Proč zdanit více spotřebu než práci a tvořivost

Často kladené otázky k důvodům změny sazby DPH

12. 10. 2012

Zvýšení DPH přinese 17 miliard korun. Nedala by se taková částka ušetřit dalšími škrty výdajů ve státním rozpočtu?

V roce 2010 dokázala tato vláda po slabé Fischerově vládě z roku na rok snížit výdaje o 70 miliard korun. A tímto tempem jsme pokračovali i nadále. Jenže taková cesta má nějaké limity. Dosáhli jsme pomyslného stropu, jde pokračovat jen zase cenu zrušení řady potřebných institucí a agend. Pro rozpočet roku 2013 (strukturální reformy této vlády začnou nést své plody až od roku 2014) je proto 17 miliard mimořádně vysoký výdaj. Je to například celá rozpočtová kapitola ministerstva financí včetně celní a finanční správy a berních úřadů.

Stojí reformy v daňové oblasti a mírné zvýšení DPH o jedno procento za to, riskovat účast TOP 09 ve vládě?Nepochybně ano.

Rozpočtová legislativa a fiskální strategie vlád jsou dnes (vzhledem k ekonomické situaci v Evropě) pro evropské vlády důležitější, než řekněme jejich zahraničně-politická nebo obranná strategie. Na tom totiž stojí a padá suverenita státu. Stát, který nemá odpovědnou fiskální strategii, ztrácí suverenitu, stává se rukojmím finančních skupin na kapitálovém trhu, a pokud nechce být jejich rukojmím, tak rukojmím mezinárodních institucí. Znají to Řekové, poznávají to Španělé, Portugalci. Zodpovědná rozpočtová politika, suverenita státu a jeho budoucí konkurenceschopnost jsou pro nás v TOP 09 zásadní priority.

Co dělá vláda pro snížení výdajů státu?

Tato vláda je historicky první vláda České republiky, která snižuje nominální výdaje z roku na rok. Mrzí nás, že média informují jen o tom, že tato vláda nedělá nic jiného, než že zvyšuje daně. To samozřejmě není pravda. Dominantní část úsilí jde do úspor ve výdajové oblasti. Šedesátosm procent redukce schodku se dosáhlo ve výdajích. To jsou stovky miliard. Dvaatřicet procent na straně příjmové. Zvyšování daní není nic, co bychom dělali rádi, je to nicméně nezbytný nástroj k tomu, abychom snížili státní dluh. Což je o něco vyšší priorita než udržet o jedno procento nižší DPH.

Zvýšení DPH zatím nepřineslo očekávaný výnos z daně. Proč pokračovat v daném kurzu dále?

Jsou dva zásadní důvody proč pokračovat:

  • nelze dál konsolidovat rozpočty bez mírného zvýšení daní.
  • méně škodlivé je zdanit spotřebu než zdaňovat výkon, tvořivost a konkurenceschopnost.

Proč tedy ale vzrostl rozpočet ministerstev dopravy a životního prostředí pro příští rok?

Ministerstvo dopravy chce vyčerpat všechny vyčleněné prostředky z Evropské unie na rozvoj naší infrastruktury. Zvýšení spolufinancování projektů nám přinese čtyřikrát více peněz z EU. Spolufinancování programu životního prostředí „Zelená úsporám“ vede zase nejen k energetickým úsporám, ale také dává pracovní příležitost velkému množství středních a malých firem v krajích, které se specializují na zateplování budov a další stavební práce. Jde tedy o klasické příklady, na nichž je vidět, že má smysl trochu víc zdanit spotřebu a zaplatit si například moderní infrastrukturu.

Co připravují levicové strany, od kterých slyšíme kritiku současné vlády a zvyšování daní?

Levicová opozice tvrdí, že nechce zvyšovat DPH a zatěžovat domácnosti, ale současně chce zvýšit daňovou kvótu o tři až čtyři procenta. Tím sociální demokraté, vytáhnou lidem z kapes o 120 až 160 miliard ročně víc. Nechtějí to udělat přímo, ale chtějí toho dosáhnout přes korporace, přes banky a ceny jejich produktů. 

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme