Místopředseda TOP 09 Otys: Plány nové koalice působí tak, že se vracíme o čtyři roky zpět

„Nebál bych se podívat na celou legislativu týkající se podnikání a jít kus po kuse. Moje vize – možná trochu marketingová – je, aby podnikatelské prostředí bylo jednoduché, svobodné a rychlé,“ říká o svých plánech nově zvolený místopředseda TOP 09 Lukáš Otys. Strana podle něj v rámci koalice SPOLU opustila propodnikatelskou pozici, ale nyní by se k ní měla vrátit. V druhé polovině příštího roku chce Otys ve spolupráci s poslanci TOP 09 mít připravené konkrétní návrhy v této oblasti.

11. 12. 2025

Ve svém kandidátském projevu na sněmu TOP 09 jste zmiňoval, že byste chtěl, aby strana opět stála na straně podnikatelů a firem. Jak to chcete udělat, na co se chcete v této oblasti zaměřit?
Do TOP 09 jsem kdysi vstupoval proto, že jsme byli propodnikatelská strana. Tuto pozici jsme ale zhruba před čtyřmi lety opustili a přenechali ji ODS, která také tradičně zastupovala podnikatele. V rámci koalice SPOLU jsme si našli jiné místo. Mým návratem do vedení chci tuto agendu znovu otevřít, protože jsem přesvědčený, že malí podnikatelé, živnostníci a střední firmy jsou stále částí společnosti i politického spektra vnímáni jako příživníci či paraziti. A často bohužel právě na jejich bedra dopadají konsolidační snahy v rámci státního rozpočtu. To mi nepřijde správné. Živnostník nebo malý podnikatel sice platí nižší daně, ale na rozdíl od zaměstnanců, kteří mají výpovědní lhůtu a jistotu stálého platu, nese plnou odpovědnost za své podnikání. Když se mu přestane dařit, má prostě nulu. Nemá žádné záchranné sítě. To, že odvádí nižší daně, je kompenzace za riziko, které nese.

Jedna z věcí, které chci určitě řešit, je debyrokratizace. Chci konkrétní kroky, například možnost založit firmu kompletně online. Technicky s tím není žádný problém – máme bankovní identitu, datové schránky – člověk je schopný prokázat svou totožnost online a firma by mohla vzniknout na pár kliknutí, podobně jako když v bance odešlete platbu.

Druhá věc: podnikatel, pokud je plátcem DPH a má zaměstnance, tak každý měsíc posílá tři formuláře – na zdravotní pojišťovnu, sociálku a finanční úřad. Velkým přínosem je Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele, které ruší 25 různých formulářů. Beru to jako základ a další cíl by měl být jeden formulář pro kontakt se státní správou. A tím by podle mě měla komunikace s úřady končit. Ostatní úřady by měly být schopné si tato data vzít samy z vnitřního systému. Technicky je to možné, brání tomu jen vůle úředníků a legislativní nastavení. Nemělo by se stávat to, co během covidu – podpory šly pomalu, protože úřady si neuměly vytáhnout informace třeba o počtu zaměstnanců, přestože jako firma každý měsíc odevzdáváte přehled o platbách sociálního pojištění. V Německu to fungovalo rychle právě proto, že si data uměli stáhnout. Podpory tam posílali během týdne či čtrnácti dnů po uzavření provozů.

To jsou jen dva příklady, ale je toho mnohem víc. Nebál bych se opravdu podívat na celou legislativu týkající se podnikání a jít kus po kuse. Moje vize – možná trochu marketingová – je, aby podnikatelské prostředí bylo jednoduché, svobodné a rychlé. Podnikatelé nemají trávit čas běháním po úřadech nebo řešením účetních záležitostí při nastavování dohod o provedení práce, protože jsme ne zcela šťastně transformovali evropskou směrnici. Mají vykonávat svou činnost a z toho odvádět daně.

TOP 09 byla doposud vládní strana, tak proč jste se s tím nesnažili něco udělat už dřív?
Snažili jsme se. Konkrétně například u dohod náš současný předseda Matěj Havel naslouchal připomínkám a snažil se kolegům v koalici vysvětlit, že navržená úprava je špatná, povede ke zhoršení prostředí i k vyšší byrokracii a že není nutná. Problém vznikl tím, že Evropská unie nezná pracovní poměry typu dohody o provedení práce či pracovní činnosti a směrnice se měla přizpůsobit našemu právnímu řádu. To se bohužel nestalo. Nedokázali jsme přesvědčit koaliční partnery, že z toho bude problém – což se následně potvrdilo.

Určitě si pamatujete, že úprava dohod se měnila podruhé ještě před tím, než vůbec začala platit první úprava. Z toho tehdy bohužel vzniklo to legendární video s hranolkami Aleny Schillerové. Ta si z toho udělala téma, protože najednou bylo opravdu skoro science fiction zaměstnávat studenty či brigádníky bez rizika pokut nebo dokonce trestního oznámení za údajné krácení daní. Ale byli jsme v koalici v menšině, a nepodařilo se přesvědčit kolegy, že změna má vypadat jinak.

Jak tedy vidíte vaše šance teď v nové sněmovně? Dokážete si představit, že třeba budete mít podporu u nové vládní koalice? 
Očekávám, že když přijdeme s nějakým návrhem, tak bude automaticky špatný jen proto, že pochází z opozice. Potom se možná stane, že za měsíc přijde koalice s úplně stejným nápadem a bude tvrdit, jak je skvělý.

Ale věřím, že když budeme ta témata zvedat konkrétně a budeme je mít skutečně vykomunikovaná s podnikateli a těmi, jichž se týkají, dokážeme vyvinout veřejný tlak na koalici, aby některé návrhy nakonec přijala. To je podle mě jediná cesta. Nějaké kuloární dohody fungovat nebudou, když jsme v opozici.

Jak hodnotíte plány vznikající koalice v této oblasti? Velké téma před volbami bylo například vrácení EET.
Plány působí tak, že se vracíme o čtyři roky zpět – EET má být znovu vlajková loď. Sami si trochu protiřečí. Tvrdí, že to nebude zátěž pro podnikatele, ale při covidu byla EET jednou z prvních věcí, které vláda zrušila právě proto, že podnikatele obtěžovala. Zároveň jde opět o pokus řešit problém daňových úniků u malých podnikatelů, ale náklady na vymáhání mohou být nakonec vyšší než skutečné úniky. Nezastírám, že ne všichni podnikatelé jsou poctiví, ale odnesou to především ti poctiví, kterým přibude další povinnost. Navíc podnikatelé často sami potřebují vydávat účtenky kvůli vlastní kontrole – aby je neokrádali zaměstnanci nebo nedělali chyby. A proto mi přijde EET nadbytečné.

Ale upřímně nevím, jak to mají naplánované. Před čtyřmi lety to byla drahá záležitost, jak z pohledu pořizovací ceny, tak tím, že stát musel nabrat stovky nových úředníků. Reálný efekt byl ale takřka nulový.

Takže to vnímám jako krok zpět. Zároveň jsem zvědavý na jejich plány v průmyslu, na debyrokratizaci nebo třeba stavební zákon. Na papíře to vypadá hezky, ale podobně prezentovali i rozpočet. Všechno bylo nachystané s mašličkou, a pak i sám Karel Havlíček přiznal, že vlastně nic nemají. Obávám se, aby to teď nebylo podobné: hezký projekt na papíře, ale realita daleko horší.

Sám jste dřív říkal, že slyšíte od podnikatelů, že za Babiše jim bylo líp a že ta končící vláda jim naopak třeba občas komplikovala životy. Tak proč to tedy tak vnímají?
Řekl bych, že to byla daň za vládnutí v pětikoalici. Tvořily ji plně demokratické strany, ale rozkročené od pravice až po levici. A například komunikace s Piráty nebo částí STANu, kteří mají – a nemyslím to nijak pejorativně – trochu levicovější vidění světa než my, byla složitější. Pro ně podnikatel není někdo, komu by měli pomáhat, protože si myslí, že podnikatel vydělává dost, a naopak by se na něj mělo pohlížet přísněji.

Proto podnikatelé říkali, že jim za Babiše bylo líp. Kromě zmíněných dohod, které řešili neustále – slyšel jsem nespočet příběhů od účetních, které ani samy nevěděly, jak mají postupovat – vnímali některá opatření jako další obtěžování. Měli pocit, že na ně pořád házíme špínu, že jsou ti špatní, že okrádají stát a že by měli mít méně, než mají. A to je samozřejmě štvalo. Proto takový názor vznikal.

Na sněmu jsem říkal, že se bojím možného návratu takzvaného zaklekávání. A ta obava nevznikla z ničeho – už před volbami jsem slyšel rozhovor s šéfkou finančního úřadu, která dopředu avizovala, že se chtějí zaměřit právě na menší podnikatele, jestli správně vykazují náklady a podobně. Už tam byl náznak toho zaklekávání, protože – jak říká budoucí premiér – „všichni kradou“. Takže ano, názor „za Babiše bylo líp“ mezi podnikateli existoval, ale myslím si, že v dohledné době se určitě změní.

TOP 09 teď řeší svoji identitu, jak zvednout preference. Sám jste zmiňoval, že oblasti podnikání se věnuje i ODS. Jak se tedy chcete odlišit?
Jsem přesvědčený, že je to o autenticitě. Chceme se odlišit právě tím, že do rozhodování vtáhneme skutečné odborníky z praxe, lidi, kteří se v prostředí podnikání denně pohybují. Nejde o to oslovit jen Hospodářskou komoru, ale přímo jednotlivé podnikatele, kteří dokážou říct z terénu: „Tohle je problém, a tady jsou důvody problému.“ Z těchto podnětů pak postupně vytvoříme ucelené změny.

Jsem v tomhle dost ambiciózní, nemělo by jít o kosmetické úpravy. Česká legislativa by si podle mě zasloužila reformu – ať už jde o pracovněprávní předpisy, živnostenský zákoník a další. Je to běh na dlouhou trať, ale změny musí vzniknout zdola, od těch, kterých se přímo týkají. Nemá to vznikat tak, že někdo v kanceláři vymyslí, jak by to mělo být, aniž tuší, jaká je realita. A zrovna u některých konkrétních případů se to přesně takhle stalo – a dopadlo to špatně.

Vy sám nejste poslanec, jak chcete vaše plány prosazovat? Koordinujete se s poslaneckým klubem a plánujete touto cestou prosazovat návrhy?
Určitě. Jsem domluvený s naším poslaneckým klubem, s jeho předsedou i s konkrétními poslanci, kteří budou mít nad návrhy záštitu. Mojí rolí bude sbírat myšlenky a nápady z terénu, dát je dohromady a umět je odprezentovat. A pak společně s poslanci vytvářet konkrétní legislativní návrhy. Nemělo by to zůstat jen u krásného programu nebo hospodářské koncepce – těch už jsou v šuplících desítky, možná stovky. Chceme konkrétní kroky. Moje ambice je, aby minimálně ve druhé polovině příštího roku už byly připravené konkrétní návrhy.

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme