Blanka se propadá. Ale co pěší?

Komentář senátora Bedřicha Moldana

21. 7. 2010

Média věnují velkou pozornost již třetímu propadu tunelu Blanka, což poněkud zakrývá další problémy hlavního města a některých jeho částí. Mohutné budování dopravních staveb s přinejmenším diskutabilní výší nákladů nemusí vždy přinést vyšší kvalitu života. Ba právě naopak. Přesvědčují se o tom hlavně pěší a cyklisté i lidé bydlící v blízkosti výstavby.

Výstavba megalomanského projektu tunelu Blanka s jeho neobyčejně náročnými křižovatkami přispěje k tomu, že například Praha 6 se stane výrazně tranzitní čtvrtí. Existuje zde snaha všechno podřídit dopravě a její plynulosti. Složité dopravní uzly, které se nyní staví na Malovance, Prašném mostě a v oblasti Špejcharu spíše připomínají největší americké křižovatky z doby před padesáti lety, přitom v USA tento koncept již dávno opustili.

Dlouhé trvání stavebních prací velmi zatěžuje životní prostředí a jejich rychlé dokončení zřejmě není prioritou. Křižovatka na Malovance se staví už třicet let a hotova nebude nejméně ještě další tři roky.

Obtěžování hlukem, prašností a znečišťováním vozovek dosahuje neúnosné míry. Zejména obyvatelé v blízkosti stavební činnosti jsou vystaveni mimořádnému stresu, který, jak se zdá, nemá konce. Připadá mi, že se zapomnělo na všechno ostatní mimo auta. Probíhající výstavba křižovatky na Malovance, kde chodci prakticky nemají možnost slušně a bezpečně přecházet některé rozpracované úseky, je důkazem toho, že lidé, kteří chtějí jít pěšky, jako by pro projektanty vůbec neexistovali.

Platí to samozřejmě i o cyklistech: současná výstavba cyklostezek je zcela nedostatečná a jejich vedení často vzbuzuje rozpaky. Proč se na pěší více nemyslí? Proč se nebudují jednoduché, přitom esteticky ztvárněné a v zásadě levné můstky a jiné přechody pro chodce? Jak se pěší člověk dostane třeba z Vítězného náměstí na Hrad? Je na to pamatováno jinak než prostřednictvím 150 m dlouhého (a pravděpodobně nebezpečného) tunelu?

Tyto otázky magistrát zatím ignoruje. Domnívám se však, že lidé je budou chtít zodpovědět nejpozději do podzimních voleb, potom už bude pro současné vedení magistrátu pozdě.

Bedřich Moldan

Právo, 21. 7. 2010, Rubrika: Komentář, Strana: 6

Štítky
Osobnosti: Bedřich Moldan
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme