Ženíšek: Evropa musí být aktivnější

23. 11. 2015

(editovaný výběr hlavních bodů z diskuze s místopředsedou TOP 09 Markem Ženíškem v Otázkách Václava Moravce)

Václav MORAVEC, moderátor

Válka proti teroru. Francie se obrací na spojence z Východu i ze Západu. Prezident Hollande plánuje schůzky s Barackem Obamou a Vladimirem Putinem. Je možné porazit Islámský stát ze vzduchu? Nejen o tom s ministrem obrany Martinem Stropnickým a místopředsedou TOP 09 Markem Ženíškem. Vítejte a hezkou neděli vám všem ze Žižkovské vysílací věže. Jak porazit takzvaný Islámský stát? Prezident Francois Hollande vyzval země Západu, aby zintenzivnily své útoky vůči Islámskému státu. Stejně tak ruský prezident povolal své letadlové lodě, aby se spojily s Francouzi. Ke zdvojnásobení úsilí v boji proti takzvanému Islámskému státu vyzvala v sobotu nad ránem i nejnovější rezoluce Rady bezpečnosti Organizace spojených národů. Nejen o tom přišli diskutovat ministr obrany České republiky Martin Stropnický. Vítejte po čase v Otázkách. Hezký dobrý den.

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor

A místopředseda TOP 09, poslanec Marek Ženíšek. I vám přeji hezké dobré poledne, pane místopředsedo.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Dobré poledne.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane místopředsedo, vnímáte tu nejnovější rezoluci Rady bezpečnosti OSN jako jistý předvoj k možné pozemní operaci na Blízkém východě? Hlavně v Sýrii tedy.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Vnímám to jako určitý základ, aby k něčemu takovému došlo. Abychom v jednotlivých státech nebyli svědky takových reakcí, že jakákoliv mezinárodní akce nemá podporu a neopírá se o mezinárodní právo.

Václav MORAVEC, moderátor

Promiňte, ale tady bylo několik vojenských akcí, ať to byl Irák, ať to byl Afghánistán.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Proto říkám, že nebudeme svědky toho, že některé skupiny budou hovořit o tom, že česká armáda nemá spolupracovat na nějaké mezinárodní operaci, protože se to neopírá o mezinárodní právo. Tímto způsobem ta rezoluce dává dobrý základ, aby se tak v budoucnu mohlo stát. Ale neřeší nic konkrétně. Stejně to bude na  jednotlivých státech, kdo se toho ujme a v jaké podobě.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, chápu správně, že dříve či později se Západ zkrátka pozemní operaci nevyhne a i proto byla přijata v sobotu nad ránem ta rezoluce Rady bezpečnosti OSN?

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

No tak ta pravděpodobnost řekněme sílí, ale myslím si, že skutečně o tom není rozhodnuto, protože jak říkám ono to má svoje nějaké vedlejší účinky neblahé a ta představa, že se bude denně v televizi vysílat ve všech televizích světa nějaké obrázky poměrně masivních obětí na životech a do toho znova říkám, to může přinést nějakou eskalaci i v těch teroristických útocích na různé civilní cíle po Evropě, tak ono to skutečně je složité. Čili ta strategie určitě bude spíš maximálně podpořit z hlediska výzbroje a těmi leteckými údery. Už teďko je pravda, že Rusové docela masivně vyzbrojili Asadovo vojsko a pokračují v tom. My přispíváme mírou, která si myslím, že je proporční k tomu, co naše republika může udělat.

Václav MORAVEC, moderátor

Teď mluvíte o podpoře Kurdů v Iráku těmi zbraněmi.

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Kurdů. Ano. Přesně tak.

Václav MORAVEC, moderátor

S tím, že se chystá další dodávky do konce roku.

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Další dodávka, která teďko odešla. Minulý nebo tento týden jsme dodali 10 milionů nábojů a 5 tisíc granátů a předali jsme už 2 L-159. A já jsem mluvil s iráckým velvyslancem, který je teďko nový v Praze a on říkal, že si toho nesmírně cení, té pomoci a že to je i pomoc psychologická, když by se někomu zdálo, že to je málo, protože u nás jsou hlasy nejrůznější. Buď je to moc nebo to málo je. Málokdy je to akorát. On říkal, že je i důležité, abychom prostě u toho figurovali jako země a mimochodem naznačoval, že při rekonstrukci Iráku si to budou pamatovat a že se obrátí taky na naše firmy a na naše společnosti, což není zanedbatelné.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane místopředsedo, z těch opozičních lavic vnímáte to úsilí vlády zapojit se do toho mezinárodního tažení proti takzvanému Islámskému státu jako dostatečné nebo vám to přijde moc či málo?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Rozumím tomu, co tady pan ministr říká. Přesně jak jste to popsal spíše takovým tím diplomatickým slovníkem. Když poslouchám premiéra České republiky, vyjádření ministra zahraničních věcí nebo paní Mogherini, tak tam vidím určitou tendenci se co nejvíce vyhnout jakékoliv možnosti, která by měla charakter pozemní operace. Ať už je to vyjádření ministra zahraničí, které je téměř jako přes kopírák jako to, o čem hovoří paní komisařka, že teď jsou nejdůležitější diplomacie a politická jednání. Vzhledem k tomu, jak je velká naše armáda, tak jsem dalek tomu, abychom jako Česká republika vyzývali Evropu k nějaké pozemní operaci. Na druhou stranu, a není to pouze můj názor, pokud má být prioritou Evropské unie zničení Islámského státu, tak se bez té pozemní operace asi neobejdeme.

Václav MORAVEC, moderátor

I když to může mít následky možná války náboženství, protože si asi dovedete představit, a na to naráží ministr obrany, jak může pak vypadat propaganda takzvaného Islámského státu - křižáci míří na Blízký východ.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Vidím tam trošku snahu o alibismus. Pan ministr zahraničí i paní komisařka by strašně rádi, aby tu práci někdo udělal za Evropu. Ať už Spojené státy nebo Rusko. Ať už je to výzva k dohodě, že tyto dvě velmoci spolu musí komunikovat, ať už je to výzva našeho premiéra směrem k arabským zemím, že zejména ony se musejí aktivně podílet na boji s Islámským státem. Takže oni neříkají, že pozemní operace nikoliv, oni pouze říkají, že jako Evropa od toho musíme být nejdál a ať to udělá někdo jiný. Když si uvědomíme, kde byly spáchány ty teroristické útoky a že to byl útok na Evropu jako takovou, na naše hodnoty, tak kdo jiný by měl razit tvrdší přístup než-li Evropská unie.

Václav MORAVEC, moderátor

Čímž naznačujete, že i ministr obrany může být trochu alibistický.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Ne. Tím nechci říct, že pan ministr je zrovna v tomto směru alibista. Zaznamenal jsem jeho konkrétní vyjádření, jak může Česká republika v případě žádosti Francie pomoci. Spíš teď myslím celkovou atmosféru v Evropě, kde se dnes nikdo nechce zhostit role, že bude ten, kdo bude hlavní silou pro pozemní operace. Je to do jisté míry pochopitelné. Shodneme se, že bez nějakého řešení ve střednědobém nebo dlouhodobém výhledu asi nemá cenu tu operaci konat. A ta odpověď na to, jak dlouho by ta operace měla trvat, jednoduše zní, že ti vojáci by tam museli zůstat tak dlouho, jak bude potřeba.

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Jestli můžu drobné doplnění. Já souhlasím s tím, co tady zaznělo. Je pravda, že když jsem byl tázán, jestli bychom v případě pozemní operace byli schopni nějak participovat, řekl jsem, jak bysme byli schopni a že bysme participovali. A ještě se  přikláním k té variantě, že by tam muselo být potom následné období nějakého peacekeepingu.

Václav MORAVEC, moderátor

Mělo by být delší než například u Iráku?

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Nepochybně.

Václav MORAVEC, moderátor

Protože Američané mluví o tom, že se stala chyba, když opustili Irák a přihlíželi v těch posledních třech čtyřech letech vzestupu takzvaného Islámského státu.

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Skutečně je to věc, která musí dostat punc mezinárodní komunity, toho OSN. A pokud by se to, a věřme, že se to podaří časem tu situaci zklidnit, tak tam bude muset být relativně dlouhý časový prostor, kdy ty modré helmy budou s prominutím hlídat.

Václav MORAVEC, moderátor

Což je na jedno či dvě desetiletí.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Třeba i déle.

Václav MORAVEC, moderátor

Myslíte, že i déle než na dvě desetiletí?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

To je přesně to, co dnes nikdo neumí definovat. Pokud politici vnímají realitu, tak těžko svým voličům a občanům dnes říkají, že kromě toho, že udělají nějaké politické rozhodnutí, že se budou chtít podílet na pozemní operaci, tak to znamená velmi dlouhé období přítomnosti vojáků na tom území, dokud to bude potřeba. Ten termín dnes nikdo neumí definovat. Na základě zkušenosti z historie víme, že to období může být opravdu velmi dlouhé.

Václav MORAVEC, moderátor

Pokud by se uskutečnila ona pozemní operace. Když se znovu podíváme na mapu Blízkého východu a na rozložení sil, tak jak jsme ho divákům i vám ukazovali, tak pro tu operaci bude také klíčová situace, která se týká těch nejvýznamnějších hráčů. Ruské zájmy v oblasti Blízkého východu, zájmy Spojených států amerických v oblasti Blízkého východu. Do toho dostáváme informace, že se západ, především Spojené státy, Německo a další evropské země na okraj summitu G20, který se konal v uplynulém týdnu, dohodly na prodloužení ruských sankcí nebo sankcí proti Rusku v souvislosti s děním na Ukrajině. Je to dobře, budou-li prodlouženy protiruské sankce v té situaci, kdy západ dává Rusku najevo, my vás potřebujeme na Blízkém východě i kvůli našim i vašim zájmům?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Pochopitelně. Pokud chce být Evropa někdy úspěšná, tak musí být konsistentní v některých svých krocích. Jsem přesvědčen, že sankce působí Vladimiru Putinovi velký problém v oblasti ekonomiky a že jsou do jisté míry účinné. Historie zná několik případů, kdy země, které mají na něco jiný názor nebo kde je jedné zemi něco vyčítáno, tak spolupracují, pokud se jedná o něco tak významného, jako je teď třeba boj proti Islámskému státu.

Václav MORAVEC, moderátor

Promiňte, ale nemůže narušit právě to trvání na sankcích jednotu, mezinárodní jednotu, která je nebývalá, jak naznačuje pan ministr obrany?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Jednotu mohou daleko více narušit zájmy jednotlivých hráčů. Rusko má dnes úplně jinou představu o tom, jak by asi Sýrie měla vypadat. Má jiný názor na to, zda-li ponechat současného diktátora Asada, či nikoliv. Stejně tak i Írán má jiné zájmy než-li Saúdská Arábie. Těch zájmů je tam tolik, že se obávám, že nějaká pevná mezinárodní koalice může být ohrožena.

Václav MORAVEC, moderátor

Ale ne sankcemi proti Rusku.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Ne sankcemi. Evropa musí být připravena a být daleko více aktivní, když ji ohrožuje Islámský stát.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, jaká je představa české vlády, která z těch institucí by měla být tou střechovou organizací, pokud bude vytvořena mezinárodní koalice, kterou teď prosazuje nejen Francois Hollande, kdo by ji měl vést? Evropská unie, Organizace spojených národů, Severoatlantická aliance?

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Nelze to udělat bez Ruska. To je myslím dneska už všem jasné. A Rusko není ani v unii ani v alianci, čili musí podle mého skromného názoru vzniknout nějaká ad hoc aliance nebo uskupení států a jakýsi společný efektivní postup. Bez toho to myslím nepůjde. Je velmi zajímavé, že v posledních dnech už se objevuje varianta, že budoucnost Sýrie s Asadem by mohla být ve smyslu nějakého přechodného období. On sám měl v tomto smyslu včera docela zajímavý výrok, který dokonce to ohraničoval nějak časově, mluvil zhruba o 2 letech. Je asi všem jasné, že bez něj to okamžitě nejde a dlouhodobě taky ne. Čili už jenom, že tady se ty stanoviska nějak přiblížily, myslím tím evropská stanoviska s tím ruským, zatím nic oficiálního, ale ty náznaky tu jsou, tak dává možnost jistého střízlivého optimismu, že by tahleta ad hoc nějaká, nějaký koaliční postup, nebo jak bych to nazval, mohl v Sýrii působit.

Václav MORAVEC, moderátor

S tím, že by mu velel kdo?

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

To už po mně chcete moc.

Václav MORAVEC, moderátor

No vaše představa jako ministra obrany České republiky, který tady zastupuje vládu.

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

No to by se muselo řešit určitě nějakou, nějakou dělbou práce. Já pochybuju, že nad tím bude jeden jediný člověk.

Václav MORAVEC, moderátor

Vaše představa, pane místopředsedo?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Musí to odpovídat realitě. Takové, která je teď v Sýrii, kde Ruská federace již operuje. Pokud se daleko intenzivněji přidá Francie s dalšími zeměmi, bude tam zastoupena Evropská unie. Pokud budou pomáhat například formou leteckých útoků Spojené státy americké, tak asi takhle bude vypadat ta realita. Zda-li ten zastřešující orgán bude mít hlavičkou OSN.

Václav MORAVEC, moderátor

Měl by mít hlavičku OSN?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Myslím si, že to k tomu směřuje. Také to, o čem jsme se bavili na začátku - rezoluce OSN. Neumím si představit nějakou další organizaci, která by to uměla zastřešit nějak funkčně. Bude tam operovat více entit na základě nějaké ad hoc domluvy, kde se velitelské štáby budou nějakým způsobem domlouvat.

Václav MORAVEC, moderátor

Už jsme zmiňovali, že v rámci takzvaného článku Lisabonské smlouvy oslovili Francouzi členské země Evropské unie. Podívejme se na ten článek. Jde o paragraf 42 článku Lisabonské smlouvy, který uvádí, pokud se členský stát stane na svém území terčem ozbrojeného napadení, poskytnou mu ostatní členské státy, jak už vidíte, pomoc a podporu všemi prostředky, které jsou v jejich moci. Pane místopředsedo, Česká republika by tedy měla vyhovět Francii, pokud Francie řekne, posilte svoji kapacitu na Mali. Když tady ministr obrany zmiňoval, že jsou ale i prostředky české armády omezené. Připomínám, že s migrační vlnou čeští vojáci pomáhají Slovinsku, Maďarsku, jsou čeští vojáci na Mali, zároveň kapacita zhruba 200 mužů a žen, pokud by došlo k té pozemní operaci, to znamená vyslání nemocnice a chemiků.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Je to myslím přesně tak, jak hovoří článek 42/7. To znamená, že pokud budeme požádáni Francií, měli bychom pomoci všemi dostupnými prostředky, které máme v té době k dispozici.

Václav MORAVEC, moderátor

I když už na to nemusíme mít kapacitu? Teď třeba mluvím o posílení české účasti na Mali.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

To je zrovna oblast, kterou si Česká republika může ještě dovolit, aniž by ohrozila další své závazky. Bylo tady řečeno, že naše účast nebude prioritní například v oblasti leteckých úderů. Vzhledem k vybavení a vzhledem k naší účasti nebo plnění závazků jinde v Evropě. Pak nám zbývají speciální síly, zbývají nám chemici. To je to, co očekávám, že pan ministr nabídne kromě té pomoci v podobě uvolnění rukou Francii někde jinde, aby se mohla zaměřit na Islámský stát nebo na své území. To je asi to, co si myslím, že v nejbližší době vzejde z ministerstva obrany jako naše možnost být připraven pomoci všemi dostupnými prostředky.

Václav MORAVEC, moderátor

Počítáte oba s tím, že pokud dojde k vytvoření mezinárodní koalice v příštím týdnu či v příštích týdnech, že ta migrační vlna do Evropy zesílí, to znamená, jedním z negativních důsledků může být právě pokračování a zesílení té migrační vlny, pane místopředsedo Ženíšku?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Je to je jeden z možných scénářů.

Václav MORAVEC, moderátor

Není nejpravděpodobnější?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Těžko to v této chvíli odhadovat, ale je to jeden z možných scénářů, který může nastat. Jsem stále zastáncem a preferuji taková řešení, která zaprvé pomohou tu situaci řešit a zadruhé pomohou zachovat Evropskou unii. Pevně věřím, že to musí Evropu probudit k zintenzivnění akcí, které si sama naplánovala. Sama je zatím nezrealizovala a nevyužila všechny možnosti, které doposud má.

Václav MORAVEC, moderátor

Ale to, že by došlo k zesílení migrační vlny, dalším útokům, pokud bude mezinárodní koalice útočit a zesílí své útoky, tak je pravděpodobné, že odplata těch různých teroristických skupin na sebe nedá dlouho čekat, že to může vést ještě k větší eskalaci násilí, tedy k nějakému černému scénáři? Není to ta nejpravděpodobnější varianta?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Ty teroristické útoky asi taky měly nějaký smysl ze strany teroristů nebo Islámského státu. Například odradit Evropu od toho, aby se více angažovala na území Islámského státu. To sice může nastat, ale nemělo by to Evropu vylekat a vést ji k tomu, že se zahledí sama do sebe. Migrační vlna by asi nepřestala, i kdyby Evropa nezasáhla nebo by mezinárodní koalice nezasáhla v Islámském státě. Vidíme, co se každý den odehrává na ostrově Lesbos a jinde na území Evropy.Tím bychom stejně nic nevyřešili.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, co je pravděpodobnější, že Evropa bude mít společnou zahraniční a bezpečnostní politiku, že zesílí integrační snahy Evropy nebo naopak Evropa bude dvourychlostní či se úplně rozpadne? Protože než se dohodne na společné zahraniční, obranné politice, nemluvě o ostraze vnějších hranic schengenského prostoru, tak už bude pozdě?

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

My musíme určitě jednoznačně odmítnout, myslím jako Česká republika, takové ty různé mapky, které se tady objevily v minulých dnech. Ten holandský návrh.

Václav MORAVEC, moderátor

Tedy dva Schengeny, Schengen 1, Schengen 2.

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Ano. Ten jeden Schengen byl skutečně úplně miniaturní a ten druhý už nás zahrnoval, ale v žádném z nich například nebyla Itálie nebo myslím ani Španělsko. To si myslím, že je cesta do pekel, to je přesně to, co ten agresor chce, aby se ta Evropa začala drobit a hádat mezi sebou. Teď si myslím, že nelze dělat nějaké dlouhodobé plány stran zahraniční a bezpečnostní politiky, teď je potřeba řešit ten akutní stav a řešit ho konsensuálně a konkrétně. A myslím, že v tom se už ta trošku zaprášená bruselská mašina začala trochu hýbat.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane místopředsedo.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Evropa si bude muset zvyknout na taková opatření, kterých jsme dnes svědky. Asi budeme daleko více vídat takové události, jako je vyhlášení výjimečného stavu. Ale to není nic v uvozovkách výjimečného. Ono se to tak jmenuje, protože to není natrvalo. Budeme si muset zvykat, že když nastoupíme do letadla po Evropě, tak budeme kontrolováni, budeme evidováni a ty informace budou předávány dalším státům. Všechna tato opatření budou teď nějakým způsobem v Evropě existovat a my si na to budeme muset zvykat. K té vaší otázce dvourychlostní Evropy. Myslím si, že právě teď se láme chleba. Pokud některé státy nebudou schopny ochránit schengenskou hranici tak, jak mají. Pokud budeme svědky toho, jak vidíme ve zprávách toho chudáka policistu z ostrova Lesbos, který hovoří o tom, že desetitisíce uprchlíků prochází a on je tak nějak registruje i třeba s těmi falešnými pasy a že Evropa neumí donutit Turecko a Řecko, aby chránily úžinu mezi Řeckem a Tureckem. Pak nezbývá pak nic jiného, než aby k tomu přistoupila Evropa sama. To znamená například nějaké evropské pohraniční stráže. Jsme ale svědky toho, že se to realizuje velmi pomalu. Pokud bude tento stav trvat déle, tak se nedivím těm, kteří budou v Evropě vyvolávat právě tyto hlasy, že je třeba tu Evropu zúžit. Tam kde se dohodneme velmi rychle, budeme lépe chráněni. A nebudou čekat na ty další. Naším cílem a snahou by mělo být se pokusit, aby k tomuto nedošlo a pokud k tomu dojde, tak abychom byli v tom rychlejším integračním jádru.

Václav MORAVEC, moderátor

Migrace, konec Schengenu. Jak se tuzemská veřejnost dívá na spojení s možnými teroristickými útoky a právě migrační vlnou? Odpověď přinášejí další data ze sociologického šetření společnosti Median pro Českou televizi. Tady jsou.

Václav MORAVEC, moderátor

41 % lidí se domnívá, že hrozba terorismu a násilných činů v Evropě je přímý důsledek imigrace a příchodu lidí z jiných částí světa, protože rozdílnost kultur vede k problémům. 40 % lidí si myslí, že jde o možný důsledek imigrace, pokud se její část nezačlení a jsou manipulováni teroristy. 15 % dotázaných pak uvádí, že mezi hrozbou terorismu a imigrací nemusí být vůbec žádná souvislost, neboť na útocích se v minulosti podíleli i etničtí Evropané. Více už sociolog Daniel Prokop.

Daniel PROKOP, sociolog, analytik Medianu

Existuje nám tam asi 15 % lidí, kteří říkají, že vůbec nemusí být souvislost mezi imigrací a terorismem. Ti hovoří o tom nebo reflektují to, že v minulosti, třeba v 70. letech, byl teror v Evropě hodně /nesrozumitelné/ separatisty, levicovými a pravicovými radikály. Pak jsou například útoky v Boloni, útoky IRA, ETA, útoky RAF, takže ti reflektují tu minulost a říkají, že historicky, že jsme teďka v nějakém období, kde to souvisí s imigrací, ale dlouhodobě to nemusí být pravda, můžou být i jiné důvody teroru.

Václav MORAVEC, moderátor

Dodává v rozhovoru pro Otázky Daniel Prokop, sociolog ze společnosti Median. Pane místopředsedo, co říkáte těm výsledkům, že poměrně velká část lidí v této atmosféře, zmiňuju ještě jednou, že data se sbírala ve čtvrtek a v pátek, tedy týden od těch útoků, tak ta čísla vypovídají o strachu veřejnosti.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Nechci ten strach nikterak zpochybňovat. Vnímám, že v Evropě i v České republice ty obavy jsou. Zejména když se dozvídáme, že někteří ti teroristé skutečně využili tranzitu skrze Řecko jako uprchlíci. Na druhou stranu bychom se asi měli daleko více podívat do historie Evropy, jaké tady byly teroristické útoky. Stejně tak bychom asi měli vnímat a přijmout tu skutečnost, která ačkoliv se nemusí líbit, že i při zavedení všech opatření, která jsou doposud k dispozici nebo o kterých hovoříme, tak ten sofistikovaný terorismus nezná hranic. Vždycky si nějakým způsobem najde cestu. Nepochybně asi i ti dva nebo tři útočníci pouze využili v té době velmi příjemnou cestu. S falešným pasem nikomu nebrání, aby přiletěl například letecky do Prahy nebo do Paříže. Ten výsledek by byl patrně stejný.

Václav MORAVEC, moderátor

Teď se podívejme na posilování vnitřní bezpečnosti. Premiér Bohuslav Sobotka před týdnem v Otázkách říkal, že české zákony jsou dostatečné na potírání teroristických hrozeb a že není zapotřebí přijímat zvláštní protiteroristický zákon. Sousední Slovensko, premiér Robert Fico označil a oznámil tento týden, že pracuje jeho vláda na protiteroristickém zákonu, který do jisté míry omezí osobní svobody kvůli hrozbám terorismu, automatická vazba u podezření při přípravě teroristických činů, delší sběr dat, které se týkají práce na internetu u těch, u kterých je podezření z terorismu a podobně. Měla by Česká republika mít zvláštní protiteroristický zákon kvůli vnitřní bezpečnosti nebo souhlasíte s premiérem, že to není zapotřebí, pane místopředsedo?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Cítím teď daleko větší podporu spíše tomu, aby jednotlivé státy v rámci Evropské unie propojily své systémy, než aby samy začaly tvořit na domácí půdě. Proto nesmírně vítám to, co se odehrálo teď v pátek na Radě ministrů vnitra a spravedlnosti. Tam se dohodla celá řada opatření, jako jsou větší sdílení výpisu rejstříku trestů a stejně tak i ta opatření, která povedou k větší kontrole nebo evidenci podezřelých osob. Na druhou stranu se nedomnívám, že bychom měli vymýšlet nějaký nový teroristický zákon, protože ta opatření, kterých budeme svědky v Belgii nebo ve Francii, je možné využít právě v rámci krizových momentů, jakým je výjimečný stav a podobně.

Václav MORAVEC, moderátor

A vy si myslíte, že jsou v českém právu, protože jste právník, dostatečně zakotvené.

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Nejsem právník, jsem politolog a myslím si, že v současné době je to dostatečné.

Václav MORAVEC, moderátor

V rámci těch bezpečnostních hrozeb se posilují rozpočty, bezpečnostních složek jako je policie, armáda, tajné služby, v současné době vzrůstá význam armády. Sobotkova  vláda se rozhodla po letech hubených nasypat do armádního rozpočtu víc peněz. Tady jsou data.

redaktorka

Návrh rozpočtu na obranu počítá na příští rok s více než 47 miliardami korun. To je o 4 miliardy víc než letos, ale pořád výrazně méně, než jsme se zavázali při vstupu do NATO. Tehdy Česko slíbilo, že bude na obranu dávat 2 % HDP. V poslední době ovšem armádní rozpočty dostávají jen zhruba 1 %. Přitom ještě v roce 2009 měli vojáci k dispozici 1,5 % hrubého domácího produktu, což představovalo 56 miliard korun. Pak musela i armáda začít výrazně šetřit, loni se tak její rozpočet připadl až pod procento HDP na necelých 42 miliard. Teď se vládní koalice shoduje, že do roku 2020 by se rozpočet obrany měl dostat na 1,4 % HDP. V roce 2017 by tak mělo jít o 52 miliard korun, o rok později 57 miliard a v roce 2020 přes 70 miliard korun.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane ministře, když dojde k tak významnému navýšení vašeho rozpočtu, jak zajistíte, aby to nebylo bezhlavé utrácení, protože chápu, že například ty peníze, které v příštím roce dostanete, to navýšení, takže část toho půjde například do přezbrojení gripenů, aby mohly útočit, protože to je zakázka za zhruba půl miliardy, jestli se nemýlím. Nebude to bezhlavé utrácení, které pak bude kritizovat Nejvyšší kontrolní úřad?

Martin STROPNICKÝ, ministr obrany /ANO/

Co se týče gripenů, tak to bylo v dlouhodobém financování, protože tam se dá plánovat, když máte smlouvu na tolik let dopředu, takže tam to nepřinese žádný tlak. Já jenom k tomu zaklínadlu toho HDP. Já to nechci nijak zpochybňovat. Na druhou stranu, když si vezmeme HDP z roku 2013 a k tomu si vezmeme náš rozpočet současný ministerstva obrany, tak jsme na 1,2. My prostě nás v uvozovkách trestá relativně dynamicky narůstající HDP. Na více jak 4 % ve třetím kvartálu, pokud se nepletu, a pro mě je nezlobte se, ale strašně důležitá ta nominální hodnota. A jestli my jsme navýšili, nebo ten rozpočet bude navýšen o 9 % oproti roku 2015, tak jsme najednou z největších navýšení v tomto smyslu mezi evropskými zeměmi. Také důležité je číslo, jaké je to procento z celkového státního rozpočtu. Tam jsme na 4 % v současnosti.

Václav MORAVEC, moderátor

Když tady ministr obrany mluví o navýšení rozpočtu, jasné důsledky toho navyšování rozpočtu, tak pane místopředsedo, ta struktura armády vám přijde vyhovující jako expertovi, který se zabývá obranou?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

V tuto chvíli ano. Teď to ale vypadá, jako kdyby ta armáda měla být v příštích letech v blahobytu a že tedy konečně má k dispozici nějaké finanční prostředky. Ono, když bychom se podívali na ten graf, který jste ukazovali, tak skutečně k tomu nejrazantnějšímu propadu došlo v letech 2009 a 2010. Na druhou stranu, když se podíváme na ta čísla, tak je vláda po dvou letech vládnutí při ekonomickém růstu stále na stejných hodnotách, jako jsme byli v roce 2011, kdy naše vláda prováděla největší škrty. Já jí to nevyčítám, pouze se domnívám, že ten nárůst by měl být daleko rychlejší, dynamičtější, a to z jednoho prostého důvodu. I ten cíl, na kterém jsme se dohodli, a ke kterému se zavázala vláda, že by někde v roce 2020 mělo dojít k tomu magickému naplnění 1,4, tak toho není schopna dosáhnout, pokud v roce 2019 nebo 2020 nebude nějaký dramatický skok nebo dramatický nárůst.

Václav MORAVEC, moderátor

Nebude to ale stejně, pane místopředsedo, bezhlavé utrácení, ať se bavíme o jakýchkoliv číslech?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Myslím, že nikoliv, protože se stále bavíme. Poslední věc, kterou k tomu chci říct, je, že to je jedna z věcí, kde se na tom s panem ministrem neshodnu. I ten plán do roku 2020 je pouze plánem, kde chce armáda zalepit v uvozovkách ty díry, které zde doposud jsou. Nebavíme se o žádném rozvoji armády nebo o něčem, co by mělo charakter rozvoje armády v nějakou modernější a bojeschopnou entitu. Jde pouze o zalepování děr. Teprve až od toho roku 2020, pokud se tohle všechno splní, o čem hovořil pan ministr, já pevně věřím, že alespoň z velké části ano, tak můžeme hovořit o nějakém rozvoji armády. My jsme navrhli na výboru pro obranu, a pan ministr to ví, navýšení ještě o dvě celé a něco miliardy.

Václav MORAVEC, moderátor

Proč by mu ale ministr financí Andrej Babiš, i když z dlouhodobé perspektivy je pro to, aby se navyšoval?

Marek ŽENÍŠEK, místopředseda strany, expert na obrannou a zahraniční politiku /TOP 09/

Netuším. Pro mě je směrodatné, co řekne pan ministr obrany a jak to pak odůvodní na plénu, až budeme hlasovat o rozpočtu. Pan ministr Babiš jeden den říká, že podpoří armádu, pak nechce podpořit ten návrh, který jsme udělali na výboru pro obranu, který má jediný cíl. Pan ministr mi potvrdí, že příští rok by se vám ta jedna miliarda ne personálie jistě hodila.

zdroj: ct24.cz, 22. 11. 2015

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme