Poznejte nás - rozhovor s Martinem Dlouhým, předsedou TOP 09 na Praze 3 a zastupitelem hlavního města

30. 8. 2019

Martin Dlouhý je profesorem na Vysoké škole ekonomické v Praze. V roce 2009 zakládal organizaci TOP 09 na Praze 3 a je dlouholetým předsedou místní organizace. V roce 2018 byl znovuzvolen do zastupitelstva hlavního města za Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL). Má rád chytré sci-fi a fantasy filmy. Tento rok se těšil na poslední sérii Her o trůny a jeho závěr považuje za velmi poučný.

Můžeš nám trochu popsat svou práci na magistrátu?

Jsem řadovým zastupitelem, nikoliv radním, kteří pracují pro město na plný úvazek. Pro mne to znamená zhruba jeden den v týdnu, kdy se účastním zasedání zastupitelstva, výborů (jsem členem tří výborů sociálního, finančního a evropských fondů) a odborných grantových komisí.

Ve funkci jsi již několik měsíců, co se vám za tu dobu podařilo?

Zůstanu nejdřív při zemi. První úspěch je zajištění fungování města. Je třeba si uvědomit, že po volebním zemětřesení na podzim 2018 se vyměnila velká většina zastupitelů. Převzít řízení milionového města novými lidmi nelze ze dne na den.

Jinak asi za největší úspěch současné koalice pokládám zahájení stavby metra D. A jako občan Prahy 3 bych si přál, aby tato linka neskončila v centru, ale pokračovala na Žižkov. Nejde jen o lepší dopravní obslužnost, ale také rychlejší rozvoj v okolí stanic metra.

Jaké je vlastně tvé „velké téma“ tedy TO, s čím bys byl rád spojován a čemu napomohl?

Dlouhodobě se pohybuji ve zdravotně-sociální oblasti. Rád bych, aby i bohaté město nezapomnělo na ty méně šťastné (nemocní, lidé bez domova, drogově závislí atd.) a aby mělo zajištěné služby pro tyto lidi a také pro seniory. Během tohoto volebního období proběhne „velké téma“, které mne zajímá, a to transformace péče o duševní zdraví, což znamená zajistit odpovídající služby pro lidi opouštějící psychiatrické nemocnice tak, aby mohli žít doma.

Co vnímáš za největší problémy Prahy?

Dlouhodobě je vedením Prahy i občany vnímána doprava jako největší problém. Zahrnuje to budování silničního okruhu, metra, tramvajových tratí, financování dopravního podniku, parkování a také problém málo koordinovaných dopravních uzavírek. Samozřejmě milionové město má řadu dalších problémů jako je např. bydlení, ale doprava ve všech anketách jasné vítězí.

Jsi EKONOM – MŮŽEŠ TO VYJÁDŘIT KONKRÉTNÍMI PENĚZI? 

Kapitola doprava v rozpočtu běžných výdajů činí 34 %, zřejmě největší podíl z velkých českých měst, a to podle mého názoru nebude udržitelné. Jakmile se zastaví současný ekonomický růst, přijde velké napětí ve finančních zdrojích, a Praha bude muset řešit cenu jízdného a množství lidí jezdících zdarma. To určitě nebude populární.

Nelze si asi nevšimnout že to v poslední době v koalici na magistrátu vře, čím si myslíš že to je?

Mám dojem, že došlo ke střetu dvou odlišných pohledů na svět, zejména mezi Piráty a TOP 09. Já samozřejmě hájím ten „topácký“ pohled, který je více pragmatický a preferuje důvěru v lidi a stabilitu organizací.

V čem konkrétně?

V čem se naprosto lišíme, Byl například nápad Pirátů zdaňovat prázdné byty (příklad nedůvěry) a zastavení již slíbené privatizace bytů. Příklad porušení stability, protože město či stát musejí své jednou dané slovo dodržovat a neklamat občany.

Jak si vysvětluješ že na Praze 3 takové napětí mezi piráty a TOP 09 se Stanem nevládne?

Jednak je větší pravděpodobnost, že se lidé na městských částech osobně znají, pak se jedná trochu jinak. Dále je třeba vzít v úvahu, že úspěch Pirátů vynesl do funkcí mnoho lidí, kteří mají různé životní zkušenosti, takže si Pirátská strana v různých regionech teprve formuje názory a hledá způsob fungování. A zřejmě máme na Praze 3 prostě štěstí.

Mimo již zmíněného magistrátu působíš rovněž jako předseda představenstva Pražské plynárenské. Ta je teď často v médiích. Co se tam vlastně děje?

Jsem v Pražské plynárenské Holding, která je vlastníkem Pražské plynárenské a ostatních spřízněných firem. V plynárně se sešly dvě věci. Za prvé, zbytečně vyostřené staré spory Pirátů s vedením plynárny ohledně rozsahu veřejných a neveřejných obchodních dat. Za druhé, příchodem nové politické reprezentace se potkali dva různé pohledy na podnikání městských společnosti. Představenstvo a dozorčí rada v těchto sporech ztrácejí čas, a navíc informace o sporech unikají do médií, což znamená ohrožení pozice plynárny na trhu.

Abych si to zjednodušil. TOP 09 tedy preferuje fungující firmu, kdežto pirátům jde v první řadě o transparentnost jejího fungování i třeba za cenu menších zisků?

Přesně tak. TOP 09 preferuje fungující a transparentní firmu, která zajišťuje městu stamilionové zisky každý rok. Některé kroky Pirátů jsou dobře míněny, ale tento stav můžou nevědomě ohrozit,

Jak si vysvětluješ, že zrovna vaše rozhodnutí jsou předmětem takových rozporů?

Samotného mne to dost překvapilo, protože je to úspěšná společnost, která generuje stamilionové zisky, z nichž značnou část posílá do rozpočtu města. Hodně se v tisku propírají mimořádné odměny pro členy statutárních orgánů. Od tohoto roku byly mimořádné odměny pro členy dozorčích rad již zrušeny, jak bylo dohodnuto v koaliční smlouvě. V tom byl spor s Piráty, kteří chtěli tyto odměny zrušit i zpětně. Šlo odměny za minulý rok a byl jsem názoru, že minulé dohody se mají plnit a tím je důstojně ukončit. Jak stárnu, asi začínám být více konzervativní (smích).

rozhovor ukončíme na méně výbušné téma. Kde zkoušíš studenty na VŠE když máte zrovna nahlášenou bombu?

Měl jsem štěstí, bomba na VŠE nikdy nebyla nahlášena, když jsem zkoušel já osobně. Naštěstí je již půl roku klid. Kdyby k tomu náhodou došlo, asi abychom museli zajít do nejbližší hospody..

ŠTÍTKY

Osobnosti:
Martin Dlouhý

Copyright © 2009-2019  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

Jiří Pospíšil:Jsme jediná pravicová proevropská strana.
Děkujeme