Besser: Na podporu filmařů vybojuji v rozpočtu půl miliardy

Rozhovor s ministrem kultury Jiřím Besserem

3. 7. 2011

Václav MORAVEC, moderátor

Slibem neurazíš, říká se. A tak si filmaři v uplynulých letech vyslechli desítky slibů o vzniku nového zákona o kinematografii. Premiéři českých vlád i ministři se tak proslibovali dvacetiletím, ve kterém žádný nový zákon o kinematografii nevznikl. Český filmový průmysl se tak řídí pravidly stanovenými na začátku devadesátých let. A filmaři? Ti točí a poslouchají další sliby.

Saša GEDEON, režisér /8. 6. 2011/

Já jako tvůrce, jako umělec můžu samozřejmě se postavit na takové to humanitní až humanistické stanovisko, že kinematografická tvorba není obchod, ale je to investice do kulturní úrovně národa. Pravda je ovšem taková, že kinematografie obchod je a nedostatečně ošetřenej, nedostatečně správně promyšlenej, propracovanej, je to vlastně jakési nedochůdče.

Václav MORAVEC

Většina českých ministrů kultury slibovala v uplynulých 20 letech filmovému průmyslu jasná a průhledná pravidla financování. Tady byla jedná ze součástí úplně nového zákona o kinematografii. Pracovních návrhů zákona však bylo v uplynulých 20 letech víc než ministrů kultury. Současný ministr Jiří Besser přišel do úřadu také se slibem vzniku nového zákona o kinematografii. Slib ovšem zůstal zatím slibem. Nadějí je to, že Nečasův kabinet dal loni v prosinci zelenou koncepci podpory a rozvoje české kinematografie a strategií konkurenceschopnosti filmového průmyslu v letech 2011 až 2016. Na tuto strategii má navázat vznik nového zákona.

Helena FRAŇKOVÁ, ředitelka odboru audiovize, ministerstvo kultury /8. 6. 2011/

Jsem nesmírně šťastná, že ta vláda to schválila, podpořila a odsouhlasila v tom duchu, jak je ta koncepce psána, bude v současné době do září předložen do vlády i zákon o kinematografii.

Václav MORAVEC

Podle ministerstva kultury jde o zatím první koncepci kinematografie od roku 1989, která uceleně řeší, jak má český stát kinematografii podpořit a starat se o ni. Jednou z hlavních částí nového zákona o kinematografii bude úprava pravidel fungování Státního fondu kinematografie. Ten i v současnosti přispívá na vznik českých filmů.

Helena FRAŇKOVÁ,

Jenom řeknu tu nejzásadnější věc, která doposud chyběla. Budou tam fungovat takzvané expertní analýzy, kdy ta rada fondu nebude zahlcena každý měsíc 40 žádostmi a bude mít k dispozici experty, který provedou nezávislou analýzu ne ve smyslu film je dobrej, film je špatnej, ale prostě rozebrat, jak z hlediska ekonomického, tak z hlediska tvůrčího, přínosy a potenciály toho filmu a to bude další podklad, který bude sloužit tý radě k tomu, aby mohla rozhodnout.

Václav MORAVEC

Pro ministerstvo kultury i pro filmaře je v současnosti se vznikem nového zákona klíčové zajištění stálých příjmů Stánímu fondu kinematografie. Největší balík peněz jde v současnosti do fondu z výnosu reklam vysílaných v České televize. Mluvíme o částce 150 milionů korun.

Václav MYSLÍK, ředitel výroby České televize /8. 6. 2011/

Česká televize je pro český film prověřeným zdrojem financí a to nejenom těmito 150 miliony, které plynou z takzvané digi novely, ale jsou to další prostředky, je to 100 milionů ročně, které Česká televize dává do premiér filmů, které má, kterých je průměrně kolem 15 za rok. Je to 230 filmů od roku 1992, které televize koprodukovala. Tohle je jistota, o kterou se mohou filmaři a tvůrci opřít.

Václav MORAVEC

O 150 milionů korun z reklamy v České televizi však můžou filmaři přijít. V současnosti je totiž v Poslanecké sněmovně návrh jiného zákona, který současný stav mění. Místo České televize mají nově Státní fond kinematografie financovat komerční televize z výnosů z reklamy. K návrhu se přihlásily dvě nejsilnější komerční stanice v zemi, tedy televize Nova a televize Prima.

Jan ANDRUŠKO, generální ředitel TV NOVA /8. 6. 2011/

My jsme připraveni nahradit společně s ostatními proporcionálně ten výpadek, který má nastat v důsledku ukončení reklamy na České televizi. Víme, kdo se tím zabývá, že do Fondu české kinematografie odtamtud putuje 150 milionů korun ročně. To si myslím, že je částka, kterou my jsme připraveni zajistit, participovat. Na jejím zajištění dokonce možná přinést i vyšší částku. To je na diskusi.

Václav MORAVEC

Pokud novela zákona o reklamě v České televizi projde parlamentem, bude moci televize veřejné služby vysílat reklamu v zásadě jen na programových okruzích ČT 2 a ČT 4. Z výnosů by měla částečně přispívat Státnímu fondu kultury. Filmaři však mají výhrady k novele zákona o vysílání reklamy v České televizi. Jaké, to se dozvíte v následujících minutách. Hlavními hosty dnešních Otázek jsou, tady vysílaných z Karlových Varů, ministr kultury České republiky Jiří Besser z TOP 09, vítejte v České televizi. Hezký dobrý den.

Jiří BESSER, ministr kultury, místopředseda strany /TOP 09 - STAN/

Dobrý den.

Václav MORAVEC

Ještě jednou vítám místopředsedu Poslanecké sněmovny, místopředsedu ČSSD Lubomíra Zaorálka. Ještě jednou hezký dobrý den.

Lubomír ZAORÁLEK, místopředseda strany, místopředseda PS /ČSSD/

Dobrý den.

Václav MORAVEC

Vítám i generálního ředitele televize Nova Jana Andruška. Hezký dobrý den.

Jan ANDRUŠKO, generální ředitel TV NOVA

Dobrý den.

Václav MORAVEC

Dále pak šéfa Digitalizace České televize Pavla Hanuše.

Pavel HANUŠ, vedoucí Projektu Digitalizace ČT

Dobrý den.

Václav MORAVEC

A vítám i šéfa Asociace producentů v audiovizi Pavla Strnada. I vám přeji hezké dobré poledne.

Pavel STRNAD, producent, předseda Asociace producentů v audiovizi

Dobrý den.

Václav MORAVEC

Začněme u vás, pane ministře. Tím, že v dodatku koaliční smlouvy je jednotná daň z přidané hodnoty, nepodařilo se vám tedy uhájit tu sníženou 10procentní sazbu, ve které jsou krom jiného i vstupenky do kina?

Jiří BESSER

Tak já jsem z toho velice nešťastný, protože i na jednání vlády jsem říkal svým kolegům, že resort kultury bude postižen velmi intenzivně. Ale na druhou stranu si uvědomuji jako ministr koaliční vlády, že je potřeba připravit vše pro reformy, reformy dotáhnout do konce. A pojmenoval jsem si to po svém. Říkám, že je potřeba zajistit kulturu stáří pro naše děti. Takže tam asi musíme ustoupit.

Václav MORAVEC

Chápu to správně, že už se to měnit opravdu nemůže, když si vláda zatím pohrávala, ať už premiér či ministr financí, že by se daň z přidané hodnoty mohla zvýšit, ta sjednocená sazba na 19%? Tudíž, že by stejně existovala snížená, kde by byly knihy nebo vstupenky do kina?

Jiří BESSER

Tak podpis dodatku v koaliční smlouvě je jedna věc, já stále věřím, že ještě je dostatek prostoru na to, abychom o celé této záležitosti podiskutovali. Myslím si, že ta hlavní diskuse zazní ve sněmovně.

Václav MORAVEC

Tudíž nevzdáváte to. Myslíte si, že ještě se podaří vybojovat sníženou sazbu DPH?

Jiří BESSER

Víte, jsem ministr kultury Vlády České republiky. Jsem v podstatě jakýsi vládní správce kultury nebo nechci si na něj hrát, ale ...

Václav MORAVEC

Abyste nebyl konkursním správcem.

Jiří BESSER

... mám na starosti kulturu. Na druhou stranu si musím kultury v rámci celospolečenského systému zastávat a tady si myslím, že budu pokračovat v té mé cestě, zákonné cestě toho, aby DPH na knihy, případně tiskoviny bylo ještě změněno. Je to otázka ...

Václav MORAVEC

Najdete tady oporu opozice, pane místopředsedo?

Lubomír ZAORÁLEK

Já bych tady, ještě než zmrznu, tak bych rád řekl teda poslední. Tady na tohle musím zareagovat. To je úplně, nezlobte se, ale to je úplně zcestné, to, co říkáte. Ta představa jako, že si tady utáhneme všichni opasky, jak díky tomu bude dobře, je přece už, řekl bych, sto let chybná. To není tak přece, a dneska o tom píše články /nesrozumitelné/ všude ve světě. Copak nevidíte, v Řecku a v Irsku, že ti si utahují opasky a k ničemu to není? Ty ekonomiky se dostávají do stále horšího stavu. To znamená, má představa, že vy tady slibujete, že v České republice se ...

Václav MORAVEC

Ne, ale má šanci, promiňte, pane místopředsedo, má šanci ...v

Jiří BESSER

Tady se utahují včas, ano.

Václav MORAVEC

Má šanci ten návrh u ČSSD, že by zůstala snížená sazba?

Lubomír ZAORÁLEK

To je absolutní nesmysl. Mně totiž vadí vůbec, že to musím poslouchat. Podívejte se, uvědomte si tohle. Jako přece v civilizovaných kulturních zemích, jako v Evropě, jako ta snížená daň z DPH přece to není nějaký plezír. To je prostě proto, že se řekne, že základní potraviny, léky, ty kulturní statky je něco, co ten stát, protože je kulturní, tak proto to chrání. Jako proto na to má ... Vždyť si vezměte, jestliže my dneska ...

Jiří BESSER

Takže se mnou souhlasíte ale v tom případě.

Václav MORAVEC

Vy byste podpořili ten návrh?

Jiří BESSER

Akorát tam přidáváte ty potraviny, které jaksi já ...v

Lubomír ZAORÁLEK

Ne, jenom chci říci, že ...

Václav MORAVEC

A promiňte, ale kdyby byly knihy a vstupenky na divadelní a filmová představení v 10procentní sazbě DPH, tak pro to zvednete ruku?

Lubomír ZAORÁLEK

Ne, my prostě budeme vždycky zvažovat tu, budeme podporovat prostě ty varianty, které budou co nejvíce ...

Václav MORAVEC

A vy to, pane ministře, uděláte jako poslanecký návrh i proti vládě?

Jiří BESSER

Já to neudělám jako poslanecký návrh proti vládě, to byl nebyl správný postup. Ale dával jsem připomínku k DPH za ministerstvo kultury jako ministr kultury, takže to bylo projednáno ve vládě ...

Lubomír ZAORÁLEK

Mně jde o to, že mně ta /nesrozumitelné/ připadá falešná. Když pan ministr jedněmi ústy řekne, že si myslí, že si myslí, že se reformy musí dokončit, a proto teda budeme krvácet, tak je to prostě špatná argumentace. S tím chápu, že ve vládě neuspějete.

Jiří BESSER

Není špatná, je naprosto přesná, pane místopředsedo.

Václav MORAVEC

Teď se podívejme na to, jak dopadají a můžou dopadnout některé věci na český filmový průmysl, které se chystají už teď. Například kina zažívají obrovský propad od začátku roku, podíváme-li se na data. Jasně navíc daň z přidané hodnoty může zásadně podražit například lístky do kina a to z dnešních 10% se zvýší daň z přidané hodnoty na 17,5%. V roce 2013 na dvojnásobek mají vzrůst i odvody ze vstupenky do kina pro Ochranný svaz autorský. Podle České filmové komory dojde logicky ke zdražení vstupenek do kina a uzavírání některých kin. Pavle Strnade, bude to pro český filmový průmysl, řekněme, drtivé, a máte vy propočty, co může s filmovým průmyslem v České republice udělat ta zvýšená daň z přidané hodnoty plus zvýšení odvodů pro Ochranný svaz autorský?

Pavel STRNAD

No, bude to rána hlavně pro kina, který jsou vlastně první v řadě a pro který to zvýšení DPH bude znamenat, že budou muset víc odvést státu. Nedokážu odhadnout, jak kritická ta situace bude. Určitě prostě někde ty peníze chybět budou. A je vlastně, záleží na ekonomice těch jednotlivých provozovatelů kin, jak se s tím budou schopni vyrovnat sami, jak to budou muset převíst na diváky, jak budou moct zvyšovat vstupný vlastně v rámci nějaké cenové politiky. Nedokážu to úplně odhadnout, ale samozřejmě těch 100, 150 milionů korun někde chybět bude.

Václav MORAVEC

A vliv na filmovou produkci, myslíte, že bude?

Pavel STRNAD

Ten bude sekundární, protože samozřejmě ty peníze vybrané potom odvádějí kina distributorům a producentům a tam samozřejmě se to projeví taky. Český film má tu výhodu, že je částečně financován i z peněz z distribuce a tady se samozřejmě ukáže, jestli budou distributoři dále schopni financovat filmy, které jsou, řekněme, komerčnější a který závisí na právě na příjmech z kin.

Václav MORAVEC

A tlak vás jako lidí z audiovize? Vždyť přeci jenom o vás není tak slyšet jako například o knihkupcích či vydavatelích knih.

Pavel STRNAD

My jsme se jakoby připojili k té iniciativě knihkupců a samozřejmě to je politický rozhodnutí, jak tady říkal pan ministr, který v podstatě souhlasí s tímto názorem, ale tohle je prostě na rozhodnutí vlády a my doufáme, že ještě dojde třeba k nějaké korekci v tomhle směru.

Václav MORAVEC

Podívejme se na to, jak se vyvíjel objem filmové produkce v České republice. Uvidíte nejnovější data, která mají Otázky k dispozici. Jde o vývoj ve filmové produkci od roku 2002. Už to sami vidíte. Sami vidíte, že filmová produkce v roce 2002 a 2003 zažívala opravdu zlatá léta. Mluvíme o natáčení zahraničních snímků, natáčení reklamy i natáčení českých filmů. Největší objem peněz utratily zahraniční filmové štáby v Česku v roce 2003, kdy šlo o více než 5 miliard korun. Pak ale zavedlo Maďarsko pobídky pro zahraniční filmové štáby. Propad vidíte, ta žlutá křivka, je to zřejmé. Natáčení zahraničních filmů v Česku se však loni zvedlo i kvůli zavedení pobídek. O tom ještě bude řeč ve druhé hodině Otázek. Natáčení reklam se nám také zvedá. Loni překročilo objem 2 miliard korun, ale ani zdaleka nenavazuje na roky 2002 a 2003. Přes všechny potíže vstoupilo do distribuce 22 celovečerních filmů v roce 2010. Podívejme se na ta data, která opět mají Otázky k dispozici. Česká republika rozhodně nepatří k zemím, kde by byl filmový průmysl v úplné krizi. O tom vypovídá i těch 22 snímků. Filmovou velmocí Evropy je Francie. To vidíte, ta nejvyšší křivka. Ve Francii bylo uvedeno v roce 2010 do kino distribuce 261 domácích hraných celovečerních snímků, na druhém místě skončilo sousední Německo se 119 domácími celovečerními filmy, lépe než Česká republika na to jsou co do počtu domácích hraných celovečerních snímků Maďarsko, Belgie, anebo Švédsko. To vidíte z grafu Otázek, který máme k dispozici. Filmaři, nejen filmaři, ale i televizní vysílatelé čekají na zákon o kinematografii. Pane ministře, už je hotov?

Jiří BESSER

Zákon o kinematografii je připraven, v druhé polovině roku by měl přijít do sněmovny. Je to od roku 92 a skutečně poprvé, kdy se nám daří i ve spolupráci právě s filmaři a všemi, kteří jsou zapojeni do kinematografie v České republice, aby vůbec takovýto zákon vznikl.

Václav MORAVEC

Je tedy jasné, že vláda ho bude v září probírat, na začátku září.

Jiří BESSER

Nevím, jestli se to podaří do začátku září. Pro nás je velmi důležité, aby už bylo rozhodnuto o vysílání reklamy a o způsobu financování, respektive kofinancování Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.

Václav MORAVEC

Chápu to správně, promiňte, chápu to správně, že ten zákon, promiňte, ten zákon o kinematografii je vázán na ten zákon, který je teď v Poslanecké sněmovně ve druhém čtení?

Jiří BESSER

Ano, je to postupný krok, protože pokud tento zákon, který půjde do sněmovny dvanáctého nebo třináctého července, to znamená o vysílání reklamy, rozhodne sněmovna tak či tak. Tak teprve s tímto výsledkem tento výsledek zakomponujeme do paragrafového znění.

Václav MORAVEC

A když ho bude, promiňte, když ho bude Senát vracet? Zbrzdí se přijetí zákona o kinematografii na vládě?

Jiří BESSER

Když ho bude Senát vracet ... samozřejmě že se může zbrzdit, ale já si myslím, že to je skutečně počin dobrý a že dohoda napříč politickým spektrem v této věci bude.

Václav MORAVEC

Ať bude ten zákon o kinematografii, pane řediteli Andruško i Pavle Hanuši, jakýkoli, počítají televize s tím, že budou dál koproducenty filmů, i když jsou, řekněme, v poměrně složité situaci ve fázi digitalizace, kdy mají daleko větší výdaje ty provozní náklady, pane řediteli Andruško?

Jan ANDRUŠKO

Nova určitě nespojuje tu diskusi ohledně reklamy na České televizi a financování Fondu kinematografie s tím, že bychom se rozhodli jakkoli dál nepokračovat v našich aktivitách, v koprodukcích. My máme za posledních 5 roků víc jak 300 milionů korun investovaných přímo do těchto koprodukčních a produkčních projektů. Je tam řada filmů, které byly velmi úspěšné, čili určitě nepočítáme, že bychom s tím přestali nebo to nějakým způsobem omezili. Spíš naopak.

Václav MORAVEC

To znamená, že naopak budete posilovat peníze do koprodukcí a filmové tvorby?

Jan ANDRUŠKO

Určitě to je jeden ze směrů našeho rozvoje. My v rámci skupiny CME rozvíjíme poměrně silnou velkou produkční větev, ta to má v popisu práce a budeme v tom pokračovat. Podle mojich informací máme na příští rok připraveno i víc peněz než letos, takže ty projekty budou pokračovat.

Václav MORAVEC

I Česká televize bude, Pavle Hanuši, investovat podobné, možná i větší prostředky do koprodukcí v těch následujících letech, byť televizní trh zažívá otřesy?

Pavel HANUŠ

Tak pokud se podíváme na ty plány na zhruba do toho roku 2015, tak samozřejmě Česká televize i ze zákona je povinna podporovat českou tvorbu. Čili nepochybuji o tom, že tam půjdou další prostředky do koprodukcí. Na druhou stranu je pravda, že s komerční činností České televize se právě do značné míry financují ty koprodukce. Čili tam jsou potom takové problémy z hlediska toho financování ostatních státních podpor a tak dále. Čili samozřejmě bude potom třeba spočítat, jakým způsobem to vlastně bude vypadat a jaký důsledek to bude mít pro filmaře. Ale samozřejmě pokračování investic do českého filmu, zejména do toho, řekněme, nekomerční, té nekomerční části rozhodně bude pokračovat.

Václav MORAVEC

Ano, on to tady zmínil ministr kultury Jiří Besser. V Poslanecké sněmovně je návrh zákona o omezení vysílání reklamy Českou televizí. Podívejme se ještě jednou na ty základní parametry onoho návrh. V tom druhém parlamentním čtení je návrh, který výrazně omezuje vysílání reklamy v České televizi. Z jedničky i čtyřiadvacítky má reklama zmizet úplně, sami vidíte, že se má vysílat 0,5% reklamy z celkového objemu vysílacího času a to na ČT 2 a ČT 4. Výnosy z reklamy na ČT 2 mají do Státního fondu kultury naopak soukromé televizní stanice, především pak televize Nova a televize Prima mají vynahradit těch 150 milionů, které jdou v současnosti z vysílání reklamy v České televize do Státního fondu kinematografie. Generální ředitel televize Nova Jan Andruško k tomu před měsícem řekl:

Jan ANDRUŠKO

Víme, kdo se tím zabývá, že do Fondu české kinematografie odtamtud putuje 150 milionů korun ročně. A to si myslím, že je částka, kterou my jsme připraveni zajistit, participovat na jejím zajištění, dokonce možná přinést i vyšší částku, to je na diskusi.

Václav MORAVEC

Konstatoval Jan Andruško, generální ředitel televize Nova před necelým měsícem. Pavle Strnade, myslíte si, že ty peníze od těch soukromých vysílatelů, jak je ten návrh v Poslanecké sněmovně, že budou jisté a že budou ty peníze vykompenzovány 150 milionů z reklamy v České televizi od televizí soukromých?

Pavel STRNAD

No já bych hlavně chtěl říct, že vlastně těch 150 milionů korun bylo jakýsi překlenovací řešení, který vláda schválila, myslím, že někdy v roce 2007, pokud se nepletu. A který končí letos. Bylo to vlastně řešení tý kritický situace. A letos vlastně přišel nebo loni přišel návrh senátorů, pan Oberfalzera a pana Töpfera, který vlastně navrhoval prodloužení reklamy na České televizi a jiné rozdělení těch příjmů. Tam ty objemy byly vyšší, takže jakoby na jednu stranu ano, je to skvělé, že se Nova přihlásila k tomuto způsobu financování státního fondu, který jsme navrhovali už před asi 8 lety a na opačnou stranu ten objem je vlastně nižší, než původně se očekával.

Václav MORAVEC

Kolik bude ten objem, jestliže generální ředitel Novy v té ukázce ze začátku června jasně říkal možná ta částka bude vyšší než 150 milionů? Jaké jsou vaše propočty?

Pavel STRNAD

Tohle je věc politického rozhodnutí, jakým způsobem bude zpoplatněna reklama v komerčních televizích. Výše toho procenta, pokud vím, v tom návrhu současném jsou 2%, což zhruba odpovídá těm 150 milionům korun.

Václav MORAVEC

Pane ministře, jaké tedy jsou záruky a máte záruky, že komerční televize, pokud příští týden Poslanecká sněmovna, respektive přespříští týden, pokud schválí tu novelu zákona o vysílání reklamy v České televizi, že do Státního fondu kinematografie nakonec půjde těch 150 milionů korun.

Jiří BESSER

Co už by mělo být jinou zárukou, než uzákonění tohoto, této povinnosti.

Václav MORAVEC

A co možná námitka, kterou říkají producenti, že když bude, protože v tom zákoně je, že náklady na vysílání reklamy v těch komerčních televizích se započítávají do té, nebo odpočítávají od té částky, že můžou televize snižovat tu částku.

Jiří BESSER

No, já opakovaně říkám, že tady je tendence, i když mluvíme většinou česky, tak v médiích předkládat opět do češtiny. Takže tady bych chtěl upozornit na to, že ten náš výpočet, který hovoří o tom, že za loňský rok to nebylo 150 milionů, ale bylo by to 160 milionů, tak pracuje s hrubými tržbami za příjem z reklam. Což bylo podle výkazu těchto televizí 8 miliard. Z toho vychází 160 milionů korun. Čili z toho jsme vzali ta dvě procenta. Samozřejmě ta dvě procenta, pokud jsou uzákoněna a budou uzákoněna, tak budou opisovat i všechno, co se ekonomicky v té společnosti bude dít. To znamená, jak inflaci, tak třeba trh reklamní a podobně. A nejenom televizní reklamní trh, ale celý reklamní trh je třeba v internetových médiích a v rozhlasech.

Václav MORAVEC

Pane místopředseda, sociální demokraté podpoří toho 12., 13. ve sněmovně tuto novelu zákona?

Lubomír ZAORÁLEK

Já vám teďka samozřejmě nemohu říct úplně výsledek toho jednání, protože máme před hlasováním, my o tom určitě ještě budeme mluvit. My v zásadě respektujeme ty principy, jako třeba, že dlouhodobě by neměla být reklama na veřejnoprávní televizi, jsme si vědomi těch rizik, které to přetrvávání té reklamy by mělo z hlediska třeba arbitráží a podobně. Takže tam je celá řada věcí, které budeme zvažovat. Samozřejmě, že bychom stáli také o to, aby tady byla stabilní podpora kinematografie. Takže není tady v tomhle z naší strany nějaký exces, ale definitivní stanovisko v této chvíli vám ještě říci nemůžu.

Václav MORAVEC

Chápu to ale správně, že z toho, jak jste smířlivý k tomu návrhu, tak je velmi málo pravděpodobné, že by Senát vracel onen návrh znovu Poslanecké sněmovně a tím se oddálilo schvalování zákonů o kinematografii.

Lubomír ZAORÁLEK

To je pravděpodobně, to je pravděpodobně tak, že v některých věcech se snažíme, kde se nejedná o přímý ideologický boj, tak se snažíme najít kompromis. To znamená, dávat něco ze Senátu do sněmovny, o čem bychom věděli, že to není nějakým způsobem předjednáno a není šance na přijetí, to asi smysl nemá. Takže tady se snažíme postupovat tak, aby se nějaký kompromis nakonec zrodil. Jestli.

Václav MORAVEC

Označil byste to tedy za málo pravděpodobné, že by se ta novela vracela ze Senátu do sněmovny.

Lubomír ZAORÁLEK

Je to málo, zdá se mi to málo pravděpodobné, ale jako obsah té debaty, která u nás na klubu bude, ještě úplně předvídat nedokážu. Takže ale myslím si, že šance snad je, že bychom se snažili na tom kompromisu teď podílet. Protože určitě by bylo špatně, kdybychom nenašli řešení, které by kinematografii dalo určitý stabilnější výhled.

Václav MORAVEC

Nikdo s námi ten návrh nekonzultoval, rozumějme omezení reklamy v České televizi a to, že soukromé velké komerční televize a nejen ony budou tedy financovat do budoucna Státní fond kinematografie, pro nové televize je likvidační. To je doslovný citát, která v souvislosti, tedy citát slov, která v souvislosti s tou novelou zákona o reklamě v České televizi pronesla generální ředitelka TV Barrandov Janka Vozárová, která je teď hostem Otázek. Přeji vám hezký dobrý den.

Janka VOZÁROVÁ, generální ředitelka a předsedkyně představenstva TV Barrandov

Dobrý den.

Václav MORAVEC

Pokud byste měla říci, v čem je likvidační a jestli to není jen hartusení zbraněmi televize Barrandov.

Janka VOZÁROVÁ

V první řadě chci poděkovat, že jsem dostala možnost se tady vyjádřit, protože opravdu se daný návrh týká pouze třech subjektů a TV Barrandov je nejmladší na trhu, třetí rok na trhu a určitě to postavení v čase krize se nedá porovnat s postavením TV Nova a TV Prima. Navíc je to návrat k duopolu a to naše postavení bude opravdu diskriminační. K tomu budeme od 1. 1. uvaleni dvouprocentním poplatkem, který pro nás jako nově začínající televizi je opravdu jako suma, která nás zatíží na úkor programu a na úkor i dalšího rozvoje. Z toho pohledu se mi nezdá, že nově začínající televize, která přece jen už jediná zůstala na trhu, by měla být zatížena dalším poplatkem a navíc jako situace na televizním trhu se vrátí k duopolu, který je úplně nestandardní oproti situaci v Evropské unii.

Václav MORAVEC

Není možné ale tedy od toho návrhu očekávat, že by kvůli němu zanikla televize Barrandov a přestala vysílat.

Janka VOZÁROVÁ

Tak já pevně věřím, že ne, ale minimálně digitalizace v době krize a tím, že má každý nárok na nějaký rozběh, bychom určitě uvítali, kdyby se do pozměňovacích návrhů dostala možnost výjimky vůči nám jediným, protože je rozdíl být na trhu 18 let a být na trhu třetí rok v době krize.

Václav MORAVEC

Je to věc, se kterou by mohl souhlasit ministr kultury Jiří Besser, že by například ještě televize Barrandov jako nově začínající televize, i když vysílá zhruba dva roky, že by mohla být vyňata, pane ministře, z toho zákona?

Jiří BESSER

Tak je to pro mě úplně nová informace od paní ředitelky Vozárové, teď jsem ji slyšel podruhé, protože poprvé ji slyšel před chvílí při příchodu sem do tohoto studia. Budu, budu o tom přemýšlet.

Václav MORAVEC

To znamená, ještě nějakým pozměňovacím návrhem, ale ten by musel být v Senátu, to znamená, že by se musel.

Jiří BESSER

Tak, nyní bude probíhat třetí čtení ve sněmovně, byl předložen komplexní pozměňovací návrh volebního výboru, čili to nebyl ani návrh ministerstva kultury nebo poslanců, byl to skutečně komplexní pozměňovací návrh volebního výboru. S ním budeme pracovat teďka ve třetím čtení ve sněmovně.

Václav MORAVEC

Pokud by měl generální ředitel televize Nova Jan Andruško říci, že se zvýší, řekněme, výrazně ten duopol televize Prima a televize Nova v prodeji reklamy a že jediná zatím přeživší digitální televize, protože Z1 zkrachovala a TV Barrandov dál vysílá.

Jan ANDRUŠKO

Děkuji, že se dostávám zase ke slovu. Chtěl jsem udělat možná jeden krok zpátky. Tady jste mluvil o tom, že ten návrh zákona podstatným způsobem omezuje reklamu na České televizi. To je takový mýtus, který se tady často cituje a rozmáhá, naopak ten návrh toho zákona tam tu reklamu vrací v určitém omezeném množství, protože tady bylo dohodnuto v roce 2007, že ta reklama prostě skončí. A my jako televize Nova jsme s tím samozřejmě počítali, byla to jedna z podmínek, proč jsme se dobrovolně zapojili do digitalizace a já samozřejmě chápu pana Strnada, že, že nemá určitou jistotu ohledně toho, kolik peněz do fondu připluje, ale já říkám, že Nova se k tomu přihlásila zcela dobrovolně, neříkám, že jsme se k tomu dostali úplně jako slepý k houslím, protože reklama měla skončit a my jsme neměli platit nic. Ale samozřejmě vnímáme tu důležitost toho filmového průmyslu, pro nás jako pro televizi existence toho průmyslu je klíčová, takže se k tomu hlásíme.

Václav MORAVEC

Vadilo by vám to, kdyby z toho byla vyňata televize Barrandov, kdyby tu věc platila jenom Nova s Primou, protože ty mají největší výtěžnost v rámci televizního reklamního trhu.

Jan ANDRUŠKO

Já bych k tomu chtěl říci ještě několik poznámek. To je zase další takový mýtus. Nezapomeňme, že v rámci této novely by se mělo uvolnit cirka půl miliardy korun a podle některých odhadů ještě víc na reklamní trh a z těchto peněz bude profitovat i televize Barrandov. Na začátku, když jsme se bavili o digitalizaci a o tom, že přijdou nové televize a ta diskuse probíhá i v Německu, ve Francii, tak se mluvilo o tom, jakým způsobem dostat další peníze na reklamní trh, my víme, že ten reklamní trh samozřejmě se nějakým způsobem ne zcela úplně příznivě vyvíjí a že to jsou peníze, které tam měly přijít také na podporu toho, aby mohly vznikat nové projekty a nové televize. Já si nedokážu představit, jakým způsobem lze odůvodnit, že televize Barrandov z toho nebude profitovat. Neumím si to představit a existují tady pregnantní čísla kupříkladu z Francie, po tom, co ve Francii skončila reklama na veřejnoprávních kanálech, tak nejvíc z toho nového koláče peněz ukously malé kanály, to jsem schopen prokázat. Takže já úplně přesně tuhle tu rétoriku nechápu a rozhodně to není rétorika o tom, že bychom konzervovali nějaký duopol Primy a Novy. Naopak, my chceme ten trh otevřít i pro další. To bylo jedno z hlavních mot, které jsme na začátku digitalizace měli.

Václav MORAVEC

Můžete říci, kolik s největší pravděpodobností připadne z těch 150, 160 milionů korun na Novu, kolik na Primu?

Jan ANDRUŠKO

Já z těch 150, 160 milionů, které máme my zaplatit do fondu kinematografie, si myslím, že na Novu podle současných propočtů připadne cirka 100 milionů korun, to není opravdu málo. My se k tomu zcela férově hlásíme. A chci říct, navázat na to, co už říkal pan ministr, ono sice v tuto chvíli možná se může vést debata o tom, jestli ty dvě procenta jsou dostatečná na 150 milionů, ale pro nás je diskuse, že pokud trh poroste v budoucnu reklamní a to samozřejmě všichni očekáváme, že poroste, tak ta částka se bude zvyšovat. A my jsme se na začátku bavili o tom, že nahradíme 150 milionů korun, ale pokud by trh podle nějakých prognózu třeba následujících třech letech rostl, tak my můžeme skončit s daleko vyšší částkou, než je 100 milionů korun, tam zase nemáme žádnou záruku my.

Václav MORAVEC

Doplňující otázka pro Janku Vozárovou, generální ředitelku televize Barrandov, paní ředitelko, na vás by připadla tedy z těch dvou procent jaká částka, kolik vy byste teď aktuálně tedy dali do fondu kinematografie, pokud by už ta novela zákona o reklamě v České televizi vstoupila v platnost.

Janka VOZÁROVÁ

Tak na to se nedá přesně odpovědět, protože tento rok máme určité množství vyprodukovaných gripů a příští rok doufám, že jich budeme mít víc. Ale myslím si, že je to úplně samostatné téma, protože reklamní trh se nějak vyvíjí a my víme, že 60 procent trhu má Nova, zhruba po 30 procent má Prima a 10 procent bylo ČT a zbytek. A teď po propočtech, to mám z médií, je 95 procent předpoklad, že bude mít Nova a Prima, jen ten zbytek zůstane na nás a na ostatní malé subjekty.

Václav MORAVEC

Ale ta námitka té výtěžnosti reklamy, že přece jenom vy také tím získáte omezením reklamy v České televizi, ta je přece logická.

Janka VOZÁROVÁ

No, to by muselo jít o růst cen a to už je trošku jiná otázka, protože zatím jediný hráč na trhu, který má přebytek volných gripů, je Nova.

Václav MORAVEC

Konstatuje generální ředitelka televize Barrandov Janka Vozárová, děkuji, že jste byla hostem Otázek. Jednoduchá věc, která se týká ještě reklamy, reklama, která bude vysílána na dvojce, Pavle Hanuši, tak půjde do Státního fondu kultury, nemůže se stát, že Česká televize, řekněme, kvůli tomu, aby vytěžila část peněz z reklamy, tak bude výrazně měnit programové schéma dvojky, která, protože bude zakázána reklama na jedničce, tak čísla dvojky jsou tak malá, že, že pravděpodobně příliš velká výtěžnost z reklamy na dvojce nebude.

Pavel HANUŠ

Tak samozřejmě, jestli daný program má mít nějaký reklamní potenciál, tak by měl vypadat tak, aby ho měl, čili musí se programově přizpůsobovat. Já, kdybych si měl vybrat mezi přizpůsobením ČT 2 a vysíláním reklamy, tak samozřejmě bych to přizpůsobení ČT 2 tady příliš nepreferoval, protože to ČT 2 se profiluje a bude se profilovat stále více jako určitý artový kanál. Čili dá se očekávat, že ten.

Václav MORAVEC

Nebude, promiňte, ale nebude vysílání reklamy na dvojce, protože ta už je vysílána, včetně teleshoppingu dnes na té dvojce, nebude jí dál poškozovat, protože divák dvojky asi neočekává od dvojky, že mu bude nabízet reklamní sdělení.

Pavel HANUŠ

Rozhodně, tak divák, divák ČT 2 je specifický divák a myslím, že tam mu ta reklama vadí víc než na ostatních kanálech České televize, takže jako z čistě systémového pohledu samozřejmě vysílání na ČT 2 je trošku protismyslná záležitost.

Václav MORAVEC

Vy, kdybyste byl generálním ředitelem, tak byste vysílal reklamy na dvojce?

Pavel HANUŠ

To je krásná otázka, ale protože mi to nehrozí, tak já si můžu teďkon dovolit udělat osobní spekulaci. Já bych to vysílání na té, na té ČT 2 příliš nepreferoval.

Václav MORAVEC

Pane ministře, neukazuje celá ta diskuse i o reklamě a plnění Státního fondu kinematografie, že spíš Státní fond kinematografie je nestátním fondem kinematografie, protože to plníte tady z peněz ať už reklamy z České televize, nebo do budoucnosti z reklamy komerčních televizí, ale stát nedosypává podobnou částku, jako je tomu ve světě. To znamená, že pokud za celých těch 20 let sečteme, kolik šlo skutečně od státu do Státního fondu kinematografie, tak jsme na nějaké částce 150 milionů korun, což je tristní výsledek za dvacetiletí.

Jiří BESSER

Já bych neřekl, že to je trestní, tristní výsledek. Podívejte se, co to je fond, co to je státní fond, to přece není o tom, že tam stát dává sám o sobě peníze. To je nastavení státního systému plnění takovéhoto fondu. Pokud by tam stát sám dával peníze, tak pak to jsou dotace, jsou to přímé dotace a můžeme o tom hovořit každoročně při schvalování rozpočtu dotace právě těchto fondů. A to si myslím, že není dobré. Na druhou stranu.

Václav MORAVEC

Počkejte, ale v zahraničí tomu tak je, že stát do těchto fondů dává peníze.

Jiří BESSER

Naše fondy v České republice, ať je to Státní fond na podporu bydlení, Státní fond dopravní infrastruktury, tak jsou fondy, do kterých se peníze zpátky vrací. Do těchto dvou fondů se samozřejmě peníze nevrací, tam jenom musí přitékat novým systémem. A my řešíme Státní fond kultury a Státní fond kinematografie, oba byly uzákoněny v roce 1992 a my další kroky a změny těchto zákonů budeme iniciovat. A my tady pořád hovoříme o tom, co chudák Česká televize. Tady by bylo dobré si říct, jestliže reklama zůstane na ČT 2, což je převážně kulturní program a peníze půjdou do Státní fondu kultury, tak pokud tam teď šlo pouze 6, 7 milionů ročně, tak teď věřím, že obchodní činnost České televize na dvojce bude taková, že tam půjde mnohem víc a kulturní divák rád bude, že do fondu kultury budou pravidelně chodit peníze. Co se týká ČT 4, je to další umožnění fungování sportovního kanálu tak, aby Česká televize mohla za tu reklamu nakupovat sportovní přenosy, o které nebudou mít zájem komerční televize, nebo které vůbec jsou komerčními televizemi nevysílatelné. Takže řešíme celý komplex. České televizi jsme naopak tímto komplexním pozměňovacím návrhem zoficializovali její internetové vysílání, to bylo na hraně zákona. Všichni to vědí, pokud ten komplexní pozměňovací návrh projde, bude mít Rada pro rozhlasové a televizní vysílání obrovsky usnadněnou práci. To, že bereme reklamu z televize, z internetu České televize, které zůstávají koncesionářské poplatky, to byl taky jeden z návrhů, aby se měnily koncesionářské poplatky. Řešíme teda skutečně celý komplex, není to, prosím, jenom o české kinematografii, o České televizi. Je to o celém komplexu v podstatě kultury, reklamy a vysílání kultury v České televizi a i na jiných televizích.

Václav MORAVEC

Pavle Strnade, přijde vám, řekněme, normální, když jako filmaři jste slyšeli mnoho slibů, že stát nedosypává peníze do Státního fondu kinematografie?

Pavel STRNAD

No, já si myslím, že by se tady stát měl trošku pochlapit po těch letech a například na Slovensku je vlastně podobný zákon, který pracuje s financováním z těchto zdrojů, plus státní příspěvek ve stejné výši, je to prostě věc zase, jaký by měl být právě rozpočet fondu. Pokud to srovnáme s přibližně stejně velkými zeměmi, kde ty fondy mají, pracují s rozpočtem třeba 15, 20 milionů euro ročně, tak tady pořád jsme jaksi na té nižší hranici a možnosti, který fond bude mít, budou značně omezený. Taky záleží na tom, co všechno se bude financovat z fondu, jestli to bude jenom tvorba nebo i další aktivity, jako jsou festivaly, přehlídky a tak dále. Samozřejmě peněz není nikdy dost a bylo by potřeba prostě dát si jasný programový cíle, co chce dosáhnout fond. A pak je naplňovat a s tím samozřejmě souvisí i rozpočet. Já si myslím, že stát by se na tom měl podílet na tom financování. Vezměte si třeba jenom to, že prostě po privatizaci Barrandova, ze které stát získal 500 milionů korun, na začátku 90.let privatizací dalších státních podniků vlastně, to, co vrátil do kinematografie, je jenom zlomek.

Lubomír ZAORÁLEK

Já bych se tady chtěl taky k tomu přidat, že já si taky myslím, že by tam stát neměl být stydlivý a měl by v tom mít určitou účast.

Václav MORAVEC

Tak je škoda, že stát byl stydlivý i za vašich vlád, pane místopředsedo Zaorálku.

Lubomír ZAORÁLEK

No, taky jsme tady jednali, pamatuju si ty časy, jsem rád, že jsme v tomhle pokročili, ale do budoucnosti si myslím, že by bylo dobré, kdyby stát byl schopen se na tom účastnit především proto, že mi připadá, že je důležité, jakým způsobem se potom s těmi prostředky zachází. A tady jako mně by se samozřejmě nelíbilo, kdyby ti přispěvatelé měli potom třeba i rozhodující slovo v tom rozhodování o tom, kam nebo jaký typ tvorby půjdou ty prostředky. A myslím si.

Václav MORAVEC

Teď mluvíte o tlaku například Novy a Primy, jestliže z jejich reklamy.

Lubomír ZAORÁLEK

Že by se také mohlo rozhodovat o tom, na co ty prostředky půjdou. A tady si myslím, že je ten, účast státu také souvisí s tím potom tou suverénní pozicí toho státu, nebo suverénnější rozhodování o tom, jak s těmi penězmi zacházet.

Václav MORAVEC

Pane ministře?

Jiří BESSER

Tam bych si dovolil připomenout to, že například Státní fond kultury nemá pět let činnou radu fondu. To znamená, že tam neustále peníze, které do něj přicházejí, zůstávají, v současné době je tam něco kolem 45 milionů korun a do Poslanecké sněmovny půjde návrh na zvolení celé rady tohoto fondu. U fondu kinematografie se budou dovolovat tři členové. Čili rozhodovací pravomoc o tom, na čem finanční prostředky z fondů jdou, je plně v rukou sněmovny tak, jak ona bude dominovat a volit členy těchto rad. Já jsem tady zmínil to, že chceme nebo že chci navrhnout změny zákonů o Státním fondu kultury, o Státním fondu kinematografie a to z toho důvodu, že tam by mělo být nově po 20 letech specifikovány, na co ty finanční prostředky mohou být a měly by být používány.

Václav MORAVEC

Jak se tedy změní fungování Státního fondu kinematografie, když v září předložíte vládě, potažmo v říjnu Poslanecké sněmovně úplně nový zákon o kinematografii, na který filmaři čekají 20 let, jak se změní fungování fondu, pokud byste to měl nám laikům vysvětlit.

Jiří BESSER

Tak ten zákon o kinematografii pouze řeší, jak bude fond, Státní fond kinematografie plněn a jak budou ty finanční prostředky používány. Ale musí paralelně k tomu ještě být novelizován právě ten zákon z roku 1992. Jedno bez druhého v podstatě nic komplexně nevyřeší. Čili musíme postupnými kroky, teď schválit či neschválit tu takzvanou digi novelu nebo ten náš nový komplexní pozměňovací návrh, poté na základě již schválené koncepce kinematografie schválit zákon o kinematografii, koneckonců na něm se podíleli jak producenti, tak režiséři, filmaři, měli všichni v té komisi pro přípravu koncepce i zákona své zástupce. A potom jít konkrétně na ty jednotlivé fondy.

Václav MORAVEC

Bude, bude zase rada Státního fondu kinematografie volená Poslaneckou sněmovnou, to znamená předmětem i politických dohod nebo případně ochromování těch institucí, viz Státní fond kultury, který nefunguje, protože nemá zvolenou radu?

Jiří BESSER

Tak já napříč Poslaneckou sněmovnou už projednávám to, že bychom měli skutečně obě tyto rady řádně zvolit. Měli bychom se jim věnovat, stejně jako jsme se věnovali třeba teďka volbě Rady pro rozhlasové a televizní vysílání nebo pro vůbec té velké Radě České televize, aby skutečně se to nepodceňovalo, ani ve sněmovně.

Václav MORAVEC

To znamená, bude, dál bude volit sněmovna Radu fondu kinematografie.

Jiří BESSER

Ano, ano, dál bude, ale takové posílení u těch fondů bude v tom, že nyní je to suplováno úředníky ministerstva kultury a my tam ustanovujeme nový orgán v podstatě, který bude přímo jaksi radou toho fondu a bude to jakési, jakýsi ústřední administrátor celé té činnosti.

Václav MORAVEC

Pavel Strnad kroutí očima, když tady poslouchá slova ministra kultury o tom, že dál Poslanecká sněmovna bude rozhodovat o personálním složení fondu.

Pavel STRNAD

Já jsem měl za to, že se tahle ta pravomoc měla přesunout na vládu, takže pro mě je to nová informace. Ale já jsem se chtěl vrátit k tomu, co říkal pan Zaorálek, totiž k tomu, že je důležitý garantovat, že rozhodování o tom, na co půjdou ty peníze z fondů, nebude pod vlivem nikoho dalšího, nebude pod vlivem komerčních televizí, bude to prostě nezávislá rada, která bude garantovat určitou uměleckou svobodu, protože to je to, co ten fond vlastně vytváří, vytváří určitou uměleckou svobodu pro filmaře, kteří by jinak samozřejmě museli podléhat dramaturgii televizí, distributorů, kteří financují, nás producentů, kteří financují ty filmy. A já jsem si uvědomil včera, když jsem se díval na Markétu Lazarovou, že takový film by tady dneska prostě nemohl vzniknout, protože by nikdo nebyl schopný prostě dát takový prostředky na takovýhle film, který prostě nehledí a jde za svým.

Jan ANDRUŠKO

Já bych chtěl k tomu připomenout nebo jenom podotknout, my samozřejmě i přesto, že budeme vkládat do fondu poměrně významnou částku, cirka 100 milionů korun, nehodláme fond kontrolovat nebo tam o čemkoliv rozhodovat unilaterálně. Samozřejmě bychom se rádi té diskuse ještě zúčastnili a postarali se o to, nebo přispěli k tomu, aby ten fond fungoval transparentně, férově a řekl bych, civilizovaně, jak je to zvykem v jiných zemích.

Václav MORAVEC

A aby dál, přijde vám správné, aby o jeho složení rozhodovala Poslanecká sněmovna?

Jan ANDRUŠKO

To je, to je opravdu otázka, tak daleko jsem ve svým uvažování nebyl. Myslím si, že jako princip je to k diskusi. Je otázka, aby to nebylo zpolitizováno, to si myslím, že by určitě dobře nebylo, ale pro mě vláda nebo Poslanecká sněmovna, to je poměrně podobnej princip. Takže musím říct, že já v tomhle tom žádnou vyhraněnou pozici nemám.

Václav MORAVEC

Ještě stručná otázka na Pavla Hanuše, kolik bude výnos reklamy, odhad výnosu reklamy z druhého programu České televize, tedy o kolik bude pak vyšší ten Státní fond kultury druhý.

Pavel HANUŠ

Já bych tohle to nechtěl spekulovat, protože ukáže se, jakým způsobem se to bude vyvíjet, je pravdou, že dneska se reklama prodává hlavně dominantně přes ČT 1, tím vzniká jakýsi marketingový mix. Teprve uvidíme, kolik to vlastně bude reálně.

Jan ANDRUŠKO

Já bych se k tý reklamě na Český televizi na druhým programu ještě chtěl vrátit. My samozřejmě bychom uvítali, pokud by ta reklama nebyla na žádném kanálu České televize, takhle to bylo dojednáno před několika lety a slíbeno. Čili tam s panem Hanušem poměrně souhlasím. Musím říct, že ty výnosy tam jsou, jsou známy, takže asi i pan ministr ví zhruba, o kolika penězích se bavíme a my máme strach z toho, že z Český televize, z druhýho programu se stane jednička a pokud jsme, pokud jsme jednali o tom kompromisu, jak to vyřešit, nechat reklamu tam, nebo jinde, tak já vycházím z toho, že tam bude programový schéma podobný, takový artový, jak říká pan, pan Hanuš, že to zůstane, že se to nebude komercionalizovat. To není ve prospěch obchodního oddělení Český televize, to je otázka pro pana ministra, kolik očekává, že odtamtud přijde peněz a já si myslím, že ta jeho kalkulace současná byla položená, postavená na tom, co tam v současné chvíli se generuje.

Jiří BESSER

Já bych hlavně chtěl říct, že by nebylo dobré, abychom tady polemizovali o platnosti zákonů, které zatím v této věci platí. To znamená, volba rady obou fondů je na sněmovně, tak je to v zákonu a tak to zatím musí být.

Václav MORAVEC

No, já se ptám, jestli ten zákon, no, nemusí, pokud byste ten zákon změnil, pokud byste přišel s takovým zákonem, novým zákonem o kinematografii, že byste mohl změnit i způsob volby.

Jiří BESSER

To je, říkám, to je druhá věc, ale zatím nemáme schválen ani ten první krok, ten proběhne teďka v červenci. A půjdeme tou cestou step by step tak, aby konečně zákon o kinematografii byl schválen. A vidíte, jak.

Václav MORAVEC

A tudíž, aby byla politická, jen to řekněte upřímně, aby byla politická podpora novel zákon o kinematografii, tak chcete nechat fond a jeho složení personálně volit sněmovnou, protože jinak byste asi narazil ve sněmovně. Řekněte to upřímně.

Jiří BESSER

Tak samozřejmě je to tak.

Václav MORAVEC

Je to tak. Přiznání.

Jiří BESSER

Politická podpora pro kulturu jako takovou napříč politickým spektrem by bylo pro kulturu to ideální.

Václav MORAVEC

Konstatuje ministr kultury Jiří Besser, který hostem Otázek zůstává. Loučím se však s Pavlem Strnadem, šéfem Asociace producentů v audiovizi, děkuji za rozhovor. Stejně tak s místopředsedou Poslanecké sněmovny a ČSSD Lubomírem Zaorálkem. Děkuji i generálnímu řediteli televize Nova Janu Andruškovi a Pavlu Hanušovi, šéfovi digitalizace České televize.

ČT 1, 3. 7. 2011, Pořad: Otázky Václava Moravce

Štítky
Osobnosti: Jiří Besser
Témata: Kultura
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme