Pospíšil: Kvůli EET končí stovky podnikatelů

27. 2. 2017

(editovaný přepis rozhovoru s europoslancem Jiřím Pospíšilem)

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane europoslanče, bylo rozhodnutí odvolat ministra Mládka správné?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Rozhodnutí to bylo správné, ale strašně pozdě. Podle mého názoru je to pouze politický tah, kterým si chce premiér vylepšit svoji pozici uvnitř sociální demokracie před nadcházejícím sjezdem a před podzimními volbami. Chci upozornit, že od roku 2014 jsem psal jako europoslanec na pana ministra Mládka stížnosti i Evropské komisi o tom, jak není schopen dostatečně upravit legislativu o elektronických komunikacích. Tu máme nejhorší v celé Evropě a poškozuje naše uživatele mobilních telefonů. Máme jednu z nejdražších cen mobilních dat. V Polsku je ta cena třetinová. Je mnohem nižší také v Pobaltí. Je tady celá řada problémů, kdy ministr Mládek dlouhodobě nezvládal komunikaci s mobilními operátory a nehájil zájmy občanů. Hájil zájmy velkých firem. Roaming je pouze vyvrcholení. Ostuda, kterou udělal jeho náměstek, kdy řekl českým občanům: „Když chcete levný roaming, jeďte do Polska, kde jsou služby operátorů mnohem levnější,“ považuju za skandální. Premiér nemohl jednat jinak. Měl ale reagovat mnohem dříve, protože od nástupu ministra Mládka, jeho ministerstvo neřeší problémy mobilních operátorů. Viz novela zákona, která byla přijata, kterou jsem žádal komisi, aby řešila. Komise, pokud vím, řeší, jestli je vůbec současná česká právní úprava v souladu s evropskou legislativou.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Bylo správné rozhodnutí Bohuslava Sobotky, kdy prezident Zeman při čtvrteční schůzce neakceptoval jeho návrh Tomáše Prouzy podle kuloárových informací? Premiér Bohuslav Sobotka nešel do střetu s prezidentem republiky, netlačil na to a debatu odložil. Bylo to správné rozhodnutí?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Podle mě je to slabošské rozhodnutí. Pan premiér se tak v poslední době chová. Připomíná mi to konec vlády ODS a premiéra Nečase. Domnívám se, že měl veřejnosti jasně říci, koho navrhuje, a trvat na tom. Máme půl roku do voleb a každé odložení výběru nového plnohodnotného ministra povede k tomu, že z problémů, o kterých hovořím, ceny mobilních dat, jednání s operátory, to nevyřeší vůbec nic. Odložení výběru nového ministra a to, že premiér bude formálně ministrem, pouze znamená, že bude podepisovat nutné úkony, nebude na resortu vládnout. Podle mého názoru to povede k tomu, že se nevyřeší vůbec nic.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Uškodí celá věc ve finále premiérovi?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Myslím, že ano. Premiér poslední rok dělá samé politické kompromisy, nejenom ve snaze udržet se v čele sociální demokracie. Jeho výměna Jiřího Dienstbiera, odvolání jiných ministrů, podpora podivné reformy, kterou provedl ministr Chovanec v policii, která byla podle mého názoru hanebná... To jsou věci, kdy se premiér pouze kryje, lavíruje a snaží se přežít. Myslím, že po volbách bude situace úplně jiná.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane poslanče, Vy jste byl velmi aktivní sběrač preferenčních hlasů. V jedněch volbách jste měl nejvíc, 77 tisíc. Ve druhých volbách jste se dostal z 50. místa na první. Andrej Babiš se teď taky rozhodl kandidovat z posledního místa...

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Pan Babiš se inspiroval v mé kandidatuře. Také jsem úmyslně kandidoval na posledním místě v krajských volbách v Plzeňském kraji. Jsem ale v jiné pozici, jsem nestraník, nejsem v TOP 09. Mým cílem bylo na posledním místě symbolicky pouze pomoci TOP 09 v krajských volbách. Má kandidatura na posledním místě měla symbolický charakter. To, že jsem dostal 25 procent preferenčních hlasů, mě obrovsky potěšilo a je to pro mě závazek. Je to také důkaz, že i europoslanec může zůstat v očích veřejnosti jako přijatelný politik. Ale u lídra politické strany tohle považuju spíš za populistické gesto. Lídr musí chodit do médií, do debat, musí tu stranu hájit. Jsem zvědav, jak vyřeší hnutí ANO, že jejich lídr bude na posledním místě, protože televize a média mají určitá pravidla, koho zvou do debat. Ve chvíli, kdy bude lídr na posledním místě, tak doufejme, že to není snaha vyhnout se politickým debatám. Nechci se do toho vměšovat, to je rozhodnutí pana Babiše, rozhodnutí politické strany. Je to ale trošku netransparentní a u lídra politické strany podivné. Jsem nestraník a podporuju určitou stranu, to je úplně jiná situace. Takže uvidíme.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane europoslanče, jak se díváte na nápad dramaticky zredukovat zákonodárný sbor z 281 na 101?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Takové krásné populistické sliby se jednoduše vypouští, protože pan Babiš dobře ví, že pro změnu ústavy potřebuje třípětinovou většinu. I když hnutí ANO vyhraje volby, nebude mít s téměř 100procentní pravděpodobností ústavní většinu jak v Poslanecké sněmovně, tak v Senátu. Může tedy slibovat v zásadě cokoliv. Paní eurokomisařka Jourová říkala, že už v minulém období připravovala redukci úřadu. Po 4 letech se žádné úřady výrazně nezredukovaly, takže to za 4 roky bude stejné. Budeme tady sedět. Budeme si před dalšími volbami říkat, že tady někdo navrhuje takové významné ústavní změny a víme, že neprojdou. Dovolím si říci, že je to populistické. Osobně bych si dovedl představit, že bude mít Česká republika méně poslanců. Na velikost země je 200 poslanců relativně hodně. Je to ale zástupný problém. Kvalita demokracie není o tom, jestli máte 100 nebo 200 poslanců. Mohlo by jich být klidně 100. Na druhou stranu budu vždy hájit Senát. Je to podle mě důležitá pojistka demokracie. Důležité je, že máme druhou komoru parlamentu. Pan Babiš, to je třeba říci, začal Senát kritizovat ve chvíli, kdy hnutí ANO příliš neuspělo. Není to dlouhodobá vize mít jednokomorový parlament. Na tomto místě jsme se o tom bavili před čtvrt rokem. Pan Babiš přišel s kritikou Senátu poté, jak dopadly senátní volby. Takže debata je na místě, já se jí vůbec nebráním. Nechci shazovat argumenty a nápady jiných stran do koše. Říkám ale, že Senát musí zůstat, protože má velký vliv na to, jak funguje demokracie a jakou kvalitu má legislativní proces.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Kdy hodláte jasně říct, jestli budete kandidovat na prezidenta České republiky?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Paní redaktorko, jasně jsem řekl, že se zúčastním veřejných debat v regionech, na které jsem zván, například Kroměřížskou výzvou, ale i jinými iniciativami. Počítám, že po kolečku debat, které budu absolvovat někdy na konci jara, počátkem léta, řeknu jasné rozhodnutí. Také jsem jasně řekl, že moje rozhodnutí je odvislé od toho, jací jiní kandidáti budou kandidovat. Mým cílem je, aby to byl kandidát, který bude mít šanci porazit Miloše Zemana a funkci prezidenta vykonávat jinak než Miloš Zeman. To všechno povede k mému rozhodnutí, které v květnu nebo červnu vynesu.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Hodláte objíždět kraje do jara, do léta. To je hodně námahy.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Politika je namáhavá, ale když vás baví, tak vám námaha nevadí. Já jsem srdcař, politika mě baví, takže námaha mně nevadí.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

To nezpochybňuji. Spíš mířím k tomu, jestli už opravdu nejste vnitřní rozhodnutý, když do toho chcete investovat námahu a čas.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Nejsem. Samotné debaty mě baví, i kdybych nakonec řekl, že nebudu kandidovat, protože k demokracii a politice debaty s občany patří. To je velmi důležitá součást politiky. Jak už jsem řekl, někteří kandidáti jsou potenciálně ve hře, rozhodují se a jejich konečné slovo ovlivní také mé rozhodnutí. Teď Vám tu opravdu nezastírám to, že bych byl rozhodnutý a jenom jsem hrál nějaké hry. Počkám si, jak se někteří kandidáti rozhodnou.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Nebojíte se, že Vám tato váhavost může ubrat body a sympatie. Přece jenom je přímá volba risk, žádná sázka na jistotu. Nevím, jestli všichni voliči mohou vnímat pozitivně, že se rozhodnete, až jací budou kandidáti?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Mým cílem je pomoci k tomu, aby tady byl kvalitní prezident. Není to primárně o mých ambicích. Ve svých 42 letech nemusím za každou cenu kandidovat na prezidenta republiky. Vykonávám mandát europoslance, snažím se ho dělat co nejlépe. Debata ke kandidatuře vznikla ve chvíli, kdy zde někteří politici v České republice začali tvrdit, že máme skvělého Miloše Zemana a není třeba mít jiné kandidáty. To mě trošku nadzvedlo ze židle, protože k demokratické volbě patří, aby zde bylo několik kandidátů, aby si volič mohl vybrat.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

„EET nemá zásadní vliv na podnikání,“ říká ministr financí, otec EET. Je to pravda, pane europoslanče?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Jsem odpůrce EET. Podívejme se na informace, které máme od počátku zahájení první vlny EET. Podle nezávislého Svazu pivovarů skončilo k těmto dnům přes  1000 restaurací a hospod. To jsou jasná čísla. To nejsou vymyšlená čísla. Říkají to pivovary.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Na druhou stranu ministerstvo říká, že jich skončilo 135.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

To říká ministerstvo. Důležitější snad je, co říkají ti, kteří pivo dodávají do restaurací. To jsou jejich obchodní partneři a říkají: „Nám skončilo 1 000 restaurací a hospod.“

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Nezpochybňuji údaje Asociace pivovarů. Znamená to, že ministerstvo lže podle Vás?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Ministerstvo uvádí nepřesné informace. Cituji z článku, který proběhl českými médii. Podpořili to takové osobnosti, jako třeba Stanislav Bernard, vlastník pivovaru Bernard, a jiní. Pivovarnický gigant Heineken řekl, že mu zkrachovalo 400 partnerů, takže to jsou jasná čísla. Nikdo tady nemůže tvrdit, že EET neovlivňuje malé a střední podnikatele, když tady končí stovky podnikatelů. To je první teze. A když se podíváte na Český statistický úřad na výběr daní, tak zavedení EET fakticky nemělo vliv na zvýšení výběru daní, byť pan ministr tvrdil něco jiného. Média ale rozklíčovala, že pan ministr neuvádí v této oblasti pravdu. Takže je zde nový systém, který šikanuje malé a střední podnikatele, zvyšuje jejich náklady, zvyšuje náklady na administrativu. Někteří malí podnikatelé končí. Pokladně státu to nepřináší vyšší výběr daní. Asi chápete, že normální člověk, a nemusí být pravičák nebo levičák, s takovýmto systémem nemůže souhlasit. Na tento systém doplatí ti slušní, protože zavádíme princip kolektivní viny. Jsem pro vybírání daní a pro to, aby ti, co daně neplatí, byli potrestáni. Ten systém je ale principiálně špatný, protože postihuje všechny. Zkrachují ti, kteří jsou malí. Postihuje to malé hospody na venkově. Žiju v Plzeňském kraji, který je vesnickým krajem a vidím, jak to v Plzeňském kraji ovlivní prostředí. Malá vesnice, kde není hospoda, je výrazně poškozena, takže to ovlivní společenský život na obcích. Dopad bude větší, než si na první pohled dovedeme představit. Takže tu máme něco, co je bičem na malé a střední podnikatele. Fakticky vytváříme v této postkomunistické společnosti nezdravé povědomí, že je-li někdo malý a střední podnikatel, tak je a priori lump. Chápu, že tisícům lidí, kteří protestují na náměstí, vadí nebo se bojí označení, že jsou a priori podezřelí, že někde švindlují a neodvádějí daně. Ministerstvo financí by mělo hledat jiný způsob, jak opravdu ty, kteří daně neplatí podchytit, potrestat a neobvinit všechny malé a střední podnikatele z úmyslu podvádět stát.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Evropská komise chce bojovat proti radikalizaci vězňů. Chce zabránit tomu, aby věznice vychovávaly nové teroristy. Jak to ale udělat?

Věra JOUROVÁ, eurokomisařka /ANO/

Myslím, že lze udělat, aby země, kde mají ve vězeních větší počet radikálů, rozdělili vězně na naprostou izolaci, s částí pracovat individuálně a pak zásadní práci poté, co lidé vyjdou z vězení na straně probační služby. Právě proto jsme financovali projekty, aby si praktici mezi sebou řekli, co funguje a jak dál postupovat.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane poslanče, souhlasíte s plány, které tady paní komisařka nastínila?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Vítám, co dělá paní eurokomisařka. Jako letitý ministr spravedlnosti chci ale upozornit na jednu věc. Problémy vězeňství ve střední a východní Evropě jsou úplně jiné než na Západě. To, co tady říká paní eurokomisařka, se týká západní Evropy, kde jsou radikálové ve věznicích, kteří ovlivňují další potenciální radikály. Tomu má určitě Evropská komise věnovat pozornost. Působnost vězeňství spadá do národní suverenity. Evropská komise může doporučit, může udělat určité programy, dá na to peníze. Za Českou republiku budu říkat, abychom nezapoměli na naše vězeňství. U nás v České republice a obecně ve východní Evropě, Polsko, Maďarsko,  Slovensko, není problém radikalizace, ale obrovská recidiva. Permanentně se vrací taky ovlivněni ostatními spoluvězni vězňové a jsou 5krát, 6krát, 10krát trestáni. Možná malá prosba, aby ty peníze nešly jenom do bohaté západní Evropy, ale i třeba k nám, protože programy proti radikalismu nebo recidivě jsou hodně podobné. Dobře víte, že peníze na vězeňství jsou ve střední a východní Evropě mnohem menší, než kolik dává třeba Německo. Mně je ta iniciativa sympatická, souhlasím s nimi. Ale jenom zdůrazňuji, problémy má i vězeňství v jiných státech, byť jiného typu. I nám je třeba případně pomoci. Nezávislá média nechť se ptají pana ministra Pelikána, zda nabídku financování programů využil, protože české vězeňství je podfinancované. Máme přes 22 tisíc vězňů. To je 115 až 120procentní obsazenost. Samozřejmě ty problémy nejsou tak extrémní jako v Rumunsku, ale jsou hodně podobné. I do českého vězeňství do budoucna bude třeba investovat. Každá koruna i z Bruselu se hodí na různé resocializační programy. Toto musí ale české ministerstvo spravedlnosti využít. Potom je na novinářích, aby se ptali ministra Pelikána, jestli toho využívá.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane europoslanče, slyšela jsem od Vás argument, že teroristé neútočí legálními zbraněmi. Jak se díváte na směrnici Evropské komise zpřísňující držení zbraně?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Jsem absolutně proti směrnici Evropské komise, protože si myslím, že Evropská unie nemá právo legálním držitelům zbraní zakazovat, aby drželi určité typy zbraní. To ať si vyřeší případně národní státy, pokud mají pocit, že určitý typ zbraně se nemá držet. Sám žádnou zbraň nemám, tak tu nejsem ve střetu zájmů. Tohle je ale přesně příběh, proč Evropská unie ztrácí podporu u občanů, kdy jim bez jasného důvodu zasahují do jejich práv a zakazuje jim určité věci. Budu hlasovat proti té směrnici, protože permanentní debata najít kompromis vede k tomu, že dneska už je to úplný právní paskvil, na který české ministerstvo vnitra, které je gesčním resortem té směrnice, nemá jasný právní výklad. Požádal jsem ministerstvo vnitra o výklad. Jsou tam různé názory na různé věci. Takže je to paskvil, který povede k tomu, že akorát naštve občany a nic nevyřeší. Divím se Evropské komisi, že v této tíživé atmosféře, kdy je pověst Evropské unie pošramocena, přichází s takovým návrhem. Proti terorismu je třeba bojovat. To jsou otázky seznamu zahraničních bojovníků, výměna informací tajných služeb a tak dále. Byla o tom debata i na půdě parlamentu minulý týden, jak posílit spolupráci policii, tajných služeb. Tohle povede k boji proti terorismu, ale ne, že českým myslivcům zakážeme poloautomatické zbraně.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Zmínil jste ministerstvo vnitra, které má v gesci tuto směrnici. Ministr Chovanec sám tu směrnici odmítá a v případě přijetí se chce obrátit na Evropský soudní dvůr. To má Vaši podporu?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Doporučil jsem mu to v létě dopisem. Jsem rád, že pan ministr převzal tento argument. Bohužel ale na příkladu pana ministra vidíte, že tady využívá tuto směrnici k volební kampani, točí se tady s flintou přes rameno. Když se podíváte, jak vyjednával v Bruselu a jak byl výkonný při debatě s ostatními ministry vnitra, tak Česká republika zůstala úplně izolovaná. Obávám se, že česká vláda a český ministr vnitra mohl mnohem více udělat pro to, aby přesvědčil své ostatní kolegy ministry vnitra, proč je tato směrnice nesmyslná v částech, kde zakazuje občanům držet nějaký typ zbraně. Český ministr vnitra je tady u nás doma hrdina, ale v Bruselu, když jsem si zjišťoval, co pro to udělal u kolegů, tak mám pocit, že příliš moc neudělal.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Čím to je, že Češi přicházejí na jednání nevybaveni argumenty?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Když chcete něco prosadit a je to pro nás Čechy důležité, aby tato směrnice neprošla, tak musíte s partnery vyjednávat. To je politika. Musíte se bavit se o tom, co můžete udělat pro ně, aby vás podpořili v tom, že směrnice nebude přijata v podobě, v jaké nakonec přijata byla. Ale přijet tam a říci, že to je k ničemu. Když jsem byl ministr spravedlnosti a něco jsme prosazovali, tak jsem udělal kolikrát i celou řadu bilaterárních schůzek. Letěl jsem do Portugalska za ministrem spravedlnosti, jel jsem do Polska a tak dále. Když je to takhle důležitá věc, ovlivní to životy statisíců Čechů, kteří drží zbraně, tak by ministr měl být mnohem aktivnější a dělat celé kolečko jednání a teprve na základě nich třeba říci, že to nejde. Takováto jednání, pokud vím a informoval jsem se, neprobíhala.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Kde vidíte příčinu toho, že diplomacie Čechů na jednáních v Evropské unii selhává?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Nechci tady hledat důvody. Stále neumíme v rámci Evropské unie dostatečně efektivně hájit svoje zájmy. Mám pocit, že vláda, místo aby více jednala se svými partnery a před Evropskou radou či Radou ministrů, aby se předem zjistilo, co signalizují kolegové, případně byly nějaké bilaterární schůzky, tak tam náš premiér nebo ministr jede. A navíc říkají ne. Ale to už v tu chvíli nikoho moc nezajímá.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Je to naše mentalita nebo nejistota?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nez. za TOP 09 a STAN/

Nevím. Stále v tom ještě neumíme dostatečně šlapat. Neumíme s našimi partnery dostatečně jednat i mimo stůl v Bruselu. Co se předjedná mimo stůl, se u stolu už víceméně pouze hlasuje a říkají se formální argumenty. To ale vidíte i na případu Brexitu. Ministr vnitra řekne: „Pojďme jednat sami s Velkou Británií.“ To je přeci úplný nesmysl. Musíme se domlouvat dneska s Polskem, Pobaltím a jinými zeměmi, co po Velké Británii budeme chtít a co má být naším cílem. A říkat, že si sami vyjednáme s Velkou Británií nějakou smlouvu, to přece je úplný nesmysl.

Zdroj: Partie, TV Prima, 26. 2. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme