Válek: Já že jsem nejhorší ministr? Babiš se mě bojí

Pochyby kolem zasvěcení ministra financí Zbyňka Stanjury do bitcoinového daru nechávají ministra zdravotnictví Vlastimila Válka v klidu. Řekl to v rozhovoru pro Novinky. Kauza je pro TOP 09 uzavřena, za Stanjurou stojí. Pokud by se ale ukázalo, že přijetí miliardového daru od odsouzeného dealera kryl, měl by podle něj vyvodit důsledky. V rozhovoru zmiňuje i to, proč si myslí, že se ho opoziční lídr Andrej Babiš bojí, a že chce letos opět sahat ve výdajích za péči do rezerv.

7. 7. 2025

Z TOP 09 zní v souvislosti s bitcoinovou kauzou zarážející ticho. Proč?
Měli jsme pár dnů po kauze předsednictvo a výkonný výbor, kde jsme to důsledně probrali. Nepotřebovali jsme tedy svolávat mimořádné jednání. Tam jsme ostatním členům zodpověděli otázky, které jsme za ně s ministrem Markem Ženíškem předtím položili ministru Blažkovi a premiérovi. A byly zodpovězeny uspokojivě. Na totéž jsem se ptal i na Bezpečnostní radě státu, a tím to pro nás končí. Je to záležitost ODS a morální selhání ministra Blažka.

Říkal jsem mu, že rozdíl mezi mnou poslancem a mnou ministrem je v tom, že jsem se stal rybičkou v akvárku, která je pod stálým dohledem. To, co si mohu dovolit jako ryba v rybníce, si nemohu dovolit jako rybička v akváriu.

Šlo o dar ve výši miliardy korun státu. I kdybyste byl poslanec nebo úředník a byl zprostředkovatelem, tak se to přece bude řešit…
Politická odpovědnost byla ze strany Pavla Blažka vyvozena. Podívejte se, co si v minulosti dovolil Andrej Babiš – a nikdy to nevedlo k tomu, že by okamžitě rezignoval nebo ukončil kandidaturu.

Nejasnosti ale trvají. Jak je možné, že jste byl s vysvětlením od ODS spokojen, ale lidovci a Starostové tak benevolentní nebyli?
Zřejmě reprezentantům, kteří jsou ve vládě za lidovce a STAN, členové klubů nevěřili tolik, jako věří naši mně. Za mě nezůstává v členské základně Topky žádná další pochybnost. Otázky členů jsme zodpověděli dostatečně přesvědčivě a srozumitelně. Byla to školácká politická chyba ministra Blažka. Není tady ale žádné podezření z trestného činu ani vyšetřování.

Vám na tom daru nic problematického nepřijde?
Mně přijde problematický dar jako takový a z toho pan ministr vyvodil všechny důsledky. Dar neměl přijímat.

Z čeho plyne vaše důvěra, že je v tom ministr financí Zbyněk Stanjura nevinně a o ničem před podpisem smlouvy nevěděl, jak tvrdí, ačkoliv se vynořují informace o opaku?
Jednak z informací, které jsem dostal od ministra Stanjury, a jednak z informací, které jsem dostal na Bezpečnostní radě státu.

Takže vám řekl: Já jsem o tom nevěděl. A vy jste to prostě akceptoval?
Ne. Vycházím z toho, jak nám vysvětloval, že to probíhalo u něj na resortu. Jako ministr vím, jak to chodí. Také nečtu každou zprávu, která na resort přijde, to řeší úřednický aparát. Nicméně – kdyby takový dar přišel na ministerstvo zdravotnictví, tak ho nepřijmu, i kdybych byl přesvědčen, že je „čistý“. Když jsme dostali nabídku daru ve výši 500 milionů korun od The Kellner Foundation, podepisovali jsme jeho přijetí s panem premiérem veřejně.

Prezident Petr Pavel řekl, že by se divil, kdyby ministr Stanjura o tak velkém daru nevěděl. Neměl by vyvodit politickou odpovědnost i on?
Pokud by o tom věděl a kryl to, tak asi ano. Ale jsem přesvědčený, že o tom nevěděl. Možná došlo k selhání aparátu, ale informace se k němu nedostala.

Neuškodí vám tato neochvějná podpora ODS? Nestáhne kauza a nepopulární vládní kroky TOP 09 dolů?
Toho se neobávám. TOP 09 nemá s kauzou nic společného. O daru jsme nevěděli, a kdyby přišel Pavel Blažek na vládu a řekl, že má něco takového v plánu, tak bych byl první, kdo by ho varoval. Preference koalice Spolu to nepoškodilo. Uvidíme, jak budou další průzkumy vypadat, ale myslím si, že jsou stabilní a spíše rostou. Mluví za nás pozitivní kroky pro občany, které jsme udělali. A není jich málo.

Proč věříte, že budou lidé Spolu volit, když se neshodnete ani na daních?
Nemáme rozdílné postoje, ale rozdílné pohledy na rychlost a způsob, jakým se dostaneme k cíli. A na cíli máme shodu. Důkazem bude, že nám projde nový potravinový koš ve školách. Stejně tak je shoda na energetických nápojích, což už asi nezvládneme, ale v příštím období ano.

Na energeťácích shoda určitě není. Vše je připraveno, leží to ve Sněmovně, ale většina ODS je proti.
Každá strana má jednotlivce, kteří mají různé názory na jednotlivé věci. Pro mě je klíčový cíl této vlády a koalice, a to je myšlení na budoucnost. Je to vláda, která nežije z ruky do huby a myslí na to, co bude za deset patnáct let. Ne vždy se ale shodneme na všech krocích. Někdo chce být rychlý, někdo pomalý.

Budu ale trvat na tom, abychom v programu na další volební období měli uzákonění volby pacienta (tzv. doplňkové dobrovolné připojištění na nehrazenou či částečně hrazenou péči, pozn. red.). Možná na ní ještě zapracujeme a trochu ji upravíme.

Proč si myslíte, že o vás Andrej Babiš o říká, že jste nejhorší ministr zdravotnictví všech dob?
Protože se mě asi velmi bojí a má obavy z toho, jak dobře resort vedeme. Andrej Babiš vždy útočí na ty, kterých se nejvíc bojí. Útočil tak na prezidenta Petra Pavla, stejně tak byl jeho úhlavním nepřítelem Mirek Kalousek v roli předsedy klubu TOP 09. Teď si vybral za cíl mě.

Andrej Babiš tady zanechal zdravotnictví v katastrofálním stavu. Jistě, někdo by mohl říct, že za to mohl i covid. Ale i v něm udělal řadu kroků – například podivné nákupy roušek, které se dnes ukazují jako problematické. Výsledkem byl jeden z nejvyšších počtů mrtvých na počet obyvatel. A za to může svými chaotickými kroky.

To není fér. Vyčítat dnes těm, kteří vládli za pandemie, že mohou za desítky tisíc obětí, není korektní. Vše se řešilo za pochodu…
Já mu to nevyčítám. To jsou fakta.

Fakta? Že může za to, že umírali lidé na covid?
Způsobil to svými chaotickými kroky. Nevím, jestli vyměnil Adama Vojtěcha pro neschopnost, anebo Vojtěch utekl. Faktem je, že během jednoho roku, kdy zažívali občané nejtěžší chvíle, vystřídal čtyři ministry zdravotnictví, a to systému vůbec nepomohlo, naopak. To žádná země neudělala. Andrej Babiš byl jedním z nejneschopnějších premiérů, které Česká republika měla.

Vezměte si, kolik legislativních změn a kroků jsme prosadili, kam jsme během tří let posunuli digitalizaci, a to jsem se dostal na resort v době, kdy byla digitalizace napadena antimonopolním úřadem a museli jsme začínat odznova. Přesto jsme vysoutěžili 25 projektů bez jediného odvolání, zavedli jsme EZ Kartu, kterou jsme udělali během roku a půl bez toho, aby se cokoliv stalo.

V rozhovoru pro Seznam Zprávy jste řekl, že máte vládní program splněn na 70 procent. Jak jste k tomu číslu dospěl?
Velmi jednoduše. Je to zhodnocení jednotlivých bodů programu. Dokonce bych to procento zvýšil, protože podle mého názoru i ty dva body, u nichž jsem zklamaný, že se nepodařily prosadit, jsou připravené.

Jen dva? Které?
Prvním je volba pacienta. Chtěli jsme umožnit lidem, aby to, co dnes platí hotově, už nemuseli platit hotově. Týká se to třeba různých poplatků nebo lehké sádry, mohli by se na to připojistit, což je korektní a správné.

V zákoně nám prošlo, že budou nelegální poplatky sankcionovány a že ceníky ordinací budou muset být zveřejněny. Je správné, aby občan věděl, za co platí, udělali jsme v tom pořádek. Chtěl jsem, aby doplatky, které známe u léků, byly i u dalších pomůcek. Tím by se to uzavřelo a mohl by vzniknout propracovanější systém komerčního připojištění.

Druhá věc, kterou jsem chtěl prosadit, bylo vytvoření obdoby Kochova institutu (expertní zdravotní úřad v Německu, pozn. red.). Dostali jsme se daleko, částečně jsme reorganizovali hygieny i Státní zdravotní ústav, kde jsem udělal z jeho ředitelky hlavní hygieničku, aby to bylo propojeno. Nicméně se nepodařilo dostat do Sněmovny zákon, který by to dotáhl, je připravený a předložím ho hned po volbách.

Napočítala jsem vám nedodělků podstatně víc. Zasadit jste se chtěli třeba o předvídatelné dlouhodobé financování zdravotního systému.
Oddělme dlouhodobou udržitelnost a roční tok peněz. Experti říkají: Posilme prevenci, screeningy, primární i sekundární prevenci, v principu tedy zájem pacienta o své zdraví, a tím se dlouhodobě ušetří. Abyste to mohla udělat, musíte investovat, a tím pádem ohrozit tok peněz v daném roce. Protože úspory plynoucí z těchto opatření se začnou projevovat za deset let. A přesně to tři roky dělám. Investuji do těchto oblastí.

Dlouhodobě podporuji v úhradové vyhlášce základní péči, úvazky lékařů delší než 0,8, aby fungovali od sedmi od rána do půl čtvrté včetně pátku. Podporuji u praktických lékařů sdružené lékařské praxe, což dosud nebylo, totéž u gynekologů. Bonusy skrze zdravotní pojišťovny dáváme těm, kteří chodí na prevenci, a ukotvili jsme to v zákoně. Podívejte se na vývoj zdravotního pojištění. Peníze za minulé vlády prudce narostly, ale kde vidíte nějaké zlepšení dostupnosti péče, zkrácení čekacích lhůt?

A vy máte data, kterými byste doložil, že za vás ke zlepšení došlo?
Pochopitelně. Za mého působení se podařilo zkrátit čekací doby na totální endoprotézy (umělé náhrady kloubů, pozn. red.).

Na předcovidovou úroveň jsme se ale zatím nedostali…
To zatím ne, ale propracovat se k tomu pro mě znamená podstatně větší výdaje ze zdravotního pojištění. Proto jsem musel například už v roce 2022 rozhodnout, že kolenní a kyčelní klouby nejsou limitovány tím, kolik jich nemocnice mohou za rok odoperovat.

U výkonů, kde byly nejdelší čekací doby, jsem toto omezení odstranil, aby měly nemocnice zájem navyšovat počty pacientů. A stalo se to. Neříkám, že ve všech, ale ve většině nemocnic se podařilo oproti roku 2022 zkrátit čekací doby na polovinu. To v daném roce pochopitelně výrazně zatížilo zdravotní pojišťovny. Kdybych to ale neudělal, zůstaly by čekací doby dlouhé a dopad na pacienty by byl daleko větší.

Za vás je to tedy správné, i když pojišťovny burcují, že budou zase sahat do rezerv?
Souhlasím s tím, že třetí rok po sobě dělám úmyslně úhradovou vyhlášku tak, že se snižují rezervy zdravotních pojišťoven. Pořád ale mají v rezervách 46 miliard korun. Rezerva, která na konci roku zůstane, je na mimořádné situace a měla by se pohybovat mezi sedmi a desíti procenty.

Nepokládáte to za nezodpovědné?
Odhady pojišťoven jsou vždycky velmi pesimistické. Není to deficit. Sníží se objem rezerv. Chtěl bych, aby se letos u všech pojišťoven dohromady snížily někam na 38 miliard.

V příštím roce bych chtěl opět posilovat prevenci a základní péči. V rezervách i tak zůstanou desítky miliard a ani omylem nebude hrozit žádná katastrofa. Peníze, které z rezerv beru a rozděluji úhradovou vyhláškou, dávám na posílení oblastí, o nichž odborníci tvrdí, že to pojišťovnám v dlouhodobém horizontu ušetří. I kdybych tímto způsobem pokračoval dalších šest let, tak tím nebude těch 46 miliard vyčerpáno.

Pokládal bych za nezodpovědné, kdybych ty peníze vyhodil z okna, ale já jsem je použil ke zlepšení dostupnosti a kvality péče. Pokud v tom budeme ještě tři čtyři roky pokračovat, tak se nám podaří naše zdravotnictví transformovat.

Také jste slíbili, že umožníte porodním asistentkám dělat domácí porody. K tomu váš resort vyzval i Ústavní soud. V programu to máte naformulováno jinak, princip je ale stejný.
Nemám pocit, že Ústavní soud řekl, abychom někam vepsali domácí porody. Problém je na straně České společnosti porodních asistentek. Potřebujeme, aby navrhla kódy pro své výkony. To nedělá ministerstvo. Řekl jsem jim, ať připraví kalkulační listy k výkonům, včetně domácích porodů, jsem připraven to ve veřejném zájmu schválit, ale musí si to odpracovat ony. Dokud to nebude, těžko mohu něco schválit.

Tak proč jste se k tomu zavázali v programu?
My jsme řekli, že to podpoříme. Ne, že to připravíme.

Není to pak slovíčkaření?
Není. Je to stejné jako s komorou sester. Pokud připraví materiál, tak já proti tomu nebudu bojovat, ale jasně to podpořím. Jsou věci, které musí odborné společnosti přichystat. Debaty nicméně probíhají.

Slíbili jste také monitoring čekacích lhůt na plánovaná vyšetření a zákroky. Dosud není.
To není úplně pravda. Monitorujeme čekací doby u screeningů. Tím, že jsme propojili data z resortů zdravotnictví a práce a sociálních věcí, jsme dnes schopni říct, jaké jsou čekací doby na úrovni obcí s rozšířenou působností.

Začali jsme se screeningovými programy. Dnes jsme například schopni říct, že ačkoliv je v Moravskoslezském kraji dostatečný počet mamografických pracovišť, tak Jeseník a Bruntál se vymykají a jsou tam potřeba další taková pracoviště. O čemž jsme pak přesvědčili i komisi a vzniknou tam.

A teď mi řekněte, kde to lidé zjistí. Žádný srozumitelný veřejný přehled o čekacích dobách totiž neexistuje. I když ta data evidentně máte.
V současné době zjistí čekací doby velmi obtížně. Buď u své pojišťovny, nebo částečně na webu Národního institutu pro kvalitu a excelenci ve zdravotnictví. Tím, že nám prošel zákon o digitalizaci a všechny projekty jsou vysoutěženy a běží, tak od 1. ledna 2026 začneme sbírat online data o nejen o čekacích dobách na screeningy, ale i na vyšetření u specialistů.

Zjistíme díky tomu, kdy byly vystaveny žádanky a kdy provedeno vyšetření. První vyhodnocení čekacích dob bude nejpozději v září příštího roku.

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme