Tůma: Chci zlevnit SMS jízdenky

Rozhovor s kandidátem na přažského primátora Zdeňkem Tůmou

20. 9. 2010

* Pracujete na své image?

Pracuju na image? (ptá se žertem kolegyně ze svého týmu) Tak prý pracuju. No, měl jsem přísnější image a patřilo to k pozici guvernéra. Kombinace toho, aby člověk byl dobrý manažer a zároveň byl i bavičem, není častá. Jedna ze vzácných výjimek, které znám, byl Jack Stack z České spořitelny. Ten shodou okolností začínal v komunální politice na newyorské radnici a bude mimochodem členem mé pracovní skupiny, které říkám Rada moudrých.

* Rada moudrých, o co jde?

Nejde mi o to vytvářet paralelní struktury vedle formálních orgánů, jako jsou rada či zastupitelstvo, ale rád bych měl skupinku expertů, na které si mohu testovat různé názory nebo naopak o nich získávat další nápady. Potřebujeme osobnosti, které nemají v Praze obchodní zájmy, nejsou kontroverzní, mají reputaci.

* Můžete zmínit jména?

Mělo by jich být tak deset. Zmiňoval jsem už Jacka Stacka, pak bývalý šéf Škodovky pan Kulhánek či bývalý ředitel motolské nemocnice Pavel Vepřek, který se patnáct let věnuje reformám zdravotnictví. Profesor Tesař, špičkový lékař s titulem MBA, který má také názory na organizaci. V oblasti školství rektor ČVUT Václav Havlíček a Ondřej Štefl ze Scio…

* Jak vidíte svoje šance stát se primátorem?

Slušně. Kdybych myslel, že je nemám, nejdu do toho.

* Slyšel jsem zvěsti, že je na komunální úrovni předdomluvená koalice ODS s TOP 09. Kde se ty řeči berou?

Nevím, řeči se vedou. Já nic nedojednávám.

* Snažil se vás někdo v tomto směru oslovit?

Ne. Samozřejmě jsme se potkali na různých fórech, ať už s paní Reedovou nebo panem Dienstbierem (kandidáti dalších stran). ODS zatím nemá jasného lídra… (neměla v době rozhovoru). Říkám, že bez znalosti výsledků voleb těžko nějaké koaliční řeči vést můžeme. Já je nevedu a vést nehodlám. Myslím, že beze mě se taková dohoda udělat nedá.

* Jak jste dneska přijel do práce?

Na kole. Přesněji řečeno na elektrokole. I za mého minulého působení v bance jsem dával přednost kolu, pokud jsem ovšem nejel například na vládu, to by se v cyklistickém nehodilo. Nicméně kombinuji různé druhy dopravy, někdy auto, někdy tramvaj.

* Hromadnou dopravu TOP 09 v Praze propaguje. Co uděláte, aby ji lidé více využívali?

Čím lepší bude hromadná doprava a čím komfortnější bude někde naskočit, bez dramatického přestupování, tím víc lidí bude MHD využívat. Pomoci může i komplikovanější, případně dražší parkování aut v centru. Není to nic nového pod sluncem. Rozhodně Praha potřebuje na okrajích města slušné parkování pro lidi, kteří dojíždějí za prací. Dále dnes chybí trasa metra D, která patří mezi naše priority. Běží obnova vozového parku, závisí to na finančních prostředcích.

* Asi vás nezaskočím otázkou, kolik stojí lístek MHD.

To ne, 26 korun a zlevněný 18 korun. Ten mi většinou na mé trase stačí.

* Dovedete si představit zvýšení ceny jízdného? Z něčeho se plány musí platit.

Na jízdném se vybralo mezi 4 až 4,5 miliardami za rok 2009, ale chod Dopravního podniku je samozřejmě mnohem dražší. Město minimálně 8 miliard ročně dodává. Cena jízdenky ve srovnání se světem je relativně nízká, ale pokud bychom chtěli víc, zase musíme nabídnout komfort cestování. Čím víc zdražíte, tím víc lidí z MHD vytlačíte do aut. Je to obtížné rozhodování. Nechci teď dělat chytrého od stolu, ale rád bych zvýhodnil platby elektronického typu, to znamená jízdenku přes esemesku. To je výborná věc, ale nyní vyjde dráž než normální lístek.

* A co Opencard?

Jestli ji chceme uvést v život, volil bych místo nucení lidí k jejímu pořízení spíše ekonomickou motivaci.

* Pokud Opencard bude nejen tramvajenkou, ale i slevovou kartou, firmy poskytující slevy třeba budou chtít nahlédnout do této slušné pražské databáze.

Tohle si musí odpracovat Úřad na ochranu osobních údajů. Karta, aby měla smysl, by měla být multifunkční. Celkem se mi líbí myšlenka elektronické peněženky, i když projekt, jak je teď rozpracován, nepodléhá dohledu ČNB.

* Zmiňoval jste už podezřelé zakázky města, třeba nový účetní systém magistrátu...

Neříkal jsem podezřelé. Říkám jen, že velké projekty strategické povahy nedělám jeden dva měsíce před koncem mandátu. To je nekorektní. Jako příklad jsem uváděl zakázku na ekonomický systém v hodnotě kolem půl miliardy. Neútočím však na systém, který Praha potřebuje, ale podle zkušeností, které mám z hlediska investic v oblasti IT, mi ta zakázka připadá předražená. A výhradu mám hlavně proti postupu. Soutěž se má dělat co nejotevřeněji, což by mělo vést k nejlepším cenám.

Jan David

Metro, 20. 9. 2010, Rubrika: Rozhovor, Strana: 12

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme