Husák: ČTÚ se musí změnit, jinak je k ničemu

Komentář poslance Jana Husáka

12. 1. 2012

Před rokem bylo nepředstavitelné, že by ČTÚ přiznal příliš vysoké ceny za mobilní služby pro individuální spotřebitele. O zařazení tohoto trhu do regulace jsme si mohli nechat jenom zdát. Ani zlepšování ochrany zákazníka nebylo pro Úřad až tak prioritní, protože poskytoval zastaralé a neúplné informace o cenách za mobilní služby. Rok 2011 byl rokem náznaku obratu v myšlení ČTÚ.

Přišlo přiznání přemrštěných cen, trh byl zařazen do regulace. Bohužel to téměř vždy nebylo z iniciativy ČTÚ, ale na základě impulzů poslanců nebo medií, které si začaly všímat tohoto problému. Pokud však v roce 2012 ČTÚ nezačne myslet „samostatně“ a bude spíše chránit operátory než zajišťovat maximální výhody ceny a kvality služeb pro spotřebitele, je nám k ničemu.Neúplný kalkulátor.

Roaming nebo internet dosud chybí

Jako iniciátor myšlenky vzniku internetového kalkulátoru elektronických služeb chci, aby kalkulátor opravdu srovnával ceny komplexně za všechny služby elektronických komunikací. Podobné kalkulátory fungují v zahraničí už více jak 5 let, v Česku dosud komplexní srovnávač cen chyběl. ČTÚ tedy začal po mé přednášce o britském modelu v listopadu 2011 definovat ten „český“.

Stanovil podmínky, za kterých bude provozovatelům kalkulátorů jejich služby „certifikovat“. Opět se však projevila nekoncepčnost Úřadu. V jeho definici kalkulátoru dosud zcela chybí nejen roaming (provázanost mnoha rodin se Slovenskem nebo potřeby podnikatelů komunikovat se zahraničními partnery Úřadu zřejmě nějak uniká), ale vůbec se do hloubky nezabývá cenami za další elektronické služby – internet či IPTV televizi.

Operátoři dnes nabízí „balíčky“ služeb, kde je kromě volání i internet nebo televize. Pokud kalkulátor nebude schopen srovnat i tyto „balíčky“, je takové srovnání zákazníkovi k ničemu. Zdůrazňuji, že pro efektivní fungování kalkulátoru je nutné, aby ČTÚ zajistil poskytování aktuálních dat od operátorů. A to zatím není jisté.Nový operátor v nedohlednu.

Zatím se o něm jen povídá

Ještě před rokem ČTÚ tvrdil, že konkurence mezi dosavadními třemi operátory je dostatečná a není prý potřeba vpustit do telekomunikačního „rybníku“ novou „dravou štiku“. S povděkem vítám, že rétoriku Úřadu se daří měnit. Jedním z našich návrhů je, aby část frekvencí uvolněných po televizním vysílání, která se bude prodávat letos v aukci, byla určena pouze pro nové operátory.

Jenže pokud Úřad podlehne tlaku dosavadních operátorů a neposkytne v rámci aukce komplexní „balík“ frekvencí, tak nikdo nový o tyto frekvence mít zájem nebude. Případný nový operátor by měl mít totiž stanoveny takové podmínky, aby mohl provozovat své služby aspoň trochu rovnocenně vůči dosavadním operátorům s již vybudovanou infrastrukturou a zákaznickou bází.

Dosavadní zprávy o přípravách aukce mi bohužel potvrzují, že ČTÚ o novém operátorovi pouze začal mluvit, ale ve skutečnosti ho ani moc nechce.Neschopnost komunikace.

Potřeba dynamických osobností

Pokud si někdo myslí, že např. definici „certifikace“ kalkulátoru ČTÚ poskytne iniciátorovi projektu sám a dobrovolně, tak je na omylu. Úřad iniciativně neprezentuje ani své vize, protože většinou řeší jen akutní problémy a ty mnohdy se zpožděním. Z toho plyne podrážděnost představitelů Úřadu na jakoukoliv kritiku. Od listopadu 2011 chybí v Radě ČTÚ jeden člen a v polovině roku 2012 by měla Vláda ČR na návrh ministra průmyslu a obchodu zvolit dalšího.

Ministr Kuba by měl proto nominovat takové nové členy Rady, kteří budou nejen odborníky, ale schopni komunikovat s veřejností a především přinášet nové vize ČTÚ a řádně plnit úkol chránit spotřebitele a ne operátory. Doufám jen, že nová jména opět nebudou nepříjemným překvapením a návratem do starých pořádků.

Možnost vyjádřit se ke komentáři Jana Husáka jsme dali i ČTÚ. Regulátor říká: „O Českém telekomunikačním úřadu nejlépe vypovídají jeho aktivity. Ty jsou striktně vymezeny zákony“.

Rozsah působnosti, aktivity a povinnosti Českého telekomunikačního úřadu jsou určeny pěti zákony. Jejich rámec nesmí ČTÚ překročit a také tak nečiní. A to je mu paradoxně někdy přičítáno k tíži. Například v souvislosti s tvorbou koncepcí a vizí, cenovou regulací a ochranou spotřebitele či případným vstupem nového operátora mobilních hlasových služeb. Jak se věci v těchto případech mají?

Základní koncepce a vize přísluší politickým orgánům: vládě a ministerstvům. K nim se pak Český telekomunikační úřad v rámci své působnosti vyjadřuje a následně je rozpracovává a realizuje. Příkladem za všechny mohou být dílčí koncepce správy spektra či koncepce přechodu z pozemského analogového televizního vysílání na digitální. Ta mimochodem po technické stránce dopadla nadmíru úspěšně.

ČTÚ má ve svém názvu „úřad“ proto, aby kvalitně a objektivně zabezpečoval výkon státní správy a opravdu především řešil aktuální problémy na svěřeném úseku. A to činí. Jen v roce 2011 byl písemně osloven celkem 262000krát a vyřídil 158 000 čísel jednacích.

Jakékoliv regulaci pak musí předcházet nikoliv chtění, voluntarismus, nebo politické ambice, ale průběžné analýzy příslušných trhů podle předem daných objektivních kritérií (regulace maloobchodních cen přitom ČTÚ navzdory rozšířenému názoru nepřísluší). A protože se situace na trhu v časovém horizontu mění, mění se i výsledky analýz. Ty jsou pak následně promítány do příslušných opatření. ČTÚ rovněž dlouhodobě usiluje o posílení svých kompetencí v oblasti ochrany spotřebitele. Tak, aby mohl účinněji zasahovat v případě porušování jejich práv. To se podařilo právě v poslední zásadní novele zákona účinné od 1. ledna 2012.

Tato novela zákona navíc poprvé v historii umožňuje ČTÚ vypsat aukci na kmitočty, které, jak už bylo v minulosti mnohokrát řečeno, uvolnila nyní končící digitalizace ve prospěch vyspělých mobilních datových služeb. Při přípravě aukce pak ČTÚ skutečně nepočítá s tím, že by měla být vyhrazena pouze pro nové subjekty. Mimo jiné i proto, že zahraniční analýzy nepotvrzují přímou úměru mezi počtem mobilních operátorů (v polovině evropských zemí působí celkem tři, stejně jako v ČR) a cenami za mobilní datové služby. Vychází z vládou schváleného záměru využít uvolněné spektrum pro nové služby mobilního přístupu k internetu a pro výrazné zvýšení a zrychlení jejich (i cenové) dostupnosti. Výnos z aukce by navíc měl přispět nemalou sumou do státního rozpočtu. Ostatně o tom, přijde-li nový operátor rozhodne především trh, nikoliv regulátor. Principy aukce nicméně prostor pro jeho vstup vytvářejí. Aukce sama musí být i plně transparentní a žádný subjekt nesmí být předem diskriminován. Postoje a zásady Evropské unie jsou v tomto směru zcela jasné.

A na okraj ještě ke kalkulátoru. S ohledem na skutečnost, že na specializovaných internetových portálech jsou dlouhodobě k dispozici komerčně nabízené kalkulátory, nepovažuje ČTÚ za nutné vytvářet kalkulátor vlastní. Rozhodl se pro cestu akreditace těch, které již existují nebo vzniknou a splní přísná kritéria zadaná Úřadem. Kritéria plánuje zveřejnit již v příštím týdnu.

Krátce řečeno, Český telekomunikační úřad je v rámci své působnosti plně aktivní. Avšak nemůže být, není a nebude aktivistický.

O své činnosti pak ČTÚ v roce 2011 informoval ve 36 tiskových a 12 monitorovacích zprávách. Pořádal pravidelná setkání s novináři a zorganizoval řadu workshopů a seminářů plně přístupných nejen odborníkům, ale i zástupcům médií. Jeho webové stránky (www.ctu.cz) jsou průběžně a rychle aktualizovány.

Jan Husák
poslanec, předseda Podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl

mobilmania.cz, 12. 1. 2012

Štítky
Osobnosti: Jan Husák
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme