Praha odmítá auta, ale neřeší, kde zaparkují

23. 3. 2015

Už to nejsou jen ekologičtí aktivisté, kdo se zle dívá na řidiče v centru Prahy. Situace ve špičkách je neúnosná jak při pohledu na sunoucí se kolony, tak kvůli hradbám parkujících aut.

Město slibuje, že aut ubude. Ještě letos totiž plánuje rozšířit parkovací zóny o část území páté a šesté městské části. V nedaleké budoucnosti chce magistrát také omezit vjezd aut se starším typem motoru do historického jádra města.

Potíž je v tom, že přes dlouhodobé sliby magistrátu pod vedením různých politických stran v Praze nevznikají nová záchytná parkoviště P+R. Letos žádné nepřibude. Přitom právě ta jsou, pokud chce město automobilovou dopravu redukovat, naprosto klíčová.

„Podmínkou je nejen výstavba parkovišť P+R, ale také telematického systému, jenž by řidičům ukazoval, na kterých odstavných parkovištích mohou své auto nechat. Zavádět parkovací zóny pro rezidenty a nenabídnout alternativu ostatním řidičům je sobecké a nesystémové,“ říká dopravní odborník Petr Moos.

Podle něj je třeba vytvořit na okrajích města síť parkovišť, na kterých by lidé mohli za drobný poplatek nechat svůj vůz, a směrem do centra pokračovat městskou hromadnou dopravou.

Pokud v Praze nebude dostatek parkovacích míst, může se po zavedení parkovacích zón v některých částech metropole problém s parkováním pouze přesunout jinam.

Současné vedení města slibuje, že začne parkoviště P+R budovat. „Rada města rozšíří počet záchytných parkovišť typu P+R. Bude jednat o možnosti výstavby těchto parkovišť i v blízkosti kolejových složek ve středních Čechách,“ stojí v programovém prohlášení rady.

Jenomže nikdo neví, kdy nějaké parkoviště přibude. Určitě to nebude letos.

„V tomto roce neplánujeme budovat žádné parkoviště P+R. V rozpočtu máme vyčleněných 10 milionů na projektovou přípravu,“ říká mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Radnice městských částí už po předešlých zkušenostech berou sliby města s rezervou. Že na jejich území vznikne velkokapacitní parkoviště, totiž slýchávají řadu let. „Bohužel magistrát obecně není v této problematice, která se týká celého hlavního města, příliš aktivní. Snažíme se proto v tomto ohledu alespoň iniciovat jednání a připravovat vlastními silami koncepce, kde by bylo možné na našem území P+R vybudovat,“ říká starosta Prahy 5 Radek Klíma (TOP 09). Připomíná, že magistrát sliboval záchytné parkoviště u smíchovského nádraží, plán ale nikdo do konce nedotáhl.

Veleslavín bez parkoviště Podobnou zkušenost má i řada dalších městských částí. Například u nové stanice metra A Nádraží Veleslavín měl původně vyrůst parkovací dům pro zhruba šest set aut. Z projektu zcela sešlo.

Městská část slibuje alespoň provizorní parkoviště. „Vzhledem k očekávanému nárůstu dopravy po otevření metra A do Motola hledáme vhodné plochy v co největší blízkosti nových stanic metra A, které budou moci řidiči využívat pro zaparkování svých vozů, aby nezahlcovali ulice včetně centrální části Prahy 6,“ říká starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09). Má jít o záchytná stanoviště, která budou sloužit dočasně do doby, než město vybuduje plnohodnotné P+R.

Po rozšíření P+R na Zličíně volá dlouhodobě Praha 13. „V plánu ho hlavní město má už několik let, ale stavba se stále odkládá, hlavním argumentem města je nedostatek financí,“ popisuje mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka. Na dvě stávající zličínská parkoviště se vejde dohromady 143 vozů, což v místě, kde do města ústí D5, působí symbolicky.

Plánů, kde mají do budoucna nová P+R vzniknout, je celá řada. Dlouho se mluví o tisícovce parkovacích míst u stanice metra Opatov. Technická správa komunikací již v tomto případě dokonce vypracovala studii proveditelnosti, která potvrdila, že je možné na místě stání pro auta skutečně vybudovat.

Několikapatrový parkovací dům má vyrůst na Černém Mostě u Chlumecké ulice na místě, kde je nyní povrchové parkoviště P+R.

Radnice Prahy 4 a 12 upozorňují také na blížící se výstavbu nové trasy metra linky D směrem do Písnice. Řidiči by podle úřadů měli po otevření dostat možnost parkovat právě v okolí Písnice a také Krče.

Přestože je vznik většiny zmíněných parkovišť v nedohlednu, najde se jedna výjimka: v rámci výstavby tunelu Blanka vzniká několikapatrový parkovací dům na Letné. Kolik tam bude řidiče stát parkování a jestli získají speciální místa obyvatelé oblasti, se teprve řeší.

Zavádět parkovací zóny pro rezidenty a nenabídnout alternativu ostatním řidičům je sobecké a nesystémové.

Fakta

Parkoviště P+R

P+R (Park and Ride) Jedná se o záchytná parkoviště, jejichž cílem je „zaparkuj a jeď městskou hromadnou dopravou“. V Praze se v současné době nachází celkem ve 13 lokalitách. Dohromady je na všech parkovištích 3 008 míst k stání. Řidiči za ně platí 20 korun na den. K+R (Kiss and Ride) Jsou místa pro krátkodobá zastavení. Název vznikl podle představy, že řidič zastaví, aby vyložil spolujezdkyni(ce), dostane pusu na rozloučenou a hned jede dál. Tato parkoviště jsou umístěna u některých stanic metra a železnice. B+R (Bike and Ride) Jedná se o parkoviště, kde může cyklista nechat kolo a dál pokračovat městskou hromadnou dopravou. Většinou jsou součástí P+R. 

Adam Váchal, redaktor MF Dnes

Mladá fronta DNES, 23.3.2015, str. 1

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme