Hudeček: Na mnohé zakázky neviděl ani kontrolní výbor

Rozhovor s předsedou klubu pražských zastupitelů Tomášem Hudečkem

16. 2. 2011

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Skandál podobný předraženému tunelu Blanka prý jezdí v Praze po kolejích. To se alespoň začíná šuškat o nákupu nových tramvají Škoda T15 pro město. Podle magistrátní opozice totiž Praha ve výběrovém řízení požadovala, aby mohly tramvaje jezdit ve sněhové pokrývce do 5 centimetrů a do 1 centimetru vody. Jenomže každý si asi dokáže představit, že i v Praze občas nasněží nebo naprší trochu víc. Smlouvy na nákup tramvají jsou prý nevypověditelné a i šité na míru jedné firmě, pokračuje opozice. Město tak údajně bude nakoupit 250 souprav až za 20 miliard korun. Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. A naším hostem je pražský opoziční zastupitel za TOP 09 Tomáš Hudeček. Vítejte.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Dobrý den.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Tak mezi lidmi v Praze se už tak trochu vžil výraz tunel Blanka jako synonymum pro něco, tak řekněme to korektně, s nekalým průběhem, vnímáte by nějakou podobnost mezi Blankou a tramvajemi Škoda For City?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

No, abych pravdu řekl, těch podobností by se tam určitě několik najít dalo, ale můžeme začít od obecného. Jedná se o dopravní, dopravní problematiku, jedná se o problematiku investic, to znamená, tady bysme tu podobnost našli. Nicméně myslím si, že ty rozdílnosti spíše, spíše přetrvávají, jenže v případě dopravního podniku se jedná o investice do obnovy vozového parku, zatímco v případě Blanky je to samozřejmě investice do infrastruktury.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Mimochodem Blanka a exprimátor Pavel Bém neustále opakoval, že se Blanka nezdraží ani o korunu. Dokonce se vsadil o 50 hodin veřejně prospěšných prací. Hodláte ho třeba osobně pohlídat, aby to zdražení o 10 miliard odpracoval?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano, to, víte, to je velmi zajímavé. Já osobně bych se rád podíval na to, jak bude odpracovávat veřejné práce, nicméně zůstává mi trošku, trošku nejasné, jakým způsobem mohla například i tehdejší opozice vlastně nebýt, nevědět o tom průběžném zdražování, když podle naší informací, ty informace opravdu na základě o dodatku ke smlouvě byly průběžně předkládány a tedy vlastně primátor mohl tyto veřejné práce už odpracovat mnohem dříve než teď.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

No, on teď nemůže, protože on nikdo pořádně, pravděpodobně myslíte samozřejmě exprimátora.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano, ano.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Pravděpodobně, nebo vy snad víte, kde konkrétně se momentálně nachází Pavel Bém?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Nevím, kde je, ale je možné, že tam provádí veřejně prospěšné práce.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Ale pojďme k těm tramvajím. Já jsem hledala v tisku zmínku o tom, že by konkrétně T15, tedy nové tramvaje v zimě selhaly. Kalamita byla, vy takový důkaz máte?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Důkaz o tom, že selhaly tramvaje nemáme, my máme jenom informace uvnitř dopravního podniku, jak jsem včera pochytil, tak tyto byly dementovány. Nicméně ty materiály, které my máme a které, ale viděl jsem, že novináři perfektně zpracovali, my jsme dostali do ruky totiž ten tendr, to výběrové řízení a tam jsme našli, že byl vypsán tak, aby tramvaje splňovaly, že mohou projet pěticentimetrovým sněhem a centimetrovou vodou. Novináři se tady tohoto chytili a včera vyšlo najevo, že tedy to není pravda, protože mohou projet šesticentimetrovým sněhem.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Ano a 3 centimetry vody, takže to vám nestačí takové parametry?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Abych pravdu řekl, my jsme v naší, naší interpelaci ohledně problematické smlouvy nestavěli na situaci, kdy bude kalamita, pouze na tom, kdy bude kalamita a tramvaje neprojedou. My jsme bohužel v tomto tendru našli mnoho pochybení, ať už je to, ať už je to situace, že tendr byl vypsaný zcela evidentně účelově, ať už to bylo pochybení, kdy podle našich analýz a ty analýzy dělal, dělal člověk zevnitř dopravního podniku, ekonomický, z ekonomického úseku, kdy tramvaje nepotřebují, kdy dopravní podnik nepotřebuje ani toto množství tramvají, které objednává v případě, že postačí zachovat průměrné stáří vozového parku na 25 letech, což je u tramvají zcela, zcela běžný. Uvádí se mnohem, mnohem vyšší, vyšší životnost. Dále jsme do této.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Jenom abychom to vzali přehledněji.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Tak pojďme po těch jednotlivých bodech.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Dobře.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Začněme u těch technických parametrů.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Tady mluvčí výrobce Roman Binder upozorňuje, že tramvaj splnila předepsané normy a že stejné parametry mají i vozy, které jsou určeny pro lotyšskou Rigu, kde panují v zimě ještě náročnější klimatické podmínky, takže nějaké konkrétní podklady, že tramvaj selhává v technických parametrech, na kterých vy byste se nějak proti postavili, máte nebo nemáte?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

V ruce ji nemáme, myslím si, že vyjádření, že v případě, že 6 centimetrů sněhu je pro tuto tramvaj limitní, bohatě stačí.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Dobře, ale oni tvrdí v dopravních podnicích například, že jsou schopni koleje odklidit natolik, aby tramvaje bez problémů projely, takže myslíte si, že dopravní podnik není schopen udržet koleje v případě sněhové kalamity natolik, aby projely nové tramvaje?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

To mi, to mi dáváte do úst něco, co my úplně, abych pravdu řekl, nekritizujeme. Toto jsme pouze, pouze vypíchli. Jedná se o tu věc, pokud dopravní podnik je schopen odklízet sníh, když už teda jdeme na tento konkrétní problém, tak potom samozřejmě v případě kalamity musí dopravní podnik odklidit všechny koleje, kde ty tramvaje jezdí, ano. Pokud to dopravní podnik zvládne, pak samozřejmě problém není. Připadá mi to osobně trošku jako jakási vyvolaná investice v podobě dámské růžové kabelky, kvůli které je potřeba koupit růžové boty, růžové hodinky, větší auto, větší mobil nebo menší mobil. A tady se trošku, podle mého názoru, dostáváme možná k tomu hlavnímu principu, a to je, že veřejné zakázky v Praze jsou vypisovány napřed co a kolik toho koupíme, místo toho, co vlastně potřebujeme.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Tak a teď konkrétní důkaz, protože ta zakázka byla šitá na míru jednomu podniku, o které už tady tedy zmínil se, že jo.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano. Důkaz samozřejmě, že byla šita zakázka na míru jednomu podniku, jako dát někomu do ruky nelze, může to vyplynout z následujících, z následujících věcí. Tramvaj, na kterou byla vypsána zakázka, v té době vůbec neexistovala. Taková tramvaj nebyla vyrobena, ty požadavky jsou velmi jednoduché, musí být 100 % nízkopodlažní, což jenom pro zájemce tím pádem například mezi, mezi dvěma koly nemůže být osa, ano, musí ty kola být zvlášť, zvlášť umístěna na tom podvozku. Proto taky těch 16 motorů a proto taky ta nízká takzvaná brodivost. A taková to tramvaj v tu dobu vůbec neexistovala a to výběrové řízení bylo vypsáno tak, že to 54 dnů se musí uzavřít, uzavřít tendr. To znamená asi nikdo, nikdo rozumný nemůže říct, že za 54 dní vyvine nějaká společnost tramvaj tak, aby, aby, vyvine projekt tramvaje, aby vyhovovala předepsaným podmínkám, které předtím nevěděla.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Tady je ovšem námitka zástupců technických odborníků, kteří říkají, že sice po světě jezdí několik typu nízkopodlažních, nebo celonízkopodlažních tramvají, ovšem problém je v tom, že v Praze máme poměrně strmá stoupání a to, co se běžně používá ve velkých městech jinde, tady u nás jako typy vozů nelze použít prostě proto, že tyhlety tramvaje nevyjedou kopce jako jsou Barrandovský a podobně. Věděl jste o tom?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ne, ne, ne, tuto skutečnost nevíme.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Takže to je možná důvod i proto vypisovat tendr speciálně na tramvaje pro Prahu?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Abych pravdu řekl, v tom tendru bylo více zajímavých věcí.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Tak další.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Soutěž nebyla tedy vyhlášena předem, objevila se najednou zničehonic tedy a za 54 dnů měla skončit. Způsob zadání byl vypsaný pro případné zájemce způsobem, který v podstatě firma, která o tom nevěděla, nemohla splnit, neboť bylo stanoveno velmi zvláštní, velmi zvláštní číslo na odběr těchto vozů. Bylo tam stanoveno, že tedy se bude jednat o maximálně 250 vozů s tím, že ale vlastně ročně minimálně 2 tramvaje budou odebrány. Tedy pokud se vžijete do role firmy, která má nějakým způsobem splnit zakázku, tak ona vlastně nemůže z důvodu tohoto rozsahu vůbec kalkulovat, kolik má těch tramvají vyrobit a tedy, jestli má smysl vyvíjet tu tramvaj nebo ne. A poslední věc a to je asi nejzávažnější, a tyto výtky ale byly už v roce 2005 předány Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Pro ochranu hospodářské soutěže a od soudu se dvakrát vrátily.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano, přesně tak. A tam byla třeba velmi, velmi taková relevantní připomínka jedna, jedna ze čtyři tedy a to bylo, že technické řešení právě toho tendru bylo konzultováno s Výzkumným ústavem kolejových vozidel a přesně tady tuto, tady, no, Výzkumný ústav již nějaký ten rok vlastnila Škoda Transportation.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Neboli tvrdíte, že to je opět účelově provázané?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Všechny indicie tomu tak naprosto nasvědčují. Nicméně toto je práce, toto je práce i novinářů, kteří zatím jsem viděl, že se tématu chytili velmi dobře.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

No, tak za práci novinářů, prosím, nepovažujte to, aby vám dávali do ruky důkazy, o kterých vy hovoříte, že existují.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Nikoli, nikoli důkazy, o kterých tady já mluvím, tak jsme neměli od novinářů, mluvil jsem o následné práci.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Tak to mě těší. Vy také tvrdíte, že Praha těch 250 nových tramvají nepotřebuje. Dopravní podnik na to ale namítá, že v Praze teď jezdí tisíc tramvají a většina z nich je velmi starých a nejsou nízkopodlažní. Pokud by tedy dopravní podnik nakoupil třeba pouze 140 tramvají, tak by to znamenalo podle něj místo výměny opravovat další staré tramvaje T3. To by byla podle vás lepší cesta, než nakupovat nové?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Víte, to je, to je obtížná věc na jednoduché vysvětlení, ale já pokusím se přece jenom být stručný v této věci. Zase jedná se o jakousi vyvolanou investici. Dopravní podnik disponuje opravnami tramvají, které jsou schopny v určité míře, a také to dělají, renovovat staré tramvaje T3. Renomovaná tramvaj ve chvíli, kdy se jí dá nízkopodlažní střet, takové tramvaje v Praze jezdí, tak v tu chvíli v podstatě je považována za novou a tím pádem její průměrný věk klesne, je to vlastně jako kompletní rekonstrukce tramvají. Druhá věc, dopravní podnik v dlouhodobém plánu od roku 2009 do roku 2020 má v plánu snížit počet tramvají ze současného počtu asi 1100 tramvají, jedná se o ekvivalent tramvaje, do toho se počítá, že právě dlouhá tramvaj jsou vlastně dvě malé tramvaje, na asi 980 v roce 2020. To znamená, klesá počet. A teďka pokud si by do tady tohoto počtu zakomponujete 250 nových tramvají, tak vám vyjde, že pokud by toto proběhlo, kompletní tento, tento nákup těch tramvají, tak v roce 2020 průměrný věk tramvají velmi výrazně klesne, protože vlastně za a) jich budeme mít mnohem méně než dnes, a za b) budou všechny nové. Jinými slovy jedná se o investici, dobře obnova vozového parku, ale v podstatě jde v současných finančních možnostech města daleko nad rámec toho, co je potřeba.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

A vzhledem ke všem těm námitkám, které jste tady přednesl, budete se snažit ještě tu smlouvu, o které vy tvrdíte, že je nevypověditelná a s čímž tedy ředitel dopravního podniku Dvořák nesouhlasí, budete se snažit ji ještě nějakým způsobem napadat, byť i už byla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano, pardon, máte pravdu. Tato smlouva je samozřejmě vypověditelná, ale v tom je právě kouzlo všech pražských smluv. Ony jsou vypověditelné za předpokladu, že se stane nějaká událost, kterou prostě to město nemůže ovlivnit. To znamená samozřejmě v případě, že by Škoda Transportation absolutně přestala dodávat tramvaje, tak tam je v té smlouvě kauza, že je vypověditelná.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Ale ta podmínka je také, že by technicky nevyhovovaly, že by technicky absolutně nevyhověly požadavkům města.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano. Doufám, že v případě, že dojde k tomu havarijnímu stavu, kdy se ukáže, že tramvaje nevyhovují, tak smlouva by mohla být zrušena. Nicméně obávám se, že pokud se to stane ve chvíli, kdy Praha bude mít 120 takovýchto tramvají, bude kalamita a tramvaje by mohly v tomto případě teoreticky nejezdit, tak si myslím, že už by mohlo být trošku pozdě na výměnu a zrušení smlouvy.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Takže budete se snažit ještě nějakým způsobem dosáhnout omezení, zrušení nebo nějakého nakládání s tou smlouvou?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Rozhodně je to naším záměrem se problematikou dále zabývat.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

A jakým způsobem?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Myslíme si, že by smlouva měla projít důkladnou revizí z pohledu toho, kolik tedy město tramvají vlastně potřebuje a to zejména ve vztahu k problematice rozpočtu, který se schvaluje na rok 2011 zítra na zastupitelstvu, ale také ve výhledu dlouhodobém do roku 2016 je ten nejbližší výhled, který se plánuje, protože v rozpočtu vypadá a bohužel to nemohu nazvat jinak, než že Praha je v současné době již v podstatě těmito typy smluv vytunelovaná do budoucna. To znamená, nemá slova o vyrovnaném rozpočtu, vyrovnaném hospodaření, mají relevanci pouze ve chvíli, kdy si odmyslíme, že má Praha zavázané smlouvy na investice v řádu miliard. A když jenom sečteme například čistírnu odpadních vody, Blanku a teď třeba i ty tramvaje, tak vám jenom tyto tři věci, a to zdaleka nejsou jediné, vyjdou v podstatě na roční rozpočet, ano. To znamená, dalo by se říct vlastně, že jsme zadluženi už o jeden roční rozpočet, pokud bereme jenom tyto tři, tyto tři problematické věci, které v poslední době se nám tedy podařilo najít.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

No, ale to na to já se celou dobu ptám, jestli se s tím dá ještě něco dělat, nebo se to dá odkonstatovat, zkontrolovat, ale bohužel.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Abych pravdu řekl, toto je věc na dopravním podniku a já věřím tomu, že pokud se jakkoli podaří nám do toho nějakým způsobem zasáhnout a ovlivnit, takže se podaří tady tyto investice natolik zracionálnit, aby Praha se dále v tom problematickém stavu, v kterém je, už dále, už dále nenacházela, nebo alespoň zlepšil se ten stav.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Jak hodlá Praha dál řešit kauzu Blanka a brání obstrukce na magistrátu ve fungování kontrolního výboru? Poslouchejte dál Dvacet minut Radiožurnálu, odpovídá opoziční zastupitel za TOP 09 Tomáš Hudeček. Tak média upozorňují, že vedení města má u velkých stavebních zakázek projednat každí zdražení nad 10 %. U tunelu Blanka v Praze se to nestalo. Rada o tom postupném zdražování stavby vůbec nejednala. Víte, jak je to možné?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Teď je otázka, která rada o tom nejednala? To znamená, pokud o tom nejednala současná rada, tak tam já samozřejmě nemohu, nemohu mít informace, protože jsme nebyli na jednání rady jakkoli z pozice, z pozice, opozice pouštěni.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Já vám úplně jednoduše napovím citátem: "Tím, že o tom rada města nehlasovala, porušila svá vlastní pravidla. Nic jsme nevěděli, rada o tom nehlasovala." Stěžovali si Hospodářským novinám bývalí náměstci Rudolf Blažek a Pavel Klega. Teď už je to jasné - bývalá rada.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Bývalá rada. Podle našich informací v případě, že probíhá stavba takového to, takového to díla, jako je tunelový komplex Blanka, tak se mimo to, že na počátku je potřeba vypracovat takzvaný výkaz výměr. Já bych to jenom velmi stručně vysvětlil. Když stavíte třeba dům, tak, aby, rozepíšete velmi podrobně, kolik metrů čtverečních omítky, kolik cihel, kolik nějakým případných trubek, podlahových krytin a takhle potřebujete. Takovýto výkaz samozřejmě pro tunelový komplex Blanka existoval. Ten měl původně podle původních návrhů stát tedy kolem 16,5 miliardy korun. Každé navýšení, které se dělo, se dělo samozřejmě v nějaké, z nějakého důvodu, ať už to bylo propady, propady ve Stromovce, ať už to bylo z důvodu objevení nových geologických nějak souvislostí.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Ano, ale nezlobte se, my už tyhle ty věci, nebo posluchači, kteří Blanku sledují, pravděpodobně znají. Já jsem se ptala, jestli jste zjišťoval, jak je možné, nebo kdo může za to, že o tom rada o tom postupném navyšování prostě vůbec nejednala, přestože tu povinnost měla, že tím porušila svá vlastní pravidla?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

To, že o tom rada vůbec nejednala, považujeme za naprosto, naprosto neuvěřitelnou věc, a protože, a chtěl jsem jenom dokončit, právě to zdražování probíhá v takzvaných dodatcích ke smlouvě, které o my, tedy odbor městského investora od Blanky, od Metrostavu dostával a tudíž to, že rada o tom nejednala, je podle mého názoru šlendrián několika, několika, několika směrů. Buď absolutně neprobíhá komunikace mezi odborem, městským investorem a radou, což nepovažuji vůbec za možné a za reálné, protože podle všech ostatních indicií a všech ostatních investic tato komunikace probíhá naopak velmi. Druhá věc je, podle všeho i dopravní, i dopravní, ale minimálně i finanční výbor o tomto měl být a musel být informován, to znamená tady tyto, tady tato navýšení a to, že rada nejednala, mně připadne trošku jako, jako alibismus.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Víte, nezlobte se, ale mně taky připadá trošku zvláštní, vy jste se mě ještě před chvílí ptal, jestli to byla bývalá nebo současná rada, ale teď už vám to přijde neuvěřitelné, takže mně trošičku přijde neuvěřitelné tohle vaše vysvětlení.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ne, já jsem se ptal na to, zda současná, zda se ptáte na současnou radu, protože o současné radě já nemám žádné informace.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Dobrá. Teď dáme citát advokáta Luďka Šikoly z Hospodářských novin, který řekl: "Je to na okamžité propuštění úředníků, kteří radu neinformovali, ač měli." Jde o to, zda vy budete teď chtít po šéfovi odboru investic Jiřím Tomanovi nějakou náhradu škody, byť by měla být jen do čtyřnásobku jeho platu, což povoluje zákon, zda víte, zda Praha hodlá zažalovat pana Tomana, nebo se na něj nějak obrátit kvůli tomu?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Já věřím tomu, že tady toto současná rada nějakým způsobem, že rada současná podnikne kroky k tomu, aby byla nějakým způsobem i vyvozena trestně právní zodpovědnost, protože to navýšení za tunel, za tunelový komplex je opravdu, opravdu velké. Nicméně musím k tomu dodat důležitou věc, bohužel se tomu jako Praha asi opravdu nevyhneme tomu navýšení.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Pojďme ještě k další problematice a tou je kontrolní výbor pražského zastupitelstva. Jeho předseda může sice nahlížet do smluv uzavřených vedením města, ale předsedu stále nemá. Z toho plyne, že opozice s koalicí teď mají v kontrolním orgánu stejné zastoupení, i kdy bývá zvykem, že opozice má v tomto kontrolním výboru většinu. A právě vás by tedy TOP 09 chtěla dosadit do čela tohoto kontrolního výboru, tak kde je podle vás problém, pane Hudečku?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Víte, to je obtížná odpověď, protože se ptáte zrovna toho, který je navržen na ten post, to znamená, mně se o tomto mluví trošku hůře. Nicméně mohu to přejít s humorem. Asi děláme tu kontrolní práci natolik dobře, že jsem pro koalici nevhodný na tento post.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

A koalice ovšem tvrdí, že jste na ten post nevhodný především proto, že jste při ustavujícím jednání nedůstojně zkoušel radní ODS a ČSSD z jejich odbornosti?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Nevím, jak moc je nedůstojné zeptat se kandidáta na radního, který má plat odpovídající platu ministra, na to, zda je kompetentní vykonávat svou činnost v dané odborné problematice.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Nicméně považujete své jmenování do čela kontrolního výboru už v tuto chvíli za naprosto zablokované situací na magistrátu?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Podle všech vyjádření koalice i pana primátora a svého času i premiéra Nečase, neustále se jakoby zdůrazňuje, že na dalším zastupitelstvu již budu zvolený. Zatím se tak nestalo.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Takže čekáte, že to budete vy?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Byl jsem včera navržen klubem zastupitelů opět na, jako kandidát na tento post.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

A ten stav, kdy situace v kontrolním výboru je tedy zablokovaná, nemá předsedu, může podle vás vést k tomu, že by se na magistrátu mohly schválit další nevýhodné smlouvy?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Abych pravdu řekl, kontrola probíhá v zastupitelstvu a na magistrátu dvojím způsobem. Jedno je kontrolní výbor a druhá, druhá taková to větev je kontrolní odbor. Kontrolní odbor jsou úředníci, kontrolní výbor jsou zastupitelé. Kontrolní výbor je tu mimo jiné od toho, že měl by mít větší přístup investic do smluv, které uzavírá město, a zároveň může přijímat usnesení petice a tak dále. Kontrolní odbor je přesně mimo jiné ten orgán magistrátu, který by měl kontrolovat smlouvy.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

A já vás doplním, ten vznikl sloučením dvou kontrolních odborů do jednoho a ten tedy mimochodem také stále ještě nemá šéfa.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Ano. Ten po, ten po velké rekonstrukci magistrátu, kdy byla zrušena vlastně celá oblast kontroly, která se skládala ze dvou kontrolních odborů, byla sloučena do jednoho kontrolního odboru, byl samozřejmě odvolán ředitel, respektive ředitelka tohoto, této, této oblasti a současný jeden kontrolní odbor mimo jiné se 100 úředníky, to znamená, jedná se o neuvěřitelnou agendu, jsou samozřejmě větší, dopravní, ale tam se řeší řidičáky a tak dále, takže v tuto chvíli, abych pravdu řekl, kontrolní odbor je svým způsobem také paralyzován, takže v tuto chvíli nefunguje ani kontrolní výbor, ani kontrolní odbor.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

No, a já se ptám, v této situaci může se ta situace zvrhnout v to, že se na pražském magistrátu podaří, v uvozovkách podaří přijmout nějakou nevýhodnou smlouvu prostě proto, že ani jeden z kontrolních orgánů není plně funkční?

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Já se obávám, že to možné je, nicméně se třeba si připomenout, že spousta smluv je dělána takzvaným podlimitním řízení, na které ani kontrolní odbor, ani kontrolní výbor jako kdyby apriori nevidí, musí se o to zajímat, ano.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Řekl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu pražský opoziční zastupitel za TOP 09 Tomáš Hudeček. Já vám díky za váš čas a na slyšenou.

 

Tomáš HUDEČEK, pražský opoziční zastupitel /TOP 09/

--------------------

Taky děkuji, na shledanou.

 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka

--------------------

Od mikrofonu Radiožurnálu se loučí Štěpánka Čechová.

 

ČRo, 16. 2. 2011, Pořad: Dvacet minut Radiožurnálu

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme