Pospíšil: Výběr nových soudců by měl být jednotný

4. 5. 2018

(editovaný přepis rozhovoru s předsedou TOP 09 Jiřím Pospíšilem)

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

"Výběr a příprava kandidátů na soudce, je jediným nástrojem, který ministerstvo spravedlnosti má k formování justice." To jsem citoval ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, který se takto vyjádřil ke své reformě, která mění systém výběru soudců. Podle Roberta Pelikána je potřeba odstranit podezření z klientelismu a příprava na výkon pozice soudce musí být jednotná a soustavná. V praxi jde především o sjednocení přípravy justičních čekatelů. Zájemci o tuto funkci budou nově procházet centrálním písemným testem, poté konkurzem u příslušného krajského soudu a nakonec bude následovat psychotest. Po složení justiční nebo jiné odborné zkoušky pak budou uchazeči navíc procházet výběrovým řízením a následně pak i dvouletou přípravou, kterou zakončí simulovaným soudním jednáním. Největší změna vypadá následovně. Kandidáty na soudce by teď měla vybírat komise jmenovaná výhradně resortem spravedlnosti. Jejích 5 členů bude rozhodovat na základě bodového hodnocení z testů a následného pohovoru. Proti těmto změnám pravidel se ovšem postavila prakticky celá odborná veřejnost, kupříkladu Soudcovská unie nebo i zástupci Ústavního soudu, a připomínek mají celou řadu. Mezi zásadní patří kritika způsobu provedení reformy. Ministr Pelikán totiž nezměnil samotný zákon o soudech a soudcích, ale pouze vydal ministerské instrukce a novelu dvou vyhlášek. Taková změna v procesech si ovšem navíc podle odborníků zaslouží důkladnější a dlouhodobější diskusi. V neposlední řadě se pak předsedům soudů nepozdává to, že kandidáty na soudce už nevybírají oni. Nová komise, kterou zřizuje ministerstvo, totiž podle nich může budit podezření z případné politické objednávky. Pane předsedo, teď mě opravte, jestli se pletu, ale centrální výběr soudců a vyšší role ministerstva spravedlnosti v tomto směru je skoro, jako by člověk četl Váš návrh z roku 2011. Je tomu tak?

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

Je tomu tak. Musím říci, že s principem, aby byla jedna centralizovaná pravidla pro výběr nových soudců, souhlasím. Bohužel jsem byl tehdy vyhozen z vlády a už se ten návrh nestihl dokončit. Dnes víceméně základní výběr činí 807 krajských soudů a i když jim nechci vnukávat špatné úmysly, tak přeci jenom nejsou ta pravidla úplně jednotná. A to u takto důležité profese není dobré.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Tehdy námitky soudců, že by si měli sami předsedové krajských soudů rozhodovat o tom, kdo pod nimi bude fungovat a že je to nepřípustné vměšování, nezaznívaly? Z čeho vlastně pramení to, že by to mělo být jinak?

Jiří POSPÍŠIL, předseda strany, bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/

Myslím, že základní problém této kauzy je, že pan ministr Pelikán sahá po instrukci ministra. To znamená, že to je fakticky interní předpis a nemá sílu zákona. Osobně si myslím, a tady je kritika z řad soudců podle mě oprávněná, že nová pravidla pro výběr soudců mají mít zákonný charakter. Takto jsem o tom kdysi uvažoval. Mimo jiné i proto, aby se vedla veřejná debata v Poslanecké sněmovně a mohly se zapojit soudcovské kapacity. Tady je víceméně instrukcí ministra kabinetní rozhodnutí, o kterém pořádně nikdo nic neví a které mění velmi důležitou část personální politiky justice, a to je výběr nových soudců. Opravdu si myslím, že pravidla mají být pro výběr každého soudce stejná a centralizovaná. Mělo to ale projít debatou na úrovni předsedů soudů, na úrovni zákonodárců a mělo se to dostat do zákona o soudech a soudcích. Tam by podle mého názoru byl vyřešen problém, jestli tato instrukce vůbec je v souladu s Ústavou České republiky.

Zdroj: 90', ČT24, 3. 5. 2018

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme