Klíma: Maturita z matematiky jako strašák, to problém neřeší

11. 9. 2019

V minulých dnech překvapil ministr školství Robert Plaga, když poprvé otevřeně řekl, že chce oddálit zavedení povinné maturity z matematiky. Ta má přitom nastat od roku 2021 na gymnáziích a lyceích a o rok později na většině ostatních středních škol. Jen některé školy – jako například umělecké nebo zdravotnické, mají mít výjimku. Ministr mluví o odložení tohoto záměru o osm až deset let, na dobu až poté, co se změní systém výuky. Jak tuto změnu postoje i povinnou maturitu z matematiky vidí předseda výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Jihočeského kraje Pavel Klíma, který je ředitele Základní školy v Malšicích na Táborsku, o tom je dnešní rozhovor.

Co si myslíte o veletočích kolem povinné maturity z matematiky?

Především je třeba si odpovědět na otázku, proč se chce povinná maturita z matematiky zavést. Protože rostlo procento studentů, kteří z ní neuspěli, přestože si ji vybrali. Zavedení povinné maturity z matematiky ale nezlepší její výuku. Všichni studenti středních škol přece projdou čtyřletou výukou matematiky. Podle mne by se měly poslední ročníky středních škol změnit v profilování směrem, kterým se chtějí studenti dále ubírat. Proč by měl z matematiky maturovat i ten, kdo se nehlásí na technické obory? Ano, slýchám i oponenty, proč by tedy měl technicky zaměřený student maturovat i z češtiny? To je ale něco jiného. Český jazyk je náš komunikační nástroj a literatura už dnes není literární dějepis, má formovat názory, takže o tom bych nediskutoval. A pokud vyjmeme a zdůrazníme matematiku jako maturitní ve spektru ostatních předmětů, neřešíme tím, aby se student profiloval. Otázka matematiky stojí jinak – jak se učí a kdo ji učí, a to už od první třídy základní školy.

O tom jako ředitel základní školy asi něco víte?

Naše školy trpí syndromem úspěšného školství z 80. let minulého století. Tehdy jsme byli na špici. Jenže my se nacházíme v roce 2019 a škola už není jediným zdrojem vědění. Ve školách učí na 70 tisíc učitelů a jestli přes ně neprojde změna, jak učit jinak a k čemu děti připravovat, tak se nepohneme z místa. Pořád přetrvává, že nasypeme před děti tvrdá data, pak je z nich přezkoušíme. Je to tak pohodlné. Ale je otázka, jestli ten, kdo má jedničku z chemie je dobrý chemikář nebo má spíš dobrou paměť. Otestovat kreativitu žáka a lásku k předmětu nejde. Jak je možné, že vítěz rybářské olympiády, který je nadšený do všeho kolem přírody, má trojku z přírodopisu?

Takže se přimlouváte za to, aby se upustilo od biflování znalostí nazpaměť, je to tak?

Existuje výzkum, který zkoumal, co je maturita. Je to balík znalostí a pojmů a ten, kdo se ho naučí, získá určitý certifikát. V tomto případě maturitní vysvědčení. Ten balík znalostí je ale umělý, nic moc neříká o tom, jaké má daný člověk dovednosti. To se prokázalo tím, že když dva roky po maturitě dali stejným lidem tytéž maturitní otázky, znaly odpovědi jen dvě až pět procenta z nich. To nás přece musí nutit k zamyšlení, jestli maturitní systém, který tu přetrvává od 19. století, není zastaralý. Jestli ho potřebujeme. A jestli hodnocení známkou není jen jeden ze způsobů zpětné vazby. Jde nám přece o to, aby děti nestudovaly jen kvůli známce. To je ale třeba nastavit v hlavách ředitelů, učitelů a rodičů.

A vy znáte cestu, jak toho dosáhnout?

V naší škole v Malšicích chci, aby celý můj učitelský sbor tímto procesem prošel a používal formativní hodnocení. To podává učiteli během učebního procesu informace o tom, jak se žák vypořádává s látkou, jestli látce porozuměl, případně jaký druh pomoci potřebuje ke zvládnutí učiva. Nejde o snížení nároků, ale o metody, které slouží k efektivnějšímu uchopení pojmů. Například metoda vzájemného učení, kdy si děti vzájemně kontrolují zadaný úkol, to má efekt i pro toho šikovnějšího žáka. Učí to i otevřenosti. Protože jsem viděl, že dětem se moc nechce do toho, aby nahlas řekly, že kamarád má v řešení chyby. Je to jiná práce učitele a její zavádění nemůže být partyzánština ředitelů, ale systematické řešení.

Myslíte, že to pomůže i výuce matematiky?

Já jsem pro, aby se pracovalo na tom, jak učit matematiku lépe. Záporná motivace, neboli strašák v podobě maturity z matematiky, tomu nepomůže. Výsledek státní maturity z matematiky navíc stejně nevypovídá o tom, jak se matematika ve školách učí. Povinná maturita z matematiky podle mne k ničemu nevede, kvalita výuky matematiky se tím nevyřeší, v tom s ministrem souhlasím. Nejspíš už teď jsme část studentů donutili sehnat si před maturitou doučování. Vše přitom záleží na kantorovi. A těch nám momentálně 6 000 chybí. K jejich společenskému docenění a ohodnocení jsme ještě zdaleka nedospěli. Ale to už je zase jiná kapitola.

Zdroj: JcTEĎ.cz, LIBUŠE KOVÁŘOVÁ, 10. 9. 2019

ŠTÍTKY

Osobnosti:
Pavel Klíma
Témata:
Vzdělání, věda, výzkum
TOP 09 Facebook Twitter YouTube Instagram

KONTAKTUJTE NÁS

CELOSTÁTNÍ KANCELÁŘ TOP 09

Opletalova 1603/57
110 00 Praha 1

info@top09.cz
ID datové schránky: 86ttzqc
telefon: 255 790 999

 

TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Lenka Brandtová

tisková mluvčí

Lenka.Brandtova@top09.cz

tel.: 255 790 951

mob.: 606 709 954

REGISTRACE PRO NOVINÁŘE

PODPOŘTE NÁS

JAK FINANČNĚ
PODPOŘIT TOP 09?

 

TRANSPARENTNÍ ÚČET
TOP 09 PRO DARY

 

TRANSPARENTNÍ
VOLEBNÍ ÚČET PRO EP

  

TRANSPARENTNÍ ÚČET
PRO KOMUNÁLNÍ VOLBY

 

FAKTURAČNÍ ÚDAJE
A BANKOVNÍ SPOJENÍ

IČ: 71339728
DIČ: CZ71339728
(nejsme plátci DPH)
č. účtu: 10909090 / 5500

Váš názor

Copyright © 2009-2019  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

Jiří Pospíšil:Politika bez silných politických stran vede k oligarchům a totalitě.
Děkujeme