Nováková: Ředitel školy nepatří za psací stůl

8. 11. 2016

Vláda předkládá dlouho očekávaný kariérní řád pro učitele, jehož cílem je oceňovat pedagogy co možná spravedlivě, tedy podle toho, jak dobře vedou své žáky.

Poslední zásah do zákona o pedagogických pracovnících připravil školy o řadu úspěšných a zkušených učitelů, jejichž jedinou chybou bylo, že „neodstudovali“ předepsaný počet hodin na pedagogických fakultách. Měly to být hodiny pedagogického umění, které vesměs ovládali stejně dobře, pokud ne lépe, protože prakticky, jako jejich školitelé. Máte-li pedagogické vzdělání, podle současného zákona nevadí, učíteli matematiku, i když jste zeměpisec.

A kariérní řád? Řeší krok dva – učitel, bez kroku jedna – ředitel. Kdo zná školu zevnitř, ví, že páteří je ředitel. Má řídit vzdělávací a výchovný proces, teprve na druhém místě má být úředníkem. Dokonce vůbec by nemusel být úředníkem. O byrokratickou část života školy, včetně veliké zátěže při administrování žádostí o dotace, by se měli dělit ekonomicko-organizační nepedagogičtí pracovníci školy a příslušný odbor školství. Tuto část státní správy často nedoceňuje samospráva obcí s rozšířenou působností – to je ale jiný příběh.

Peníze vyhozené z okna

Ředitel má být ve třídách, v kabinetech, má sledovat práci učitelů i žáků, má mluvit s žákovským parlamentem, má citlivě vnímat atmosféru ve škole. Jen tak může plnohodnotně komunikovat s rodiči i se zřizovatelem o své vizi školy i o reálných problémech, které nedokáže vyřešit bez jejich pomoci. Hodina strávená v otevřeném a vstřícném hovoru se žákem, učitelem či rodičem má cenu zlata. Hodina u počítače nad tabulkami a výkazy jsou peníze vyhozené z okna.

Velmi dobře je také třeba balancovat počet hodin, které má ředitel učit. Na středních školách je povinnost minimální a každá hodina, kterou chce ředitel učit navíc, se prodraží jako přesčasová. Základní školy dlouho a oprávněně volají po výrazném snížení přímé vyučovací povinnosti. Řešením by mohlo být pásmo minimálního amaximálního počtu odučených hodin.

Další, co je třeba doladit, je role uvádějícího učitele. Byla by to velmi dobrá příležitost pro zkušené pedagogy, kteří si postupně snižují úvazek v souvislosti s odchodem do důchodu.

Kdo se pohybuje ve škole, ví, že u učitele nadšence věk nehraje roli a mladému kolegovi může předat to, co se v příliš teoreticky zaměřeném studiu na pedagogických fakultách nenaučil. 

Nina Nováková, poslankyně TOP 09

zdroj.: Lidové noviny, 8. 11. 2016

Štítky