Z Palmovky do Letňan ekologicky

12. 8. 2019

Loni 1. července se po 46 letech vrátil do pražských ulic trolejbus. Jednou za hodinu linka 58 vozí cestující mezi Palmovkou a Letňany. 

Trolejbusy pomáhaly v Praze před druhou světovou válkou zavádět hromadnou dopravu do mnoha kopcovitých částí města a dvojité troleje patřily až do 60. let nerozlučně k obrazu Vinohrad, Karlova náměstí nebo Strahova. Na podzim 1972 ovšem vyjel nadlouho poslední pražský trolejbus a ulice místo nich ovládly autobusy. 

Trolejbus 58 
Nová linka, která navázala na tradici pražských trolejbusů a dostala číslo 58, spojuje Palmovku a Letňany. Stále ale funguje spíše ve zkušebním režimu a jezdí jednou za hodinu. Většinu roku na ní sloužil jediný vůz, který se dá považovat i za elektrobus s dynamickým dobíjením (ačkoli oficiálně se jedná o trolejbus, tedy drážní vozidlo). Jen na necelém kilometru totiž využívá elektřinu z drátů, ve zbytku ho pohánějí baterie. A troleje zatím vyrostly jen nad strmou Proseckou ulicí. 

Zdejší kopcovitý terén byl vybrán záměrně, aby zde dopravní podnik mohl otestovat všechny parametry tzv. dynamického dobíjení. Díky trakčním bateriím může tento vůz jezdit bez trolejového vedení – to tvoří zhruba 15 procent trasy – a na zbytku cesty je poháněn vlastním zdrojem, tedy baterií.

„Výhody tohoto trolejbusu jsou naprosto zjevné – nízká hlučnost, nulové emise, z dlouhodobého hlediska úspora nákladů,“ vypočítává Marek Doležal (TOP 09), místostarosta MČ Praha 9 a člen dozorčí rady Dopravního podniku Praha, pro něhož jsou trolejbusy srdcovou záležitostí. O jejich opětovné začlenění do pražské hromadné dopravy usiluje mnoho let. „Jde to pomalu,“ připouští, „ale opatření ke snížení emisí z městské dopravy jsou naprosto nezbytná, proto jsem pyšný, že jsem spoluodpovědný za první vlaštovku – trolejbus z Palmovky do Letňan.“ 

Dynamické dobíjení 
Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením je novinkou. Velkým problémem při provozování této ekologické dopravy je totiž životnost baterií. „Baterie mají v současné době životnost při plné zátěži vozidla zhruba dva roky a poté se výrazně snižuje jejich účinnost. Přitom jejich pořízení je finančně náročné. Jejich životnost prodlužuje dynamické dobíjení, které znamená, že elektrobus se dobíjí za jízdy pomocí trolejí v úsecích, kdy by baterie byly hodně zatěžovány, jako např. při jízdě do kopce,“ vysvětluje Marek Doležal

Na trolejích v Prosecké ulici se testuje dynamické nabíjení u dvounápravového dvanáctimetrového elektrobusu a osmnáctimetrového kloubového elektrobusu. Noční nabíjení probíhá v garážích Klíčov za využití třífázových zásuvek z nízkonapěťové sítě garáže. 

Trolejbusy v celé Praze? 
Po zavedení první pravidelné linky elektrobusu s dynamickým dobíjením na trase Palmovka-Letňany připravuje Dopravní podnik Praha další rozšíření tohoto druhu dopravy. „Rád bych, aby přeprava elektrobusem byla realizována nejen ve východní větvi (ulice Prosecká), ale také v té západní. To by umožnilo levnější a ekologičtější přepravu cestujících mezi zastávkami Na Knížecí na Smíchově, Strahovský tunel a ulicí Na Hřebenkách,“ konstatuje Marek Doležal, ale zároveň zdůrazňuje, že není cílem nahradit skutečnými trolejbusy všechny stávající autobusové linky. „Jsem přesvědčen, že není na místě stavět vedení po celé Praze, a to kvůli dispozicím v krajině i z pohledu estetického či ekonomického. Lepší je zařadit parciální trolejbusy (elektrobus s dynamickým dobíjením) nebo např. hybridní autobusy,“ uzavírá Marek Doležal.

 

(mk)

převzato z časopisu Devítka

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme