Růžička: U matematiky je důležitá její výuka

9. 3. 2017

(editovaný přepis rozhovoru se senátorem Jiřím Růžičkou)

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane senátore, navrhoval jste zrušit povinnou maturitu z matematiky. Proč to neprošlo? Jaké padaly argumenty?

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Navrhoval jsem, abychom zůstali u stavu, který platí v současnosti. Povinná čeština, možnost výběru mezi cizím jazykem a matematikou.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A argumenty, proč na Vás senátoři nedali?

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Poměrně velkou převahou dali najevo, že si myslí, že zákon je třeba přijmout. To je třeba spravedlivě přiznat. Myslím, že hodně silnou vahou bylo, že zákon především řešil finanční záležitosti. Mnoha senátorům se zdálo dokonce nebezpečné podpořit jakékoliv změny, vrátit ten zákon a nechat školy na holičkách finančně.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Potřebujeme matematiku nebo nepotřebujeme?

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Velké nepochopení je v tom, že nic nenamítám proti matematice, spíš naopak. Myslím, že to je skvělý, krásný předmět, který se má učit co nejvíc.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Argument je, že je to důležité pro budoucí i profesní postavení a kvality jednotlivých lidí. Proto se ptám, jestli je to tak nezbytné, jestli Vám chybí nebo ne.

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Důležitá je její správná výuka. Myslím si, že na střední škole by měl každý projít v dostatečném rozsahu výukou matematiky, protože učí věci, které jiné obory ne.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To je něco jiného, dostatečná výuka a maturita. To přece není totéž.

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Ano, já bych se k tomu dostal. Projít výukou matematiky, do poslední vteřiny se jí učit, ale ne z ní maturovat. To je to, o co mi šlo. Důvodů, proč mi to vadí, je několik. Jeden z nich je, že tímto říkáme: „My, jako stát, jsme daleko zodpovědnější než ty, studente. My za tebe rozhodujeme, co je pro tebe správné.“ To opravdu nemůžu přijmout.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Proč někde povinnost a někde možnost volby?

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

To je samozřejmě docela legální a správná úvaha. Maličko ji narušuje, že náš mateřský jazyk je mateřský jazyk, základní komunikační prostředek, který se u maturity zkouší špatně. Zkouší se literární historie, literární teorie. Nezkouší se to, co je jeho podstatou, tedy komunikace, správný mluvený a psaný projev. To se opravdu podceňuje. Proč cizí jazyk? Jsme malá země uprostřed Evropy odkázaná na okolní svět. Myslím, že maturant by neměl odejít bez dobré znalosti cizího jazyka. To zase ale samozřejmě nemusí znamenat, že z něj musí maturovat.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane senátore Růžičko, nejdřív umět učit, a pak povinná maturita?

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Jednoznačně. To je jediné pozitivum, že dnes neprošel pozměňovací návrh. V posledních třech týdnech jsme s paní ministryní hodně často diskutovali. Paní ministryně se v průběhu mnohokrát dostala k tomu, že posílíme výuku matematiky, připravíme učitele, dáme na to víc peněz, budeme pracovat na metodách. To vidím jako pozitivní, že to paní ministryně veřejně přiznala a slíbila. Jiná otázka je, jestli to bude za půl roku ještě platit. Zcela s Vámi ale souhlasím, že je třeba nejdřív učit, a pak teprve zkoušet.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Je to stihnutelné do roku 2021, potažmo 2022?

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

V tomto rozsahu to není stihnutelné. Paní ministryně mimo jiné říkala: „Upravíme rámcové vzdělávací programy". Což znamená, že upravíme obsah učiva, upravíme osnovy. Jestli mají maturovat studenti, kteří letos v září vstupují do prvního ročníku, tak to samozřejmě není možné stihnout. K tomu přidávám další problém. Musí se najít průnik mezi gymnázii, lycei, průmyslovkami, učňovskými školami. Myslím, že to není možné stihnout.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čímž jste mi nahrál na následující otázku. "Zkouška nebude příliš náročná, bude v podstatě jenom testovat, zda žák má nějaké znalosti z matematiky," říká senátor ČSSD Zdeněk Berka.

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

K čemu pak ta zkouška je?

Radko MARTÍNEK, místopředseda senátorského klubu /ČSSD/

Jako člověk, který dlouho pracoval ve školství a absolvoval všechny typy středních škol, nejsem zastánce, aby byly maturity všude stejné. Myslím si, že jsou tady různé typy škol a ty mají samozřejmě jiné složení studentů. Není možné a myslím, že je to pod úroveň, aby to někteří studenti vykonali levou zadní, a pro druhé to byl nepřekonatelný problém. Je zcela jisté, že není možné klást stejné nároky na studenty gymnázia na dejme tomu studenty učilišť s maturitou.

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

To pro mě není žádný argument, protože výsledkem je papír, který se jmenuje maturitní vysvědčení. Ten papír má stejnou platnost pro vstup na vysokou školu, pro výkon určitých povolání, ať pochází z učňovské školy s maturitou nebo z gymnázia nebo ze střední průmyslové školy chemicko-technologické. Maturita by tedy měla být srovnatelná.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Chtěl bych velmi krátce ještě financování školství. To je důležitá součást zákona. Jak to vlastně bude vypadat? Méně dětí, více peněz?

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Vedle toho, že jsem senátor, tak jsem také ředitel gymnázia a vím, jak to s financováním škol je. Potřeba upravit financování, třeba v oblasti nepedagogických pracovníků, skoro všechno dělají ve školách učitelé, je nesmírně důležité. Paní ministryně to slibuje, ale nikdo neví, jak budou vypda prováděcí předpisy.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili jinak než teď. Zatím ale neumíte říct, jestli to, co je v zákoně, je dobře? 

Jiří RŮŽIČKA, místopředseda senátního výboru pro vzdělávání /nestr. za TOP 09 a STAN/

Paní ministryně slibuje a já, vzhledem k tomu, s jakou vervou do všeho vstupuje, jí věřím. Nevíme ale, jak to bude vypadat. Nerad bych se dočkal okamžiku, kdy budeme legalizovat, že v některých třídách jsou nízké stavy, protože na tom jsme už dnes. Střední školy jsou naplněny ze šedesáti procent, tak abychom nelegalizovali stav, který je neufinancovatelný. My jako gymnázia nemáme třídu pod třicet lidí, máme třicetičlenné třídy. Některé školy mají patnáctičlenné, šestnáctičlenné. Nerad bych se dočkal toho, aby se to legalizovalo.

Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 8. 3. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme