby občané, kteří nemohli vyřídit registraci kvůli chybujícímu registru žádali o kompenzace, byť by to mělo znamenat nějakou zátěž pro stát a tedy daňové poplatníky? Pane Cempírku?

Václav CEMPÍREK

Já si myslím pro stát to v žádném případě nemůže znamenat žádnou kompenzaci. Tady jednoznačně v tom je privátní firma a ti poškození občané se musí obracet k té privátní firmě prostřednictvím ministerstva dopravy. To ministerstvo dopravy tady musí jednoznačně stát za těmi klienty, kteří do toho centrálního registru přišli a nebyli obslouženi a toto musí být vyřešeno jinak si to já nedokážu přestavit, ale nemůže to jít za státem, musí to jít za tou firmou.

Jan BUMBA

Pane Humle jste jednoznačně zastáncem toho, aby lidé dostali kompenzace, odškodnění za potíže?

Stanislav HUML

Samozřejmě. Lidé musí dostat kompenzace, musí dostat za chybu odškodnění, ale já bych byl trošku skeptický v tom, že to nepůjde za státem, protože tady už je zase ta odpovědnost ministra, že bude hrozně důležité jakým způsobem je napsána ta smlouva s tou firmou, která, která ten registr připravovala a ono to vypadá, že dokonce ani v popisu té smlouvy není, že by vlastně měli připravovat registr, oni dělají pouze softwarovou podporu a takže to je ta odpovědnost ministra, že tam je velmi podivná, jaksi podivné to právní zázemí.

Jan BUMBA

Děkujeme pánové oběma za rozhovor. Poslanec ČSSD Stanislav Huml, na shledanou.

Stanislav HUML

Na shledanou.

Jan BUMBA

A poslanec TOP 09 Václa Cempírek, na shledanou.

Václav CEMPÍREK

Na shledanou, hezký večer.

Český rozhlas 1 - Radiožzrnál, 26. 7. 2012

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme