Velká pražská náměstí se v příštích letech výrazně promění

3. 12. 2018

Jan Burda, moderátor:

Vedení hlavního města počítá do budoucna s výraznými úpravami velkých pražských náměstí. Některé představy jsou zatím jenom v obrysech, jiné už nabírají konkrétní podobu. Třeba na Václavské náměstí by se po čtyřiceti letech mohly vrátit tramvaje.

Adam Bejšovec, reportér:

U Národního muzea už jsou položeny koleje, které by za pár lety měly propojit Vinohrady s Václavským náměstím. Tramvaje by po nejznámějším pražském náměstí jezdily poprvé od r. 1980. O obnově trati se uvažuje už od 90. let.

Petr Hlaváček, radní pro územní rozvoj, Spojené síly pro Prahu:

Má to vlastně takový symbolický charakter. Je trošku méně známá věc, že ke sklonku komunistické éry dopravní podnik vedl ředitel, který měl představu, že v Praze bude jenom metro, a vlastně se dost bezhlavě rušily ty tramvajové tratě, což byla hrozná chyba. A všichni vědí, že tramvajová trať v úseku Vodičkova – Jindřišská je v situaci, že když se něco stane, tak stojí půlka Prahy.

Adam Bejšovec, reportér:

Říká radní pro územní rozvoj za Spojené síly pro Prahu Petr Hlaváček. Připojuje se k němu i radní pro dopravu Adam Scheinherr z Prahy sobě, který vysvětluje důležitost tramvajové trati na Václavském náměstí.

Adam Scheinherr, radní pro dopravu, Praha sobě:

Druhá trať povede okolo hlavního nádraží. Trať přes Václavské náměstí chceme postavit do čtyř let. Tohle by mohlo řešit právě i ty mimořádné situace, protože ty linky nebudou muset objíždět centrum přes Karlovo náměstí.

Adam Bejšovec, reportér:

Právě s opravou Karlova náměstí by se mělo začít už příští rok. Vítězný návrh, který představil Institut plánování a rozvoje a schválili pražští radní, vzešel z tzv. soutěžního dialogu. Své připomínky k němu přidávali třeba i městská část Praha 2 nebo památkáři.

Jaromír Hainc, Institut plánování a rozvoje (IPR):

Doufáme, že po mnoha letech, kdy se do Karlova náměstí neinvestovalo, a je to na tom, jak vypadá, vidět, dojde ke změně. Ta změna ale nebude ze dne na den, protože se musí začít ošetřováním stromů, které zůstanou, a potom postupné stavební úpravy, změny dopravního řešení, které budou respektovat tu historickou hodnotu, která tam je.

Adam Bejšovec, reportér:

Říká Jaromír Hainc z Institut plánování a rozvoje. Práce by měly být hotové do r. 2025. Město za ně zaplatí přibližně 230 milionů korun. Asi dvojnásobek by si pak vyžádal návrh opravy Vítězného náměstí. Střed prostranství by měl nově patřit výhradně chodcům. Tramvaje by měly být vedeny po kruhovém objezdu. Podle Petra Hlaváčka by soutěž mohla pomoci i okolí náměstí.

Petr Hlaváček, radní pro územní rozvoj, Spojené síly pro Prahu:

Už teď jsou signály, že ta soutěž vyvolá takový tlak na úpravy třeba v prostorách ČVUT, což jsou také pozemky města, které taky nejsou v utěšeném stavu. Takže ta soutěž měla takový iniciační charakter.

Adam Bejšovec, reportér:

Podle urbanistů je teď potřeba návrh dopracovat do konečné podoby. S přípravami by se mohlo začít zhruba za pět let. Institut se chce zaměřit také na další místa v metropoli, která by výhledově opravu potřebovala.

Štítky
Osobnosti: Petr Hlaváček
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme