Pražský okruh - veřejný zajem

16. 11. 2012

    Starosta Horálek (ODS) z  radnice  Prahy 4 mediálně ohlásil novou legislativní iniciativu – zákon, který prohlásí, že Pražský okruh je veřejným zájmem. Následně  se přidal i pražský primátor Svoboda (ODS). Parlament údajně neví o veřejném zájmu obcí.  Jaká  je ale  realita? O Pražském okruhu hodně dobře vědí nejen poslanci Parlamentu a Senátu napříč politickým spektrem, ale i  příslušné instituce v Bruselu. Praha totiž leží na  multimodálním  dopravním  transevropském koridoru  číslo IV. (trasa  Skandinávie – severovýchodní Německo – Berlín –Praha –Bratislava….Istanbul) s odbočkou IV.A (trasa Praha – Norimberg – Mnichov).

    Poslanci dobře vědí, že

1. Pražský okruh leží na výše uvedených multimodálních koridorech.

2. Pražský okruh  společně s dálnicí D1  splňuje ekonomické  požadavky  kladené na kapacitní rychlostní komunikace podle evropských kritérií (jako jediné komunikace v ČR).

3. Hotové zpoplatněné úseky Pražského okruhu vydělávají  nejvíce na mýtném v celé ČR.

4. Výstavba  životně důležitého úseku okruhu  č. 511 – úsek D1 – Běchovice uleví znatelně nejen Spořilovu, ale celému východnímu segmentu hlavního města. Z obydlené zástavby odkloní nákladní dopravu z montoven aut v Boleslavi, Kolíně a dalších průmyslových podniků z východní části středočeské aglomerace mimo Prahu.  

5.  Hospodářský výbor  Sněmovny je připraven podpořit fyzickou  realizaci zejména stavby 511, ALE  …..

 

    Ono ALE  se váže na  skutečnost, že se zatím nepodařilo umístění stavby veřejnoprávně projednat. Proti všem silnicím v naší zemi se vždy někdo odvolá a stěžovatelé se naučili obratně využívat  mezer v zákoně a zejména  často jen formálních pochybení  úředníků státní správy i samospráv. Tak se stalo i v případě  vydaného územního rozhodnutí o umístění stavby. Správní soud zrušil   zásady územního plánu  hlavního města a následně „spadlo pod stůl“ i vydané rozhodnutí. Investor stavby – Ředitelství silnic a dálnic ČR nyní netrpělivě čeká, až  hlavní město chybu napraví. Dosud se tak nestalo.

    Pokud se týká  legislativní iniciativy hlavního města. V platnost kdysi vstoupil jediný podobný akt – zákon o obchvatu Plzně. Po vyhodnocení všech rizik s tímto právním paskvilem, ho pro vlastní stavbu tehdy investor raději nepoužil. Naopak  neúspěšně mnohem později skončily pokusy o zákon o R 35. I kdybych připustil úspěch této legislativní  iniciativy, je vysoké riziko, že  by zákon zrušil Nejvyšší správní či Ústavní soud. Téměř jistým se zdá, že by musel celou stavbu uhradit stát z národních zdrojů. Sotva by tímto způsobem prosazený  projekt  chtěla Evropskýá unie  kofinancovat. Zákon by byl ohromným precedentem i pro ostatní stavby.

    Nejrychlejší  cestou k výstavbě zejména  úseku D1 – Běchovice Pražského okruhu je tedy, aby Praha v co nejkratší době uvedla svoji územně plánovací dokumentaci do souladu s názorem  správního soudu. To i v případě, že nejen já si myslím, že  soud  stěžovatelům dát tehdy za pravdu nemusel.

    K dalším  faktům uváděným v článku deníku Dnes si dovolím opravit, že na Pražském okruhu chybí celkem čtyři úseky ( nikoli 3), a sice stavba 511 D1 – Běchovice, stavba 518 Ruzyně  -Suchdol, stavba 519 Suchdol – Březiněves a stavba 520 – Březiněves  - mladoboleslavská R10. Dále si dovoluji poznamenat, že o veřejné prospěšnosti rozhoduje obec ve svém územním plánu , že u veřejně prospěšných staveb se i dnes vyvlastňuje. Nejen panu Horálkovi doporučuji  seznámit se se zákonem číslo 416/ 2009 Sb. ve znění  novely, kde se   hovoří o výkupech pozemků i sloučeném územním a stavebním  řízení. Tento  zákon se jmenuje  Zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a týká se nově nejen  dopravní, ale i energetické a vodní infrastruktury.

František Laudát
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme