„ Praha 14 má své trápení, ale jsem na ní pyšný“ říká starosta Radek Vondra

17. 1. 2017

„ Sledujeme, co relativně nové zavedení či rozšíření parkovací zóny v Praze 8 a 3 – přičemž se plánují i v Praze 9 – udělají s parkováním Středočechů u nás. Pokud bude třeba, budeme i my o zónách znovu uvažovat. A znovu se ptát lidí, jestli o ně mají zájem.“ dodává Vondra.  

S jakou náladou vstupujete do nového roku?

Na úvod trochu složitá otázka. Rád bych začal pozitivně, ale mé pocity jsou rozporuplné. Na městské části děláme a chystáme hodně věcí, které mě těší, dobrá nálada mě však opouští, když při ohlédnutí za loňským rokem pomyslím na činnost, respektive nečinnost vedení hlavního města Prahy.

Jak to myslíte?

Koalice na magistrátu, která zodpovídá za řízení našeho hlavního města, se rozpadla, aby se pár měsíců nato dala znovu dohromady – ve stejné sestavě. Radní se odvolávali a znovu jmenovali do funkcí, rozvoj města se zastavil. Důsledkem těchto šarád je nevyčerpaných 14 miliard korun z původně schváleného městského rozpočtu. To je děsivé číslo. Takový výsledek nelze prohlásit za úspory, je to neschopnost zrealizovat schválené investice, které měly zlepšit život Pražanů. Do těch patří třeba i stojící rekonstrukce ulic v severní části Hloubětína, nezrealizovaná hřiště v parku U Čeňku, tristní stav komunikací na Černém Mostě, dosud neprovedená rekonstrukce Českobrodské, stále nerealizovaná lávka a potažmo železniční zastávka na Rajské zahradě, prodloužení Ocelkovy na Hutě a další. Vymlouvat se na to, že nejsou peníze, nikdo nemůže. Prostředky jsou, o to víc zarážející je neschopnost radních či magistrátních odborů vypsat výběrové řízení a stavbu zrealizovat.

Loni v lednu jste hovořil o Metropolitním plánu, na kterém pracuje Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, o mimořádné důležitosti tohoto strategického dokumentu pro celou metropoli, Prahu 14 nevyjímaje. Naděje, že tento pražský územní plán bude dokončen a že jej zastupitelé hlavního města schválí ještě v roce 2016, zhasla loni na podzim. Jak situaci vidíte teď?

V tuto chvíli Metropolitní plán opět víceméně přešlapuje na místě. Dokončený a připravený ke schválení dosud není, protože se za poslední půlrok jen vyměňovalo vedení Institutu plánování a rozvoje, městští radní se hádali… Výsledkem je, že se tým, který na plánu pracoval a který se během loňských veletočů rozpadl, vrací ve staronové sestavě. Práce snad zase budou pokračovat, nicméně nikdo neřeší dopady těchto průtahů… Nové byty se staví – podotýkám po celé Praze – velmi omezeně. Skokově tak roste cena nemovitostí i nájmů, což se výhledově projeví v peněženkách všech, kteří pořizují byt nebo bydlí v soukromém nájemním bydlení. Metropolitní plán měl také pomoci stanovit závazný směr rozvoje Kyjí-Hutí. Současný platný územní plán vede k živelné zástavbě s nedostatečnou občanskou vybaveností a nedořešenou dopravní infrastrukturou.

Když už jsme u těch negativ, co doprava?

Dopravní témata byla, jsou a asi i budou hodně bolestná. Stále neúspěšně urgujeme u organizátora městské hromadné dopravy – společnosti ROPID – návrat autobusové linky 186 na Lehovec. V nikdy nekončící příběh se proměnila i stavba části Pražského okruhu spojující Říčany s Běchovicemi. Z celopražského pohledu je nezbytná. Různé „středočeské aglomerační“ varianty se ukázaly jako nerealizovatelné. Tato část Pražského okruhu výrazně odlehčí Jižní spojce, pozitivně se zřejmě projeví i na Průmyslové, respektive Kbelské ulici v Hloubětíně. Zároveň se ale navýší počet aut projíždějících mezi Horními Počernicemi a Černým Mostem. Praha 14 v tomto ohledu požaduje maximální protihluková opatření a snížení všech negativních dopadů na okolí. No, a pak je tu samozřejmě parkování.

Taky dlouhodobé téma…

Přesně tak. Momentálně sledujeme, co relativně nově zavedené či rozšířené parkovací zóny v Praze 8 a 3 – přičemž výhledově se plánují i v Praze 9 – udělají s parkováním Středočechů u nás. V průzkumu, který jsme dělali před rokem, obyvatelé Prahy 14 zavedení zón v blízkosti našich stanic metra odmítli. Pokud se zavedením zón v okolí situace u nás změní, budeme i my o zónách znovu uvažovat. A znovu se ptát lidí, jestli o ně mají zájem.

Zkusíme teď vaši rozporuplnou náladu otočit spíše do té pozitivní roviny. Na co z toho, co se loni udělalo jste pyšný?

Naštěstí i toho je opravdu hodně. Podařilo se nám dokončit zateplení většiny budov našich základních a mateřských škol, postupně probíhá také výměna vnitřních rozvodů, rekonstrukce kuchyní a opravy střech. Radost mám i z komunitního centra, nebo, chcete-li, komunitní kavárny ve zrevitalizovaném parku v ulici Pilská. Projekt na tento krásný objekt získal prestižní ocenění – Cenu hl. m. Prahy v soutěži Český energetický a ekologický projekt, stavba, inovace roku. Uděláme vše pro to, aby tato již takřka dokončená stavba měla od jara svého provozovatele a mohla plně sloužit veřejnosti. Skvělé je také, že se povedlo vybudovat pěkné workoutové hřiště na Jahodnici či zrevitalizovat hned několik veřejných prostor – třeba část břehu Kyjského rybníka, ulici Fejfarova či prostor před mateřskou školou Šebelova. O zvýšení počtu sečení trávy či o výsadbách tisíců trvalek a stovek stromů a keřů ani nemluvím.

Loni v únoru bylo také otevřeno kompletně zrekonstruované kulturně komunitní centrum Plechárna na Černém mostě. Proběhla řada akcí pro veřejnost, včetně pilotně pořádaných veřejných lokálních fór…

Ano, všechny tyhle věci mě těší. Stejně jako třeba i pokračující projekt Vybíralka 25, na němž městská část spolupracuje s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Je to pilot pro budoucí vytvoření celoměstského plánu proměny pražských sídlištních lokalit, díky kterému se v průběhu dvou let podařilo vytáhnout lidi ven a probudit v nich zájem o místo, kde žijí. Pokračují také různé akce a kampaně městské části, jako je třeba úspěšná kampaň zaměřená na dobrovolnické úklidy – Chceme tu mít čisto, dále PEStival, lekce Psí školky, Vítání cykloobčánků, oslavy Dne Země a tak dále a tak dále.

Můžete závěrem nastínit, jaké nejvýraznější investice a projekty čekají Prahu 14 v nadcházejícím roce?

V září bude otevřena nová mateřská škola na Jahodnici, kterou městská část momentálně staví, mělo by se začít stavět komunitní centrum v Hloubětíně, na které před několika lety proběhla mezinárodní architektonická soutěž a jehož dokončení se předpokládá v roce 2018. Dále připravíme projekt a možná už i začneme stavět tělocvičnu v Základní škole Šimanovská, budou se také budovat nová dětská hřiště a sportoviště. Co nesmím zapomenout zmínit, je rovněž delší dobu skloňovaná rozhledna od architekta Martina Rajniše, která podle dosud platného harmonogramu do konce letošního léta vyroste na Čihadlech. Co se týká velkých dopravních počinů, rád bych při této příležitosti upozornil ještě na rekonstrukci železniční trati mezi Vysočany a Lysou nad Labem. Je to akce Správy železniční dopravní cesty, která by měla právě letos začít. Součástí záměru je mimo jiné také vybudování protihlukových stěn.

Převzato z měsíčníku Městské části Prahy 14 „Čtrnáctka“

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme