Nováková: Zaměřme se na nástupní platy učitelů

9. 6. 2016

(editovaný přepis hlavních bodů debaty Události komentáře v ČT s poslankyní TOP 09 Ninou Novákovou)

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Prioritou při sestavování rozpočtu bude školství. Shodla se koalice. O tom, o kolik by se měly učitelské platy zvýšit, bude kabinet podle ministryně školství Kateřiny Valachové jednat v polovině června. Pokud vláda řekne, že jsou platy učitelů klíč, je to obrovská priorita, ale pak stejným dechem říká, že devět miliard není schopná v celém rozpočtu najít. O čem to svědčí?

Nina NOVÁKOVÁ, členka výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/

O tom, že vyjádření o prioritě školství vláda nemyslí vážně. Proporčnost v platech v nepodnikatelské sféře tak nikdy nebude vypadat dobře, jestliže z toho budou v proporcích, které se pohybují ve mzdové politice, učitelé vycházet pořád špatně. Třeba tak, jako vycházejí při letošním navýšení mezd oproti jinému sektoru. To znamená, že budoucnost našich dětí, které se pak uplatní na trhu práce, je ohrožena. Za ty peníze nemůžeme chtít, aby učitelé kvalitně, s velkým nasazením a ve stále náročnější atmosféře, pracovali dobře. K plošnému přidávání učitelům chci říct, že každá finanční podpora školství je vítaná a je nezbytná. Ale to druhé slovo, které je potřeba říci, je, že učitelům by se nemělo přidávat úplně plošně. Abychom správně finančně ohodnotili učitele, respektive celý školský systém, musíme nejdřív nadefinovat roli ředitele, protože jeho odpovědnost je úplně nesrovnatelná oproti učitelům. Dál bychom se měli zaměřit na to, jaký je nástupní plat učitelů, protože tím nízkým nástupním platem odrazujeme zejména muže, přitom pedagogy ve školách potřebujeme. Celkově tím odrazujeme mladé lidi, aby do školského systému vstoupili. Stejně tak je to třeba na vysokých školách. Zde by šlo spíše o roli stipendií, nedostatečně oceňujeme třeba ty, kteří jsou v doktorském studiu. Proporce tam musí být i v rámci jednoho resortu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Použiji vaše slova. Ta věc se řeší mnoho let a řešila se, když byla vaše strana ve vládě. Proč se o tom bavíme neustále dokolečka? Proč, když koneckonců i vaše strana byla ve vládě, se tehdy něco neudělalo, proč se ten problém odkládá?

Nina NOVÁKOVÁ, členka výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/

Měli bychom být přesní. Naše strana nikdy resort školství nevedla.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Ano, to já samozřejmě vím, ale také vím, že jste byli součástí vládní koalice.

Nina NOVÁKOVÁ, členka výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/

Bylo to tehdy tak, že se učitelům přidalo, ale už se nemluví o složkách platu. Jestli to je v nárokové složce, nebo v osobním ohodnocení.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Velmi často říkají, že dostali přidáno, ale zase o to přišli v osobním ohodnocení.

Nina NOVÁKOVÁ, členka výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/

Protože jsem učitel, tak jsem si v novinách přečetla, jak nám přidali. Ve skutečnosti jsem zjistila, že jsem přidáno vůbec nedostala. Musíme proto také bezprostředně reagovat na školský zákon, tak jak byl schválen. Často se mluví o inkluzi, která nebude potřebovat jen školské asistenty, to znamená, že zase dojde k navýšení osobních nákladů. Podle mého názoru se musíme ve třídách 21. století připravit i na to, že v jedné třídě budou třeba dva nebo tři pedagogové. My tady mluvíme o jakoby stálém počtu učitelů, kterým přidáme, ale musíme počítat s tím, že potřebujeme i víc učitelů na stejný počet žáků ve třídách.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Tak, já bych rád otevřel ještě jedno téma, které jsem avizoval v úvodu, a to je východní ústav Chrastava. Paní poslankyně, zrušit ten ústav, je to podle vás správné řešení?

Nina NOVÁKOVÁ, členka výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/

Dnes jsem se dostala k materiálům a k vyjádření veřejné ochránkyně práv a také k dopisu, který poslal ministerstvu školství a školskému výboru starosta Chrastavy. Musím říci, že mě ten výnos z dnešní tiskové konference ministerstva trošku nemile překvapil. Pro mě je to výraz bezradnosti. Ptám se, kdo je tím vlastně potrestán a komu se tím pomůže. Ti mladí chlapci a někteří už mladí muži to zažili a teď si do života odnášejí jednu zkušenost. Za to, že v takovém zařízení vůbec jsou, vždycky může selhání dospělých, třeba jejich rodičů. Teď byli v režimu, který byl nepřiměřeně přísný, ale zároveň byli komunitou jaksi akceptováni. Alespoň to jsme si mohli přečíst z vyjádření pana starosty. Pak najednou došlo k jakési liberalizaci a pro ně se svět dospělých opět dostává do chaosu. Protože noví dospělí řekli, že tam ti předtím to dělali špatně a teď najednou to zrušíme. Já se ptám, s jakým poselstvím tihle mladí chlapci odtud odcházejí.

zdroj: Události, komentáře, 8. 6. 2016, ČT24

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme