Tůma: Politici pro mě nejsou neznámý druh

Rozhovor s kandidátem na pražského primátora Zdeňkem Tůmou

11. 10. 2010

E15: Jak dlouho žijete v Praze?

Přes třicet let, dvaatřicet let. Přišel jsem na studia jako mnoho dalších lidí, a už jsem zůstal. Takže v Praze v podstatě žiji od osmnácti let.

E15: Máte větší vztah k Praze, nebo k Českým Budějovicím?

Viděl bych to tak rovnocenně. Přece jenom rodné město zůstává rodným městem. Faktem ale je, že dnes znám určitě lépe Prahu. V Budějovicích sice bývám často, jezdím za rodiči, do centra ale přijdu jednou za čas. O Praze toho vím určitě víc a teď, v posledních měsících, docela jistě.

E15: Co jste se kvůli intenzivní volební kampani o Praze naučil?

Záběr je poměrně široký, témat je takřka nepřeberně. Myslím, že pokud budu primátorem, a předpokládám, že v zastupitelstvu budu tak jako tak, opět se budu mít celou dobu co učit. Stejně jako po oněch deset dvanáct let v centrální bance. Zatím jsem se snažil dívat na nejdůležitější věci. To znamená ty, které se týkají dopravní infrastruktury, městské hromadné dopravy, územního rozvoje. Hodně lidí hovoří i o problémech v kultuře.

E15: Hodně mluvíte s lidmi?

Ano. A navštívil jsem různá místa, různé menší obce včetně tolik diskutovaného Suchdola. Při volebních mítincích jsem se podíval na místa, kde jsem nikdy nebyl.

E15: Takže teď Prahu vidíte jinýma očima?

Určitě. Dřív jsem se díval očima běžného Pražana, tedy na to, co mně Praha může nabídnout. Teď se dívám na to, co by Praha mohla nabídnout.

E15: Můžete srovnávat i se zahraničními metropolemi. Má Praha ještě co dohánět?

Hned ze začátku kampaně, někdy v září, jsem byl pozván na promítání filmu Prague Needs Revolution, což byl film o Praze z pohledu vozíčkáře. Pohled na bariéry v dopravě a tak dál. Film zhlédli zástupci více politických stran a shodli jsme se, že odstraňování bariér je prioritou, že se neudělalo dost.

E15: Zkusil jste projet Prahu na vozíčku?

Organizátoři vymysleli, že si zúčastnění vylosují možnost nechat se odvézt domů na vozíčku, a já jsem shodou okolností v uvozovkách vyhrál. Byla to zajímavá zkušenost, jeli jsme z Prahy 7 až na Kampu. Tam jsem se dozvěděl ještě mnohem víc, měl jsem možnost popovídat si s asistentem, vyzkoušet si leccos z toho, co jsem viděl ve filmu. Ale fakt je, že jsme jeli přes Letnou, tudíž jsem nemusel do metra a podobně. Samozřejmě ale nejde jen o vozíčkáře, ale i o kočárky. Zúčastnil jsem se akce maminek, a i z toho vzešla spousta doporučení, co by se mělo udělat.

E15: Nemělo by město, respektive magistrát, při prodeji pozemků a povolování staveb investorům ukládat povinnost budovat bezbariérové přístupy, ale třeba i parky a podobně?

Existují dvě možnosti, které mně připadají rovnocenné. Magistrát se může snažit dosáhnout lepších podmínek z hlediska peněžního, a pak získané prostředky investovat, anebo dosáhnout nějakého naturálního plnění. Ale asi bych se nesoustředil jen na jednání s developery. Myslím, že jde o priority, a jestliže si Praha řekne, že se více soustředí na bezbariérovou dopravu, tak pro to může víc udělat.

E15: Hlavní město hospodaří s rozpočtem zhruba padesáti miliard. kolik z této sumy jde na investice?

Většina z toho jsou mandatorní výdaje, takže investic není zase tak moc. Zhruba osm miliard dává Praha na dopravní podnik, značné částky, které rozpočtem hlavního města jenom protékají, jdou na školství. Řádově dvě miliardy korun jsou provozní výdaje. Manévrovací prostor je tedy daleko menší, než by se mohlo zdát. Nároky na investice jsou v danou chvíli rozhodně velké, týkají se infrastruktury, je to městský okruh a tak dále. Takže se musíme zamyslet, zda by se něco nedalo popostrčit prostřednictvím PPP projektů.

E15: Jak velký problém je pražský dopravní podnik?

Nedávno byla mezi magistrátem a dopravním podnikem uzavřena nová smlouva o tom, jakým způsobem bude sestavován rozpočet podniku. A vedou se obtížná jednání o investicích. Čili - dopravní podnik by měl mít přiměřený zisk a z něj by měl investovat. Jenomže už v minulých letech měl problém vyjít s těmi prostředky, které má. Takže se obávám, že firma může mít určité vnitřní zadlužení.

E15: V tomto volebním období se zřejmě bude měnit zákon o rozpočtovém určení daní. A pražští sociální demokraté už teď varují, že hlavní město by mohlo přijít o deset až patnáct miliard korun. Dopustil byste to?

Jak pan ministr Kalousek, tak pan poslanec Gazdík dávají jasně najevo, že taková argumentace je naprosto scestná, že příprava zákona vůbec nejde tímto směrem. A o tomto zákonu se teprve začne diskutovat. Pokud já vím, k absolutnímu poklesu prostředků pro Prahu dojít nemá.

E15: To by byla jediná výjimka?

Ne, nemyslím, že by to byla výjimka. Samozřejmě se mají napravit parametry. Jedním z problémů je, že stávající přerozdělování prostředků pro menší města a obce se řídí rozlohou a počtem obyvatel. Historicky se ukázalo, že to nejsou postačující parametry. Rozdělování daní je velmi nerovnoměrné a jde o to, aby bylo vyrovnanější. Nechci předbíhat diskuzi, která by měla být expertní, ale například si dovedu představit, že určité srovnání může nastat tím, že rozpočet někte rých obcí může jít v budoucnu trochu rychleji dopředu než těch, které si momentálně stojí dobře. Pokles příjmů Prahy o deset až patnáct miliard korun je úplný nesmysl. To by město zbankrotovalo.

E15: když se povedou diskuze, dokážete Prahu před vašimi spolustraníky, tedy starosty, ubránit?

Diskuze se povedou, ale nejde o Prahu. Není racionální předpokládat, že by rozpočty velkých obcí mohly nějak dramaticky poklesnout. To prostě principiálně nejde.

E15: Ministerstvo pro místní rozvoj zrušilo územní rozhodnutí o dostavbě Pražského okruhu přes suchdol. Jak se díváte na tuto trasu?

To je státní investice, magistrát může maximálně tlačit na vládu, aby se severní částí okruhu konečně něco udělala, protože je nesmírně potřebná. Jak jsem říkal, byl jsem v Suchdole, znám argumentaci z obou stran a tvořím si nějaký názor. O této věci se debatuje několik let, kladné expertizy mají obě strany sporu. Tak nebudu předstírat, že jsem ten pravý kovaný expert a vím, jaké je jediné správné rozhodnutí. Pro mě bylo důležité seznámit se s argumenty a primárně je na vládě, aby se rozhodla, kterou cestou jít. Na Praze pak je územní rozhodnutí. Aby bylo řádně připravené a nenapadnutelné soudem.

E15: Říkáte - tvořím si názor. k jaké trase se kloníte?

Opravdu nečekejte od potenciálního primátora, že vám na takto vysoce expertní otázku řekne, že to má být tak či onak. Prostě na obou stranách jsou velmi silné expertizy, argumenty pro a proti. Z hlediska Suchdola a tamější argumentace nejde jenom o okruh, ale i o další plány, včetně budování druhé přistávací dráhy na letišti. I ta by hlukově zasáhla Suchdol. Pro dané území je to velký nápor.

E15: Byl byste pro vybudování rychlodráhy z Prahy do Kladna?

Pojem rychlodráha mi připadá poněkud nadnesený. Myslím, že kdyby existovalo kolejové spojení jezdící rychlostí osmdesát až sto kilometrů za hodinu, úplně by to stačilo. Ano, myslím, že takové spojení by bylo určitě fajn. Ne proto, že by Ruzyni nebylo možné dopravně obsloužit při stávající infrastruktuře. Ale jde o Kladno. Varianta vlakového spojení s odbočkou na Ruzyň mi připadá nejrozumnější. O metru na Ruzyň už snad dnes ani nikdo nemluví. Samozřejmě se musí debatovat s Českými drahami, to není čistě na rozhodnutí Prahy. Je to věc, kterou bych podporoval a řadím ji k prioritám.

E15: Vylučujete tím protažení metra na letiště?

Metro je ten nejnákladnější způsob přepravy a má vést tam, kde je opravdu velký tlak na přepravu cestujících. Jasnou prioritou je trasa metra D a na příštích pár let je to asi maximum, o čem je možné uvažovat.

E15: stát má následující čtyři roky poměrně drasticky šetřit. Nejsou i tyto plány příliš velkorysé?

Neříkám, že za čtyři roky bude stát trasa metra D. Říkám, že je to priorita a co nejdříve by se na ní mělo začít pracovat.

E15: Tak si řekněme, co se dá dodělat.

Určitě by se měl konečně otevřít kousek spojky na Černém mostě. Velká debata se jistě povede o tom, co se Severojižní magistrálou, zastávám názor, že v krátkém úseku u Muzea by se měla zanořit. Na to padnou nějaké prostředky, ale nejsou to desítky miliard. Mělo by jít o jednu až dvě miliardy. Uvidíme, co nakonec bude stát tunel Blanka a protažení trasy metra A. Právě tady se musíme podívat, jestli by se něco z toho nedalo udělat jako PPP projekt. Zároveň přiznávám, že byť mám rozpočet Prahy nastudovaný dobře, netroufnu si říci, jaká je dnes ekonomická situace Prahy.

E15: Proč?

Protože si nejsem jistý, jak vypadají organizace, které Praha dotuje. Tedy příspěvkové organizace, a jaká je tudíž celková ekonomická situace. Už jsem zmiňoval dopravní podnik. Uvidíme, sečteme, podtrhneme. Ostatně jak už jsem mnohokrát upozorňoval, v posledních měsících se na magistrátu schvalovala řada velkých projektů, které jsou v řádu miliard. A také jsme vůbec nemluvili o čistírně odpadních vod. To je další věc, která musí být udělána. To je vlastně jeden z důvodů, proč není možné se tvářit, že Praha má vyrovnaný rozpočet. Protože vůbec nezačala dělat něco, k čemu se zavázala.

E15: Bude potřeba některé projekty i zastavit?

Byl bych raději, kdyby existoval menší počet staveb, které se dotahují do konce a potom se jde dál. Ale například tunel Blanka a trasa metra A, to jsou asi největší rozběhnuté infrastrukturní stavby a u nich nelze postupovat jinak, než se je snažit dotáhnout.

E15: Co uděláte jako první, pokud na magistrát hlavního města vstoupíte jako primátor?

Myslím, že je to součást a jedna z příčin problémů, které Praha má. Na jedné straně je tam příliš mnoho politické intervence a málo spoléhání se na expertizu magistrátu. Tyto vztahy by měly být jednoznačně určeny. Rada by zase měla být otevřenější vůči zastupitelstvu, dodávat mu relevantní informace. Zároveň bude potřeba podívat se na organizační strukturu magistrátu, s tím budou souviset i personální změny.

E15: Potřebuje magistrát zeštíhlet?

Spíš si myslím, že ano, ale přiznám, že v tuto chvíli nemám dost informací. Dovnitř magistrátu zatím nevidím a určitě to není první věc, kterou bych dělal.

E15: o Praze jste evidentně získal hodně informací. Co jste se za dobu volební kampaně dozvěděl o politice?

Nejsem nijak šokován. Přece jenom jsem posledních dvanáct let žil blízko politiky, ne tedy komunální, ale chodíval jsem do vlády a s politiky jsem se koneckonců pracovně střetával. Takže to pro mě není neznámý druh. Když jsem vstoupil do této arény, věděl jsem, do čeho jdu. Určitě je to svět, který je pro mě poněkud chaotičtější - ve srovnání s organizační strukturou centrální banky - a orientuji se v něm poněkud pomaleji. To je ale asi něco, co člověk mohl očekávat.

E15: A baví vás to?

Baví mě to víc, než jsem čekal. Mám na mysli seznamování s problémy Prahy. Je to daleko - řekněme - materiálnější než analyzovat vývoj ekonomiky a rozhodovat o pohybu či nepohybu úrokových sazeb. Je to jiné a je to nesmírně zajímavé.

E 15, 11. 10. 2010, Rubrika: Zahraničí, Strana: 14

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme